Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov 2014: Penge til letbane i Odense (Trafikpolitik)

af UTJ, 27/11 2013, 11:32 (3805 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Godt at se, det går fremad.

Da Lars Barfoed var transportminister, blev han bl.a. citeret for følgende:

"- Letbaner er blevet et modeord. Hvis nogen siger letbaner, skal man bøje sig i støvet, fordi det ikke er politisk korrekt at stille spørgsmålstegn ved det. Det gør jeg så nu. Jeg har ikke noget imod letbaner, hvor det samfundsøkonomisk er en fordel, men det er langt billigere at lave busser, der kører i egne bane, de fleste steder."

Kilde: http://www.b.dk/politik/barfoed-slagter-letbane .

Jeg tror ikke at Hr. Barfoed har styr på historien. "Lette baner" er noget, der er opfundet omkring 1876, endda med egen lokomotivtype. Senere udbygget med "ultralette baner" i form af Lemvigbanen som første skud efter bl.a. østrigsk forbillede. Det nye er at letbanerne nu er flyttet fra landområderne og ind i bymæssig bebyggelse og dermed er smeltet sammen med det pt. håbløst umoderne ord "sporvogne".

[image]

Men Hr. Barfoeds udtalelse kunne vel lige så let være fremsat i 1880'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
DSB MO1977

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak