Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bredt politisk forlig om miljøtilskud til transport af gods (Trafikpolitik)

af Ranslirpa2014, 1/4 2014, 00:00 (3697 dage siden)

Ritzau tirsdag 1. april 2014 kl. 00:00

Bredt politisk forlig om miljøtilskud til transport af gods på jernbanen.

Samtlige Folketingets partier (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance) har i nat indgået forlig om at give miljøtilskud til transport af gods på jernbane.

I fortsættelse af Produktivitetskommissionen rapport, der udkom i går og som supplement til det politiske forlig, der blev indgået 14. januar 2014 om Togfonden DK og som en del af Vækstpakke 3.0, som Regeringen præsenterer på Marienborg kl. 10.00 i dag (tirsdag, red.) er der enighed om at afsætte 8,2 milliarder kroner om året i miljøtilskud til transport af gods på jernbanen i Danmark.

Transportminister Magnus Heunicke udtaler: "Vi må konstatere, at såvel den hidtidige regerings som vores egen strategi har slået fejl. Vi har investeret i hundredvis af millioner kroner i nye godstogsspor til f.eks. Hirtshals havn, Esbjerg havn og til Skandinavisk Transport Center (STC) i Lille Skensved, uden at det har flyttet så meget som én palle gods fra landevejen til jernbanen."

"Jeg er glad for, at den brede forligskreds har besluttet, at der nu for alvor skal ske noget. Miljøtilskuddet til godstrafik på jernbane gives direkte til afsenderen af godset og udgør 47,12 kr. ekskl. moms pr. tonkilometer. Da det er afsenderen af godset, der bestemmer, om godset skal fragtes med jernbane eller med lastbil, har vi valgt at give tilskuddet direkte til afsenderen. Miljøtilskuddet gives som et skattenedslag i den enkelte virksomheds (afsenders) skatteregnskab og Moderniseringsstyrelsen etablerer en hjemmeside, hvor godsafsenderne skal indtaste oplysninger om deres fragtudgifter. Ordningen vil komme til at minde meget om det såkaldte Håndværkerfradrag, som er blevet en stor succes.

Ordningen træder i kraft 1. april næste år.

"Det har været vigtigt for os, at etablere en ordning, som giver et hurtigt resultat og som flytter godset fra landevej til jernbane så hurtigt som muligt. Af miljømæssige grunde gives tilskuddet kun til jernbanetransport, hvis transporten sker med el-lokomotiver; men det vil den enkelte kunde kunne få oplyst ved de forskellige jernbanetransportører. Efterhånden som flere strækninger elektrificeres, vil tilskuddet komme større og større dele af landet til gode."

Ordningen finansieres ved at reducere bevillingerne til Vejdirektoratet, der fremover praktisk talt kan undgå at vedlige motorvejene, når de fleste lastbiler forsvinder. Det har længe været kendt, at en lastbil slider lige så meget på vejene som ca. 20.000 personbiler.

"Jeg har bedt Trafikstyrelsen vurdere situationen og meldingen er, at der frem til april 2015 vil skulle uddannes 3.150 nye lokomotivførere. Cirka 82% af det nuværende gods på landevejene vil blive flyttet fra landevej til jernbane. Det vil reducere beskæftigelsen blandt lastbilchauffører, men da disse primært kommer fra Østeuropa, vurderes forliget ikke at få nævneværdig betydning for danske chauffører, der i et vist omfang vil kunne omskoles til lokomotivførere".

Såvel Dansk Industri som Dansk Jernbane tager godt i mod forslaget. "Vi er glade for den brede politiske opbakning, der sikrer, at jernbanegodsoperatørerne tør investere i nye elektriske lokomotiver og godsvogne. Vi er helt sikkert klart til at løfte opgaven pr. 1. april 2015" siger Dansk Industris direktør Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger hos Transportministeriet telefon 8993 8210.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak