Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MY 1105, "Märklin" og låne MY-eren.

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 19:41 (4842 dage siden) @ Peter H

Hej Peter
Man ville gerne have 12 MY i tur i 2. distrikt til sommerkøreplanen 1956. Det lykkedes næsten på nær 1, og det var 1116, der først blev leveret i løbet af juni måned 1956. Forbruget af E-maskiner i tur i 2. distrikt, var således i perioden fra februar 1954 til sommer 1956 faldet fra 13 til 4 maskiner. De øvrige damploko i Århus var det ikke gået så hårdt udover endnu. I sommeren 1956 var der i Århus stadig 9 R-maskiner, 6 H maskiner og 2 D maskiner i fast tur. I MY'ernes storhedstid i 2. distrikt var der 24 MY i fast tur. I starten på My tidsalderen i vest, brugte man meget at gennemføre togene med samme MY helt til endestationen. F. eks. blev Nordexpress trukket af den samme MY fra Nyborg og helt til Padborg og nattoget tog 95 af samme MY fra Nyborg til Frederikshavn. Man satte maskinen på den anden ende i Fredericia og Århus (et såkaldt omløb), det kunne man jo ikke med damplokomotiverne. MY,erne fik lov at bestille noget dengang med op til 24000 km pr måned. Indsættelsen af de 12 MY i Århus betød en reduktion af hele 20 sæt damppersonale (lkf+lfb), alene i Århus hele 18 sæt personale.

Vh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak