Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Har der været dobbelspor tidligere?? (Generelt)

af Ove Nygaard, 12/8 2014, 12:57 (3545 dage siden) @ Niels Munch

"Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brugt imellem Vojens og Tinglev. Der er planer om, at resten af strækningen også skal have dobbeltspor og anlæg af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup sker i 2014-2015 [1]. Det meste af strækningen er forbedret til det, men projektet blev standset, da man i 1960'erne i stedet fik øget kapaciteten ved udskiftning af sikringsanlægene og indførelse fjernstyring. Samtidig med udbygning til dobbeltspor i 1996 blev banen elektrificeret og el-drift blev taget i brug i 1997, da godstrafikken København-Tyskland blev flyttet til Storebæltsforbindelsen. Også i 1996 blev der indført ATC på hele strækningen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen .

V.h.
Niels

Kære Niels.

Der var også en "jernbaneteknisk" årsag til, at det ene spor mellem Padborg og Tinglev blev fjernet i 1938. Afstanden mellem spormidterne på dobbeltsporet var (efter tysk norm)4 meter, men efter dansk norm skulle der/skal der være 4 meter og 50 cm. (Her må evt. eksperter gerne rette mig). Pga at uheld, hvor et destinationsskilt af lufttrykket blev revet af en personvogn i et modkørende tog og ramte en person i passagerafdelingen i det andet tog, blev den korte afstand mellem spormidterne anset for at være en mulig årsag til hændelsesforløbet, men det kan også have været et påskud for ikke at røbe den militærstrategiske årsag.(I 1938 var der jo en nabo i syd, som man helst ikke ville gøre en indtrængen i Danmark alt for let for):-(
Når/hvis dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg måtte blive (gen)etableret en gang, så er det godt, at man i 1978 var så fremsynet at gøre plads til dobbeltspor under motorvejsbroen. Det skete med den begrundelse, at en evt. ændring af motorvejsbroen til at føre over dobbeltspor senere ville blive bekostelig, medens det kunne laves "inden for projektets rammer" ved at blive udført allerede i forbindelse med motorvejens ibrugtagning. I 1978 var der "ikke tegn i sol og måne" på, at der nogensinde ville komme dobbeltspor mellem Vamdrup og Tinglev (Padborg).

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (og Padborg 1973 - 1989)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak