Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CityNightLine produktet - stopper overalt - DSB ligeglad (Generelt)

af Nordexpress, 12/8 2014, 20:03 (3563 dage siden) @ Nattogsrejsende

Jeps artiklen er ikke uinteressant, men baseret på forfatterens få eksempler. Der kører f.eks. internet-TGV i Frankrig til billige ungdomspriser, som kun kan købes på nettet.

Det er nostalgi fra en tid, hvor man forventede at jernbanedrift foregik betalt af statskassen og kørte samme tog dagligt uanset passagerantal.

Den følgende beskrivelse tager ikke højde for kvaliteten af Komet Hamburg-Basel-Zürich, der stadig kører 4½ time uden passagerudveksling midt på natten.

CNL-produktet Dresden-København kan ikke videreanbefales til hvide mennesker, og uden mund-til-mund anbefaling kan man nedlægge et produkt.

Dresden ab ved 21 tiden søndag aften med 15 minutters forsinkelse fra Tjekkiet. Afkobling af Zürich-del og lokskift betyder at der ikke kan indhentes tid. Vi stiger et par 'jernbanevante' solorejsende ind i kupeen, hvor der nederst ligger en japaner fra Prag, og slukker lyset. Japaneren snorker en del, men ikke hele tiden.

Nabokupeen højlydt munterhed og talen - vistnok asiater - ingen hensyntagen til søvn og ro. Én konduktør på sove- og liggevogn, han klarer check-in og ikke andet. 4 aflåste ubenyttede kupeer i liggevognen, så at man kan ligge i fyldte 6-personers kupeer. (Ikke solgte kupeer på en søndag - så meget for efterspørgslen).

Pga. sporarbejde på de kanter talrige transversaler og omkørsler undervejs.

Kl. 0.15 ankomst i Berlin Hauptbahnhof, hvor en masse rejsende vælter ind i toget til dels København og dels Amsterdam. Får forhandlet med en fransktalende fyr og en ung pige til overkøjen om, hvor de kan gøre af deres enorme bagage.

En vis ro på strækningen til Hannover på gode spor, hvor man ved 2-tiden blev vækket af mindst tre kraftige rangerbump plus det løse.

Ca. 3.30 ankomst til Hamburg, 20 minutter forinden har konduktøren vækket japaneren og hele kupeen, fordi japaneren skulle af i Hamburg. Det skulle den rejsevante tysker i den anden overkøje så også.

Et kig på uret mens man fra sit leje fornemmer at vi er på vej op over Rendsburger Hochbrücke siger ca. en halv times forsinkelse. Det er der dog ikke mange der ved, så fra 5.30 tiden pakker folk deres ting og stiller sig ud i sidegangen for at komme af toget, hvor det slutter i Flensburg 5.53 og skifte til bus. Først kort før 6 annonceres i højttaleren, at toget har en halv times forsinkelse pga. polititilkald. Så de passagerer kan da stå op i mindst den halve time ekstra, i alt en hel time.

Ankomst ved 6.30 tiden i Flensburg, hvor omkring 150 passagerer vælter ud af toget (AMS/BSL/PRAG) og flinke jyske buschauffører gør deres bedste for at besætte samtlige siddepladser med en person på hvert sæde i turistbusserne til Fredericia.

Afgang med bus ad den sønderjyske motorvej non stop til Fredericia. Ankomst på P-pladsen kl. 8.12. Jeg var på perronen kl. 8.16, hvor DSB jo desværre havde ladet IC toget kl. 8.09, som jeg havde reserveret siddeplads til (køreplansforbindelsen), afgå de fem minutter før.

Ingen annoncering i Fredericia. Man fortæller hinanden, at det er spor 10. ICL med afgang kl. 8.34 ankommer til Fredericia først med én MF-del fra Struer. Omkring 100 nattogsrejsende forsøger at løbe hen til den togdel. Derefter kører de to togdele fra Århus til perron og de par schweizere, jeg har overbevist om dette, og jeg stiger ind. Nogle af schweizerne får klapsæder, jeg finder - samt en schweizisk turist og søn - ubenyttede, ikke reserverede sæder i 8.34 MF-lynet.

Toget tager en håndfuld passagerer mere med fra Middelfart og standser dernæst i Odense. I Odense kommer en pendlertype og en solorejsende dame ind i kupeen og kræver både mit og schweizerens sæde. Det viser sig, at de har købt pladsreservation på Odense banegård til den plads, jeg sidder på, fem minutter før afgang. Så det blev til ståplads i kupeen Odense-Høje Tåstrup.

Et forsøg på konversation med konduktøren om forbindelse fra nattoget for 100+ passagerer førte til et la-la svar i retning af, at CNL passagererne jo slet ikke passede ind i DSBs IC-system.

Dels mener DSB altså, at 150 nattogspassagerer nok kommer til København i en eller anden form - jeg er så naiv at tænke, at der kunne have holdt et ER sæt i Fredericia og ventet på os - levende eller døde - på trods af, at oplysninger om forbindelsen fra Flensburg fremgår af DSBs hjemmeside.

Og når der i en anden tråd blev klaget over, at DB i et sydgående MF-EC-tog for hver station havde beklaget udfaldet af ICE-605 toget, så må man blot konstateres, at DSB overhovedet ingen meddelelser om forbindelser giver. DSB-passagerer skal kunne betjene sig selv. Eller som de unge i Jylland bare sidde på gulvet. Tænk bare Ryanair.

Så vidt jeg erindrer, var der engang i forrige århundrede, hvor DSB faktisk var i stand til at håndtere/reservere personvogne til grupper på både 100 og 200 personer.

For min del anbefaler jeg nu fly og bus i forbindelser med Danmark, f.eks. hed den konkurrerende busforbindelse (som var udsolgt søndag) Dresden kl. 20.00-Berlin non stop, ½ time på Berlin ZOB og non stop Berlin-København. Med en tyk trøje under hovedet er det såmænd en fin forbindelse.

Så tak for alle jeres nostalgiske nattogsdrømme - jeg har tidligere været med på det hold - men det aktuelle CNL produkt er det bedre IKKE at sælge til nogle mennesker. Nattog forstået sådan, at men kan få lidt søvn, og kan være aktiv dagen derpå. Det er afskaffet.

PS. Det havde været enklere, at lade busserne køre helt til København fra Flensburg.

PPS. Og for prisbevidste er intercity busforbindelserne i Tyskland i eksplosiv vækst. Det hedder Flix-bus, Berliner Linienbus, ADAC Postbus, Eurolines/Touring.de osv. Bare søg. Men bevares, det kan da lade sig gøre at finde en IC eller ICE Sparpreis fra Hamburg og sydpå. For nostalgikere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak