Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CityNightLine til/fra København stopper før tiden (Generelt)

af Fysikeren, 9/8 2014, 09:58 (3571 dage siden) @ Nattogsrejsende

Der er jo ikke bare tale om potentielle kunder - men i høj grad også om reelle passagerer, der faktisk i relativt stort omfang benytter sig af toget. Der er tale om den eneste nattogsforbindelse mellem Skandinavien og det europæiske kontinent ud over Berlin-Malmö-nattoget. Nedlæggelsen af toget betyder derfor en betydelig forringelse af Danmarks baneforbindelser til omverdenen. Herudover vil Danmark i særdeleshed (og Skandinavien samt Finland i almindelighed) formentlig tabe tiltrækningskraft som rejsedestination for det ikke ubetydelige antal udenlandske turister, der rejser på Interrail og Eurail. Jeg er derfor ikke sikker på, at man har taget højde for de økonomiske konsekvenser for tilslutningsjernbaneforbindelser og det omgivende samfund i øvrigt, da man konstaterede, at nattogsforbindelsen i sig selv ikke var rentabel. I stedet for at se isoleret på økonomien i enkelte forbindelser, burde man derfor anlægge en helhedsbetragtning.

Det er muligt, at toget er samfundsøkonomisk rentabelt pga. ekstra turister eller andet. Men det kan DB ikke bruge til ret meget så længe toget kører med underskud og der kun er dem selv til at dække dette. Dog kan man tilføje, at den danske stat i kontrakten med DSB har sørget for, at der er støtte til toget. Kort og godt så skal DSB køre nattog fra Padborg til København hvis der er et udenlandsk ønske om at etablere en nattogsrute (sådan lidt forenklet sagt).

Desuden er det jo ikke givet, at de, der rejser med andre transportmidler på eller i nærheden en strækning, der trafikeres af nattoget, nødvendigvis fravælger det på baggrund af pris, tid eller fleksibilitet. Det kunne jo også være f.eks. manglende bevidsthed om eller opmærksomhed på forbindelsens eksistens, der i nogle situationer havde betydning. Endelig tror jeg, at vanskeligheder med at finde pris og bestille billetter, herunder til tilslutningsforbindelser i udlandet, kan være afgørende for mange. Da jeg denne sommer rejste med toget til Budapest og tilbage, forhørte jeg mig forinden hos DSB, om de kunne sælge en billet til nattoget fra Budapest til Berlin på hjemrejsen. Jeg fik at vide, at dette ikke kunne lade sig gøre, da DSB ikke har et samarbejde med MAV (de ungarske jernbaner). Dette undrer mig, da DSB vel benytter samme bookingsystem som DB, der kan sælge billetter helt til Vladivostok. Jeg endte med at bestille billetten hos MAV. En flyrejse, selv til meget fjerne destinationer, kan derimod almindeligvis bestilles med få klik på nettet.

Det kunne helt klart godt være lettere at købe billetter til udlandet, der er dog forbedringer på vej, dels dækker DB ret godt efterhånden (men man kan f.eks. ikke købe billetter til SJ hos dem, ser det ud til), selv har man etableret Railteam der nærmest svarer til flyalliancerne (som Star Alliance), bare på skinner.

Din oplevelse med DSB er ret underlig, for selv på DSB's hjemmeside henviser DSB til DB's hjemmeside, tilmed en dansksproget variant. Det er givet helt fornuftigt, at DSB ikke kører deres eget system, men henviser til et fungerende, men det bør DSB's ansatte naturligvis vide.

Spørgsmålet er, om ikke efterspørgselen kan skabes. Og selv hvis den ikke kan, kan man politisk beslutte, at forbindelsen er af så væsentlig samfundsmæssig betydning, at den skal understøttes og dermed bevares, selv om den isoleret set ikke i sig selv er rentabel - man må dog naturligvis være opmærksom på de begrænsninger, EU-regler giver for statsstøtte (i det omfang, en eventuel støtte ikke kommer fra EU selv).

En nattogsrute vil ganske sikkert blive betragtet som fjerntrafik, og der kræver EU's regler i store træk, at dette produkt ikke kan etableres kommercielt, hvis staten skal gå ind. Spørgsmålet er dog, hvordan du vil gøre det i praksis. At sende et nattog København-Amsterdam i udbud vil næppe fungerer isoleret set. Dels er der næppe passagerer til dette tog alene (det bliver jo også i dag koblet sammen med andre), selv vil selskabet skulle etablere drift i tre lande for en rute. Så det vil vel kræve et samarbejde mellem flere lande, så man kan opbygge et system? Inkl. noget der skal stå for rangering et sted. Da lige før togsæt her vil være nemmere, men så mister tognørderne endnu en gang lokomotivtrukne tog.

Der er mange ting, som ikke nødvendigvis giver overskud eller blot går i nul, som man fra samfundets side aktivt vælger at støtte. Det behøver ikke nødvendigvis være noget, alle er enige om - f.eks. siger fodbold og andre boldspil ikke mig noget personligt, men det generer mig ikke, at man fra samfundets side understøtter det økonomisk. Jeg kan ikke se, at et ønske om at understøtte Danmarks trafikale forbindelser til nabolande inholdsmæssigt som sådan skulle være mere odiøst.

Som nævnt gør man det allerede, men den udenlandske samarbejdspartner trækker stikket.

Det handler ikke blot om nostalgi. Der er givetvis mange - også ikke-"jernbanetossede" der vil savne en direkte forbindelse - personer på rundrejse i Europa, personer der lider af flyskræk, turister, der ønsker at medbringe en cykel på ferien, personer der hellere vil sove i et nattog end at stå meget tidligt op for at nå et tidligt morgenfly - og også rejsende, der blot ønsker om aftenen og om morgenen at se lidt af landskabet på vejen i stedet for at lande midt i det hele med flyet.

Der er givet mange, der sagtens kunne forestille sig at rejse rundt i Europa og kombinere det med at rejse om natten. Men prisen for lange togrejser i Europa er ofte ret høj, desværre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak