Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bog: DSB af sporet (Trafikpolitik)

af Gæst1, 3/12 2014, 22:08 (3442 dage siden) @ esni

Har selv fået læst store dele af bogen. Begik desværre den fejl, at jeg for hurtigt sprang frem til "skandalerne". Da jeg har arbejdet indenfor banen i en hel del år, og været ret godt inde i flere af emnerne (til dels temmelig dybt involveret - deraf Gæst-profilen), blev jeg ganske enkelt så skuffet og irriteret, at jeg lagde bogen fra mig.

Uffe Palludan kalder sig fremtidsforsker, men burde måske have brugt titlen "udenforstående debattør" ved nogle af skandalerne:

Hvor der flere steder er godt styr på kildematerialet, kommer der andre steder utilgivelige faktuelle fejl på bordet. Eksempelvis om "skandalen Timemodellen" (S161):
"Aarhus. Endelig betyder kravet om en køretid på præcist tre timer fra København til Aalborg, at der må køres udenom Aarhus H, så man også der får en "Ny Ellebjerg - løsning" kaldet Eskelund..."
Det er der altså INGEN planer om i Togfonden, og rejsetiden København H - Aarhus H bliver i øvrigt 1 time og 55 min, for at kunne nå at køre til Aalborg på de tre timer - inkl et stop i Randers. Tilsvarende volapyk om at banen til Roskilde skal bruges til svensk-tyske godstog (og derfor ikke giver mulighed for at køre flere passagertog) kunne være undgået ved blot at læse (og forstå) de offentliggjorte rapporter om Togfonden og Fremtidens Jernbane. Superlyntogene er blot en overbygning af Fjerntog ovenpå et system af tog (godt nok ikke så mange direkte som nu) der kører hurtigere og mindst lige så ofte som nu - og alle i hele landet, får hurtigere rejsetider - herunder også pendlerne på Sjælland.

De få sider om godstog, er decideret tåkrummende, hvis blot man ved en lille bitte smule om emnet, eller blot har set et godstog eller to i virkeligheden. Der er f.eks. næppe mange svenske træstammer skjult i de containere og løstrailere, der dominerer transittrafikken...til gengæld glemmer forskeren (hvad mange andre også gør), at det er vildt dyrt at passere de faste forbindelser med godstog, og at denne afgift udgør omkring 60% af de samlede omkostninger for at køre et tog gennem Danmark. Og at det er EU der har fastlagt ambitionerne for jernbanegods (og deltager i finansieringen heraf) glemmes fuldstændig. Det er som miljøbevidst dansker ikke helt ligemeget, om gods sendes med osende skib eller miljørigtigt el-tog mellem Sverige og Tyskland - og at der omlæsses mellem Bane og færge i Trelleborg pga manglende kapacitet gennem Danmark glemmes også...

Til gengæld er der mange interessante pointer i forhold til DSBs generelle (påståede) fokos på politikerne istedet for kunderne, ligesom det er befriende, at læse, at IC4 skandalen ikke skyldes, at elektrificeringen blev standset, men at DSB ganske enkelt ikke kunne (kan?) finde ud af at købe tog - og slet ikke noget, som så ikke helt levede op til illusionerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak