Nedlæggelse af Vestbanen
Noget af det, der især skræmmer regionen, er de store reinvesteringer i de kommende år, herunder 'en forestående fornyelse af banelegemet'.
Vestbanen blev spormoderniseret i årene 1985 - 1989, og arbejdet blev mig bekendt udført grundigt og i h.t. dagældende normer.
Siden er banen overvejende blevet betjent med Y-tog med dertil hørende behersket akseltryk.
Det skulle derfor - efter min "beskedne privatbaneopfattelse" - ikke være fornødent med endnu en spormodernisering foreløbig, såfremt den løbende sporvedligeholdelse i øvrigt passes, som den skal.
Så det argument holder ikke. Og dertil er det synd og skam, at de gode samkøringsplaner med Arriva om betjeningen af Esbjerg etc. tilsyneladende ikke kan realiseres p.g.a. det stive bureaukrati, der er resultatet af, at Vestbanen er regionens og Arriva-kørslen hos Banedanmark er Trafikstyrelsens ansvar.
M.v.h.
Niels
Den omtalte fornyelse af banelegemet er også en af de mange fejl i hele debatten omkring Vestbanen. Den er opfundet af pressen, og har intet på sig. Som Niels skriver blev hele fornyet i 1985 - 89, og det er god stand med mindst 25 - 30 års levetid tilbage
Banens sikringsanlæg er modne til udskiftning, ligesom en sanering af de mange overkørsler trænger sig på. Derudover er der så anskaffelsen af nye tog.
Problemet er desværre, at der ikke siden 2002 har været en daglig ledelse på Vestbanen, men driften og infrastrukturen har været udliciteret til ARRIVA, som bare har kørt uden at foretage sig noget. Mens de øvrige regioner med stor succes har moderniseret deres baner, har Region Syddanmark nærmest udsultet Vestbanen.
Det hele bliver ikke bedre af, at man ikke i hverken bestyrelsen, Sydtrafik eller i regionsforvaltningen magter at gennemskue og gennemføre den foreslåede modernisering, igen på grund af en manglende kompetent ledelse med jernbanefaglig viden.
Derfor er der kommet alle disse underlige politiske udgydelser mod banen til trods for at alle partier i Folketinget klart har udmeldt, at jernbanerne som de eneste kan klare fremtidens trafikproblemer.
m.v.h.
Poul.