Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 24/2 2011, 12:17 (4812 dage siden)

Jeg har ledt efter ældre billeder af dette hyggelige trinbræt, men de er ikke lige til at finde. Det kunne især være interessant at se hvordan skiltet så ud, og hvilke typer der blev brugt. Det kan jo være at det snart skal males igen.:-)
[image] Gribsø T 19/12-2009

Gribsø Trinbræt

af Søndenfjords, 24/2 2011, 12:27 (4812 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg har ledt efter ældre billeder af dette hyggelige trinbræt ... Det kunne især være interessant at se hvordan skiltet så ud

Jeg har ikke noget billede, der er ældre end dette fra juni 2005 - men da var skiltet helt væk!

[image]

Kig i bøgerne om Gribskovbanen, der er billeder fra trinbrædtets yngre dage.

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 24/2 2011, 13:01 (4812 dage siden) @ Søndenfjords

Ja det er faktisk et udmærket billede, der viser at den ene skiltebøjle er flyttet lidt tættere på den anden så det passede med det mindre skilt der sad der fra midtfirserne og til 2005. I 2007 satte en hjælper og jeg så et nyt op, som dog ikke holdt så godt. I 2009 satte vi så det op der hænger der nu. I Gribskovbanebogen er der ikke så gode nærbilleder af skiltet.

Gribsø Trinbræt

af Minoque, 24/2 2011, 16:40 (4812 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nåda jeg er blevet opgraderet fra stigeholder til hjælper :-D
Jeg ville egentlig også gerne se nogle billeder fra tidligere tider, af Gribsø trinbræt, så det ville da være fedt hvis der var nogen der lå inde med noget, ville præsentere dether.

Gribsø Trinbræt

af gamle ole, 25/2 2011, 12:38 (4811 dage siden) @ Henrik Thomsen

Der var jo en "fætter" til bygningen på Kildeport trinbræt.(Var der noget med det blev pakket ned og genopført på Frilandsmuseet?), og i øvrigt også på andre privatbanetrinbrætter, som jeg ikke lige kan huske hvor

Gribsø Trinbræt

af Niels Munch, 25/2 2011, 13:44 (4811 dage siden) @ gamle ole

Der var jo en "fætter" til bygningen på Kildeport trinbræt.(Var der noget med det blev pakket ned og genopført på Frilandsmuseet?), og i øvrigt også på andre privatbanetrinbrætter, som jeg ikke lige kan huske hvor

Ja, det var i min tid ved Hovedstadens Lokalbaner A/S, at Kildeport blev overdraget til Frilandsmuseet, og "vor fælles Erik (VP)" har naturligvis også noget herom på sin hjemmeside:

http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-til-frilandsmuseet---2005

Mener ikke, den er genopført endnu.....

M.v.h.
Niels

Kildeport Trinbræt - 3 fotos

af Søndenfjords, 25/2 2011, 14:31 (4811 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Søndenfjords, 25/2 2011, 14:48

À propos Kildeport, så er her nogle billeder fra juni 2005, kun få måneder før trinbrædtet blev pillet ned.
[image]
[image]
[image]

Gribsø Trinbræt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/2 2011, 20:49 (4810 dage siden) @ Niels Munch

Kildeport trb.-bygning er ganske rigtig "nedtaget/hjemtaget" til Frilandsmuseet i Lyngby, hvor den endnu ikke er genopført. Dette skulle gerne ske i sammenhæng med genopførelsen af Øresundsvej st, hvor Øresundsvej st. forventes genopført i "Stationsbyen", medens Kildeport evt. genopføres ved Brede-indgangen (???) og med et stykke spor imellem.

Desværre mangler der lige "en mand med en papkasse under armen" (med penge, forstås).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 25/2 2011, 14:03 (4811 dage siden) @ gamle ole

Ja, det blev bevaret, men det er endnu ikke blevet opført på frilandsmuseet. Men det kan da være at det bliver i vores tid. Bare ikke at Lokalbanen pludselig for den fikse idé at klappe det der stålstativ med træ på op på Gribsø Trinbræt. De er jo begyndt at sprede sig til de andre stationer.
[image] LB 20 Gribsø T 28. April 2007

Gribsø Trinbræt

af John Schmidt, 4/3 2011, 12:14 (4804 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja Gribsø er jo et rigtigt hyggeligt sted, men Duemose trinbræt lige efter Kagerup på strækningen ned mod Helsinge, har også et magen til. Jeg var forbi Duemose her den 23 februar, og det så ikke for godt ud. Der mangler indtil flere brædder, som enten er rådnet eller ødelagt af vandaler, og grafitti præger i stor grad resten af bygningen. Netop Duemose trinbræt er jo ganske interresant, da der her i tidernes morgen udgik en smalsporsbane tilhørende Maarum Teglværk. Gribskovbanen havde et sidespor ind i skovtykningen, hvor der lå en rampe. Derfra blev de små tipvognstog læsset. Forøvrigt, så er der bevaret et køreklart lille motor lokomotiv fra Maarum Teglværk, og det befinder sig hos Dansk Jernbane Klub i Blovstrød. Der har DJK deres smalspors afdeling.
Hilsner
John.

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/3 2011, 15:10 (4803 dage siden) @ John Schmidt

Ja, Gribsø er nemlig hyggeligt. Der var vist en udflugt i 1962, hvor der var ophold ved Gribsø, så håbet er at der er et par af de ældre fotografer, der har billeder fra den tur. For der er endnu ikke fundet noget derfra.

--
[image]

Gribsø Trinbræt

af Minoque, 9/3 2011, 17:10 (4799 dage siden) @ Henrik Thomsen

Gid jeg havde været med i 1962, så ville jeg have taget nogle fine billeder, men så gammel er jeg desværre ikke, så her er et billede af skiltet som sidder der nu
[image]
inde i skuret er det der sad før, men det er jo billeder af dem der sad endnu tidligere der ville være interesant.

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 9/3 2011, 17:26 (4799 dage siden) @ Minoque

Ja, det vile være herligt med nogle gamle billeder, men de har måske fået brugt al filmen inden de nåede så langt.
[image]

--
[image]

Gribsø Trinbræt (+ 1 foto)

af Niels Munch, 12/3 2011, 08:11 (4796 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, Gribsø er nemlig hyggeligt. Der var vist en udflugt i 1962, hvor der var ophold ved Gribsø, så håbet er at der er et par af de ældre fotografer, der har billeder fra den tur. For der er endnu ikke fundet noget derfra.

Udflugten var den 25. marts 1962, og jeg var at finde blandt deltagerne. Det var bl.a. på den tur, vi havde L 2 med som skydelok, og GDS 11 afsporede i "militærsporet" mellem GDS og HHGB i Gilleleje.

Der var ganske vist også et fotostop "ved Gribsø"; men hvor trinbrætbygningen befinder sig i f.t., hvor fotograferne stod, aner jeg ikke, - den er ikke med på foto:

[image]
GDS Nr. 11 med særtog for DJK ved Gribsø, 25.03.1962 (nm).

..... det er til gengæld en sjov gammel faldviser (tror jeg nok), som bl.a. også er med på farvehandler Poul Adamsens hyggelige film fra udflugten:

http://www.youtube.com/watch?v=shGOjVauyKQ .

M.v.h.
Niels

Gribsø Trinbræt (+ 1 foto)

af Minoque, 11/6 2011, 22:40 (4704 dage siden) @ Niels Munch

Der var ganske vist også et fotostop "ved Gribsø"; men hvor trinbrætbygningen befinder sig i f.t., hvor fotograferne stod, aner jeg ikke, - den er ikke med på foto:

[image]
GDS Nr. 11 med særtog for DJK ved Gribsø, 25.03.1962 (nm).

M.v.h.
Niel

perronen og skuret er bagved fotografen, ser ud til toget holder næsten ved den første perrons placering

Gribsø Trinbræt

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 11/6 2011, 23:49 (4704 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik,

et par ældre postkort fra Gribsø, men desværre kan man ikke se skiltet.


[image]

[image]

--
Mvh

Erik

[image]

Gribsø Trinbræt

af Søndenfjords, 12/6 2011, 07:18 (4704 dage siden) @ Aabenraabanen

Hej Henrik,

et par ældre postkort fra Gribsø, men desværre kan man ikke se skiltet.


[image]

[image]

Det første postkort må stamme fra trinbrættets oprindelige placering, for i starten af sin karriere lå det nogle hundrede meter tættere på Hillerød, lige ud for søen.

Det blev flyttet herfra, fordi det lå på en lille stigning, og det kneb med at komme i gang igen, når toget efter standsning skule videre mod Kagerup.

Jeg mener, det også var her, lokomotiverne tog vand fra en underjordisk kilde.

Jeg har desværre ikke bøgerne om Gribskovbanen her, men de beskriver både vandings- og standsningsforholdene.

Gribsø Trinbræt

af dykker5502, 7/4 2012, 10:17 (4404 dage siden) @ Søndenfjords

Det første postkort må stamme fra trinbrættets oprindelige placering, for i starten af sin karriere lå det nogle hundrede meter tættere på Hillerød, lige ud for søen.

Det blev flyttet herfra, fordi det lå på en lille stigning, og det kneb med at komme i gang igen, når toget efter standsning skule videre mod Kagerup.

Jeg mener, det også var her, lokomotiverne tog vand fra en underjordisk kilde.

Jeg har desværre ikke bøgerne om Gribskovbanen her, men de beskriver både vandings- og standsningsforholdene.

Det tog nogle indlæg før det forhold kom frem, at trinbrædtet har ligget sydligere end det gør nu.
Og selvom trinbrædtet idag er et godt udgangspunkt for en tur i skoven, så er det i sin tid lavet fordi der var en pavillon ude ved Gribsø med servering i sommermånederne. Jeg mener at denne pavillon lå ved sydenden af søen.
Hvad der skete med pavillonen ude ved Gribsø ved jeg ikke. Måske lukkede den bare og trinbrædtet blev flyttet op i nordenden.
Gribsø trinbrædt stoppes der ved efter behov og ikke ved alle passager. Mystisk nok er der mulighed for at trykke stop på de sidste tog mod Hillerød i hvert fald fredag aften. Jeg ved ikke lige hvem der skal stå af kl. 23 et eller andet, men sådan er der så meget :-)

Det samme gør sig gældende for Slotspavillonen - som idag fungerer som lokalstation (og krydsningsstation) for det nordlige Hillerød. Daværende hovedvej 6 havde et andet forløb langs med hegnet ind til slothaven og der lå der tidligere en serveringspavillon - Slotspavillonen - indtil den vist brændte en gang i 1960'erne.

Gribsø Trinbræt

af gamle ole, 7/4 2012, 18:49 (4404 dage siden) @ dykker5502

-og det er vist endda kun Tisvildetogene der potentielt standser ved Gribsø fandt jeg ud af at være kørt forbi 3 gange! (Ydderst pinligt for en gammel GDS-fan, der således blev stærkt hånet af konen)
Og der var som bekendt også sidespor ved Gribsø.
Ja ex-hovedvej 6 slog et ordentlig sving ind mod Slotssøen, og strækningen var vist endog brolagt til det sidste (?)


hilsen Ole

Avatar

Gribsø Trinbræt

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 7/4 2012, 19:08 (4404 dage siden) @ gamle ole

Ja, Gribsø Brændeplads lå her på området. Der er desværre nok ikke nogen der har billeder af det sidespor.

[image]
24. marts 2007

Hilsen
Henrik

--
[image]

Gribsø Trinbræt

af gamle ole, 8/4 2012, 10:37 (4403 dage siden) @ Henrik Thomsen

Du har desværre nok ret. Og det gælder ovist også nogle af de andre side/brændespor i skoven, bl.a. det ved Kildeport- nord forr,

hilsen Ole

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af dykker5502, 8/4 2012, 16:40 (4403 dage siden) @ gamle ole

For en del år siden blev skinnerne i hvert fald til Tisvilde skiftet til betonsveller mm. og i den forbindelse mener jeg at alle sidespor, der ikke allerede var væk, ikke blev retableret med de nye skinner.
Da jeg kørte i skole i Hillerød dagligt fra Helsinge i 1970-1973 var det eneste sidespor jeg kan erindre et der gik ind til Kagerup Savværk. Der var ikke noget ved Duemose og helt klart heller ikke ved Gribsø og Kildeport.
Der var stadig godsekspedition i Helsinge (film til biografen kom som banepakker) og derfor selvfølgelig godsspor med læsserampe (landbrugsmaskiner til den lokale maskinhandler kom ad denne vej).
Så det må have været længe siden de brændepladser var der.

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af gamle ole, 9/4 2012, 18:49 (4402 dage siden) @ dykker5502

Ja de var vist alle væk før eller lige efter krigen, dog har de to "militærspor" ved Duemose stadig være der da du kørte der.


Ole

Avatar

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/4 2012, 10:42 (4401 dage siden) @ gamle ole

dog har de to "militærspor" ved Duemose stadig være der da du kørte der.

ØØhhh - militærspor? Nu skriver du det godt nok i anførselstegn, men hvad har der været af militære aktiviter i Duemose af alle steder? Der har været et læssespor til Mårum teglværk oppe halvvejs til Mårum, som ifølge EVP blev optaget i 1996. Smalsporsbanen fra læssesporene og langs landevejen derop er ifølge EVP optaget i 1948.

Link til EVP's side om Mårun Teglværk med sporplan og det hele: http://evp.dk/index.php?page=maarum-teglvark

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af gamle ole, 10/4 2012, 16:01 (4401 dage siden) @ Michael Deichmann

Fuldkommen rigtigt det med smalspor og teglværk, men i 50erne og måske først 6erne blev der afholdt mindst 1 stor militærøvelse hbvor sidesporet var involveret, og der forelå muligvis også en aftale med militæret om opretholdelse af sporet. Se evt også tidligere tråde om temaet.

Hilsen Ole

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af Niels Munch, 10/4 2012, 16:31 (4401 dage siden) @ gamle ole

Forsvarets benyttelse af sidesporene ved Duemose er beskrevet i "Gribskovbanen" af Ole Plum og Lars Viinholt (DJK 2009 - ISBN 978-87-87050-61-6), nærmere betegnet side 287-88.

M.v.h.
Niels

Gribsø Trinbræt - sidespor og brændepladser

af gamle ole, 10/4 2012, 17:33 (4401 dage siden) @ Niels Munch

Ja, nemlig Niels. Checkede det også lige. Der var (er) jo en del militære instalationer rundt omkring i skoven, så jeg har tit overvejet om der kunne være andre militær jernbaneinteresser, men de fleste instalationer ligger jo rimeligt langt fra banen, idet der dog var den asfalterede vej fra Kagerup St til radarhoved Multebjerg.

Ole

Gribsø Trinbræt

af gamle ole, 9/4 2012, 18:46 (4402 dage siden) @ Svend

Ja netop. Første gang vi kørte med Lokalbanen, og var ikke obs på ændringen


ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak