Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016 (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 18/1 2016, 20:02 (3046 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseum har, ligesom I andre, rundet nytåret og taget hul på 2016. Vi synes, at det er det perfekte tidspunkt til at give jer et indblik i tingenes tilstand på museet.

Endnu et MR-togsæt i samlingen
Vi overtog MR/MRD 4012 og 4212 den 2. oktober efter nogen tids forhandlinger, hvor vi naturligt ikke ville kunne melde noget ud til jer med sikkerhed, på grund af forhandlingernes mange usikkerheder.

Til sidst kom vi dog frem til en aftale, der indeholdt en klausul. Klausulen dikterede, at togsættet skulle være flyttet til et af museets områder inden d. 31. december 2015, og da togsættet ikke længere var i revision, skulle vi søge om en såkaldt transporttilladelse.

En transporttilladelse kan kun søges, hvis man har en køretilladelse, og da Danmarks Jernbanemuseums køretilladelse netop faldt på plads omkring indgåelsen af aftalen, ville vi ganske naturligt gerne selv stå for kørslen.

Nu var det hele kun et spørgsmål om hvilken trækkraft, vi skulle vælge, og hvornår transporttilladelsen faldt på plads.

Tilladelsen og alle godkendte papirer indløb få dage før jul, og vi skulle være hurtige for at mønstre et hold af frivillige og et køreklart lokomotiv. Det var nemt at finde et hold frivillige, hvis fingre længe havde kløet for at komme ud på de lange skinner igen, og lokomotivvalget faldt på K 563.

Den 29. december kunne vi bringe togsættet hjem til museet i Odense for fuld damp. Hvorfor vi valgte et damplokomotiv, vender vi tilbage til, men først vil vi vende os mod vores MR-togsæt i flertal.

MR, hvad nu?
Det virker måske som om, at Danmarks Jernbanemuseum bliver overlæsset med MR-tog, for vi har jo i forvejen togsæt 88.

Vi har valgt at tage sæt 12 ind i samlingen, fordi den er klædt i Arriva fra inderst til yderst. Den har både bemalingen og interiøret til at fungere som den museumsgenstand, der repræsenterer en væsentlig periode i 00’erne, hvor Arriva efter politikernes historiske ændring af hvordan jernbanedrift er organiseret, vandt udliciteringen af nærtrafikken på jernbanestrækningerne i Midt- og Vestjylland.

Da toget ikke kommer til at køre hos os, vil vi kun beholde den ene halvdel af togsættet som museumsgenstand. Vi ved dog ikke, om det bliver MR eller MRD, men vi ved, at vi for nu beholder den anden del af sættet:
Koblingerne mellem MR/MRD er ikke af den konventionelle slags, så for at kunne flytte togsættet, beholder vi indtil videre den ene som”transportvogn” og den anden som museumsgenstand.

Sæt 88 står stadig afventende i Randers, for at blive vurderet sammen med resten af museets omfattende samling. Vi har dog allerede afgjort, at vi heller ikke vil komme ud at køre med sæt 88, da sæt 88 for længst har vist sig at kræve for mange ressourcer til veterantogsdrift.

Damp i stedet for diesel
Fotografer og entusiaster imellem har efterhånden spurgt mange gange, hvorfor vi valgte at hente toget i Fredericia med K 563, når nu vi i forvejen har driftklare MZ og MY med ATC.
Svaret er, at selvom vi har teknisk driftklare ATC-maskiner, er vores maskiner dog ikke driftklare på papiret.

Køretilladelsen kom i efteråret, så vi kunne komme ud at køre hurtigst muligt. Vi kunne dog kun komme i gang igen allerede i efteråret, hvis vi valgte at få vores driftstilladelse i en flertrinsraket.

Når vi siger flertrinsraket, betyder det, at vi som det første fik godkendelserne på plads til vores Köf-traktor og materiel til Havnebanen.

På trin 2 fik vi godkendt K 563, de brune stålvogne og en række godsvogne. Det er dette trin, vi nu er på, indtil vi får de næste maskiner sat i drift.

MZ 1401 og S 736 er de næste, der venter på at blive sat i drift igen, men før dette kan ske, skal vi indsende reviderede betjeningsmanualer, vedligeholdelsesforeskrifter og uddannelsesbeskrivelser til Trafik- og Byggestyrelsen.
Samtidig skal materiellets vedligehold leve op til de nye retningslinjer både fysisk og administrativt, ligesom en del efteruddannelse/merit skal på plads for personalet.

Niveauet for vores sikkerhedsstyring er sat endnu højere end det nogensinde har været, så nu knokler både museets ansatte og frivillige på højtryk for at komme på skinnerne igen.

Vi vender stærkt tilbage
Og vi kan love jer for, at vi kommer på skinnerne igen med fornyet kraft.

Når den store mængde papirarbejde er tærsket igennem, vil Danmarks Jernbanemuseum igen kunne tilbyde både bestilte særtog, særarrangementer og veterantogskørsler med den danske jernbane som historisk baggrund.

Planerne er lagt fast i hovedtræk, men inden vi kan dele dem, skal vores frivillige orienteres. Det sker i den kommende periode, og så lægges kørslerne op på museets hjemmeside.

Hvis ventetiden bliver lang
Med andre ord, kan vi ikke rulle det fulde arsenal af veterantog ud endnu. Vi har dog andre tilbud, som I kan fordrive tiden med, mens I venter:

- Hold øje med vores hjemmeside www.jernbanemuseet.dk, hvor vi både holder jer opdaterede om den kommende åbning af vores nye videncenter og vores fotosamling, der meget snart bliver tilgængelig under menupunktet “viden og samlinger
- Læs om godt 1500 af vores museumsgenstande, der netop er blevet registreret og gjort tilgængeligt her
- Følg os på Facebook og få de seneste opdateringer om vores arrangementer såsom jernbaneKULTUR og historier om vores materiel og særlige temaer.
- Hold øje med jernbanen.dk, hvor vi fra tid til anden holder jer opdateret med nyheder med ekstra fokus på baggrund og teknisk forståelse.
- Er I medlem af museumsklubben, får i det trykte nyhedsbrev fire gange om året, og registrerer I jeres e-mail, modtager I også det digitale nyhedsbrev, som kommer oftere end det trykte.
- Lær om baggrunden for de valg, vi træffer, ved at læse vores mission, vision og strategi frem til 2020 her
- I kan også downloade app’en Jernbanehistorie med fotos og historier om 100 danske stationer fra App Store og Google Play.

Og endelig håber vi på at se jer på Danmarks Jernbanemuseum i Odense, til endnu et begivenhedsrigt år i 2016 med store oplevelser og viden.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2016, 11:47 (3046 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Tak for god opdatering, Filip!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af ASN, 19/1 2016, 21:53 (3045 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Vi har dog allerede afgjort, at vi heller ikke vil komme ud at køre med sæt 88, da sæt 88 for længst har vist sig at kræve for mange ressourcer til veterantogsdrift.

Mht til MR, overvejes det i den anledning at forsøge at bytte 88 for et sæt der udrangeres fra driften i de kommende år?

mvh, Allan

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 20/1 2016, 11:04 (3045 dage siden) @ ASN

Mht til MR, overvejes det i den anledning at forsøge at bytte 88 for et sæt der udrangeres fra driften i de kommende år?

mvh, Allan


Hej Allan.

Tak for spørgsmålet.

Sæt 88 har lært os, at vi som museum ikke har mulighed for at holde et MR-tog i drift.

Vi er ikke kommet så langt som til at afgøre, hvad der skal ske med sæt 88 endnu.
Det bliver den i forbindelse med den vurderingsrunde, som vi går i gang med i år.

Men da vi som sagt ikke skal have et kørende MR-tog, så vi har ingen planer om at bytte sæt 88.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Fwronah, 20/1 2016, 12:40 (3045 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Findes der på nuværende tidspunkt en fortegnelse over jeres rullende materiel - driftsklart såvel som ikke driftsklart? Og hvor kan denne liste i givet fald tilgås?

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af L.H. Jensen, 20/1 2016, 12:43 (3045 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Tak for spørgsmålet.


Sæt 88 har lært os, at vi som museum ikke har mulighed for at holde et MR-tog i drift.

Vi er ikke kommet så langt som til at afgøre, hvad der skal ske med sæt 88 endnu.
Det bliver den i forbindelse med den vurderingsrunde, som vi går i gang med i år.

Men da vi som sagt ikke skal have et kørende MR-tog, så vi har ingen planer om at bytte sæt 88.

Helt seriøst - men helt sikkert også med betydelig risiko for at få nedkaldt al landsens ulykker over sit arme hoved - kunne man jo foreslå museet at gemme en MR i det ene selskabs bemaling og en MRD i det andet selskabs. Det løser også problemet med at kunne transportere køretøjet ad jernbanen.

Og "bryder helvede løs" ...;-)

Undskyld!

vh
LH

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Ole, 20/1 2016, 13:08 (3045 dage siden) @ L.H. Jensen

Tak for spørgsmålet.


Sæt 88 har lært os, at vi som museum ikke har mulighed for at holde et MR-tog i drift.

Vi er ikke kommet så langt som til at afgøre, hvad der skal ske med sæt 88 endnu.
Det bliver den i forbindelse med den vurderingsrunde, som vi går i gang med i år.

Men da vi som sagt ikke skal have et kørende MR-tog, så vi har ingen planer om at bytte sæt 88.


Helt seriøst - men helt sikkert også med betydelig risiko for at få nedkaldt al landsens ulykker over sit arme hoved - kunne man jo foreslå museet at gemme en MR i det ene selskabs bemaling og en MRD i det andet selskabs. Det løser også problemet med at kunne transportere køretøjet ad jernbanen.

Og "bryder helvede løs" ...;-)

Undskyld!

Enig! Men ellers gemmer DJK vel et sæt eller to, der kan stå og rådne op sammen med S-toget (hvad er planen i øvrigt for det?) eller Y-toget (hvad er planen mon med det?).
Har DJK overhovedet nogen overordnet materielstrategi?

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Poul D, 20/1 2016, 13:21 (3045 dage siden) @ Ole

Som skrevet før, penge, penge, penge og masser af aktive medlemmer der vil sættet materiellet i stand.

Angående MR, når de en skønne dag helt forsvinder fra skinnerne, nok ikke mange der vil savne dem. Og dog alligevel, ved flere er glade for de bedre sæder og ikke så meget træk ved vinduerne som i Arrivas Lint-tog.

Mon der er andre klubber der kunne have fornøjelse af at have et MR-sæt kørende, der er jo bl.a. ATC, varme i toget, lukket toilet system.

En rød MR kunne være rigtig flot, ved godt den ikke er original indvendig og mangler det ene sæt døre på MRD-vognen men alligevel...

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af glade-koege ⌂, køge, 20/1 2016, 15:10 (3044 dage siden) @ Poul D

Som skrevet før, penge, penge, penge og masser af aktive medlemmer der vil sættet materiellet i stand.

Angående MR, når de en skønne dag helt forsvinder fra skinnerne, nok ikke mange der vil savne dem. Og dog alligevel, ved flere er glade for de bedre sæder og ikke så meget træk ved vinduerne som i Arrivas Lint-tog.

Mon der er andre klubber der kunne have fornøjelse af at have et MR-sæt kørende, der er jo bl.a. ATC, varme i toget, lukket toilet system.

En rød MR kunne være rigtig flot, ved godt den ikke er original indvendig og mangler det ene sæt døre på MRD-vognen men alligevel...

Tror vi er mange som savner DJK gad melde som helst ud... virker som internettet bruger man ikke rigtigt.. hvilket gør det rigtigt svært at få noget som helst ud fra dem, vi er op til flere som har sagt vi godt vil lægge penge til at få noget i gang ang S-toget men hjælper jo ikke når klubben ikke engang svare på fb eller mails...

Men nu vil jeg lægge museet et besøg i næste måned med hele familien så kommer der ihverfald lidt penge den vej ;-)

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af gaest, 20/1 2016, 15:39 (3044 dage siden) @ glade-koege

virker som internettet bruger man ikke rigtigt..

DJK's hjemmeside er ikke opdateret i lang tid. Sidste referat fra generalforsamling er fra 2013, og indholdsfortegnelsen af Jernbanen er opdateret frem til 2012

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 20/1 2016, 16:25 (3044 dage siden) @ gaest

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Med al den energi man så besidder til at påpege andres mangler, burde der være nogle ressourcer og tid til overs, som kunne anvendes i bemeldte forening til at få gjort noget.

/Jan

Hvad med selv at give en hånd med?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/1 2016, 16:34 (3044 dage siden) @ jaer

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.


Det hjælper ikke alligevel. Klubberne er generelt meget lukkede og tager ikke gerne mod nye medlemmer, og de får i hvert fald ikke indflydelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvad med selv at give en hånd med?

af L.H. Jensen, 20/1 2016, 16:42 (3044 dage siden) @ Erik Olsen

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Det hjælper ikke alligevel. Klubberne er generelt meget lukkede og tager ikke gerne mod nye medlemmer, og de får i hvert fald ikke indflydelse.


Er det noget du ved noget om, Erik, eller er det bare noget vås, du - i mangel af fornuftigere beskæftigelse - føler dig kaldet til at lukke ud ...?

/LH

Hvad med selv at give en hånd med?

af OnAir112 ⌂, 20/1 2016, 16:57 (3044 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg tror, at der skal revurderes mht klubbernes "lukkethed".
De er alle interesserede i nye medlemmer og vil også gerne vise "grejet" frem.
Men problemet er nok, at der ikke er kræfter til at offentliggøre, hvad de enkelte klubbers hensigter er.
Som andre har skrevet, er der nok der råber op, men det kniber med at gøre en indsats for at hjælpe.
Jeg kan kun råde alle til at give en hånd med.
Tilbyd hvad I hver især kan og kom videre derfra.
Det er rigtigt at mange hjemmesider ikke er opdateret.
Der kan være mange årsager, men jeg tror ikke det er manglende interesse eller "dovenskab".
Derimod savner mange tid og måske folk der ved noget om det.
I behøver jo ikke at møde fysisk op, selv om det er ønskeligt, men meget kan gøres "hjemmefra".
Specielt opdatering af hjemmesider, nyheder, arbejdsplan, kalender osv.
Så venner.
På med vanten og giv en hånd.
Så kan vi jo hjælpe hinanden.

--
OnAir112
Paul

Hvad med selv at give en hånd med?

af Peter Christensen, 20/1 2016, 17:38 (3044 dage siden) @ Erik Olsen

Indflydelse er ikke noget man "får" - det er noget man tager ved at arbejde med sagerne!
Og kniber det med at lave tingene ordenligt og rigtigt, så er jeg overbevist om at der kommer en "holdningsjusterende samtale".

Endelig så er der et arbejde igang med en materielstrategi i DJK-regi. Det har stået på en tid, men der meldes næppe noget ud før arbejdet er færdigt.
Som alt andet er det afhængig af hvad folk har af fritid og så tager tingene altså bare tid.....

Hvad med selv at give en hånd med?

af L.H. Jensen, 20/1 2016, 19:32 (3044 dage siden) @ Peter Christensen

Indflydelse er ikke noget man "får" - det er noget man tager ved at arbejde med sagerne!
Og kniber det med at lave tingene ordenligt og rigtigt, så er jeg overbevist om at der kommer en "holdningsjusterende samtale".

Endelig så er der et arbejde igang med en materielstrategi i DJK-regi. Det har stået på en tid, men der meldes næppe noget ud før arbejdet er færdigt.
Som alt andet er det afhængig af hvad folk har af fritid og så tager tingene altså bare tid.....

For at citere kommissær Vestager (da hun var minister): "Sådan er det jo!"
vh
LH

PS: Ovenstående skal ikke opfattes som tilslutning til bemeldte dames holdninger i øvrigt ...

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 20/1 2016, 20:24 (3044 dage siden) @ Erik Olsen

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Det hjælper ikke alligevel. Klubberne er generelt meget lukkede og tager ikke gerne mod nye medlemmer, og de får i hvert fald ikke indflydelse.

Det er vist længe siden du har været ude i klubberne. De lukkede og sammenspiste klubber kan tælles på en hånd.

Problemet er også, at der ind imellem kommer nye medlemmer, der tror, at man kan revolutionere på kort tid, men som glemmer, at der i foreninger er noget historie og kultur, der kan forklare, hvorfor ting ikke altid bare ændres. Og mange gange er historien (erfaring) og kulturen også en ganske udmærket forklaring på, hvorfor ting gøres på en bestemt måde; det tager bare tid at lære dette.

/Jan

Avatar

Hvad med selv at give en hånd med?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 14:57 (3043 dage siden) @ jaer

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Det hjælper ikke alligevel. Klubberne er generelt meget lukkede og tager ikke gerne mod nye medlemmer, og de får i hvert fald ikke indflydelse.


Det er vist længe siden du har været ude i klubberne. De lukkede og sammenspiste klubber kan tælles på en hånd.

Problemet er også, at der ind imellem kommer nye medlemmer, der tror, at man kan revolutionere på kort tid, men som glemmer, at der i foreninger er noget historie og kultur, der kan forklare, hvorfor ting ikke altid bare ændres. Og mange gange er historien (erfaring) og kulturen også en ganske udmærket forklaring på, hvorfor ting gøres på en bestemt måde; det tager bare tid at lære dette.

Se det er jo opskriften på en stensikker vej mod at bliuvce en uddøende race. Med den attitude vil alle yngre flygte skrigende vækj og klubben lukker når det sidste medlem er lagt i graven.
Den rette vej er jo nok et sted mit imellem. Og "plejer" bør ikke være æresmedlem i klubben, men det nye unge medlem kan sikkert sagtens forstå hvis det er en reel god grund til at ting er på en bestemt måde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad med selv at give en hånd med?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/1 2016, 16:22 (3043 dage siden) @ Michael Deichmann

... men det nye unge medlem kan sikkert sagtens forstå hvis det er en reel god grund til at ting er på en bestemt måde.


Hvis nogen gider forklare sammenhængen for det nye unge medlem.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 21/1 2016, 16:40 (3043 dage siden) @ Erik Olsen

... men det nye unge medlem kan sikkert sagtens forstå hvis det er en reel god grund til at ting er på en bestemt måde.

Hvis nogen gider forklare sammenhængen for det nye unge medlem.

Det kræver også, at der er stillet ind på "modtagelse".

Men det er jo åbenbart blevet til, at alt skal gøres op i sort og hvidt, men sådan er verdene jo ikke skruet sammen. Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med. Men for at forstå noget, så kræves et vist vidensniveau, så det skal mange gange bygges op, eller man skal forklare i lang tid. Og stadigt skal modtageren være åben for den modtagne information. Her er det mit indtryk, at der ofte mangler noget.

/Jan

Avatar

Hvad med selv at give en hånd med?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 19:18 (3043 dage siden) @ jaer

... men det nye unge medlem kan sikkert sagtens forstå hvis det er en reel god grund til at ting er på en bestemt måde.

Hvis nogen gider forklare sammenhængen for det nye unge medlem.


Det kræver også, at der er stillet ind på "modtagelse".

Men det er jo åbenbart blevet til, at alt skal gøres op i sort og hvidt, men sådan er verdene jo ikke skruet sammen. Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med. Men for at forstå noget, så kræves et vist vidensniveau, så det skal mange gange bygges op, eller man skal forklare i lang tid. Og stadigt skal modtageren være åben for den modtagne information. Her er det mit indtryk, at der ofte mangler noget.

Når (unge) folk møder op i arbejdstøjet må man forvente en vis interesse. Det er så muligt at der ikke er evnerne, men det må man så leve med. Hvis man altså ønsker at få nyt blod ind i klubben.
Vil man bare bevare status quo som en gruppe gamle sure mænd, så skal man selvfølgelig ikke spille tid på næste generation.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad med selv at give en hånd med?

af gaest, 22/1 2016, 18:01 (3042 dage siden) @ Michael Deichmann

Når (unge) folk møder op i arbejdstøjet må man forvente en vis interesse. Det er så muligt at der ikke er evnerne, men det må man så leve med. Hvis man altså ønsker at få nyt blod ind i klubben.
Vil man bare bevare status quo som en gruppe gamle sure mænd, så skal man selvfølgelig ikke spille tid på næste generation.

Når unge folk møder op i arbejdstøjet er det med at holde dem til. Og lade dem være med, og prøve noget. Dertil mangler forståelsen nogen gange. Jeg fik feks på puklen for at tage en nyankommen med og lade ham afdreje to ventilsæder på en drejebænk. Jeg stod ved siden af under hele forløbet og instruerede i både opgaven og sikkerheden omkring. Operationen tog godt en time, jeg kunne selv have gjort det på 10 minutter. Det faldt en person for brystet som senere udnævnte sig selv til "værkfører". Han skulle selv bruge bemeldte nyankomling til at gå til bageren for sig. ("Sådan behanler man lærlinge!")
Hvor mon engagementet hos nyankomlingen var størst?
En nyankomling i et værksted kræver i første omgang mere "opmærksomhedstid" af den samlede styrke end de giver tilbage i arbejde, det er det åbenbart ikke alle der er indstillet på. Og så kan det kun gå en vej.

Hvad med selv at give en hånd med?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 22/1 2016, 11:48 (3043 dage siden) @ jaer

Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med.

Naturligvis ikke. Måske du skulle studere lidt kommunikation: Det er den som afgiver information som er ansvarlig for at den opfattes korrekt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 22/1 2016, 12:31 (3043 dage siden) @ Erik Olsen

Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med.


Naturligvis ikke. Måske du skulle studere lidt kommunikation: Det er den som afgiver information som er ansvarlig for at den opfattes korrekt.

Det er kendt viden, men det kræver stadigt, at modtageren også lytter med. Hvis ikke der er vilje til at lytte, så nytter al den kommunikationsteori ikke. Man kan altså ikke bare tørre ansvaret af på afsenderen, selv om en stor del hænger på vedkommende.

/Jan

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 22/1 2016, 12:42 (3043 dage siden) @ jaer

Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med.


Naturligvis ikke. Måske du skulle studere lidt kommunikation: Det er den som afgiver information som er ansvarlig for at den opfattes korrekt.

Man kan altså ikke bare tørre ansvaret af på afsenderen,
/Jan


Du har da ikke lavet andet de sidste par dage!!! Måske den "hårde kerne" i DJK skulle begynde at følge lidt med tiden, i stedet for at tie nytænkende tosser ihjel.
Hvis det hele ikke handlende om at slikke r.. og synes det samme som "de rigtige", så tingene nok lidt anderledes...

Hvad med selv at give en hånd med?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 22/1 2016, 13:27 (3043 dage siden) @ jaer

Det er kendt viden, men det kræver stadigt, at modtageren også lytter med. Hvis ikke der er vilje til at lytte, så nytter al den kommunikationsteori ikke. Man kan altså ikke bare tørre ansvaret af på afsenderen, selv om en stor del hænger på vedkommende.

Blævver, blævver.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Hvad med selv at give en hånd med?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/1 2016, 15:59 (3042 dage siden) @ jaer

Og hvis modtageren ikke lige med det samme forstår sammenhængen, så er det åbenbart ikke modtageren den er gal med.


Naturligvis ikke. Måske du skulle studere lidt kommunikation: Det er den som afgiver information som er ansvarlig for at den opfattes korrekt.


Det er kendt viden, men det kræver stadigt, at modtageren også lytter med. Hvis ikke der er vilje til at lytte, så nytter al den kommunikationsteori ikke. Man kan altså ikke bare tørre ansvaret af på afsenderen, selv om en stor del hænger på vedkommende.

Man melder sig da ikke under fanerne for at hjælpe til og så vil man ikke høre efter en sober og pædagogisk forklaring på en eller anden sammenhæng. Det kan da kun ende som du antager hvis man får en arrogant behandling. Og så kommer man ikke der mere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Hvad med selv at give en hånd med?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 19:16 (3043 dage siden) @ Erik Olsen

... men det nye unge medlem kan sikkert sagtens forstå hvis det er en reel god grund til at ting er på en bestemt måde.

Hvis nogen gider forklare sammenhængen for det nye unge medlem.

Ja, det er klart!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad med selv at give en hånd med?

af L.H. Jensen, 20/1 2016, 16:36 (3044 dage siden) @ jaer

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Med al den energi man så besidder til at påpege andres mangler, burde der være nogle ressourcer og tid til overs, som kunne anvendes i bemeldte forening til at få gjort noget.

/Jan

Ja, tydeligere kan det vist ikke siges ...

vh
LH

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 20/1 2016, 16:56 (3044 dage siden) @ jaer

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Med al den energi man så besidder til at påpege andres mangler, burde der være nogle ressourcer og tid til overs, som kunne anvendes i bemeldte forening til at få gjort noget.

/Jan

Hej Jan.

Det kan simpelthen ikke passe, man ikke må være kritisk uden du tænder af.

Jeg har gennem det sidste år prøvet at råbe flere af de "ledende" medlemmer op omkring foreningens mailadresse. Det er ganske fint foreningen har en mailadresse, men INGEN vil tage ansvaret for den. Måske du husker en tråd fra sidste år omkring S-toget i Sønderjylland. Hvis trådstarteren havde fået svar på sin forespørgelse angående S-togets fremtid, så var der - måske - ikke endt en stribe billeder herinde, som - formentlig - resulterede i et overmalet tog et par dage senere... Det kostede cirka 30 mandetimer og en del kroner til syre...
"Reklamation" vedr. udeblevne numre sendes til DJK's sekretariat".
Cirka 14 dage senere... intet svar... prøver lige igen... der sker stadig ingenting... synes du virkelig det er okay?

Havde man mon en skraldespand stående til indgående post før internettet? Jeg er endda kommet med et løsningsforslag: Nedlæg mailadressen og gå tilbage til brevpost...

Og så kunne jeg da også godt tænke mig at høre lidt om DJK's strategier vedr. materiel. Der var fokus på det for nogle år siden, men så er der ligesom ikke sket mere. Hvilken bane i DJK regi regner man med på sigt er interesseret i et S-tog eller Y-tog, for DJK har vel ikke planer om et decideret museum eller hur?

Mvh. Ole

Hvad med selv at give en hånd med?

af L.H. Jensen, 20/1 2016, 17:06 (3044 dage siden) @ OD, Od

Og så kunne jeg da også godt tænke mig at høre lidt om DJK's strategier vedr. materiel. Der var fokus på det for nogle år siden, men så er der ligesom ikke sket mere. Hvilken bane i DJK regi regner man med på sigt er interesseret i et S-tog eller Y-tog, for DJK har vel ikke planer om et decideret museum eller hur?

Mvh. Ole

DJK har faktisk et "decideret museum" - det er svært bekymrende, hvis det skulle være undgået din opmærksomhed (i betragtning af dit seneste virke i foreningen) ...
http://www.djbm.dk/ :-|

Det er ikke kæmpestort, men en fin begyndelse. Og hvis flere giver en hånd med - og/eller bidrager finansielt - kan det ret hurtigt blive adskilligt større.

vh
LH

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 20/1 2016, 17:19 (3044 dage siden) @ L.H. Jensen

Og så kunne jeg da også godt tænke mig at høre lidt om DJK's strategier vedr. materiel. Der var fokus på det for nogle år siden, men så er der ligesom ikke sket mere. Hvilken bane i DJK regi regner man med på sigt er interesseret i et S-tog eller Y-tog, for DJK har vel ikke planer om et decideret museum eller hur?

Mvh. Ole


DJK har faktisk et "decideret museum" - det er svært bekymrende, hvis det skulle være undgået din opmærksomhed (i betragtning af dit seneste virke i foreningen) ...
http://www.djbm.dk/ :-|

Det har du da fuldstændig ret i... min fejl! De øvrige punkter glemmer vi så... ;-)

Hvad med selv at give en hånd med?

af JensenJ @, Fredericia, 21/1 2016, 12:17 (3044 dage siden) @ OD, Od

Og så kunne jeg da også godt tænke mig at høre lidt om DJK's strategier vedr. materiel. Der var fokus på det for nogle år siden, men så er der ligesom ikke sket mere. Hvilken bane i DJK regi regner man med på sigt er interesseret i et S-tog eller Y-tog, for DJK har vel ikke planer om et decideret museum eller hur?

Mvh. Ole


DJK har faktisk et "decideret museum" - det er svært bekymrende, hvis det skulle være undgået din opmærksomhed (i betragtning af dit seneste virke i foreningen) ...
http://www.djbm.dk/ :-|


Det har du da fuldstændig ret i... min fejl! De øvrige punkter glemmer vi så... ;-)


Limfjordsbanen kører med Y-tog med rimelig god succes.

S-toget kan kun køre på S-banen. Det bliver endnu sværere når der installeres CBTC.
Men ingen andre klubber/museer har gemt et komplet 2. generations S-tog, så jeg er ret sikker på at vores efterkommere vil hidkalde forbandelser over vores generation, hvis der ikke gøres et forsøg på at gemme et så udbredt indslag i hovedstadens kollektive trafik.

Som altid er der problemer med økonomi og plads ved sådanne idéer.

Med venlig hilsen Jens

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 21/1 2016, 14:51 (3043 dage siden) @ JensenJ

Limfjordsbanen kører med Y-tog med rimelig god succes.


Det var nu LJ Y-toget, der henstår et hemmeligt sted på Sjælland jeg havde i tankerne.

S-toget kan kun køre på S-banen. Det bliver endnu sværere når der installeres CBTC.
Men ingen andre klubber/museer har gemt et komplet 2. generations S-tog, så jeg er ret sikker på at vores efterkommere vil hidkalde forbandelser over vores generation, hvis der ikke gøres et forsøg på at gemme et så udbredt indslag i hovedstadens kollektive trafik.


Jeg har vist ikke skrevet, at man IKKE skulle bevare et S-tog. Spurgte bare til planerne omkring det.

Men konklusionen må være:
Materiel som baneforeningerne ikke kan bruge, skal på sigt udstilles på Jernbanemuseet i Ryomgård.
Man kan så undre sig over, at DJK vælger at placere vognhal nummer to i Marslev, når Danmarks Jernbanemuseum går den anden vej, og gerne vil have magasinerne tættere på Jernbanemuseet.

Hvis du sender en mail til DJK, og ikke får svar, så har du enten gjort noget forkert eller fortjener ikke et svar, for Jan E. har ingen problemer.

Mvh. Ole

Hvad med selv at give en hånd med?

af gaest, 21/1 2016, 15:04 (3043 dage siden) @ OD, Od

Hvis du sender en mail til DJK, og ikke får svar, så har du enten gjort noget forkert eller fortjener ikke et svar, for Jan E. har ingen problemer.

Mvh. Ole

Kan man forestille sig at DJK bliver spurgt i det uendelige om planerne med det S-tog og andet henstående materiel mange gange på en dag, og at besvarelsen af disse mails alene ville kræve en fuldtidsstilling??

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 21/1 2016, 15:10 (3043 dage siden) @ gaest

Hvis du sender en mail til DJK, og ikke får svar, så har du enten gjort noget forkert eller fortjener ikke et svar, for Jan E. har ingen problemer.

Mvh. Ole


Kan man forestille sig at DJK bliver spurgt i det uendelige om planerne med det S-tog og andet henstående materiel mange gange på en dag, og at besvarelsen af disse mails alene ville kræve en fuldtidsstilling??


Det er jo prisen, når man vælger at have en mailadresse. Jeg er da udmærket klar over, at indgående post nok er steget med et par 1000% siden brevpostens tid. Det er trods alt lidt nemmere at skyde en mail af over en kop kaffe end at skrive et brev, købe frimærke og finde en postkasse... Og jeg siger ikke - Det er sgu da logik for burhøns. Men der er - åbenbart kun - i min verden et problem, som ingen forholder sig til eller tager stilling til, og det er sgu ikke i orden.

Mvh. Ole

Hvad med selv at give en hånd med?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/1 2016, 16:19 (3043 dage siden) @ OD, Od

Hvis du sender en mail til DJK, og ikke får svar, så har du enten gjort noget forkert eller fortjener ikke et svar, for Jan E. har ingen problemer.


Fortjener ikke et svar? Hvor venligt. Det kan jo forklare alle problemer. Så længe man ikke får en kvittering for modtagelsen, ved man ingenting.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvad med selv at give en hånd med?

af andersj, Aalborg, 21/1 2016, 18:30 (3043 dage siden) @ OD, Od


Men konklusionen må være:
Materiel som baneforeningerne ikke kan bruge, skal på sigt udstilles på Jernbanemuseet i Ryomgård.
Man kan så undre sig over, at DJK vælger at placere vognhal nummer to i Marslev, når Danmarks Jernbanemuseum går den anden vej, og gerne vil have magasinerne tættere på Jernbanemuseet.

Alt hvad der køres til Ryomgård kommer kun væk derfra igen pr. lastbil så det vil være rimeligt dumt at flytte materiel derop.

--
Mvh Anders

Hvad med selv at give en hånd med?

af JensenJ @, Fredericia, 22/1 2016, 23:46 (3042 dage siden) @ OD, Od

Det var nu LJ Y-toget, der henstår et hemmeligt sted på Sjælland jeg havde i tankerne.


Y-togsæt nr. 2, kan for min skyld ryge i smelteovnen. Jeg tror ikke på to køreklare Y-togsæt.

Jeg har vist ikke skrevet, at man IKKE skulle bevare et S-tog. Spurgte bare til planerne omkring det.


Jeg ved det ikke, men gætter på at det i første omgang er redningen af 'det sidste 2. gen. S-tog' der driver.

Med venlig hilsen Jens

Hvad med selv at give en hånd med?

af ASN, 23/1 2016, 10:47 (3042 dage siden) @ OD, Od


Men konklusionen må være:
Materiel som baneforeningerne ikke kan bruge, skal på sigt udstilles på Jernbanemuseet i Ryomgård.
Man kan så undre sig over, at DJK vælger at placere vognhal nummer to i Marslev, når Danmarks Jernbanemuseum går den anden vej, og gerne vil have magasinerne tættere på Jernbanemuseet.

Dertil ligger løsningen lige for: DJK bytter vognhallen i Marslev med remise og vognhaller i Randers. Dermed får begge organisationer deres magasiner tættere på deres respektive museer! ;) win win!

mvh Allan

Hvad med selv at give en hånd med?

af Hans H. Hansen, 20/1 2016, 20:10 (3044 dage siden) @ OD, Od

Det lyder lidt til at selveste Jan er hævet over alle andre, og meget bedre vidende....
Så vil jegø personligt hellere blive væk og undvære indflydelsen.

Men der er sjovt nok stadig intet svar vedr. Mail adresse til DJK... Dybt useriøst

/vh
Hans

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 20/1 2016, 20:14 (3044 dage siden) @ Hans H. Hansen

Det lyder lidt til at selveste Jan er hævet over alle andre, og meget bedre vidende....
Så vil jegø personligt hellere blive væk og undvære indflydelsen.

Men der er sjovt nok stadig intet svar vedr. Mail adresse til DJK... Dybt useriøst

/vh
Hans

Jeg har selv mailet til DJK, uden problemer.

/Jan

Hvad med selv at give en hånd med?

af OD, Od ⌂, 20/1 2016, 22:08 (3044 dage siden) @ jaer

Det lyder lidt til at selveste Jan er hævet over alle andre, og meget bedre vidende....
Så vil jegø personligt hellere blive væk og undvære indflydelsen.

Men der er sjovt nok stadig intet svar vedr. Mail adresse til DJK... Dybt useriøst

/vh
Hans


Jeg har selv mailet til DJK, uden problemer.

/Jan

Problemerne er løst. Museet i Ryomgård udvides løbende og _du_ har hul igennem til DJK.

Mvh. Ole

Hvad med selv at give en hånd med?

af Østjyden, 20/1 2016, 22:22 (3044 dage siden) @ jaer

Det lyder lidt til at selveste Jan er hævet over alle andre, og meget bedre vidende....
Så vil jegø personligt hellere blive væk og undvære indflydelsen.

Men der er sjovt nok stadig intet svar vedr. Mail adresse til DJK... Dybt useriøst

/vh
Hans


Jeg har selv mailet til DJK, uden problemer.

/Jan


Får du også svar, når du skriver til DJK?

M v h
Østjyden

Hvad med selv at give en hånd med?

af jaer, 20/1 2016, 20:20 (3044 dage siden) @ OD, Od

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Med al den energi man så besidder til at påpege andres mangler, burde der være nogle ressourcer og tid til overs, som kunne anvendes i bemeldte forening til at få gjort noget.

/Jan


Hej Jan.

Det kan simpelthen ikke passe, man ikke må være kritisk uden du tænder af.


Mvh. Ole

Hvor står der, at jeg tænder af?

Jeg er bare træt af at høre på en masse utilfredse, der ikke har benyttet de muligheder, der er for at øve indflydelse og påvirke i den retning, der ønskes, hvis altså det er flertallets retning.

Og selvfølgeligt kommer der også nogle gamle travere (f. den med filene). Ja, sådanne oplevelser har man, men hvad med at fokusere på de positive og fremadrettede oplevelser også? Det er ALTID lettest bare at kritisere, og specielt via div. fora.

/Jan

Hvad med selv at give en hånd med?

af gaest, 20/1 2016, 18:05 (3044 dage siden) @ jaer

I denne tråd har tre brokket sig over manglende opdateringer, men ikke EEN af selvsamme personer har meldt sig til at give en hånd med ?????? Ej heller at rette henvendelse det rigtige sted.

Med al den energi man så besidder til at påpege andres mangler, burde der være nogle ressourcer og tid til overs, som kunne anvendes i bemeldte forening til at få gjort noget.

/Jan

Jeg bragte blot en konstatering.

Mht til diverse materiel mener jeg ikke at DJK, eller andre er forpligtet til at stå ikke-medlemmer til regnskab for aktuel stand, og hvad man agter at gøre med materiellet fremover.

Og med hensyn til at give en hånd med, det har jeg gjort. Det er bare træls når medlemmer og bestyrelse lever i hvert sit univers. Et eksempel på dejligt spildt arbejde: En dag hvor der var arbejdsddag i klubben, og der skulle være generalforsamling i samme by om aftenen, havde jeg brugt dagen på at sortere ca et ton file. Beholde dem der faktisk kunne files med, og sørge for at der kom hæfter på hvor de manglede, og ellers kassere resten.
Henad aften, før generalforsamlingen kom nogen af klubbens bestyrelsesmedlemmer forbi, en af de få lejligheder der var til at se dem. Da de så stakken med de kasserede file, blev de forfærdede, og bar dem ind og lagde dem i stakken med de file jeg havde "godkendt". Uhuuuhhuuu de file var jernbanehistorie i og med at nogen af dem havde tilhørt en nu nedlagt privatbane! Hvis de file virkelig var så historiske, så gem dem dog i et arkiv, de har i hvert fald ikke noget at søge i et værksted!

Dengang hamstrede man materiel, alt der kunne opdrives, man kan ikke have gjort sig mange tanker om anvendelsesmulighederne. Til sidst blev pufferne skruet af en del af materiellet for at der kunne blive plads til det hele. Smart nok stod "skrottet" hobet op foran den hal hvor driftsmateriellet stod.
Det er totalt idioti, og livsfarligt at skulle til at flytte materiel uden puffere. Så kan man godt finde bedre ting at bruge sin fritid til.

Nordsjællands Veterantog har revurderet og tilpasset deres materielbeholdning, hvilket har betydet at noget materiel er kommet væk. Danmarks Jernbanemuseum har startet samme proces med det materiel der stod på "Trekanten" på CvK, og tilkendegivet at proccessen vil fortsætte.
Jeg fornemmer at dette er et "varmt" emne i DJK. Der var et internt forslag fremme om at skille sig af med S toget og N maskine tenderen, idet der ikke er nogen realistisk mulighed for at bruge det til noget. Forslaget blev stemt ned, uden at der kom planer på bordet fra det flertal der stemte for at beholde det omtalte. Det kan derfor være klogt af en bestyrelse at afstå at kommentere på materielsager, og som jeg nævnte, behøver man faktisk ikke at stå til regnskab for ikke-medlemmer, eller et forum som dette.

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Krabsen @, 20/1 2016, 16:28 (3044 dage siden) @ gaest

DJK's hjemmeside er ikke opdateret i lang tid. Sidste referat fra generalforsamling er fra 2013, og indholdsfortegnelsen af Jernbanen er opdateret frem til 2012


ser man det..

http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2015/jernbanen2015.htm

Hvis man tilfældigvis skulle være medlem har man dels større ret til at kritisere foreningens prioritering af de knappe ressourcer, dels mulighed for at møde op og deltage i arbejdet - og dels læst i Foreningsnyt fra december 15, at DJK søger hjælp til hjemmeside.

så der er alle muligheder for de utilfredse..

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af OD, Od ⌂, 21/1 2016, 15:04 (3043 dage siden) @ Krabsen

DJK's hjemmeside er ikke opdateret i lang tid. Sidste referat fra generalforsamling er fra 2013, og indholdsfortegnelsen af Jernbanen er opdateret frem til 2012

ser man det..

http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2015/jernbanen2015.htm

Hvis man tilfældigvis skulle være medlem har man dels større ret til at kritisere foreningens prioritering af de knappe ressourcer, dels mulighed for at møde op og deltage i arbejdet - og dels læst i Foreningsnyt fra december 15, at DJK søger hjælp til hjemmeside.


Men hvorfor er det jobopslag ikke at finde på Dansk Jernbane-Klubs Facebook side, eller er det bare mig der ikke kan finde det?
Der findes et hav af unge/lidt ældre mennesker med ekspertise i opbygning af hjemmesider, men det er altså de færreste af dem, der er medlem af DJK. Måske det ovenikøbet kunne have givet et par nye medlemmer eller lidt gratis reklame, da den slags har det med at blive delt i jernbane relaterede grupper.

Mvh. Ole

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/1 2016, 16:29 (3043 dage siden) @ OD, Od

Der findes et hav af unge/lidt ældre mennesker med ekspertise i opbygning af hjemmesider, men det er altså de færreste af dem, der er medlem af DJK.


At være hjemmesidesnedker kan være lidt af en uriaspost. Jeg har selv prøvet i et forløb gennem henved femten år at etablere og vedligeholde en foreningshjemmeside, og jeg syntes jeg gjorde et godt stykke arbejde. Men lige pludselig en dag blev jeg hældt ud uden nogen forklaring. Det var ikke nogen positiv oplevelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Krabsen @, 21/1 2016, 17:21 (3043 dage siden) @ OD, Od
redigeret af Tommy Nilsson, 21/1 2016, 22:25

Aner det ikke - bruger ikke FaceBook.

Det var nu også mest fordi det anonyme udsagn om, at DJK's hjemmeside er ikke opdateret i lang tid. ... indholdsfortegnelsen af Jernbanen er opdateret frem til 2012. ikke bør stå uimodsagt, når det er så himmelråbende forkert.
Linket fandt jeg med 1 - eet - klik på startsiden www.jernbaneklub.dk

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 19:30 (3043 dage siden) @ Krabsen

Aner det ikke - bruger ikke FaceBook.

Nej, men det er der mange andre der gør - bl.a. de yngre mennesker man måske gerne vil indfange. Der må man være hvor de er.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Krabsen @, 21/1 2016, 10:08 (3044 dage siden) @ gaest

DJK's hjemmeside er ikke opdateret i lang tid. Sidste referat fra generalforsamling er fra 2013, og indholdsfortegnelsen af Jernbanen er opdateret frem til 2012

ser man det..

http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2015/jernbanen2015.htm

Er man utilfreds med en klubs dispositioner er den rette fremgangsmåde vel at melde sig ind og herefter gøre sin indflydelse gældende. Og så i øvrigt respektere, at flertallet kan have en anden mening end en selv, også om bevaringsstrategi.

Bemærk i øvrigt jobopslaget i Foreningsnyt M4.. :-)

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Jakob Christensen, 20/1 2016, 20:55 (3044 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Men at lave en total ligegyldig replika af Odin det kan I godt finde penge til..

Der vil jeg personligt mene, det var bedre at sætte pengene i et MR/MRD tog.. Det er jo også bare en trofast slider i Jylland, og som heldigvis ikke er udrangeret endnu, så I kan jo nå at blive klogere..

Men måske I skulle overveje hvad der er vigtigt, ting der har kørt i den virkelige verden, eller en kopi af noget der har kørt, men ikke har en disse med den virkelige verden at gøre, netop fordi det blot er en kopi..

Jeg undres over jeres prioriteringer!

( Og ja jeg ved godt jeg stikker hånden i en hvepserede, med alle disse kloge mennesker herinde, alle er velkommen til at have en mening, så længe det er den samme som resten, og nej jeg kan ikke deltage for jeg har ikke evner til det, for mekanik interesserer mig ikke, og derfor må jeg jo ikke have den mening jeg har, kun hvis man er aktiv! )

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Egon Schmidt, 20/1 2016, 21:17 (3044 dage siden) @ Jakob Christensen

Det vil jeg give dig fuld ret i Jakob

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Morten, 20/1 2016, 22:21 (3044 dage siden) @ Jakob Christensen

Det kunne måske være at andre klubber er interesseret i at bevare et kørende MR/MRD-togsæt, hvem ved.

Synd at skinnebusgruppen vestjylland i Vemb, ikke eksistere mere. Måske de gerne ville have haft sæt. Eller hvad med dem i Struer måske, hvis de da får klubben op at kører igen måske.....

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Erik K. @, 21/1 2016, 02:02 (3044 dage siden) @ Morten

Ja, der er mange muligheder.
Hvilke af mulighederne for at være aktiv, har du selv valgt??

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af gaest, 21/1 2016, 09:25 (3044 dage siden) @ Morten

Det kunne måske være at andre klubber er interesseret i at bevare et kørende MR/MRD-togsæt, hvem ved.

Synd at skinnebusgruppen vestjylland i Vemb, ikke eksistere mere. Måske de gerne ville have haft sæt. Eller hvad med dem i Struer måske, hvis de da får klubben op at kører igen måske.....

Når Danmarks Jernbanemuseum melder ud at erfaringerne med sæt 88 har vist dem at det ikke er muligt at holde et MR sæt kørende, synes jeg andre skal være forsigtige med at vide bedre. DJM har jo netop erfaringerne om klubberne ikke har.
Klubberne skal også være klar over at de tider hvor man kunne have flere kilometer jernbanemateriel holdende og ruste op på diverse sidespor er forbi.
Nogen klubber har selv kunnet finde ud af det, andre har måttet finde sig i at få det læst op, f.eks. i form af Operation Oprydning, eller at arealer frasælges til andet formål, og lejen stiger for nu at tage et meget aktuelt eksempel.

Vi er blevet ret forkælede med hvad der alt kan og skal bevares. Lige nu har DJM 3 stk MY der alle er driftsklare, eller hurtigt kan blive det. Hvad er behovet for 3 stk? - dertil diverse andre MY, som feks "Åbent Hus" My eren? Det eneste jeg kan komme på er at de til diverse GM arrangementer kan holde og tøffe i stilling 8 omkring drejeskiven i Odense.
Jeg tror at den annoncerede fortsættelse af revurderingen vil betyde en realistisk tilpasning af samlingen til det muliges kunst. Det kommer nok til at gøre ondt for nogen, men hvad er alternativet?
Det kan jo ikke altsammen stå i Struer og vente på miraklet der ikke indtræffer.

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af andersj, Aalborg, 21/1 2016, 10:45 (3044 dage siden) @ gaest


Vi er blevet ret forkælede med hvad der alt kan og skal bevares. Lige nu har DJM 3 stk MY der alle er driftsklare, eller hurtigt kan blive det. Hvad er behovet for 3 stk? - dertil diverse andre MY, som feks "Åbent Hus" My eren? Det eneste jeg kan komme på er at de til diverse GM arrangementer kan holde og tøffe i stilling 8 omkring drejeskiven i Odense.
Jeg tror at den annoncerede fortsættelse af revurderingen vil betyde en realistisk tilpasning af samlingen til det muliges kunst. Det kommer nok til at gøre ondt for nogen, men hvad er alternativet?
Det kan jo ikke altsammen stå i Struer og vente på miraklet der ikke indtræffer.

Fordelen ved de mange GM lokomotiver var jo muligheden for at leje dem ud til DSB og andre aktører hvilket blev gjort flittigt og gav en god indtægt. Desværre er det ikke lovligt længere.

--
Mvh Anders

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af villy, Holbæk, 21/1 2016, 11:29 (3044 dage siden) @ andersj

Ja de har 3 stk. MY og de burde hugge de 2 op ligeledes er der 3 stk. Litre E og hvad skal de med dem, skrot det gamle lort så der kan blive noget beder plads på museet.

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af QpoX ⌂, 21/1 2016, 17:34 (3043 dage siden) @ Morten

Det kunne måske være at andre klubber er interesseret i at bevare et kørende MR/MRD-togsæt, hvem ved.

Synd at skinnebusgruppen vestjylland i Vemb, ikke eksistere mere. Måske de gerne ville have haft sæt. Eller hvad med dem i Struer måske, hvis de da får klubben op at kører igen måske.....

Ja Skinnebus Gruppen Vestjylland er ikke mere, men de fleste folk derfra er stadig aktive i BjergBanen.
Og jo vi vil da gerne have et MR/MRD sæt, du kommer bare med den :)

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af andersj, Aalborg, 21/1 2016, 00:23 (3044 dage siden) @ Jakob Christensen

Men at lave en total ligegyldig replika af Odin det kan I godt finde penge til..

Der vil jeg personligt mene, det var bedre at sætte pengene i et MR/MRD tog.. Det er jo også bare en trofast slider i Jylland, og som heldigvis ikke er udrangeret endnu, så I kan jo nå at blive klogere..

Men måske I skulle overveje hvad der er vigtigt, ting der har kørt i den virkelige verden, eller en kopi af noget der har kørt, men ikke har en disse med den virkelige verden at gøre, netop fordi det blot er en kopi..

Jeg undres over jeres prioriteringer!

Man må jo nok også erkende at nyere materiel nok ikke vil være at finde blandt veteranbanernes driftmateriel i fremtiden da de simpelthen er for teknisk avancerede og vil være for dyre at holde i drift. Desuden dækker begrebet veterantog for det brede publikum primært over damplokomotiver med teaktræ- eller stålvogne.

Hos dieselmateriellet er det jo næsten kun MY og MA der er populære fordi de har en historie at fortælle. Det var en revolution i jernbanedriften og en stor del af publikummet kan stadig huske at have kørt med lyntoget eller et stort flot rødt IC tog med hidtil uset komfort. Når det så gælder Bn vogne eller MR så er det ikke noget folk savner eller har gode minder ved. Det har altid blot været regionaltog hvor man halvsov på vej til eller fra arbejde.
Hvis man ikke tager børnene ud at køre med damptog med åbne endeperroner så tager man med et hvor der er en historie at fortælle og hvor det skaber positive minder.
Det er det brede publikum man skal satse på for det er dem der holder veteranbanerne økonomisk i live, det er ikke fotograferne ude på strækningen, medmindre de selvfølgelig har løst billet for at støtte klubben.

Odin er både damp og har en historie der er noget mere spændende end en MR's.


( Og ja jeg ved godt jeg stikker hånden i en hvepserede, med alle disse kloge mennesker herinde, alle er velkommen til at have en mening, så længe det er den samme som resten, og nej jeg kan ikke deltage for jeg har ikke evner til det, for mekanik interesserer mig ikke, og derfor må jeg jo ikke have den mening jeg har, kun hvis man er aktiv! )

Der er også mange andre opgaver hos klubberne end tekniske og mekaniske opgaver, og hvis der er andre folk til at løse disse opgaver så har de tekniske folk mere tid til det de kan og er gode til.
Iøvrigt mener jeg at man har ret til at ytre sin mening uanset om man er aktiv eller ej, men vil man høres af klubberne kan man ikke nøjes med at ytre sig her.

--
Mvh Anders

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/1 2016, 08:12 (3044 dage siden) @ andersj

Når det så gælder Bn vogne eller MR så er det ikke noget folk savner eller har gode minder ved. Det har altid blot været regionaltog hvor man halvsov på vej til eller fra arbejde.

Historien bag MO og MR er på flere områder ganske den samme.

MO 'reddede' et antal sidebaner fra afvikling, da de ikke havde økonomi til dampdrift, men kunne overleve (lidt længere) med MO og dieseldrift.

Historien er lidt den samme med MR. MO var for dyr i drift i visse sidebaner, men med indkøbet at de lettere og driftmæssigt mere økonomiske MR sæt, så kunne driften opretholdes på sidebanerne. MR blev jo også starten på timedriften med regionaltog i Jylland.

I dag er der vist ingen der sættet tvivl ved om der er 'værd' at have et MO-sæt i drift, og det samme vil ske med MR om måske 10-20 år. Det kan godt være at MR mest blev benyttet som pendlertog, men det gør i mine øjne kun toget mere repræsentativt.

Det undre mig, at MR skulle være så vanskelig at bevare som museumstog. MR er jo ikke et teknisk avanceret tog som f.eks. ME eller EA.

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af glade-koege ⌂, køge, 21/1 2016, 09:23 (3044 dage siden) @ Henrik Hansen

Når det så gælder Bn vogne eller MR så er det ikke noget folk savner eller har gode minder ved. Det har altid blot været regionaltog hvor man halvsov på vej til eller fra arbejde.


Historien bag MO og MR er på flere områder ganske den samme.

MO 'reddede' et antal sidebaner fra afvikling, da de ikke havde økonomi til dampdrift, men kunne overleve (lidt længere) med MO og dieseldrift.

Historien er lidt den samme med MR. MO var for dyr i drift i visse sidebaner, men med indkøbet at de lettere og driftmæssigt mere økonomiske MR sæt, så kunne driften opretholdes på sidebanerne. MR blev jo også starten på timedriften med regionaltog i Jylland.

I dag er der vist ingen der sættet tvivl ved om der er 'værd' at have et MO-sæt i drift, og det samme vil ske med MR om måske 10-20 år. Det kan godt være at MR mest blev benyttet som pendlertog, men det gør i mine øjne kun toget mere repræsentativt.

Det undre mig, at MR skulle være så vanskelig at bevare som museumstog. MR er jo ikke et teknisk avanceret tog som f.eks. ME eller EA.

Og sagt af mange, gaffa tape kan holde det kørende.. og må jo være muligt at få dele de næste 50 år fra alle de sæt man skrotter.. Så spg er mere om man måske mangler folk som kan bruge gaffa tape og køre uddannet i MR togsæt fx ;-) Enligt et togsæt med ATC overtaget og da man bruger MR til det nye signal program kan ene af disse togsæt vel også overtages, hvilket gør det kan køre på den nye bane uden problemer i fremtiden.

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Skinneskidtskraber, 21/1 2016, 10:37 (3044 dage siden) @ glade-koege

Og sagt af mange, gaffa tape kan holde det kørende.. og må jo være muligt at få dele de næste 50 år fra alle de sæt man skrotter.. Så spg er mere om man måske mangler folk som kan bruge gaffa tape og køre uddannet i MR togsæt fx ;-) Enligt et togsæt med ATC overtaget og da man bruger MR til det nye signal program kan ene af disse togsæt vel også overtages, hvilket gør det kan køre på den nye bane uden problemer i fremtiden.

Lige min tanke, jeg tænker at man nok ikke ønsker at bevare en "renoveret Mr", men man har måske en mulighed for at bytte sig til en. Og med den kan det være muligt at føre den "tilbage", i form af man har lygter, sæder osv. fra Mr 88, inden man lader denne gå i saksen.

Så er der en om-lakering tilbage, som jo må være billigt sluppet, for et togsæt der må kører på det nye signalsystem.

Personligt håber jeg meget at et køreklart Mr sæt bliver bevaret, ikke fordi jeg har travlt med at det skal indsættes nu, men fordi det er vigtigt at se frem i tiden, for målgruppen bliver en anden med tiden, og det er nu nemmere at få sat et sæt under tag i disse år, end det er om 20 år.

Noget helt andet er at jeg virkelig kan krumme tær over at der i Padborg skulle holde 2/3 1.g s-tog, hvoraf den ene vogn skulle have voldsom rangerskade. Jeg har ikke selv set det, men har hørt at det skulle holde udendørs. Nogen der kan bekræfte dette?

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af glade-koege ⌂, køge, 21/1 2016, 11:26 (3044 dage siden) @ Skinneskidtskraber

Og sagt af mange, gaffa tape kan holde det kørende.. og må jo være muligt at få dele de næste 50 år fra alle de sæt man skrotter.. Så spg er mere om man måske mangler folk som kan bruge gaffa tape og køre uddannet i MR togsæt fx ;-) Enligt et togsæt med ATC overtaget og da man bruger MR til det nye signal program kan ene af disse togsæt vel også overtages, hvilket gør det kan køre på den nye bane uden problemer i fremtiden.


Lige min tanke, jeg tænker at man nok ikke ønsker at bevare en "renoveret Mr", men man har måske en mulighed for at bytte sig til en. Og med den kan det være muligt at føre den "tilbage", i form af man har lygter, sæder osv. fra Mr 88, inden man lader denne gå i saksen.

Så er der en om-lakering tilbage, som jo må være billigt sluppet, for et togsæt der må kører på det nye signalsystem.

Personligt håber jeg meget at et køreklart Mr sæt bliver bevaret, ikke fordi jeg har travlt med at det skal indsættes nu, men fordi det er vigtigt at se frem i tiden, for målgruppen bliver en anden med tiden, og det er nu nemmere at få sat et sæt under tag i disse år, end det er om 20 år.

Noget helt andet er at jeg virkelig kan krumme tær over at der i Padborg skulle holde 2/3 1.g s-tog, hvoraf den ene vogn skulle have voldsom rangerskade. Jeg har ikke selv set det, men har hørt at det skulle holde udendørs. Nogen der kan bekræfte dette?

Det korrekt den ene vogn desværre blev ødlagt dernede da nogen bakket ind igennem porten til hvor det holdt.. så det er desværre ikke muligt dette nogensinde kommer ud og køre igen.. En vogn holder på jernbane museet ved jeg bare..

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/1 2016, 13:30 (3044 dage siden) @ Henrik Hansen

Det undre mig, at MR skulle være så vanskelig at bevare som museumstog. MR er jo ikke et teknisk avanceret tog som f.eks. ME eller EA.

Ja, det undrer også mig. Jeg har læst udsagnet, men der gives ingen begrundelse. Så kan årsagerne jo være mange, f. eks. også manglende vilje.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af villy, 21/1 2016, 11:31 (3044 dage siden) @ andersj

MR er vel nutidens MO

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 15:40 (3043 dage siden) @ andersj

Hos dieselmateriellet er det jo næsten kun MY og MA der er populære fordi de har en historie at fortælle. Det var en revolution i jernbanedriften og en stor del af publikummet kan stadig huske at have kørt med lyntoget eller et stort flot rødt IC tog med hidtil uset komfort.

Jeg tror problemet her lidt er det samme som man ser blandt veteranbiler, hvor "de gamle" (>50 år) kun ser biler fra før WWII som veteranbiler, mens yngre kan falde i svime over en Opel Ascona fra 1980'erne - ja måske endda bruge masser af fritid på at svejse en masse plade i sådan en.....
De åbne endeperroner passer jo tidsmæssigt fint med et damplokomotiv i front, så der hænger historien og oplevelsen sammen. Hvis man så under dampforbud for eksempel eller nedbrud bare sætter et Marcipanbrød foran, så bliver diesel til en (billig) erstatning.
Udvikler man derimod et "Dieselprodukt" med lokomotiv og vogne der har kørt sammen og som måske er en længere tur for pengene (da diesel er noget billigere at køre med end damp), så kunne man nok godt få "Familien Danmark" til at se diesel med Marcipanbrød som veterantog også. Personligt mener jeg det er ærgerligt at klubberne ikke i tide så potentialet i MO, for det ville være en perfekt størrelse til særtog nummeret større end diverse Scandia Skinnebusser og det kan jo opformeres med en styrevogn + en vogn mere.
Det løb er desværre nok kørt da alle styrevogne vist er væk.
Der er så en anden side af dette. Skal den samme klub vedligeholde 2 vognstammer - en til damp og en til diesel, ja så bliver der jo nok at se til. Men måske klubberne skulle blive bedre til at hjælpe hinanden/samarbejde mere?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af TRN, 22/1 2016, 16:01 (3042 dage siden) @ Michael Deichmann

Det løb er desværre nok kørt da alle styrevogne vist er væk.


`en Bhs styrevogn findes i al fald stadig ;-) `

[image]
[image]
[image]

Billederne er nogle uger gamle

Mvh Tore

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/1 2016, 16:10 (3042 dage siden) @ TRN

`en Bhs styrevogn findes i al fald stadig ;-) `

Det er en tom skal - al styremekanik mm. er væk. Den bruges til noget træning.
Den er diskuteret tidligere her på kanalen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af JensenJ @, Fredericia, 22/1 2016, 23:40 (3042 dage siden) @ Michael Deichmann

Udvikler man derimod et "Dieselprodukt" med lokomotiv og vogne der har kørt sammen og som måske er en længere tur for pengene (da diesel er noget billigere at køre med end damp), så kunne man nok godt få "Familien Danmark" til at se diesel med Marcipanbrød som veterantog også. Personligt mener jeg det er ærgerligt at klubberne ikke i tide så potentialet i MO, for det ville være en perfekt størrelse til særtog nummeret større end diverse Scandia Skinnebusser og det kan jo opformeres med en styrevogn + en vogn mere.
Det løb er desværre nok kørt da alle styrevogne vist er væk.


Veterantog Vest råder over MO 1848, styrevogn CLS 1714 og mellemvognene Bhl 401 og ABhl 269.
Pt. er Bhl 401 driftsklar. Visionen er et MO styrevognstog.

Der er så en anden side af dette. Skal den samme klub vedligeholde 2 vognstammer - en til damp og en til diesel, ja så bliver der jo nok at se til. Men måske klubberne skulle blive bedre til at hjælpe hinanden/samarbejde mere?


Veterantog Vest fokuserer udelukkende på en dieselfremført stålvognsstamme.

Med venlig hilsen Jens

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016

af UTJ, 21/1 2016, 15:37 (3043 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Sikke meget smat og kævl efter dette indlæg.

Bliv dog lidt bedre til at styre egne udtalelser i et offentligt rum som dette er. Her har vi en informativ meddelelse og dem vil vi gerne have flere af i fremtiden.

Og man kan jo også vælge at læse orienteringen som at Jbm overtager et MR-tog, men kun har besluttet sig for med bestemthed at gemme den ene halvdel. Den anden havldel har man ikke taget stilling til pt og ejheller hvilken halvdel som man med bestemthed vil tage vare på. Med andre ord forbeholder man sig muligheden for fremtidigt at disponere mere frit end hvis man på forkant lover at bevare begge halvdele.

Det står vel fortsat andre interesserede frit for at søge bevarelse af et kørende MR-tog. Dette er nok fint, men måske ikke lige det museet kan se som mest relevant lige nu, med de fremtidsudsigter, økonomi og andre opgaver som det skulle prioriteres ind i stedet for. Opbevaring af rullende materiel er dyrt, meget dyrt. Også hvis der ikke er aktuelle planer med det.



Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak