Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2011, 14:41 (4807 dage siden)

MX 1030 i vinrød bemaling under indkørsel til (i dette tilfælde gennemkørsel gennem) Skalborg station sommeren 1976. Der er tale om et sydgående tog og der er med stor sandsynlighed tale om et ordinært IC-tog. Så vidt jeg husker, var IC-togenes "grundoprangering" (overførselsvognene) på det tidspunkt A+Bk+B+B; men det er der sikkert andre end jeg, der har helt styr på. Vingesignalet er som bekendt i dag borte. Til højre ses forsignalet til Aalborgs indkørselssignal fra syd. Der er kun - foruden en brandgul lanterne - én grøn lanterne i forsignalet, hvilket fortæller, at der ikke kunne stilles gennemkørsel gennem Aalborg fra syd. Bemærk maskinens røgudvikling.

[image]

MX 1030 under indkørsel til Skalborg fra nord, sommeren 1976. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Avatar

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 28/2 2011, 14:53 (4807 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Håber du har mere "guld" på lager, for dette er jo bedre end en "Tom´s guldbarre" ;-)

Nvh

Michael

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Peter H, Nærum, 28/2 2011, 15:07 (4807 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

DSB Mx og vingesignal på en varm sommerdag - hvad mere kan man forlange?

Det er da et billed af en fin kvalitet, synes jeg:-)

Hilsen
Peter

Avatar

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/2 2011, 16:09 (4807 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Glimrende billede! Endnu i 1983 var signalet i brug, men som man ser i baggrunden, holdt det vist ikke så længe efter. Her passeres signalet ved Skalborg den 15. juni 1983 med en vinrød, og som den sidste, stærkt støjende Mz 1407 i front!
[image]
[image]

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/3 2011, 16:24 (4806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-) HH 01.03

Hej!


Dejlige billeder - men det hedder altså armsignaler!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-)

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af jmp, 1/3 2011, 16:26 (4806 dage siden) @ Holger Sørensen

... og fremskudte signaler i stedet for forsignaler.

Vingesignaler og forsignaler er "Märklin-dansk".

Jan

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af steen møller jensen, 1/3 2011, 17:07 (4806 dage siden) @ jmp

kært barn har mange navne ..citat "vi skulle aldrig været gået væk fra højsignalerne brodersen " resten må i gætte jer til :-D :-D :-D :-D :-D

Avatar

MX 1030 vinrød og armsignal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2011, 18:13 (4806 dage siden) @ jmp

Kære Jan

Ja, det har du jo fuldstændig ret i.

Og at jeg skriver, at man af det pågældende fremskudte signal kan udlede, at der ikke kan gives gennemkørsel i Aalborg fra syd, er også noget vrøvl. For ét blinkende grønt lys fra et sådan signal kan jo betyde, at det efterfølgende hovedsignal viser "kør igennem". At der så, så vidt jeg husker, faktisk ikke kan stilles gennemkørsel i Aalborg fra syd, er så en helt anden snak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

MX 1030 vinrød og armsignal

af G9250, 1/3 2011, 18:21 (4806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg ved kan fremskudte signaler kun blinke

Blinkende gul: Forvent stop
En blinkende grøn: Kør
To blinkende grønne: Kør igennem

Jakob

Avatar

MX 1030 vinrød og armsignal

af Morten Larsen, Nørresundby, 1/3 2011, 18:27 (4806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Jan

Ja, det har du jo fuldstændig ret i.

Og at jeg skriver, at man af det pågældende fremskudte signal kan udlede, at der ikke kan gives gennemkørsel i Aalborg fra syd, er også noget vrøvl. For ét blinkende grønt lys fra et sådan signal kan jo betyde, at det efterfølgende hovedsignal viser "kør igennem". At der så, så vidt jeg husker, faktisk ikke kan stilles gennemkørsel i Aalborg fra syd, er så en helt anden snak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fuldstændigt korrekt - både mht at det "to-lanternede" F-signal også kan forsignalere "kør igennem" ved én blinkende grøn, samt at der ikke kan stilles gennemkørsel i Ab. Iøvrigt hverken fra nord eller syd.

--
Mvh Morten L.

Avatar

Manglende mulighed for gennemkørsel

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 10:19 (4765 dage siden) @ Morten Larsen

Fuldstændigt korrekt (...) at der ikke kan stilles gennemkørsel i Ab. Iøvrigt hverken fra nord eller syd.

Er der andre steder i landet, hvor der fysisk er mulighed for "at køre igennem", men hvor man ikke kan stille signal for gennemkørsel?

Kan man f.eks stille gennemkørsel gennem Struer fra Vinderup mod Thisted? Gennem København H fra Roskilde mod Helsingør og - snart aktuelt - gennem Aarhus fra Odder mod Grenaa eller omvendt ("find selv på flere spørgsmål og følg med i morgen").

PS: Jeg kender ikke selv svaret på disse - synes jeg selv - "intelligente" spørgsmål.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Manglende mulighed for gennemkørsel

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 11/4 2011, 10:41 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Jeg kender i hvert tilfælde til, at det forholder sig sådan i Vejle. Ved indkørsel fra Grejsdalen, kan der kun gives 40 eller 60 km/t ind, selvom der er spor videre mod Fredericia, men det er noget med farepunkter og lidt andet. Det gælder også for Langå, når der stilles indkørsel fra Ulstrup kan der kun gives 40km/t, til trods for, at der jo er spor videre mod Randers. I togvejsskemaet for Langå, er den maksimale indkørselshastighed fra Ulstrup 50 km/t, men eftersom den angivelse udgik på et tidspunkt i jernbanehistorien blev det til 40 i stedet. Det skal siges i den sammenhæng, da der blev sporfornyet og ombygget i sikringsanlægget i 2005, var de stedlige stationsbestyrer meget opsatte på at få det lavet om til 60 km/t. Men som den gammel kendte sang om jernbaneprojekter siger: "Det er der ikke penge til"

MVH

--
Reinholdt
Signalmontør

Manglende mulighed for gennemkørsel

af G9250, 11/4 2011, 10:45 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fuldstændigt korrekt (...) at der ikke kan stilles gennemkørsel i Ab. Iøvrigt hverken fra nord eller syd.


Er der andre steder i landet, hvor der fysisk er mulighed for "at køre igennem", men hvor man ikke kan stille signal for gennemkørsel?

Kan man f.eks stille gennemkørsel gennem Struer fra Vinderup mod Thisted? Gennem København H fra Roskilde mod Helsingør og - snart aktuelt - gennem Aarhus fra Odder mod Grenaa eller omvendt ("find selv på flere spørgsmål og følg med i morgen").

PS: Jeg kender ikke selv svaret på disse - synes jeg selv - "intelligente" spørgsmål.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ifølge TIB kan man på kh kun få en indkørsel på 40 (pil ned) fra SI-signalerne til de forskellige perronspor

Manglende mulighed for gennemkørsel

af Mads Olesen @, 11/4 2011, 10:54 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Herning og Hillerød er eksemplar på stationer med fysisk mulighed for gennemkørsel.
Men sikringsanlægget tillader det ikke.

Mads

Manglende mulighed for gennemkørsel

af G9250, 11/4 2011, 11:20 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Manglende mulighed for gennemkørsel skyldes ofte at togvejen afviger fra den mest lige togvej. Det er kun gennem den lige togvej at der kan stilles gennemkørsel (to grønne og | i kassen).
Har selv prøvet at komme kørende med G9250 over Fyn, gennem Årup skulle der køres rust dvs. 40 gennem spor 3, og selvom der var "gennemkørsel" fik jeg kun gul over grøn og pil ned i kassen.

Avatar

Manglende mulighed for gennemkørsel

af Ove Nygaard, 11/4 2011, 13:00 (4765 dage siden) @ G9250

Manglende mulighed for gennemkørsel skyldes ofte at togvejen afviger fra den mest lige togvej. Det er kun gennem den lige togvej at der kan stilles gennemkørsel (to grønne og | i kassen).
Har selv prøvet at komme kørende med G9250 over Fyn, gennem Årup skulle der køres rust dvs. 40 gennem spor 3, og selvom der var "gennemkørsel" fik jeg kun gul over grøn og pil ned i kassen.

Hej Jacob.

Din kørsel "gennem" Årup er vist det, der "i gamle dage" hed "gradvis gennemkørsel" -
det hedder det måske også i dag. Iøvrigt har spor 3 - overhalingssporet i Årup - en helt speciel beliggenhed og funktion, som i visse situationer giver en fin mulighed for "en flyvende overhaling" (toget, der overhales, kan næsten fortsætte kørselen uden at standse). Og læg mærke til spornummereringen: 3, 1, 2, regnet fra syd.
Jeg var iøvrigt som regionschef (med)ansvarlig for bygningen af den kommunale stationsbygning, da kommunen ville have "en rigtig stationsbygning" og ikke bare "et skur på perronen". Det er da også blevet en monumental bygning, men nu med få tilbageværende aktiviteter. Om hele forhandlingsforløbet og indvielsen kan fortælles en lang række "anekdoter", men det tillader pladsen og tiden i dette forum ikke.:-D

Venlig hilsen

Ove

MX 1030 vinrød og vingesignaler

af Svend, 1/3 2011, 18:49 (4806 dage siden) @ jmp

Vingesignaler og forsignaler er "Märklin-dansk

ligesom "overledning"....:-)

--
Svend

Avatar

MX 1030 vinrød og armsignal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2011, 18:15 (4806 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger

Ja, det har du jo fuldstændig ret i.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

MX 1030 vinrød og armsignal

af Volmer., 11/4 2011, 15:54 (4765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sikringsanlægget kan ikke lave gennemkørsel i Struer, de grønne lanterner i F-signalerne er også blændet af. Det er nok heller ikke særlig smart at lave gennemkørsel i Struer på grund af perronovergangene. samt at stationen ligger i en bue.

I Holstebro kan man heller ikke få gennemkørsel, her er F-signalernes grønne lanterne blændet af med en plade.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak