Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/4 2016, 05:12 (2968 dage siden)

Godsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg får en tur i vridemaskinen i Jyllands-Posten i dag. Artiklen kræver login. Overskriften på nærværende indlæg stammer fra Jyllands-Posten.

Det er ikke et kønt syn: Politikere fra Enhedslisten og Venstre kritiserer Banedanmark for ikke at have advaret politikerne på forhånd. Omvendt siger Banedanmark, at politikerne var advaret.

Der skitseres i artiklen ikke nogen løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Ole, 5/4 2016, 06:25 (2968 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Link: http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8558580/millioner-af-skattekroner-spildt-paa-nye-g...
Der står forhåbenlig mere i artiklen der kræver login, den er her: http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/indblik/Indland/ECE8558610/helt-ude-i-h...

Godsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg får en tur i vridemaskinen i Jyllands-Posten i dag. Artiklen kræver login. Overskriften på nærværende indlæg stammer fra Jyllands-Posten.

Det er ikke et kønt syn: Politikere fra Enhedslisten og Venstre kritiserer Banedanmark for ikke at have advaret politikerne på forhånd. Omvendt siger Banedanmark, at politikerne var advaret.

Der skitseres i artiklen ikke nogen løsning på problemet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Gæst 20, 5/4 2016, 07:35 (2968 dage siden) @ Ole

Historien viser med alt tydelighed at transportpolitikere er voldsomt naive i deres tilgang til tingen. Som Harry Lahrmann siger;

»Det er helt hen i hegnet,« lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann, der mener, at politikernes brændende ønske om at flytte gods fra lastbil til jernbane sætter fornuften ud af kraft.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af UTJ, 5/4 2016, 08:09 (2968 dage siden) @ Gæst 20

Historien viser med alt tydelighed at transportpolitikere er voldsomt naive i deres tilgang til tingen. Som Harry Lahrmann siger;

»Det er helt hen i hegnet,« lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann, der mener, at politikernes brændende ønske om at flytte gods fra lastbil til jernbane sætter fornuften ud af kraft.

Tjaaah, bureaukrati er roden til meget. Det er jo ikke blevet lettere eller billigere at bruge jernbanen med de nye spor. Entry costs er simpelthen for høje for at nogle vil binde kapital i det, selv hvis driftsomkostningerne var lavere end lastbiler.

Men man ser jo ikke på samme måde med overflødige veje. Her er entry costs for nye brugere nul, når vejen står klar. Og så det er ikke lige så synligt, som med de formentlig fejlplacerede terminaler.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Poul Andersen, 5/4 2016, 08:48 (2968 dage siden) @ UTJ

Historien viser med alt tydelighed at transportpolitikere er voldsomt naive i deres tilgang til tingen. Som Harry Lahrmann siger;

»Det er helt hen i hegnet,« lyder det fra trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann, der mener, at politikernes brændende ønske om at flytte gods fra lastbil til jernbane sætter fornuften ud af kraft.


Tjaaah, bureaukrati er roden til meget. Det er jo ikke blevet lettere eller billigere at bruge jernbanen med de nye spor. Entry costs er simpelthen for høje for at nogle vil binde kapital i det, selv hvis driftsomkostningerne var lavere end lastbiler.

Men man ser jo ikke på samme måde med overflødige veje. Her er entry costs for nye brugere nul, når vejen står klar. Og så det er ikke lige så synligt, som med de formentlig fejlplacerede terminaler.


Man kan vel næppe tale om fejlplacerede, men nærmere om fejlprojekterede forhold omkring de to terminaler.
Det også derfor nævnte artikel i JP nærmest har fremkaldt "kø ved håndvasken".

Mvh.
Poul.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Johnni, 5/4 2016, 10:56 (2968 dage siden) @ Poul Andersen

Hvad var egentlig årsagen til at Railion (eller hvad de nu hed dengang) trak sig fra Esbjerg i 2006?
Der var jo flere daglige afgange med meget lange tog...

Johnni

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Per Tenstrand, 6/4 2016, 21:21 (2966 dage siden) @ Johnni

Hvad var egentlig årsagen til at Railion (eller hvad de nu hed dengang) trak sig fra Esbjerg i 2006?
Der var jo flere daglige afgange med meget lange tog...

Johnni

Da jeg forlod Railion i 2004 trak mørke skyer op - også over betjeningen af Esbjerg. En hel del af trafikken var sydgående via Kolding/ Taulov, så omkostningerne til turen til grænsen på banen var ganske høje i.f.t. lastbilkørsel til Taulov eller Hamburg og derfra sydpå. Kunderne på Esbjerg Havn var også forholdsvist dyre at betjene med beliggenhed spredt over et større område - og hvor sporene dels var i dårlig stand flere steder, dels tidskrævende at betjene (dårligt udformet, parkerede biler/ lastbiler, mange overkørsler osv.)
Det generelle fald i vognladningstrafikken slog også igennem (f.eks. savet træ fra Sverige, som SJ omlagde til baneløsning til Halmstad med efterfølgende færge/ lastbilløsning), ligesom tilførsel af tomme vogne til en stor kunde i Esbjerg blev stadigt mere dyr, da egnede vogne ofte skulle hentes fra Sjælland.
Endelig var Englandstrafikken noget svingende...
Så trods jævnligt store tog holdt økonomien ikke, desværre

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Morten Flindt Larsen, 5/4 2016, 10:58 (2968 dage siden) @ Poul Andersen


Man kan vel næppe tale om fejlplacerede, men nærmere om fejlprojekterede forhold omkring de to terminaler.

Hvis de "fejlprojekterede forhold" omkring de to terminaler, såfremt forholdene omkring terminalerne var blev projekteret rigtigt, havde resulteret i et væsentligt fordyret projekt, så er terminalerne fejlplacerede. Det ville have været den samme form for samfundsmæssigt "overkill" som bygningen af de efter nogles mening fejlplacerede motorveje i Vendsyssel.

Venlig hilsen

M:-)rten

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af UTJ, 5/4 2016, 12:08 (2968 dage siden) @ Poul Andersen

Man kan vel næppe tale om fejlplacerede, men nærmere om fejlprojekterede forhold omkring de to terminaler.
Det også derfor nævnte artikel i JP nærmest har fremkaldt "kø ved håndvasken".

De er vel fejlplacerede når ingen vil bruge dem. Og man kan diskutere om placering ved havne efterhånden er det rette sted, når nu infrastrukturen er bygget op omkring vejnettet, med jernbaner som ubetydeligt supplement. Men det kan let blive en krig om ord, for det er nok ikke udformningen der gør at de ikke bliver brugt, men pris og efterspørgsel - og det sidste er der ikke.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Fysikeren, 5/4 2016, 12:51 (2968 dage siden) @ UTJ

Man kan vel næppe tale om fejlplacerede, men nærmere om fejlprojekterede forhold omkring de to terminaler.
Det også derfor nævnte artikel i JP nærmest har fremkaldt "kø ved håndvasken".

De er vel fejlplacerede når ingen vil bruge dem. Og man kan diskutere om placering ved havne efterhånden er det rette sted, når nu infrastrukturen er bygget op omkring vejnettet, med jernbaner som ubetydeligt supplement. Men det kan let blive en krig om ord, for det er nok ikke udformningen der gør at de ikke bliver brugt, men pris og efterspørgsel - og det sidste er der ikke.

Problemet er, at der med de forhold der er omkring terminalerne, ikke er en efterspørgsel til den pris det vil koste at betjene dem, når det er muligt at køre til dem. Dertil kommer, at der er tidspunkter hvor terminalerne ikke kan betjenes; I Hirtshals pga. manglende kapacitet når der er halvtimesdrift, i Esbjerg pga. spærretid af hensyn til vejtrafikken.

Pris vs. efterspørgsel kunne i Esbjergs tilfælde ordnes ved, at terminalen blev billigere at betjene, dvs. kræver mindre rangerring end dagens terminaldesign kræver. Det vil dog koste en god sjat penge at lave et brugbart design.

Kort og godt er problemet vist: I Hirtshals er der ikke mulighed for at få kanaler når der er gods at køre med. I Esbjerg koster det for meget at køre ned til terminalen, hvilket derudover ikke må gøres i myldretiden.

Begge problemer løses i den tilstødende infrastruktur til terminalen: I Hirtshals ekstra krydsningsspor på banen, i Esbjerg ved at lave en ordentlig forbindelsesbane med resten banenettet, enten mod Tjæreborg eller op til stationen uden rebroussement på et spor af begrænset længde og spærret i myldretiden.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Peter Christensen, 5/4 2016, 13:08 (2968 dage siden) @ Fysikeren

Problemet er, at der med de forhold der er omkring terminalerne, ikke er en efterspørgsel til den pris det vil koste at betjene dem, når det er muligt at køre til dem. Dertil kommer, at der er tidspunkter hvor terminalerne ikke kan betjenes; I Hirtshals pga. manglende kapacitet når der er halvtimesdrift, i Esbjerg pga. spærretid af hensyn til vejtrafikken.

Pris vs. efterspørgsel kunne i Esbjergs tilfælde ordnes ved, at terminalen blev billigere at betjene, dvs. kræver mindre rangerring end dagens terminaldesign kræver. Det vil dog koste en god sjat penge at lave et brugbart design.

Kort og godt er problemet vist: I Hirtshals er der ikke mulighed for at få kanaler når der er gods at køre med. I Esbjerg koster det for meget at køre ned til terminalen, hvilket derudover ikke må gøres i myldretiden.

Begge problemer løses i den tilstødende infrastruktur til terminalen: I Hirtshals ekstra krydsningsspor på banen, i Esbjerg ved at lave en ordentlig forbindelsesbane med resten banenettet, enten mod Tjæreborg eller op til stationen uden rebroussement på et spor af begrænset længde og spærret i myldretiden.

Her er vi ved at være inde på noget af det rigtige.
Dels er nogle forhold på terminalerne lavet for småt (lav dem nu til 835 meters toglængde - ellers er der ikke penge i det), dels er hele kanalcirkusset til at græmmes over.
"Nogen" tror åbenbart at "godstog kan da kører om natten; det gjorde DSB da". Yep og vandt DSB kunder på den konto? Nej vel?
Så er det næppe den vej vi skal.
Ergo, hvis et tog skal være ved en terminal i Tyskland kl. 16 og derfor skal afsted kl. 13 (dagen før) fra en dansk terminal, så skal der være kanaler. Ellers ryger godset på lastbil....

Det er lidt sjovt at se den lille udseelige terminal i Padborg. I løbet af få år er de gået fra nul og niks til ret meget.
Men der har jo heller ikke være konsulenter og andre fordyrende mellemled inde.....det var en speditør med en holdning, viden og kontakter, som fik banket liv i terminalen.

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af andersj, Aalborg, 5/4 2016, 14:27 (2968 dage siden) @ Peter Christensen

Problemet er, at der med de forhold der er omkring terminalerne, ikke er en efterspørgsel til den pris det vil koste at betjene dem, når det er muligt at køre til dem. Dertil kommer, at der er tidspunkter hvor terminalerne ikke kan betjenes; I Hirtshals pga. manglende kapacitet når der er halvtimesdrift, i Esbjerg pga. spærretid af hensyn til vejtrafikken.

Pris vs. efterspørgsel kunne i Esbjergs tilfælde ordnes ved, at terminalen blev billigere at betjene, dvs. kræver mindre rangerring end dagens terminaldesign kræver. Det vil dog koste en god sjat penge at lave et brugbart design.

Kort og godt er problemet vist: I Hirtshals er der ikke mulighed for at få kanaler når der er gods at køre med. I Esbjerg koster det for meget at køre ned til terminalen, hvilket derudover ikke må gøres i myldretiden.

Begge problemer løses i den tilstødende infrastruktur til terminalen: I Hirtshals ekstra krydsningsspor på banen, i Esbjerg ved at lave en ordentlig forbindelsesbane med resten banenettet, enten mod Tjæreborg eller op til stationen uden rebroussement på et spor af begrænset længde og spærret i myldretiden.


Her er vi ved at være inde på noget af det rigtige.
Dels er nogle forhold på terminalerne lavet for småt (lav dem nu til 835 meters toglængde - ellers er der ikke penge i det), dels er hele kanalcirkusset til at græmmes over.

Max. tilladte toglængde syd for Maschen i Hamburg er 670 meter, og da godstogene fra Hirtshals var planlagt til at køre direkte til Ruhrområdet så er længden dermed også begrænset til de 670 meter.

--
Mvh Anders

Avatar

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Ove Nygaard, 5/4 2016, 15:19 (2968 dage siden) @ Peter Christensen

> Det er lidt sjovt at se den lille udseelige terminal i Padborg. I løbet af få år er de gået fra nul og niks til ret meget.
[quote]Men der har jo heller ikke være konsulenter og andre fordyrende mellemled inde.....det var en speditør med en holdning, viden og kontakter, som fik banket liv i terminalen.[/quote]

Hej Peter.

Jeg ved tilfældigvis lidt om både forhistorien og tilblivelsen af "den undseelige" kombiterminal i Padborg, der blev indviet den 8. august 1987. Men det vil føre alt for vidt at komme ind på det, men måske får "nogen" en gang overskud til at beskrive dramaet. Det, du beskriver, er blot en del af historien.
[image]
Bedste hilsener

Ove af Erritsø
driftsområdechef i Driftsområde Padborg fra 01.01.1973 - 31.12.1989 kl. 23.59½

Millioner af skattekroner spildt på nye godsterminaler(link)

af Gæst., 5/4 2016, 23:55 (2967 dage siden) @ Fysikeren

I Hirtshals ekstra krydsningsspor på banen

Et af mange forhold som skal bringes i orden inden der kan køre godstog til og fra Hirtshals.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak