Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2 (Generelt)

af gamle ole, 5/4 2016, 11:57 (2967 dage siden)

Inspireret af den fremragende ny MM4-2, husker jeg tydeligt første gang jeg så et Y-tog live. &% GDS, Hillerød St.
Fronten, specielt øverste halvdel forekom utrolig futuristisk og uvant. Damme reaktion som frontten på KS-busserne serie 0 og 1.
Reten af designet var jo helt "normalt" og mindede mig om diverse svensk materiel.
(Man kan så tilføje af de nuværende lette motortog af diverse typer er endnu mere "alternative" og en ren bjergbestigning med forskellige niveau mm)

Hilsen Ole

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 7/4 2016, 16:52 (2965 dage siden) @ gamle ole

Og som en bonusinfo fandt jeg ud af ved at læse bogen hvor kilden til betegnelsen PAPRIKATOG kom fra.
Udover farven som var nærliggende, undrede det mig at man i Nordsjælland i 65 nfik de første y_tog kaldte disse for paprikatog, vistnok også Lynetter.
Det stammer fra nogle beslægtede tog i Sverige med samme farve.

Ole

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 8/4 2016, 16:18 (2964 dage siden) @ gamle ole

Så første gang illustration af Hilding-Carlssons bud på nyt materiel i Politikens HHH fra 64.p 264-66
Sidenhen:
MM0 p6
MM 3 p76
MM4-2 p 264-65

Fandtes åbenbart både i soloudgave og 3-vognsudgave, men mon ikke det bare blev på papiret (også i andre land)
Ikke engang de baner der ellers i forvejen havde dadelæsker fra samme, men valgt dog også Y-tog istedetfor..
Gad vist hvorfor?

Ole
Sidenhen

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af Gæst, 8/4 2016, 20:58 (2964 dage siden) @ gamle ole

Står det ikke evt i bogen hvorfor??

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 9/4 2016, 16:20 (2963 dage siden) @ Gæst

Det nærmeste jeg er komet til det var at udvalget der så på nyt materiel havde hørt at SJ havde problemer.
Spørgsmålet er om det nogensinde er kommet på skinner?
Der var ihvertfald jo det rigtige Paprikatog der var et elektrisk firvognstog

Ole

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af Niels Munch, 9/4 2016, 21:53 (2963 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Niels Munch, 9/4 2016, 22:09

Der kom aldrig nogen dieseludgave af "paprikatoget". Da SJ skulle have dieseltog, valgte man "Kameltåget" Y3 fra Linke-Hoffmann-Busch 1966-67.

[image]SJ Y3 (Kameltåg) og X9 (Paprikatåg) på Kristianstad C 19.05.1981 (nm).

M.v.h.
Niels

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 10/4 2016, 15:31 (2962 dage siden) @ Niels Munch

Også det jeg nåedede frem til..
Ku heller finde dem i boken "Raelsbussar"- hverken solo eller 3-vognsversionen.
Egentlig mindede tegningen af soloversionen en "face-lifted" version 2 af Daddekæsken, hvilket vel ikke var så mærkeligt.
Scania og Frisch havde jo også været på banen jvnf. MM-0 men røg hurtig ud så kun Hilding og uerdingen blev tilbage.
Alligevel var der ingen af Daddelæskbanerne der åbenbart var interesseret i "version2".

Hilsen Ole

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af Niels Munch, 10/4 2016, 19:44 (2962 dage siden) @ gamle ole

Alligevel var der ingen af Daddelæskbanerne der åbenbart var interesseret i "version2".


Nej, de danske privatbaner samt Tilsynet med Privatbanerne gik stærkt ind for en samlet og koordineret anskaffelse af én togtype, Y-toget.

Hvilket også turde fremgå af litteraturen.

M.v.h.
Niels

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 11/4 2016, 11:17 (2962 dage siden) @ Niels Munch

Lyder rimeligt nok, og ja det fremgår af litteraturen. Og det har selvfølgelig trumfet evt. "daddelæskebaners" mulige ønsker om noget andet end Y-tog.
Man kan måske også undre sig over:
Hvorfor DSB kom så sent på banen med letbyggede motortog. (SJ kunne f.ex. tidligt køre med skinnebusser og daddelæsker mm)
2 Hvorfor man meget sent valgte Y-tog til Lille Nord og kun der, istedetfor f.ex. de eksisterende MR-tog. (Pga serviceringen af Y-tog i i lokalområdet, og der muligvis ikke var kommet MR-tog endnu i Øst (Lille Syd måske?).

Hilsen Ole

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af Niels Munch, 11/4 2016, 11:30 (2961 dage siden) @ gamle ole

Kig nu i litteraturen, Ole.

Der kan du bl.a. læse om DSBs overvejelser om MR-anskaffelserne samt om, at det var Hovedstadsrådet, der som bestemmende og bevilgende myndighed over LilleNord (og S-tog) fastlagde, at LilleNord skulle betjenes med samme togtype som privatbanerne i Hovedstadsområdet, nemlig Y-tog.

M.v.h.
Niels

Y- togsdesign, inspireret af MM4-2

af gamle ole, 11/4 2016, 11:49 (2961 dage siden) @ Niels Munch

Selvfølgelig! Det havde jeg svedt helt ud!

Ole

Billige jernbane T-shirts

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak