Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Holmenkoll-banen - ny HD-video - NRK tirsdag og på nettet

af PD Hansen, 7/3 2011, 11:35 (4800 dage siden)

NRK1 tirsdag fra 22.35 til 23.00.

"Der sender vi turen fra Majorstuen til Holmenkollen. På nettet kan du få med deg hele reisen videre til Frognerseteren. I tillegg kan du velge hvilket kamera du vil følge og navigere ved hjelp av både kart og høydekurve."

"Vi oppdaterer saken med link til nettløsningen når den blir klar før TV-programmet starter i morgen. Og jobber også med en mulighet for å la dere laste ned alle tre råopptakene via BitTorrent."

Der ligger en lille teaser her:

http://nrkbeta.no/2011/03/07/holmenkollbanen-minutt-for-minutt

Holmenkoll-banen - ny HD-video - NRK tirsdag og på nettet

af re20000, 7/3 2011, 13:12 (4800 dage siden) @ PD Hansen

Det ser ud til, der er kommet nyt materiel siden jeg var der for to år siden. Nogen der ved hvornår og hvad der skete med det gamle, som så træt men hyggeligt ud og brugte køreledning (måske skulle man snarere skrive køreTRÅD, det var hængt på sporvejsvis) og ikke tredjeskinne.

Nold

(prøver at lægge et par billeder senere, skal lige øve mig...)

Holmenkoll-banen m.v. (1 foto)

af Niels Munch, 7/3 2011, 15:24 (4800 dage siden) @ re20000

Efter Oslo's vestlige forstadsbaner, herunder Holmenkolbanen, ved Nationalteatret har fået fuld forbindelse med de østlige T-baner, er de vestlige forstadsbaner successivt ombygget til T-banestandard med sideskinne etc.

Driften på hele nettet gennemføres nu med denne vogntype (t.h.):

[image]
InnoTrans Berlin, 24.09.2008 (nm).

Togtypen kaldes MX3000 og er nærmere beskrevet her:

http://no.wikipedia.org/wiki/MX3000 .

M.v.h.
Niels

Holmenkoll-banen, gl mat. (3 fotos)

af re20000, 7/3 2011, 16:50 (4800 dage siden) @ Niels Munch

Så lykkedes det: her er et par billeder af de gamle 1300-vogne på Holmenkol i feb -09.
Som man ser er der kun en stigning ( fra den ene ende af banen til den anden)
og næsten ingen kurver, kun en masse skarpe sving....

[image]
[image]

og et førerrumsbillede, jeg fik lov at tage af en ualmindelig venlig fører af ikke-norsk herkomst, der også tog os med en tur på vendesporet

[image]

Venligst

Nold

Holmenkoll-banen m.v. (1 foto)

af Svend, 7/3 2011, 17:05 (4800 dage siden) @ Niels Munch

Togtypen kaldes MX3000 og er nærmere beskrevet her:

Bygget af Siemens i Wien. Jeg var på besøg på fabrikken for et par år siden (i anden anledning) og så et par færdige eksemplarer holde udenfor.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak