Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Traktor 1

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/3 2011, 09:57 (4798 dage siden)

Jeg når jeg fra tid til anden sidder og hygger mig med at at kigge på billeder af de forskellige maskiner, bliver der pirket til min nysgerrighed hver gang DSB Traktor 1 kommer frem på skærmen.
Jeg kender ikke lige den eksakte historie udover at den har kørt ved HTJ og tidligere DB, men undres til stadighed over den nuværende bemaling der minder om en version af VW Polo der blev solgt i midt 90´erne. Er der nogen speciel grund til at den ligner boldrummet på bornholmerfærgen? ;-)

--
[image][image][image]

DSB Traktor 1

af jmp, 9/3 2011, 10:13 (4798 dage siden) @ K.B.Andreasen

Som jeg har forstået det, tilhører den ikke og har aldrig tilhørt DSB; men derimod Jerbanemuseet/Museumstog.

Bemalingen, inkl. kronen, DSB og nummeret, er en joke.

Jan

DSB Traktor 1

af UTJ, 9/3 2011, 10:16 (4798 dage siden) @ jmp

Som jeg har forstået det, tilhører den ikke og har aldrig tilhørt DSB; men derimod Jerbanemuseet/Museumstog.

Bemalingen, inkl. kronen, DSB og nummeret, er en joke.

Jan

Dermed tilhører den DSB - og selv om der måske har været en del sjov med i det, så eksisterer den og har dette nummer - tilmed i mange år.

DSB Traktor 1

af jmp, 9/3 2011, 11:36 (4798 dage siden) @ UTJ

Siger du, at Jernbanemusset er en del af DSB?

Jan

DSB Traktor 1

af UTJ, 9/3 2011, 11:57 (4798 dage siden) @ jmp

Ja. Det er det og har altid været.

DSB Traktor 1

af jmp, 9/3 2011, 12:12 (4798 dage siden) @ UTJ

Du har ret -- jeg huskede forkert om, hvad der skete ved bodelingen.

Jan

DSB Traktor 1

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 14:45 (4798 dage siden) @ K.B.Andreasen

Den "rigtige" traktor 1 kan du læse om i materielfortegnelsen på denne side. Den lidt "forkerte" traktor 1 blev overtaget af DSB Museumstog fra HTJ i 1996. I slutningen af halvfemserne blev traktoren malet med det der nu var tilbage i forskellige malerbøtter, så derfor de mange farver!! Litreringen med nr. 1 var ligeledes blot en tilfældighed og kunne lige så godt have været DSB nr. 1,5 eller 11/2 eller alt muligt andet!!

Køretøjet er i enhver henseende temmelig uinteressant her i Danmark og er blot et mere eller mindre ligegyldigt stykke værktøj, som blot skal trække vogne ud og ind i museets vognhaller.

--
Jens MO-Møller
[image]

DSB Traktor 1

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/3 2011, 18:56 (4797 dage siden) @ Jens Møller

Godt så :-) Det var også lidt det jeg forestillede mig. Et stk værktøj der ikke skulle tages videre hensyn til ang. historisk baggrund osv. og som samtidig havde været i fingrene på nogle svende der en dag kedede sig med nogle mallingrester :-D

--
[image][image][image]

DSB Traktor 1

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 19:00 (4797 dage siden) @ K.B.Andreasen

Og det er der vel egentlig heller ikke noget galt eller forkert i!!

--
Jens MO-Møller
[image]

DSB Traktor 1

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/3 2011, 19:11 (4797 dage siden) @ Jens Møller

Nej overhovedet ikke da :-) Jeg kunne sagtens havde haft del i det, der er ingen grund til at arbejdsgangen skal være kedelig, man skal jo også have lidt sjovt en gang imellem ;-)
Kan nævne at flymekanikerne på Flyvestation Karup på et tidspunkt havde en helikopter motor i overskud, som de så brugte de ledige timer på at monterer i en gammel Volvo 240. Altså ingen grund til at kede sig :-D

--
[image][image][image]

Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak