I forbindelse med en rundvisning i letbanens kontrolcenter og værksted, fik vi også en lille forklaring og powerpoint præsentation af sikkerhedssystemet.
Der er to letbane systemer: En central strækning uden sikkerhedssystem, hvor 'trams' (sporvogne) kører i blandet trafik, og de 'gamle' strækninger uden for denne centrale del, der kører som 'tram-trains'. Der bibeholdes forbindelse til Grenåbanen, af hensyn til evt fremtidig godstrafik. (Hvor bøvlet det end måtte blive).
I den centrale strækning har kontrolcenteret ingen kontrol over signaler. Det er de selvstændige lyskryds der 'bestemmer', og vognstyrer kører 'på sigt'. I princippet kan de køre med 10 m afstand, såfremt man finder det forsvarligt. Systemet spærrer ikke for noget.
De enkelte lyskryds skifter imellem 'vej' tilstand og 'sporvogns' tilstand, baseret på en række radar installationer på køremasterne. Som vores rundviser forklarede, er det ret praktisk, da de senere blot kan flytte radar antennen 'en mast eller to', hvis ikke lyskrydset opfører sig som forventet.
Der er dog akseltællere monteret, så kontrolcenteret kan 'se' de enkelte togsæt, men man har altså ikke direkte kontrol over de enkelte lyskryds.
Uden for den centrale strækning, køres der på ydre signaler, og med sikkerhedsafstand, ligesom på 'de lange skinner'.
https://www.flickr.com/photos/67325393@N08/33320834650/in/album-72157678638408793/
Sikkerhedssystemet er ikke ERTMS, men bruges kun på letbanen.
Jeg fik ikke nogle nærmere forklaring på muligheden for godstog til Grenå, ud over at man som minimum skal have en mand til at gå foran, for at vippe perronkanter op, så toget kan komme forbi. På vores rundviser lød det mest som et underligt politisk krav, de ikke frygtede ført ud i livet i den nærmeste fremtid.
Alt adgang til Odderbanen sker via broen på baneterrænet ved kontrolcenteret, og er derfor begrænset af stigning og vægtkrav for denne bro. Der er ikke forbindelse til Odderbanen i sydenden af Aarhus H.