Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB mangler tog (Generelt)

af jernbane tosse, 7/7 2017, 22:23 (2486 dage siden)

Igen idag var der igen forsinkelser, og propfyldte tog, air condiction virker ikke som sædvanlig i den varme, toiletterne lugter af pis og der er ikke fyldt papir og sæbe i beholderne. Toget kører ind på perronen til stor frustration for os pendlere da det kun er en lille enhed til så mange passagerer i myldretiden , vi måtte stå som sild i en tønde i et varmt tog, toget standser hele tiden med små stop, og kører så lidt igen, der blir sagt i højtaleren at der er signal problemer, og fejl på sporskifte. Danmark er et lille land, og vi har en flaske hals som slet ikke er op til date med det passager antal vi har i år 2017, det er ligesom om at det hele bare er blevet meget værre. Stakkels tog personale som lider under de horrible arbejdsvilkår vi har i vores toge i dagens danmark 2017, folks frustrationer går ud over dem, og det er ikke engang dem som er skyld i det kaos. DSB har gamle larmende Me lokomotiver som udleder farlig udstødnings røg, især nede på fjerntogs perronen på nørreport, så er der også de miljøskadelige Mr tog, og gamle Ic3 toge som har en høj trappe som besværliggøre det for dem som skal have deres barne vogne med, eller cykler, de skal løfte dem op over en stejl trappe ? Ic3 er slet ikke tidsvarende, de er forældede, og de nye Ic4 tog som vi kkke kan bruge til noget. Dobbeldækker vogne har vi nok af, en mangler lokomotiver til at spænde for, desværre kun larmende Me lokomotver. DSB skulle have beholdt deres Ea og Eg lokomotiver, og sørget for at gøre visse strækninger elektriske til el tog, men desværre har DSB kun få Ea og slet ingen Eg mere. DSB har flytte sig længere væk fra deres kunder

DSB mangler tog

af YBS, 7/7 2017, 22:42 (2486 dage siden) @ jernbane tosse

Nu er det jo ikke DSB, der bestemmer over elektrificering, men Folketinget, og de bestemte under SV regeringen i 80'erne at indstille den da påbegyndte elektrificering.

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 8/7 2017, 07:34 (2485 dage siden) @ YBS

Ja det er rigtigt som du siger at det var i 80'erne de stoppede med at sætte flere master op. De startede med kystbanen omkring 83, ca 84 var de færdige med kystbanen og hovedbanegården. Elektrisk tog kom først helt til Roskilde i 1988, da de havde bygget to ekstra spor fra Høje taastrup til Roskilde, og var det ligesom det hele stopped med el tog. Dog blev der el tog i 90'erne over storebælts broen helt ned til sønderjylland. Så har el tog stået stille siden.

DSB mangler tog

af Ib Jensen, 7/7 2017, 22:57 (2486 dage siden) @ jernbane tosse

Igen idag var der igen forsinkelser, og propfyldte tog, air condiction virker ikke som sædvanlig i den varme, toiletterne lugter af pis og der er ikke fyldt papir og sæbe i beholderne. Toget kører ind på perronen til stor frustration for os pendlere da det kun er en lille enhed til så mange passagerer i myldretiden , vi måtte stå som sild i en tønde i et varmt tog, toget standser hele tiden med små stop, og kører så lidt igen, der blir sagt i højtaleren at der er signal problemer, og fejl på sporskifte. Danmark er et lille land, og vi har en flaske hals som slet ikke er op til date med det passager antal vi har i år 2017, det er ligesom om at det hele bare er blevet meget værre. Stakkels tog personale som lider under de horrible arbejdsvilkår vi har i vores toge i dagens danmark 2017, folks frustrationer går ud over dem, og det er ikke engang dem som er skyld i det kaos. DSB har gamle larmende Me lokomotiver som udleder farlig udstødnings røg, især nede på fjerntogs perronen på nørreport, så er der også de miljøskadelige Mr tog, og gamle Ic3 toge som har en høj trappe som besværliggøre det for dem som skal have deres barne vogne med, eller cykler, de skal løfte dem op over en stejl trappe ? Ic3 er slet ikke tidsvarende, de er forældede, og de nye Ic4 tog som vi kkke kan bruge til noget. Dobbeldækker vogne har vi nok af, en mangler lokomotiver til at spænde for, desværre kun larmende Me lokomotver. DSB skulle have beholdt deres Ea og Eg lokomotiver, og sørget for at gøre visse strækninger elektriske til el tog, men desværre har DSB kun få Ea og slet ingen Eg mere. DSB har flytte sig længere væk fra deres kunder


Hmmm.....det er den klassiske situation: 9 eller 99 eller 999 rejser ud af 1.000 "går godt". Og de allerfleste gange, hører vi aldrig fra de, hvor det går galt.

Du er åbenbart en af de, der åbner munden og godt for det. Men du eller dine oplevelser eller meninger er ikke repræsentative.

Jeg har kørt med DSB på tværs af Danmark især fredage og søndage, søndage natten mellem søndage og mandage, i over 40 år.

Dit "øv" har noget med forventninger at gøre. Hvis man forventer det perfekte, kan man kun blive skuffet. Jeg forventer aldrig noget af DSB og har aldrig gjort det - man bliver simpelthen for skuffet.

Mange gange fra 1979 og fremover, blev jeg af DSB "båret hjem til Jylland" af DSB til tiden. Få gange var vi forsinkede.

For en måneds tid siden skulle jeg køre med DSB fra Aarhus til Aalborg fredag eftermiddag efter en våd herrefrokost. Min forventning var, at DSB ikke havde styr på en skid. Og det havde de da heller ikke. Men jeg havde købt en sixpack af "de store og stærke" og klemte mig som en af de sidste ind i det ene IC3-sæt, der kørte Aarhus-Aalborg, efter at det andet - og påkrævede - sæt var efterladt i Aarhus. Stemningen var fin og jeg følte mig "ung med de unge" og "stod på trinene" lige inden for dørene hele vejen fra Aarhus til Aalborg og drak mine dåseøl og skålede med "de andre unge". Men jeg ville da have været skuffet, hvis min svigermor i kørestol skulle have været med og var blevet afvist.

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 8/7 2017, 07:54 (2485 dage siden) @ Ib Jensen

DSB er en anden virksomhed idag, end den var i 70'erne, 80'erne, og 90'erne. Det var en god personlig service dengang, der var jobs til alle. DSB kan ikke følge med, hvis man skal bestille plads billet foregår det over internettet og det er der det går galt. Dem som sidder i ledelsen i DSB er dem der laver alle de kompliceret regler, og det går ud over tog personelet fodi de er de eneste passagerene kan sætte ansigt på når de bliver vrede og frustrerede. Her forleden dag skulle jeg hjem fra arbejde fra københavn hjem til Roskilde, og der stod jeg på et intercity tog med stop i Roskilde, toget var propfyldt, og i valby var der nogle der skulle have deres cykler med i cykel vognen, men med de kunn eikke få deres cykler med da det ikke er nok at have en cykle billet når man skal have sin cykle med i intercitytoget, man skal bestille en pladsbillet til sin cykle hvis man skla have den med i et intercitytog, dem der skulle have deres cykler med havde allerede fået deres cykler op ad den stejle trappe, da tog føren spurgte om de havde plads billet til deres cykler, og det havde de selvfølgelig ikke, og de blev bedt om at tage deres cykler ud og tage et regionaltog, det blev de selvfølgelig meget vrede over, og begyndte at brokke sig og skælde den stakkels tog fører ud, hun måtte tilkalde den anden tog fører for at få den ophidsede passagerer ud af toget. Dem der træffer de beslutninger, og laver disse regler kan jo gemme sig bag et skrivebord imens togpersonalet lider under disse skrækkelige vilkår. Og hvis man vil klage kan man jo bare ringe til DSB som ikke tar ens klage alvorligt. Anmeldelse af DSB inde på trustpilot får bund karekter for alle mulige folk som har været ude for hændelser hos DSB

DSB mangler tog

af Scharfenberg, 8/7 2017, 23:19 (2485 dage siden) @ jernbane tosse
redigeret af Scharfenberg, 8/7 2017, 23:30

Her forleden dag skulle jeg hjem fra arbejde fra københavn hjem til Roskilde, og der stod jeg på et intercity tog med stop i Roskilde, toget var propfyldt, og i valby var der nogle der skulle have deres cykler med i cykel vognen, men med de kunn eikke få deres cykler med da det ikke er nok at have en cykle billet når man skal have sin cykle med i intercitytoget, man skal bestille en pladsbillet til sin cykle hvis man skla have den med i et intercitytog, dem der skulle have deres cykler med havde allerede fået deres cykler op ad den stejle trappe, da tog føren spurgte om de havde plads billet til deres cykler, og det havde de selvfølgelig ikke, og de blev bedt om at tage deres cykler ud og tage et regionaltog, det blev de selvfølgelig meget vrede over, og begyndte at brokke sig og skælde den stakkels tog fører ud, hun måtte tilkalde den anden tog fører for at få den ophidsede passagerer ud af toget. Dem der træffer de beslutninger, og laver disse regler kan jo gemme sig bag et skrivebord imens togpersonalet lider under disse skrækkelige vilkår. Og hvis man vil klage kan man jo bare ringe til DSB som ikke tar ens klage alvorligt. Anmeldelse af DSB inde på trustpilot får bund karekter for alle mulige folk som har været ude for hændelser hos DSB

Lige netop det her eksempel viser meget godt, hvorfor nogle kunder - i min optik - bliver uberettiget fortørnede/vrede/frustrerede over deres togrejse. Reglen med at det kræver pladsbillet at medbringe cykel i fjerntogene i sommerperioden er jo netop indført, fordi folk der skal have cyklen med fra København til Odense, Esbjerg, Aarhus osv. kun kan benytte fjerntogene. De kan ikke bare hoppe på et regionaltog. Til gengæld kører der mange - nogle vil sige rigtig mange - regionaltog mellem København og Roskilde, så derfor er det altså rimeligt, at man henvises til regionaltoget, hvor der ikke kræves pladsbillet, og hvor flexrummene også har bedre plads til cykler. IC3 og IR4 har ikke oceaner af plads til cykler - heller ikke selv om flexrummene i netop disse tog er blevet udvidet betragteligt de seneste år. Især i sommerperioden, hvor mange skal på cykelferie, er det derfor nødvendigt at regulere tilstrømningen til fjerntogene. Især hvis der er mange alternative afgange med regionaltog. Bemærk i øvrigt at regionaltogene stort set har samme rejsetid mellem København og Roskilde som IC-togene. Det er faktisk det, der kaldes at tage kunderne alvorligt og vise hensyn til flest muligt.

Når de nye tog kommer, skulle det gerne blive bedre. Men et fjerntog har altså ikke oceaner af plads til cykler, da det trods alt er et fåtal, der vælger at tage cyklen med på en lang togtur.

Derfor synes jeg, at det er nedslående at høre den ufattelige mængde brok fra folk, der tydeligvis ikke har forstået, at reglerne faktisk er til for, at flest muligt kan få en god rejse.

Apropos Trust Pilot er det lige til at lukke op og sk... i. Fx bedømmes også supermarkedskæder - også de mere anseelige - utroligt dårligt. Til gengæld kan du finde brugtvognsforhandlere og ejendomsmæglere, der scorer ufatteligt højt. Virkelig utroværdigt.

DSB mangler tog

af Gæst1, 10/7 2017, 11:05 (2483 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis man "virkelig" ville tage kunderne alvorligt, havde DSB nok indført et særligt togsystem mellem København og Roskilde (uden stop i Trekroner og Hedehusene), så pendlerne altid vidste hvilke tog, der var plads i - både siddepladser og cykelpladser. Istedet tæller strækningen København - Roskilde ikke med i statistikkerne om overbelægning "fordi der er mange tog at vælge imellem" (nok rettere: Fordi alle togene er overbelagte).
DSBs trafikkontrakt med Ministeriet er stort set defineret af DSB selv, så det er ikke et politisk pres, der har gjort, at man ikke ønsker at gøre nok for pendlerne her.

Omkring cykler i fjerntog, ville den simpleste ting jo være, at indsætte en dobbeltdækkerstamme mellem København og Aarhus een dobbeltur hver dag i sommerferien, og så rydde underetagen i flere af vognene, og henvise alle cykelrejsende til dette "Interegionale" tog istedet for at pille hårdt efterspurgte sæder ud af de ordinære tog. Da store dele af trafikken alligevel holder "sommerferie" (også en DSB opfindelse i kontrakten), bør der være materiel nok at finde til sådan et forsøg. Det er efterspurgt flere gange - endda på ministerniveau - at der indføres en bedre sammenhæng for personer, der ønsker at tage cyklen med på ferie. Der kan måske ligefrem findes en betaling for det fra politisk hold...

For Fremtidens Tog er det interessant, at "fjerntog ikke er egnede til cykelmedtagning" - det strider jo lidt med DSBs ide, om netop at anskaffe Fjerntog til at køre "det hele"

DSB mangler tog

af Scharfenberg, 10/7 2017, 15:39 (2483 dage siden) @ Gæst1
redigeret af Scharfenberg, 10/7 2017, 15:54

Hvis man "virkelig" ville tage kunderne alvorligt, havde DSB nok indført et særligt togsystem mellem København og Roskilde (uden stop i Trekroner og Hedehusene), så pendlerne altid vidste hvilke tog, der var plads i - både siddepladser og cykelpladser.

Men hvad så med pendlerne fra Trekroner og Hedehusene??? :-( I øvrigt findes der stort set allerede et sådan regionalstogssystem: Fx RE 3563 mod Kalundborg, der mellem Kbh. og Roskilde kun standser i Høje Taastrup. Rejsetid: 21 minutter. Det er 1 minut hurtigere end IC-togene, der jo både standser i Valby og Høje Taastrup.

Istedet tæller strækningen København - Roskilde ikke med i statistikkerne om overbelægning "fordi der er mange tog at vælge imellem" (nok rettere: Fordi alle togene er overbelagte).

Jeg har pendlet en del på den strækning, og i ni ud af ti tilfælde er det muligt at få en siddeplads i myldretiden. Især hvis man prøver at undgå IC-afgangene. Ja, der er mange med toget i myldretiden, men at sige, at alle tog mellem Kbh. og Roskilde er overbelagte passer simpelthen ikke.

DSBs trafikkontrakt med Ministeriet er stort set defineret af DSB selv, så det er ikke et politisk pres, der har gjort, at man ikke ønsker at gøre nok for pendlerne her.

Jeg kan finde mindst 10-20 embedsmænd og politikere, der ikke er helt enige med dig i det ;-)

Omkring cykler i fjerntog, ville den simpleste ting jo være, at indsætte en dobbeltdækkerstamme mellem København og Aarhus een dobbeltur hver dag i sommerferien, og så rydde underetagen i flere af vognene, og henvise alle cykelrejsende til dette "Interegionale" tog istedet for at pille hårdt efterspurgte sæder ud af de ordinære tog. Da store dele af trafikken alligevel holder "sommerferie" (også en DSB opfindelse i kontrakten), bør der være materiel nok at finde til sådan et forsøg. Det er efterspurgt flere gange - endda på ministerniveau - at der indføres en bedre sammenhæng for personer, der ønsker at tage cyklen med på ferie. Der kan måske ligefrem findes en betaling for det fra politisk hold...

Det forslag har jeg hørt før. Et lignende forslag "hvorfor indsætter Movia ikke bare nogle særlige barnevognsbusser på linje 5A (nu: 5C), så der altid er plads til barnevogne i myldretiden". Interessante forslag. Men er de realistiske?

For Fremtidens Tog er det interessant, at "fjerntog ikke er egnede til cykelmedtagning" - det strider jo lidt med DSBs ide, om netop at anskaffe Fjerntog til at køre "det hele"

Planen er vist at købe det samme litra som fjerntog og regionaltog men med forskellig indretning, da de togrejsende jo har forskellige behov afhængig af, om de rejser mellem fx København og Aarhus eller København og Holbæk. De nye fjerntog vil derfor ikke nødvendigvis have oceaner af plads til cykler (som primært er efterspurgt i sommerferien) men primært have fokus på komfort (siddepladser og plads til bagage). Ideelt set vil de nye tog have fleksibel indretning, så de bl.a. kan tilpasses forskellige (årstids)behov.

DSB mangler tog

af Gæst1, 10/7 2017, 16:54 (2483 dage siden) @ Scharfenberg

Men hvad så med pendlerne fra Trekroner og Hedehusene??? :-( I øvrigt findes der stort set allerede et sådan regionalstogssystem: Fx RE 3563 mod Kalundborg, der mellem Kbh. og Roskilde kun standser i Høje Taastrup. Rejsetid: 21 minutter. Det er 1 minut hurtigere end IC-togene, der jo både standser i Valby og Høje Taastrup.

Efter mere end 20 års pendlen på strækningen, kender jeg godt alternativerne. Jeg efterlyser her et dedikeret lukket system mellem København og Roskilde, så siddepladserne ikke tages af folk, der kommer "udefra", og systemet ikke påvirkes at forsinkelser fra Ringsted eller Nordvest. Blot en enkelt gang i timen...og jeg vil hellere hurtigere frem end standse i Hedehusene og Trekroner.. Det er Holbækmotorvejen, der skal konkurreres med her...

Jeg har pendlet en del på den strækning, og i ni ud af ti tilfælde er det muligt at få en siddeplads i myldretiden. Især hvis man prøver at undgå IC-afgangene. Ja, der er mange med toget i myldretiden, men at sige, at alle tog mellem Kbh. og Roskilde er overbelagte passer simpelthen ikke

Ja, jeg ved det godt. Jeg er åbenbart vildt uheldig. Men det er rigtigt, at jeg sjældent står længere end til Valby om morgenen eller trekroner om eftermiddagen.

Jeg kan finde mindst 10-20 embedsmænd og politikere, der ikke er helt enige med dig i det ;-)

Fair nok. Jeg kan finde mindst lige så mange, der er enige med mig :-)

Det forslag har jeg hørt før. Et lignende forslag "hvorfor indsætter Movia ikke bare nogle særlige barnevognsbusser på linje 5A (nu: 5C), så der altid er plads til barnevogne i myldretiden". Interessante forslag. Men er de realistiske?

Du har ret. Det er indtil flere år siden, DSB tilbød et sådan produkt, og der er mange ting, DSB kunne i forrige trafikkontrakt, som vil være komplet urealistiske nu...

Planen er vist at købe det samme litra som fjerntog og regionaltog men med forskellig indretning, da de togrejsende jo har forskellige behov afhængig af, om de rejser mellem fx København og Aarhus eller København og Holbæk. De nye fjerntog vil derfor ikke nødvendigvis have oceaner af plads til cykler (som primært er efterspurgt i sommerferien) men primært have fokus på komfort (siddepladser og plads til bagage). Ideelt set vil de nye tog have fleksibel indretning, så de bl.a. kan tilpasses forskellige (årstids)behov.

Hvordan med cykelmedtagningen i S-tog? Her skifter man jo ikke interiør om vinteren? Til gengæld meldes der jo om passagervækst båret af muligheden for gratis cykler. Pudsigt nok at det giver mening at tilbyde gratis cykelmedtagning fra Køge, Frederisksund, Farum og Hillerød til København, men ikke fra Helsingør eller Roskilde....

DSB mangler tog

af nielsm, 10/7 2017, 17:19 (2483 dage siden) @ Gæst1

Så det du spørger efter er vel i virkeligheden bare (den allerede eksisterende plan om) at føre S-toget videre til Roskilde.

DSB mangler tog

af Gæst1, 10/7 2017, 17:33 (2483 dage siden) @ nielsm

Så det du spørger efter er vel i virkeligheden bare (den allerede eksisterende plan om) at føre S-toget videre til Roskilde.

Næsten. Rejsetiden med Stogsløsningen er for lang.
Jeg efterspørger blot en enkelt gang i timen et dedikeret hurtigt regionaltog mellem Roskilde og København, hvor der er garanti for en siddeplads, kort rejsetid og uafhængigt af forsinkelser opstået vest for Roskilde og Nord for Østerport

DSB mangler tog

af Søren Jessen, Kolding, 10/7 2017, 18:17 (2483 dage siden) @ Gæst1

Så det du spørger efter er vel i virkeligheden bare (den allerede eksisterende plan om) at føre S-toget videre til Roskilde.

Næsten. Rejsetiden med Stogsløsningen er for lang.
Jeg efterspørger blot en enkelt gang i timen et dedikeret hurtigt regionaltog mellem Roskilde og København, hvor der er garanti for en siddeplads, kort rejsetid og uafhængigt af forsinkelser opstået vest for Roskilde og Nord for Østerport

Kære ven.
Der skal jo være materiel til køre det ovennævnte, er der er der jo IKKE.
Med venlig hilsen Søren Jessen

--
SJ

DSB mangler tog

af Gæst1, 11/7 2017, 09:26 (2482 dage siden) @ Søren Jessen

Kære ven.
Der skal jo være materiel til køre det ovennævnte, er der er der jo IKKE.
Med venlig hilsen Søren Jessen

Kære Søren
Der står jo heller ingen S-togsløsning klar i morgen. Diskussionen er om, hvorvidt DSB tager "kunderne alvorligt" mellem København og Roskilde - herunder ønskerne om sidde- og cykelpladser - og måske ligefrem rettidighed.
Skulle der endelig være lyst til at indføre sådan et isoleret togsystem, så kan der godt findes de max to togstammer, der kræves hertil. Primært hvis DSBs "MDBF" projekt lykkes, og togenes performance bliver bedre. Sekundært ved at anvende materiellet anderledes (kigge på om IC3 skal køre alle de regionaltog i Jylland de kører, og kigge på, hvorfor DSB altid kan stille ekstra siddepladser til juletrafikken) og endelig overveje at foretage visse typer vedligeholdelse om natten, hvor togene holder stille, istedet for at hive dem ud af drift om dagen, hvor de skal tjene penge.

Men jeg er da udmærket klar over, at siden DSB nedsatte produktionen med trafikkontrakten fra 2014, er flåden reduceret yderligere - og bliver reduceret med yderligere nogle MR i år (og nok også nogle fiktive IC4), så man skal nok være mere end heldig, hvis man skal undgå yderligere reduktioner i betjeningen i resten af kontraktperioden...

DSB mangler tog

af Scharfenberg, 11/7 2017, 14:31 (2482 dage siden) @ Gæst1

Kære ven.
Der skal jo være materiel til køre det ovennævnte, er der er der jo IKKE.
Med venlig hilsen Søren Jessen


Kære Søren
Der står jo heller ingen S-togsløsning klar i morgen. Diskussionen er om, hvorvidt DSB tager "kunderne alvorligt" mellem København og Roskilde - herunder ønskerne om sidde- og cykelpladser - og måske ligefrem rettidighed.

Udfordringen er, at Hvidovre Fjern-Roskilde er Danmarks mest trafikerede togstrækning uden for S-banen, der samtidig skal dele sporpladsen med mange transitgodstog. Ekstra togsystemer på denne strækning risikerer derfor at udfordre punktligheden yderligere. Når København-Køge-Ringsted-banen åbner (forventeligt 8. dec. 2018), vil der blive mere kapacitet mellem København-Roskilde/Køge-Ringsted, og så skulle det gerne blive nemmere at få en siddeplads. Indtil da må du gå efter de hurtige RE-tog via Valby eller Kbh.-Ringsted/Slagelse systemet via Ny Ellebjerg. Når de kører i dobbelt ER-traktion, mangler der sjældent siddepladser. En mulighed er også at opgradere dit månedskort til DSB 1' - prisen er for nyligt sat ned, så det koster 450 kr. for 30 dage svarende til ca. 11 kr. pr. vej, hvis du pendler 20 dage om måneden. På 1' er der oceaner af plads :-)

Skulle der endelig være lyst til at indføre sådan et isoleret togsystem, så kan der godt findes de max to togstammer, der kræves hertil. Primært hvis DSBs "MDBF" projekt lykkes, og togenes performance bliver bedre. Sekundært ved at anvende materiellet anderledes (kigge på om IC3 skal køre alle de regionaltog i Jylland de kører, og kigge på, hvorfor DSB altid kan stille ekstra siddepladser til juletrafikken) og endelig overveje at foretage visse typer vedligeholdelse om natten, hvor togene holder stille, istedet for at hive dem ud af drift om dagen, hvor de skal tjene penge.

Tror desværre det kræver mere end et par stammer. Muligvis fire inkl. driftsreserve. Kan ikke bare trylles frem. Faktisk er man begyndt at skrue op for vedligeholdet aften, nat og i weekender. Men materielsitationen er desværre fortsat presset. IC4, udfasning af ICE-TD og testtog til signalprogrammet mv. er en del af forklaringen.

Men jeg er da udmærket klar over, at siden DSB nedsatte produktionen med trafikkontrakten fra 2014, er flåden reduceret yderligere - og bliver reduceret med yderligere nogle MR i år (og nok også nogle fiktive IC4), så man skal nok være mere end heldig, hvis man skal undgå yderligere reduktioner i betjeningen i resten af kontraktperioden...

Den gældende trafikkontrakt skruer rigtignok ned for produktionen, men det er primært på ydertidspunkterne med meget få kunder. Til gengæld har man skruet op en del steder i myldretiden - også på baggrund af ønsker fra pendlerklubber. Faktisk ligger det i trafikkontrakten, at DSB skal skrue op for frekvensen og ned for rejsetiden, efterhånden som ny infrastruktur tages i brug - samtidig med at kontraktbetalingen reduceres.

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 11/7 2017, 20:36 (2482 dage siden) @ Scharfenberg

DSB mangler alt ???

DSB er en bund rådden virksomhed som kun tænker på at presse penge ud af folk og gør det pisse besværligt og kompliceret for tuirster og pendlere. De topchefer er skide ligeglade med pendlerne. Nu har de jo udfaset alle zoners måneds kort, så nu skal man sidde at være bange for om man nu kommer ind i en zone som man ikke har på sit månedskort hvis de indsætter togbusser for deres møgtog ikke kan køre ? en klar forringelse, de lavet det sådan at man ikke kan købe mere end 8 zoner ? hvis man skal have mere end 8 zoner på sit månedskort skal man ind på DOT og indtaste hvis man skla have mere end 8 zoner, og så bliver det sendt til en, og så skal man gå og vente på det ? Et alle zoners månedskort kosted 1260 kr nu kan du kun få 8 zoner ?? Der er heller ingen zonekort på stationerne så man kan se hvilke zoner man kan rejse i ??. Folk er fuldt berritiget til at klage og brokke sig over DSB i år 2017, og det bliuver kun værre. Jeg er desuden modsrtander af det udskældte rejsekort, det er noget af det grimmeste ved DSB føj.

DSB mangler tog

af Rasmus Nielsen, 11/7 2017, 20:45 (2482 dage siden) @ jernbane tosse

Undskyld jeg spørger, men har du overhovedet IKKE noget POSITIVT at sige om DSB? :-(

M v h
Rasmus Nielsen

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 11/7 2017, 21:13 (2482 dage siden) @ Rasmus Nielsen

Desværre ikke i år 2017, men hvis du spurgte mig for 20 år siden så ville jeg kunne sige en masse positivt. Negative ting, meget uforskammet togpersonale, ingen brugbar indformation på deres ubrugelige skærme som viser ( ingen information ) manglende tog destination på s-togene, grafittig som ikke bliver renset af så man kan se ud af vinduet, togstationer sølket ind i bræk og pis smadret flasker, og affald alle steder, due lort især på hovedebane gården, det alle steder de har sat pigge op for at undgå due lort, der går masser af rengørings personale rundt, men de laver ikke en skid, ej heller på Roskilde station hvor der næsten lige har været roskilde festival, gang tunnelen stinker af pis ligesom den også altid gør på kbh h ??. Lukning af rejsecentrene, personlig betjening er der ikke noget af ??? ja så kan man spørge de højrøvede stewarder på kbh som ikke kan svare høfligt. Jeg oplever også at togførerne råber grimt til kvinder mned barne vogne som ikke ved hvor de skal ind henne med deres barnevogn. Før i tiden var der afmærkninger på perronen, det er der ikke mere ?? Altid forsinket tog i helt op til 10 min ?? pisse irreterende når man skal skifte med et andet tog og bus ?. Meget grimme og total magtsyge tog kontrollører som ikke evner at fange de hardcore snydere i s-togene, de hardcore snydere narre de inkompetente togrevisor hver gang, de hardcore snyder er ikke bange for mig de er bange for for togrevisorne, så de er der hvor de ikke er, så de fanger ikke en skid ??. De behandler ikke folk pænt, og taler grimt og komaderende til folk, det eneste de skal er at krads bøder ind. De er ligeså slemme som g4 som også kontrolerer nu i busser, de er også nogle magtsyge sataner. DSB har ingen service, snart mister togførene deres arbejde på kystbanen, og nogle strækninger fordi man vil til at køre s-tog der, og de kradser jo alligevel pengene ind ved bøder, så der er jo penge at spare der, plus at DSB tar røven på folk med rejse kortet.

DSB mangler tog

af Rasmus Nielsen, 11/7 2017, 21:29 (2482 dage siden) @ jernbane tosse

Vil du godt være venlig at svare i en ordentlig tone og UDEN alle dine latrinære udtryk, tak.
Har du ikke læst "Velkommen til Jernbanen.dk", hvori Tommy skriver om bl.a. god tone.
I øvrigt så bemærkede du åbenbart heller ikke min lille smiley.

M v h
Rasmus Nielsen

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 11/7 2017, 21:49 (2482 dage siden) @ Rasmus Nielsen

Du kører vist ikke med tog kan jeg høre ?

DSB mangler tog

af Rasmus Nielsen, 11/7 2017, 21:53 (2482 dage siden) @ jernbane tosse

Du kører vist ikke med tog kan jeg høre ?

Nej, hvorfor skulle jeg gøre det? Har INTET og ABSOLUT INTET behov for det. Og hvad kommer det i øvrigt dig ved, om jeg gør?

M v h
Rasmus Nielsen

DSB mangler tog

af Scharfenberg, 12/7 2017, 14:57 (2481 dage siden) @ jernbane tosse

Du kører vist ikke med tog kan jeg høre ?

Jeg kører ofte med tog og er meget uenig med dig. Punktum.

Nogle gange er ting præcis lige så forfærdelige, som man selv gør dem til. Tænk blot på bandet tv·2 og deres brokkesang :-P

DSB mangler tog

af Niels Munch, 11/7 2017, 22:13 (2482 dage siden) @ Rasmus Nielsen

Vil du godt være venlig at svare i en ordentlig tone og UDEN alle dine latrinære udtryk, tak.
Har du ikke læst "Velkommen til Jernbanen.dk", hvori Tommy skriver om bl.a. god tone.


Hej Rasmus,

Mon ikke der findes en Facebook-hadegruppe e.lign., hvor vores gode jernbane tosses tone og udsagn bedre kan komme til deres ret ;-) ?

M.v.h.
Niels

Avatar

DSB mangler tog

af Morten Beck, Græsted, 12/7 2017, 06:13 (2482 dage siden) @ Niels Munch

Han får det da ud af systemet, må man sige... ;-) :-)
Men det må være skidt, at være så ærgerlig. :-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

DSB mangler tog

af krabsen, 12/7 2017, 07:53 (2481 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke der findes en Facebook-hadegruppe e.lign., hvor vores gode jernbane tosses tone og udsagn bedre kan komme til deres ret ;-) ?

Tja - han prøver i det mindste at leve op til sit brugernavn - i al fald den ene halvdel af det..

DSB mangler tog

af Gæst1, 12/7 2017, 06:15 (2482 dage siden) @ jernbane tosse

. Meget grimme og total magtsyge tog kontrollører...

"Meget grimme" togkontrollører? Den var alligevel ny...

DSB mangler tog

af Johnni Christensen, 8/7 2017, 06:24 (2486 dage siden) @ jernbane tosse

DSB skulle have beholdt deres Ea og Eg lokomotiver, og sørget for at gøre visse strækninger elektriske til el tog, men desværre har DSB kun få Ea og slet ingen Eg mere.

EG har aldrig været tiltænkt, eller brugt, til passagertrafik. Så hvad skulle DSB have brugt dem til?
Der arbejdes på at skaffe nye diesellokomotiver, men det er en længere proces. Nye ellokomotiver til dobbeltdækkerne giver ikke mening før der er strøm rundt på Sjælland.

Johnni

DSB mangler tog

af Børge Sundahl, 8/7 2017, 07:38 (2485 dage siden) @ Johnni Christensen

Hvorfor lejer eller låner man ikke Jernbanemuseets MZ og My'er?
De kunne jo godt gøre lidt gavn, når der mangles trækkraft
De står jo alligevel stille det meste af tiden
Børge

DSB mangler tog

af Peter Christensen, 8/7 2017, 07:57 (2485 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvorfor lejer eller låner man ikke Jernbanemuseets MZ og My'er?
De kunne jo godt gøre lidt gavn, når der mangles trækkraft
De står jo alligevel stille det meste af tiden
Børge

Det ligger således at DJM nu kører efter veterantogsbestemmelserne; det gjorde de ikke tidligere.
I første omgang gav det lidt vrøvl med at dokumentere vedligeholdet på materiellet....noget der gav de frivillige en faens masse arbejde og andre mindre tog at se på.
En følge af at kører efter veterantogsbestemmelserne er at kommerciel kørsel ikke er lovlig.
Altså: Kørsel med ballastvogne til/fra sporombygning, tranport af DD-vogne, lån til brug i godstog etc. - alt det må man ikke. Punktum.
Så det kan du roligt glemme.

Iøvrigt er jeg ret overbevist om at skulle det ske, så vil tilpas mange dokumentere dette via fotos, you-tube videoer etc. Cirka. et splitsekund senere vil der ligge en anmeldelse til trafikstyrelsen......og så kan driftstilladelsen ryge.
Om det er en sjov process? Tja, prøv at spørg på MHVJ, LFB og nå-ja, museumstog har faktisk været det cirkus igennem.......
Umiddelbart vil jeg tro at de nuværende friville hos DJM er vaccineret for at skulle igennem det forløb igen....

DSB mangler tog

af Børge Sundahl, 8/7 2017, 11:57 (2485 dage siden) @ Peter Christensen

Alt kan lade sig gøre med lidt god vilje
Beslutninger og bestemmelser kan jo laves om evt dispenseres fra.
Jeg ved godt at trafikstyrelsen ikke er meget fleksibel, men der er jo nogen der bestemmer over dem (Trafikministeren), så når nu banen er trængt og pendlernerne råber på præcise tog.
, så kunne det jo være, at nogen vågnede op

DSB mangler tog

af Johnni Christensen, 8/7 2017, 12:48 (2485 dage siden) @ Børge Sundahl

Tror ikke at MY og MX er særlig kompatibel med dobbeltdækkerne...

DSB mangler tog

af jernbane tosse, 8/7 2017, 08:03 (2485 dage siden) @ Johnni Christensen

Det er rigtig nok at Eg ikke var tiltænkt til passagertog, men man kunne godt bruge dem i dobbelt dækker toget, man bruger jo Ea, de få som DSB har tilbage. Når jeg tænker på vores dejlige My, Mx, Mz lokomotiver så påbegyndte My jo sin værnepligt i 1954, og frem til 2000, og Mx og Mz siden 1960'erne så man kan sige at disse dejlige lokomotiver har jo aftjent sin værne pligt, det er jo noget helt andet med Ea, Eg som nærmest er blevet afskaffet, vi har dog Me som allerede er over 30 år gammelt, men slet ikke slår de gamle klassikere som trækkraft. et land som tyskland er på mange måder bedre end danmark mht trækkraft.

DSB mangler tog

af Peter Christensen, 8/7 2017, 08:58 (2485 dage siden) @ jernbane tosse

Det er rigtig nok at Eg ikke var tiltænkt til passagertog, men man kunne godt bruge dem i dobbelt dækker toget, man bruger jo Ea, de få som DSB har tilbage.

Har EG ZWS i en version, som er forenelig med DD-vogne?
Ikke mig bekendt.....og med dagens godkendelsescirkus, så skal du heller ikke sætte næsen op efter det. Mig bekendt har EG ALDRIG været tiltænkt persontog, men skulle du ligge med dokumentation som viser det modsatte, så læser jeg det gerne således, at den kedelige misforståelse kan rettes.

Iøvrigt, så er det DSB, som har DD-vognene og DB, som har EG.
Der er således tale om to FORSKELLIGE firmaer og hvis du keder dig, så må du gerne begynde at forfatte et brev til DB om hvorfor det er en fortræffelig idé, at DERES loko skal bruges foran en anden operatørs tog. Bare lige for at forventningsafstemme, så skal du næppe regne med at få svar på sådan en henvendelse.....

Yep - EA er ikke brugt ret meget; selv DSBs egne oversigter viser at de er noget svingende i MDBF. Umiddelbart vil jeg mistænke flere års misligeholdelse - for IC4 kommer jo snart lød mantraet i mange år (uden at det hjalp synderlig). Ja, det er kritisabelt med den manglende vedligehold, men det er de store ressourcer på at bringe dem i stand også, for resultaterne er ligesom udeblevet.
Det er sq lige før at det havde været billigere at lease 3 TRAXX (med vedligehold).
Skulle Bumletrans vinde udbuddet på nye elloko, jamen så købes maskinerne blot.
Skulle SKODA vinde, og DSB ønsker en homogen flåde, jamen så opsiges leasingkontrakten og maskinerne afleveres.

DSB mangler tog

af steenth, 9/7 2017, 00:41 (2485 dage siden) @ jernbane tosse

Ja DSB er blevet noget indviklet noget. DSB mangler alt, DSB er ikke til for dig men kun for DSB selv.

https://dk.trustpilot.com/review/www.dsb.dk

https://dk.trustpilot.com/review/www.dsbrejsebureau.dk

https://dk.trustpilot.com/review/www.s-tog.dk

https://dk.trustpilot.com/review/dsboresund.dk

Kan du nævne en virksomhed som har fået mange positive anmeldelser uden at betale for det? Reelt regner jeg trustpilot som et sted til at aflevere brok.

DSB mangler tog

af esni, Frederikssund, 8/7 2017, 17:23 (2485 dage siden) @ Peter Christensen

Det er rigtig nok at Eg ikke var tiltænkt til passagertog, men man kunne godt bruge dem i dobbelt dækker toget, man bruger jo Ea, de få som DSB har tilbage.


Har EG ZWS i en version, som er forenelig med DD-vogne?
Ikke mig bekendt.....og med dagens godkendelsescirkus, så skal du heller ikke sætte næsen op efter det. Mig bekendt har EG ALDRIG været tiltænkt persontog, men skulle du ligge med dokumentation som viser det modsatte, så læser jeg det gerne således, at den kedelige misforståelse kan rettes.

Iøvrigt, så er det DSB, som har DD-vognene og DB, som har EG.
Der er således tale om to FORSKELLIGE firmaer og hvis du keder dig, så må du gerne begynde at forfatte et brev til DB om hvorfor det er en fortræffelig idé, at DERES loko skal bruges foran en anden operatørs tog. Bare lige for at forventningsafstemme, så skal du næppe regne med at få svar på sådan en henvendelse.....

Yep - EA er ikke brugt ret meget; selv DSBs egne oversigter viser at de er noget svingende i MDBF. Umiddelbart vil jeg mistænke flere års misligeholdelse - for IC4 kommer jo snart lød mantraet i mange år (uden at det hjalp synderlig). Ja, det er kritisabelt med den manglende vedligehold, men det er de store ressourcer på at bringe dem i stand også, for resultaterne er ligesom udeblevet.
Det er sq lige før at det havde været billigere at lease 3 TRAXX (med vedligehold).
Skulle Bumletrans vinde udbuddet på nye elloko, jamen så købes maskinerne blot.
Skulle SKODA vinde, og DSB ønsker en homogen flåde, jamen så opsiges leasingkontrakten og maskinerne afleveres.

Du har ret i at det næppe sker.

Skulle det alligevel ske at DB leaser eller sælger EG til DSB, så kan min fantasi finde på flere grunde:

  • DSB var så presset, at de tilbød en så god pris at DB bare slog til
  • DSB afstod kanaler imellem Taulov og Vigerslev som en del af handlen
  • En serie på 13 stik, der kun må bruges imellem Hamborg og Malmø er operationelt besværlig for DB.
  • Hvis DSB leaser dem, så returneres de med ETCS og DK-STM, hvis dette stadig er relevant til den tid
  • DSB overdrager DK-ATC (fx ex IC2 eller IC4) til DB, så flere Traxx2 kan ombygges til kørsel i DK

Alt dette er gæt og fri fantasi

Billige jernbane T-shirts

ContecRailDSB MZ1413

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak