Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tudehorns vognen...

af John Schmidt, 16/3 2011, 09:19 (4802 dage siden)

Hej.

Som overskriften antyder var der tale om en helt speciel vogn nemli TUDEHORNS vognen.

Den kørte bla. på Mogenstrup sidesporet v. Næstved.

Er der nogle som kan fortælle lidt mere om denne helt sepcielle vogn ?.

Hvilken type vogn var det, og hvorfor fik den øgenavnet TUDEHORNET, og hvornår blev den udrangeret. Findes den mon stadigvæk ?...

Alle oplysninger om denne vogn er velkomne, da jeg har en ide om at lave en tilsvarende vogn til min havebane.

Mange hilsner til alle og med ønsket om en fortsat god solskins dag.

John Schmidt
Slagelse.

Tudehorns vognen...

af Michael Pedersen, 16/3 2011, 09:33 (4802 dage siden) @ John Schmidt

Vognen var pakvognen Ek 6940, som blev udstyret med et lille gavlvindue og et stort horn - blev brugt til at advare vejtrafikanter, og signalerer til lokomotivføren, når man bakkede med ballasttog til Mogenstrup grusgrav.

Der findes udemærkede fotos af vogn og ballasttog i Hans Gerner Christiansen's bog "Dagmar og hendes tog", ligesom jeg mener, at vognen har været beskrevet i "Lokomotivet" engang.

Måske er der nogen der ved, om vognen også havde en "nødbremse", som portøren i vognen kunne aktiverer ?

Venlig hilsen
Michael Pedersen

Tudehorns vognen (EK 6940) .....

af Niels Munch, 16/3 2011, 11:05 (4802 dage siden) @ Michael Pedersen

..... er beskrevet i bogen "Styrevognstog" af John Poulsen, bane bøger 1995 (ISBN 87 88632 56-3).

Her står bl.a., at vognen havde en "luftbremsehane i den ende, hvor togførerkupéen var. I samme ende var der oprindeligt et toilet, som blev fjernet, så rangerlederen kunne holde udkig gennem det lille vindue i gavlen, og desuden monteredes et trykluftbetjent horn".

M.v.h.
Niels

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Niels Munch, 16/3 2011, 19:36 (4801 dage siden) @ Michael Pedersen

DJK skrev i sine foreningsmeddelelser

M 2/64 - Februar/Marts 1964

"Og lidt om om Mogenstrup stengrav.

Sidesporet, der udgår fra fri bane mellem Næstved og Lov, anlagdes i 1921. Oprindeligt var det Myrup grusgrav, som både Korsør Stenforretning og Præstø Amts vejvæsen var interesseret i. To store sjællandske sten- og grusgrave var på det tidspunkt ved at være tømte, nemlig Dybendal på Sorø-Vedde banen og Dyndet mellem Borup og Kværkeby, så der kom ret hurtigt gang i transporterne fra Mogenstrup, og de har i de senere år kulmineret med leverancerne til anlægget af færgelejerne i Rødby Færge. - Sidesporet er godt 2 km langt og ender med 3 opstillingspor. Kørsel fra Næstved foregår ad venstre spor med maskinen bagest og "tudehornsvognen” forrest af hensyn vejkrydsningen ved Mogenstrup kro. Hertil er ført adskillige udflugstog."

Udflugtstogene fremførtes på tilsvarende måde, d.v.s. incl. "tudehornsvognen".

M.v.h.
Niels

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Sydbanen, Sydsjælland, 17/3 2011, 10:08 (4801 dage siden) @ Niels Munch

Vis i vil se hvordan banen ser ud idag kan jeg da godt tage nogle billeder til jer :-)
Mvh Mikkel - Sydbanen - Jeg bor i Mogenstrup:-D

--
Mvh Mikkel

Avatar

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2011, 10:12 (4801 dage siden) @ Sydbanen

Vis i vil se hvordan banen ser ud idag kan jeg da godt tage nogle billeder til jer :-)

Hej Mikkel

Det kunne jeg da godt tænke mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Sydbanen, Sydsjælland, 17/3 2011, 18:09 (4800 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

så håber vi at det ikke regner i weekenden :-)

--
Mvh Mikkel

Avatar

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2011, 10:40 (4801 dage siden) @ Niels Munch

DJK skrev i sine foreningsmeddelelser

M 2/64 - Februar/Marts 1964

"Og lidt om om Mogenstrup stengrav.

Sidesporet, der udgår fra fri bane mellem Næstved og Lov, anlagdes i 1921. Oprindeligt var det Myrup grusgrav, som både Korsør Stenforretning og Præstø Amts vejvæsen var interesseret i. To store sjællandske sten- og grusgrave var på det tidspunkt ved at være tømte, nemlig Dybendal på Sorø-Vedde banen og Dyndet mellem Borup og Kværkeby, så der kom ret hurtigt gang i transporterne fra Mogenstrup, og de har i de senere år kulmineret med leverancerne til anlægget af færgelejerne i Rødby Færge. - Sidesporet er godt 2 km langt og ender med 3 opstillingspor. Kørsel fra Næstved foregår ad venstre spor med maskinen bagest og "tudehornsvognen” forrest af hensyn vejkrydsningen ved Mogenstrup kro. Hertil er ført adskillige udflugstog."

Udflugtstogene fremførtes på tilsvarende måde, d.v.s. incl. "tudehornsvognen".

M.v.h.
Niels

Og lidt mere om sidesporet kan læses her på jernbanen.dk:

http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=19&n=sidespor_ved_næstved

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tudehorns vognen i Mogenstrup

af Jens Bruun-Petersen, 16/4 2011, 19:52 (4770 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Om sidesporet til Mogenstrup:

Her er sidesporet til Mogenstrup Stengrav, fotograferet et sted undevejs den 29. december 1959. Filmenn er en Ilford HP3, meget hurtig og lidt grovkornet.

Bedste hilsener
Jens Bruun-Petersen

DSB MZ1440ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak