Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Søren Eriksen fyret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2011, 16:39 (4790 dage siden)

www.jp.dk

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Søren Eriksen fyret

af Peter Christensen @, 17/3 2011, 16:54 (4790 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hmm - det var lidt hurtigt at telefondirektøren røg.
Men ministren har jo ikke været helt tilfreds gennem længere tid, så mon ikke bare der skulle findes en passende årsag?

Søren Eriksen fyret

af KimC, 17/3 2011, 17:36 (4790 dage siden) @ Peter Christensen

Men ministren har jo ikke været helt tilfreds gennem længere tid, så mon ikke bare der skulle findes en passende årsag?

Ministeren begynder at pille ved/skære i allerede indgåede kontrakter med DSB og er samtidigt utilfreds med at koncernen ikke giver de rette resultater? Hvad vil den minister egentlig have?

Søren Eriksen fyret

af Fysikeren, 17/3 2011, 17:41 (4790 dage siden) @ KimC

Men ministren har jo ikke været helt tilfreds gennem længere tid, så mon ikke bare der skulle findes en passende årsag?


Ministeren begynder at pille ved/skære i allerede indgåede kontrakter med DSB og er samtidigt utilfreds med at koncernen ikke giver de rette resultater? Hvad vil den minister egentlig have?

Læser man artiklerne skyldes det samarbejdet mellem DSB og DSBFirst, vist ikke selve overskuddet.

Lars

Søren Eriksen fyret

af Sydbanen, Sydsjælland, 17/3 2011, 18:02 (4790 dage siden) @ Fysikeren

Det jeg vil have er at ministeren går af, hvad af dumheder har han ikke sagt?? :-D :-D :-D Lad os håbe at den nye direktør indser at IC4 er noget l... og skrotter dem :-D

Mvh Mikkel - sydbanen

--
Mvh Mikkel

Søren Eriksen fyret

af Peter Christensen @, 17/3 2011, 18:03 (4790 dage siden) @ Fysikeren

Hele forløbet med DSB, Frist og kystbanen er en rigtig grim sag - jeg tror virkelig der findes nogle skeletter i skabene.
Omvendt, så er det bemærkelsesværdigt at revisorer nu kan finde på at sætte anmærkninger i regnskabet. Måske er revisorstanden ramt af noget selvransagelse oven på finanskrise og bankpakker?

Husket løst fra hoften, så har der været følgende småsager den senere tid:
- brok over rod i juletrafikken.
- IC/4
- et mobiltelefonselskab
- Kystbanen
Forsæt selv listen (det er mange dage siden jeg hævede min sidste lønseddel fra DSB, så diverse interne kager må andre diske op med).

Søren Eriksen fyret

af FS7221, 17/3 2011, 18:40 (4790 dage siden) @ Peter Christensen

DSBFirst bød jo med vilje ind med meget lave priser, ligesom strategien har været i Sverige. Antallet af togsæt var for lille (anført af Arriva) og sørme om man ikke måtte indkøbe 3 extra togsæt (selvfølgelig også smækfyldt med fejl).
Hvor skal man placere ansvaret, nemt, direktøren. Sådan er det alle steder.

Søren Eriksen fyret

af Svend, 17/3 2011, 18:54 (4790 dage siden) @ Fysikeren

Men ministren har jo ikke været helt tilfreds gennem længere tid, så mon ikke bare der skulle findes en passende årsag?


Ministeren begynder at pille ved/skære i allerede indgåede kontrakter med DSB og er samtidigt utilfreds med at koncernen ikke giver de rette resultater? Hvad vil den minister egentlig have?


Læser man artiklerne skyldes det samarbejdet mellem DSB og DSBFirst, vist ikke selve overskuddet.

Mon ikke også der har været talt i kulisserne om ministerens ide om at privatisere dele af IC-trafikken? Jeg kan forestille mig at Sørens Eriksen i den forbindelse har været i noget af et dilemma, idet han dels har skulle varetage sit firmas interesser (og at skille dele af fjerntrafikken ud fra resten, er da også helt fjollet såvel trafikalt, økonomisk som kunde-/billetmæssigt) samtidig med at ministeren nok har forventet en vis loyalitet fra en topembedsmand. Mit forslag er at Hans Christian indsætter sig selv som generaldirektør for Statsbanedriften, og planter sig bag skrivebordet i Sølvgade iført trekantet hue og sabel. Han kan sagtens passe begge job på en gang :-D

--
Svend

Søren Eriksen fyret

af Svend, 18/3 2011, 06:38 (4789 dage siden) @ Peter Christensen

I følge pressen er Søren Eriksen blevet fyret som administrerende direktør efter revisorkritik af regnskabet for 2010

Som administrerende direktør har man derfor indsat økonomodirektøren...... til hans forsvar kan man sige, at han kun har været ansat i DSB siden slutningen af 2010

--
Svend

Søren Eriksen fyret

af gamle ole, 18/3 2011, 07:57 (4789 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja, vi får jo nok ikke min barndoms gode gamle P.E.N. Skov tilbage?:-) :-)

Søren Eriksen fyret

af qwe, 18/3 2011, 08:16 (4789 dage siden) @ gamle ole

Tja, vi får jo nok ikke min barndoms gode gamle P.E.N. Skov tilbage?:-) :-)

Nej forhåbentlig ikke ...

Der er snart ikke flere baner at nedlægge..

PEN Skov

af UTJ, 18/3 2011, 08:55 (4789 dage siden) @ qwe

Tja, vi får jo nok ikke min barndoms gode gamle P.E.N. Skov tilbage?:-) :-)


Nej forhåbentlig ikke ...

Der er snart ikke flere baner at nedlægge..

De blev jo ikke helt færdige i 1971. Der mangler stadig en bane mellem Tønder og Thisted. Og selvfølgelig Skjern til Herning. Grenaabanen kan aflives i letbaneprojektet.

Yderligere undersøgelser bør også føre til alvorligt kig på Holbæk-Kalundborg, for de kan vel leve i en baneløs egn indtil de engang kan få en fast vejforbindelse til Århus.

Pudsigt nok tror jeg at kombinationen af nedlæggelsen i 1971 og oliekrisen i 1973 var med til at stoppe nedlæggelserne. Mange andre steder er der forsvundet dele af banenettet løbende ved gradvise lukninger.

Søren Eriksen fyret

af gamle ole, 18/3 2011, 12:58 (4789 dage siden) @ qwe

de kedelige nedlæggelser mm var vel egentlig ikke Skov, men derimod efterfølgeren Poul Hjelt, så vidt jeg husker? :-)

Hjelt

af UTJ, 18/3 2011, 13:26 (4789 dage siden) @ gamle ole

de kedelige nedlæggelser mm var vel egentlig ikke Skov, men derimod efterfølgeren Poul Hjelt, så vidt jeg husker? :-)

Det var under Hjelt, men forarbejdet skete under Skov. Jeg tror nu ikke Hjelt havde nogen speciel veneration for jyske træbaner og Haderslevbanen mistede med sikkerhed livet under Hjelt, som den berømte udløber af oliekrisen, hvor der skulle brændsel nok til de stakkels billister (så man også blev nødt til at skære ned på den kollektive trafik).

Hjelt

af gamle ole, 18/3 2011, 13:51 (4789 dage siden) @ UTJ

Det er måske ikke helt retfærdigt, men jeg er tilbøjelig til at mene, at P E N Skov var den sidste rigtige jernbanemand inden Djøfiseringen/Handelshøskolen tog over. Fra Hjelt og efterfølgende var det DJØF og CBS der styrede butikken. Det blev ihvertfald anderledes:-)

Hjelt

af UTJ, 18/3 2011, 14:08 (4789 dage siden) @ gamle ole

Det er måske ikke helt retfærdigt, men jeg er tilbøjelig til at mene, at P E N Skov var den sidste rigtige jernbanemand inden Djøfiseringen/Handelshøskolen tog over. Fra Hjelt og efterfølgende var det DJØF og CBS der styrede butikken. Det blev ihvertfald anderledes:-)

Som DJØF'er kan jeg kun tilslutte mig dette synspunkt - der havde nok ikke været meget DSB i dag, hvis ikke Hjelt gjorde så meget ud af "arkitektiseringen" af DSB, med designpolitiet i spidsen, for det ændrede DSB's image. Det er dog gået for langt - også i tid og en udløber af dette er i dag vores allesammens elskelige IC4, som desværre mest ligner et ukampdygtigt columbusæg.

Hjelt eller nøgtern situation idag

af Erik Kjærgaard, 18/3 2011, 14:20 (4789 dage siden) @ UTJ

Hvad mener du med "designpolitiet"??
Og hvorfor er de italienske prøveskud så elskelige?

Hjelt eller nøgtern situation idag

af gamle ole, 18/3 2011, 14:29 (4789 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg tror der menes at jernbanedriften måske ikke længere var det væsentlige, men derimod design, mere eller mindre besynderlige selskabsdannelser/organisationsændringer , mystiske managementyiltag etc (har selv undervist på Handelhøjskolen/CBS) :-P

Hjelt eller nøgtern situation idag

af UTJ, 18/3 2011, 14:38 (4789 dage siden) @ gamle ole

Jeg tror der menes at jernbanedriften måske ikke længere var det væsentlige, men derimod design, mere eller mindre besynderlige selskabsdannelser/organisationsændringer , mystiske managementyiltag etc (har selv undervist på Handelhøjskolen/CBS) :-P

Det er nemlig rigtigt. For nu at blive i handelshøjskolejargon, så er det noget med at fokusere på kerneydelsen, som jo må være et eller andet i retning at "køre tog". Arkitekterne var gode til at give DSB et nyt image, men det gik for vidt med alt den ligegyldige ensretning og diskussion om design. Vi har dog haft glæde af arkitektvældet i mange år, idet mange jernbanebygninger er blevet bedre og mere rigtigt vedligeholdt. Men selv dette er nu ikke så meget mere af.......

Hjelt eller nøgtern situation idag

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/3 2011, 14:46 (4789 dage siden) @ gamle ole

Jeg tror der menes at jernbanedriften måske ikke længere var det væsentlige, men derimod design, mere eller mindre besynderlige selskabsdannelser/organisationsændringer , mystiske managementyiltag etc (har selv undervist på Handelhøjskolen/CBS) :-P

Hej.

Hvem er f. eks. "Gamle Ole"

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Hjelt eller nøgtern situation idag

af gamle ole, 20/3 2011, 10:39 (4787 dage siden) @ Erik V. Pedersen

hej Erik. Tidligere btugte jeg mit fornavn, altå bare Ole, men det blev pludseligt brugt af en and:-) en, derfor gamle Ole, da jeg lige er blevet 60 og også godt kan lide stærk ost!

Hjelt

af Niels Munch, 18/3 2011, 14:39 (4789 dage siden) @ gamle ole

Fra Hjelt og efterfølgende var det DJØF og CBS der styrede butikken. Det blev ihvertfald anderledes:-)

Må lige minde om, at Peter Langager var trafikuddannet!

Næh, lad os få officererne tilbage i spidsen for banerne:

[image]

M.v.h.
;-)
Niels

Hjelt

af Svend, 18/3 2011, 16:35 (4789 dage siden) @ Niels Munch

Poul Hjelt var også "et barn af jernbanen" - var startet som trafikelev og gennemgået den almindelige (dengang i hvert fald) grundige etatsuddannelse (trafikelev-trafikmedhjæler-trafikassistent ......) og derefter videreuddannet sig til jurist.

--
Svend

Hjelt

af gamle ole, 20/3 2011, 10:33 (4787 dage siden) @ Svend

ok. så var jehg ikke helt retfærdig. Han var så "både-og"

Hjelt

af gamle ole, 20/3 2011, 10:36 (4787 dage siden) @ Niels Munch

he he! glimrende forslag. Desværre kan man jo nok ikke stemme for Estrup.

Avatar

Ny direktion i DSB

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2011, 09:51 (4684 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Se her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak