Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME i Slagelse, 1985

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/3 2011, 07:07 (4789 dage siden)

Sådan apropos den tråd der har været om litra ME.

Her ses ME 1506 + Bn + Bn + Bn + Bn + Bns med styrevognstog i Slagelse fra København til Korsør, den 30. juni 1985.

[image]
Foto: Claus Hansen

ME i Slagelse, 1985

af G9250, 18/3 2011, 07:18 (4789 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.

Er du sikker på at 1506 kørte videre til Korsør?

Den kunne også have rangeret til Næstved-sporet for at vende og køre tilbage til kh.

Jeg spørger da jeg kan se at 1506 holder i spor 2 som er det gennemgående spor mod rg, hvis den skulle til Korsør ville den formentlig benytte spor 3.

Jakob

ME i Slagelse, 1985

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/3 2011, 07:22 (4789 dage siden) @ G9250

Der må jeg blive dig svar tak skyldig. Jeg tænkte ikke lige på at der kørte deciderede styrevognstog København-Slagelse. Men det kan naturligvis også have været tilfældet i så fald.

Men da det er så mange år siden, kan jeg ikke huske detaljerne. Men har skrevet bagpå billedet at toget er ankommet fra København.

Fotoet er i øvrigt taget kl. 16.45, så det skulle være til at finde ud af :-)

Mvh
Claus

ME i Slagelse, 1985

af Georg Schmidt, 18/3 2011, 08:59 (4789 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kunne være tog 2561/2361 fra Helsingør ank. Slagelse 16.48 og retur til Helsingør klokken 17.20 som 3274/5274.

ME i Slagelse, 1985

af John Schmidt, 18/3 2011, 09:31 (4789 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej.

Hvis toget ankom 16.48 og først skulle køre igen klokken 17.20, ville det så ikke benytte spor 1, som er det spor nærmest stations bygningen ?. Netop spor 2 er jo gennemkørselsspor...:-) Det virker på mig bare lidt ulogisk at et RE tog mod KH vender i spor 2, og så lade tog fra Korsør som skal mod KH løbe gennem spor 1 eller 3....:-P .

Alle de gange jeg har haft en togfører tur til Slagelse med RE tog har vi vendt i spor 1.

Hilsner
John.

ME i Slagelse, 1985

af AL, 18/3 2011, 10:13 (4789 dage siden) @ John Schmidt

Hej.

Hvis toget ankom 16.48 og først skulle køre igen klokken 17.20, ville det så ikke benytte spor 1, som er det spor nærmest stations bygningen ?. Netop spor 2 er jo gennemkørselsspor...:-) Det virker på mig bare lidt ulogisk at et RE tog mod KH vender i spor 2, og så lade tog fra Korsør som skal mod KH løbe gennem spor 1 eller 3....:-P .

Alle de gange jeg har haft en togfører tur til Slagelse med RE tog har vi vendt i spor 1.

Hilsner
John.


Man har på et tidspunkt anvendt Sandvedsporet til at "vende" tog i Slagelse men mener at det var noget senere..

AL

ME i Slagelse, 1985

af Georg Schmidt, 18/3 2011, 12:05 (4789 dage siden) @ John Schmidt

Det kunne se ud som om de rejsende er på vej tværs over perronen for at komme videre med 1563 afg. 16.52. Til midt 90'erne var det ikke ualmindeligt, at IC mod København gik i spor 1, men det er blot et bud.

ME i Slagelse, 1985

af MHsøhus, 18/3 2011, 13:11 (4789 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af MHsøhus, 18/3 2011, 13:24

Ja, man brugte Sandvedsporet til at vende i, indtil sommer K91, hvorefter RE-tog fra Kk kørte helt til Kø. Togene ankom og afgik i 1987-1991 i hvert fald fra spor 2 som det normale og IC mod Kh fra spor 1 samt mod Kø fra spor 3.

[image][image][image]
[image]
Mvh. Martin

Avatar

ME Hvor?, 1984

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 18/3 2011, 13:35 (4789 dage siden) @ MHsøhus

Herligt nok, så har der kørt masser af ME på Sandvedbanen. Denne ME har sikkert også været på Sandvedbanen, men er her på vej til Ringsted med et godstog. Taget lidt nord for Borup den 25. maj 1986:
[image]
Det er værre med denne her. Det er ME 1519 med gammeldæmperriller på taget???, det burde den jo ikke have!! Jeg kan søreme ikke huske hvor hulen jeg har fotograferet den henne, men det er der vel nogen af jer der let kan se!
[image]

--
[image]

ME Hvor?, 1984

af Per Sørensen @, 18/3 2011, 13:41 (4789 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik,
jeg mener det er indkørsel til Klampenborg fra Helsingør.

Venligst

Ped

Avatar

ME Hvor?, 1984

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 18/3 2011, 13:50 (4789 dage siden) @ Per Sørensen

Ja, den var nok for let at se! Men det er spøjst at den er monteret med en tagsektor som ellers kun 1501-1516 var forsynet med inden de blev dæmpet.

--
[image]

ME Hvor?, 1984

af John Schmidt, 20/3 2011, 17:02 (4787 dage siden) @ Henrik Thomsen

Kan det tænkes at den ved revision har fået en fra lageret ???.... Det lyder da lidt mystisk at den skulle have fået en "gammel" dæmper på, for som Henrik så rigtigt skriver så var det 1501-1517 der havde den. Hvorfor 1519 har sådan en er en gåde....???

ME Hvor?, 1984

af Peter H, Nærum, 20/3 2011, 11:23 (4787 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Hej

Det er et sydgående kystbanetog. Billedet er taget kort før Klampenborg.

Hilsen
Peter

ME i Slagelse, 1985

af Bruger4711, 21/3 2011, 06:47 (4786 dage siden) @ MHsøhus

Togene ankom og afgik i 1987-1991 i hvert fald fra spor 2 som det normale og IC mod Kh fra spor 1 samt mod Kø fra spor 3.

Korrekt. Så vidt jeg husker, så kunne man også dengang tanke i spor 2 (og i princippet også spor 1)?

ME i Slagelse, 1985

af G9250, 21/3 2011, 08:15 (4786 dage siden) @ Bruger4711

Der har, så vidt jeg kan, været mulighed for at tanke i spor 4 for enden af perronen mod Korsør. Måske har der også været mulighed for at tanke i spor 2, da sporene kort før perronen mod Korsør, ligger på beton i stedet for i skærver.

Jakob

ME i Slagelse, 1989 og 1991

af MHsøhus, 21/3 2011, 10:56 (4786 dage siden) @ G9250

Spor 1 ville jeg dog ikke tanke fra, så skulle slangen over spor 2.
Spor 2 og spor 5 blev der typisk tanket fra, men mon ikke også slangen var lang nok til spor 4.
Her er et par billeder fra tankanlæg i spor 2 og 5 i Slagelse;-)

[image][image][image]

Mvh. Martin

ME i Slagelse, 1989 og 1991

af Bruger4711, 21/3 2011, 17:04 (4786 dage siden) @ MHsøhus

Spor 1 ville jeg dog ikke tanke fra, så skulle slangen over spor 2.

Men længere nede af perronen. Vel ca. omkring det nuværende glasskur længest mod øst, der var da også et anlæg af en art? Det var faktisk det som jeg troede var olieanlægget. Jeg er i tvivl om det er stadig er der, men ellers blev det hvert fald først fjernet helt da man ombyggede tunnelen for nogle år siden.

Jeg er dog ikke helt sikker.

Avatar

Slagelse 2008, spor 1 + 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/3 2011, 18:04 (4786 dage siden) @ Bruger4711

Spor 1 ville jeg dog ikke tanke fra, så skulle slangen over spor 2.


Men længere nede af perronen. Vel ca. omkring det nuværende glasskur længest mod øst, der var da også et anlæg af en art? Det var faktisk det som jeg troede var olieanlægget. Jeg er i tvivl om det er stadig er der, men ellers blev det hvert fald først fjernet helt da man ombyggede tunnelen for nogle år siden.

Jeg er dog ikke helt sikker.

Jeg uploader hermed tre billeder fra Slagelse 2008. Om de viser, at olieanlægget er fjernet, kan jeg ikke rigtig bedømme, idet jeg ikke har lokalkendskab nok til at kunne se, om billederne er taget "det rigtige sted".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Slagelse set mod øst, 19.05.2008 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]

Slagelse set mod øst, 19.05.2008 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

[image]

Slagelse set mod vest, 19.05.2008 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Slagelse 2008, spor 1 + 2

af Bruger4711, 22/3 2011, 11:06 (4785 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg uploader hermed tre billeder fra Slagelse 2008.
[image]

Det som der er lidt rester af i mellem spor 1 og 2. Hvad er det?

ME i Slagelse, 1989 og 1991

af Lars, 21/3 2011, 17:27 (4786 dage siden) @ MHsøhus

[image]
Det er desværre længe siden, der han været godsvogne i den mængde i Slagelse - lige bortset fra de gennemkørende, måske...

--
mvh
Lars
Esbjerg

ME i Slagelse, 1985

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/3 2011, 16:00 (4786 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nu har jeg tænkt nærmere tilbage til dengang, og ved nærmere eftertanke så synes jeg svagt at kunne huske at toget havde endestation i Slagelse. Og det er derfor jeg har skrevet ankomst fra København bagpå.

Mvh
Claus

ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak