Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skinnerbusser på Gribskovbanen, Hillerød 1969 (5 billeder)

af Svend, 18/3 2011, 20:54 (4788 dage siden)

Så sent som i 1969 kunne man ikke undvære skinnebusserne i den daglige drift på Gribskovbanen - i hvert fald ikke om lørdagen. Jeg bringer denne lille billedserie i anledning af, at Heljan har udsendt deres skinnebussæt i 1:87. Skinnebusmotorvognen er den Heljan har valg som model, nemlig S1.

Rangermanøvren er for øvrigt interessant. Ved at omløbe med en enkelt motorvogn går kabalen op, og hele toget kan returnere mod Kagerup.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

GDS Hillerød 1969 ©SBJ

Oprangering:
Sp+Sp+Sm(til Tvl)+Sp+Sm(til Gll) → Kagerup

Tvl= Tisvildeleje, Gll= Gilleleje

--
Svend

Skinnerbusser på Gribskovbanen, Hillerød 1969 (5 billeder)

af UTJ, 19/3 2011, 09:06 (4788 dage siden) @ Svend

Rangermanøvren er for øvrigt interessant. Ved at omløbe med en enkelt motorvogn går kabalen op, og hele toget kan returnere mod Kagerup.

Fine billeder - altid godt med billeder fra Hillerødbanerne :-)

Motorvognen i midten er Sm 5, så det er vel troligt at S 1 og Sm 5 var de sidste skinnebusmotorvogne man kunne være bekendt at køre med, eller hur?

Omløbsmanøvren kunne jeg sagtens forestille mig at GDS også brugte til triangel-bogievognstoget med M3-C41-M4-C42 som vi tidligere har set billeder af fra 1963/64.

Skinnerbusser på Gribskovbanen, Hillerød 1969 (5 billeder)

af Ole Wedel Nielsen, 19/3 2011, 14:10 (4788 dage siden) @ UTJ

Ja dejlige minder. Jeg var i 1969 en lille purk på 7 år, og skulle se den omløbsmanøvre, der omtales. Det var enormt facinerende, når vi på HFHJ blot skulle omløbe en enkelt bivogn. Jeg husker ikke om S1 og SM5 var de sidste GDS skinnebusser i drift, men det var ihvertfald disse to vogne, der blev bevaret, men resten, som deres søstre på HFHJ, endte deres dage i flammerne på sidesporet ved Borup Teglværk. Sm5 blev holdt køreklar, og kunne nu og da ses på begge baner. Særlig på den årlige tur for banens bestyrelse. S1 stod længe i Gilleleje og blev vist nok ophugget i 1983. Sm5 skulle eksistere endnu ved Bryrup-Vrads banen. Har nogen suplerende oplysninger??

Skinnerbusser på Gribskovbanen, Hillerød 1969 (5 billeder)

af A. Nissen, 7/7 2011, 12:40 (4678 dage siden) @ Svend

Det er nogle rigtig gode billeder. Men hvordan kunne man så køre til Kagerup efter det smarte omløb? Var der styregrejer i Sp? Hvordan med gear og kobling?

Skinnerbusser på Gribskovbanen, Hillerød 1969 (5 billeder)

af A. Nissen, 7/7 2011, 12:43 (4678 dage siden) @ A. Nissen

Nu kan jeg se det. Den MO-er er jo den til Fredensborg, ikke den fra Holte. Og så vender det hele en halv omgang og Sm bliver forrest med styregrejerne.

Indsend billeder

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak