Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kildebakke 2017 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/11 2017, 13:32 (2352 dage siden)

Kildebakke har vi vist ikke haft billeder fra her i forummet.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Kildebakke før (3 fotos)

af Niels Munch, 20/11 2017, 14:06 (2352 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fra min barndoms bane har jeg på Gladsaxe Billeder bl.a. fundet disse:

[image]Kildebakke Station 1936. Kildebakken fik sit trinbræt 15/5-1935. Hertil kom en lille stationsbygning, der indeholdt ventesal, toilet og lokale til billetsalg. Billetsalget kom dog aldrig i gang, da billetterne blev solgt i vognene i KSBs privattid og i en årrække fremover.

[image]Den 15. maj 1935 blev Kildebakke Station åbnet. Station og station, man startede med et trinbræt og en lille stationsbygning, som indeholdt ventesal, toilet samt lokale til billetsalg. Billetsalget kom dog aldrig i gang, da billetterne blev solgt i vognene dengang. I det hele taget kom den første Kildebakke Station aldrig til at fungere efter hensigten. Stationsbygningen var større end ved de øvrige trinbrædder, men blev alligevel næsten udelukkende benyttet som ventesal. Den nuværende Kildebakke Station blev taget delvist i brug i 1964, men man kom til at vente yderligere 13 år på at den blev færdiggjort, hvilket skete samtidig med at der kom S-tog. Foto: Blesnet, Simon 1957.

[image]Togbetjent K. Pedersen, kaldet Jydepeter, var billetsælger på Kildebakke Station. Udateret foto: Sørensen, Ejvind Havmøller.


M.v.h.
Niels

Kildebakke før (3 fotos)

af Carsten, 20/11 2017, 14:23 (2352 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Hyggeligt at se et billede taget af togfører E. Havmøller Sørensen, han var en rigtig god kollega som
behandlede en grøn togbetjent som undertegnede på en eksemplarisk måde.

Mvh

Carsten

Kildebakke før (3 fotos)

af Niels Munch, 20/11 2017, 14:36 (2352 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten,

Så skal du da have dette billede også (baneskråningen i baggrunden):

[image]Ericavej. Ejvind Havmøller Sørensen byggede dette legehus på sin af jernbanen lejede 575 kvadratmeter store kolonihavegrund. Haven blev mindre og mindre i løbet af de 35 år, han lejede den. Huset blev bygget i 1960/61 og ligger stadig (2006) ved Ericavej nær Kildebakke Station, men nu i totalt forfald. Udateret foto: Sørensen, Ejvind Havmøller (Gladsaxe Billeder).


Bedste hilsener
Niels

Avatar

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

af oliver lund Christiansen, saltum nordjylland, 20/11 2017, 15:17 (2352 dage siden) @ Niels Munch

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

vh oliver

--
med venlig hilsen

Oliver Lund Christiansen

Avatar

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/11 2017, 15:36 (2352 dage siden) @ oliver lund Christiansen

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

vh oliver

Brug søgefeltet øverst til højre og skriv navnet på den station, du leder efter. Der er dog ingen garanti for, at der er billeder af netop den station.
Ellers er der også denne side: http://danskejernbaner.dk/vis.stations.oversigt.php
Og denne: http://www.danskestationer.dk/

--
[image]

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

af Niels Munch, 20/11 2017, 15:51 (2352 dage siden) @ Tommy Nilsson

Desuden har f.eks. Holger B.D. Sørensen og Kai Bayer lagt mange stationsbilleder m.v. op på Jernbanehistorisk Forum. Du kan som indlogget finde indlæggene via "brugere".

Herudover er der meget at finde på Erik V. Pedersens hjemmeside www.evp.dk .

Prøv også www.arkiv.dk - www.danskebilleder.dk - Jernbanemuseets billedsamling.

Der finges givetvis mere på nettet, prøv selv at "billedgoogle" på stationsnavn.


M.v.h.
Niels

hvor finder jeg fotos at stationer her inde?

af Carsten, 20/11 2017, 16:03 (2352 dage siden) @ Niels Munch

Måske et stationsregister med billedsamling kunne være en idé til lidt produktudvikling her på sitet ?
Mvh
Carsten

Kildebakke 2017

af Peter Sloots, 20/11 2017, 15:33 (2352 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kunst på Kildebakke Station affotograferet 2014. Det er der stadig:
[image]

[image]

[image]

[image]

PS

Avatar

Ib Spang Olsen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/11 2017, 12:06 (2350 dage siden) @ Peter Sloots

Kunst på Kildebakke Station affotograferet 2014. Det er der stadig:
[image]


Der er mange herlige detaljer i Ib Spang Olsens tegninger.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Ib Spang Olsen

af Rørvig Station, 22/11 2017, 22:11 (2350 dage siden) @ Tommy Nilsson

Genialt! Har han lavet flere togtegninger?

Ib Spang Olsen

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/11 2017, 22:28 (2350 dage siden) @ Rørvig Station

Genialt! Har han lavet flere togtegninger?

Det hænger i alt fire af hans tegninger i stort format på Kildebakke Station. Derudover har han skrevet og tegnet børnebogen Det lille lokomotiv med en række tegninger af et lille damplokomotiv. Endelig kan nævnes opslaget om bogstavet L fra hans og Halfdan Rasmussens klassiker Halfdans ABC. Begge bøger er genudgivet flere gange og kan findes hos både biblioteker og boghandlere.

Med venlige tegning-hilsner
Leif Jørgensen

Ib Spang Olsen

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/11 2017, 23:42 (2350 dage siden) @ Tommy Nilsson

Og nu vi er i gang, må vi jo heller ikke glemme det fine vægmaleri for enden af Nordre Frihavnsgade på Østerbro med gengivelse af tidligere tiders liv i Frihavnen på den anden side af banedæmningen.

Med venlige frihavn-hilsner
Leif Jørgensen

Ib Spang Olsen

af re20000, 23/11 2017, 04:57 (2349 dage siden) @ Leif Jørgensen

Her på forum mener jeg der har været to tråde om ham i relation til tog. Den ene kommer frem ved at søge på Ib Spang Olsen, den anden fandt jeg ikke. Den har ellers KSBs lokomotiver med. I bogen Lille dreng på Østerbro er der flere tegninger med jernbane- og tipvognsmotiver og en fin variant af et KSB loko.

Nold

Ib Spang Olsen

af ErikDaugaardPhotography, 24/11 2017, 21:13 (2348 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg ser I har en snak kørende om Ib Spang Olsen - herunder maleriet i Nordhavnen.

Link til billede i full size. https://farm3.staticflickr.com/2092/2004040553_b3061577d1_o.jpg

Kvaliteten er godt nok 10 år gammelt, men måske en tognørd alligevel kan have glæde af at studere det lidt nærmere.
Ellers må i tage ned og kigge på originalen.

Mvh. fotografen

Kildebakke 2017

af OLL, Ballerup, 20/11 2017, 18:18 (2352 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hva pokker Tommy, har du været forbi min station? :-D :-D :-D

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

ContecRailIndsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak