Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transformerstation ved Helgoland (Billedegætterier)

af VicVal, 28/1 2018, 12:36 (2280 dage siden)

Jeg arbejder entusiastisk med at dokumentere det danske el-net hvoraf banerne er en stor "kunde". Jeg har dog ofte problemer med at finde oversigter over de forskellige kørestrømsanlæg til S-tog og Fjernbane, da det virker som om at de dokumenter der findes via Google er relativt gamle.

Jeg har taget dette billede ud ved Helgoland, men kan ikke gennemskue hvad denne transformerstation er/bruges til.

https://www.flickr.com/photos/98121773@N02/25893255268

Er der nogle som kan løfte sløret for det?

/Victor

Transformerstation ved Helgoland

af Peter Christensen, 28/1 2018, 13:54 (2280 dage siden) @ VicVal

Et bud vil vaere omformerstation til S-tog (altsaa 1500 VDC).
DSB/BDK havde "en del"af disse rundt omkring. Mange af dem staar i relativt diskrete bygninger taet ved sporet.
En af de mere kendte (og stoerre) er Enghave Omformerstation, som - trods navnet - ligger ret taet paa den "den gule by" og Otto Busses vej.

Transformerstation ved Helgoland

af VicVal, 28/1 2018, 16:06 (2279 dage siden) @ Peter Christensen

Når man kører forbi omformerstationen så virker det som om der stadgivæk er liv i bygningen, men er det stadigvæk med det omrindelige formål at forsyne S-togs nettet?

Der står en station "overfor" den gamle, med indkørsel fra Ingerslevsgade og jeg har tænkt på om den havde overtaget for den gamle?

Transformerstation ved Helgoland

af steenth, 28/1 2018, 14:34 (2280 dage siden) @ VicVal

Hej Victor

Jeg arbejder entusiastisk med at dokumentere det danske el-net hvoraf banerne er en stor "kunde". Jeg har dog ofte problemer med at finde oversigter over de forskellige kørestrømsanlæg til S-tog og Fjernbane, da det virker som om at de dokumenter der findes via Google er relativt gamle.

Jeg har taget dette billede ud ved Helgoland, men kan ikke gennemskue hvad denne transformerstation er/bruges til.

https://www.flickr.com/photos/98121773@N02/25893255268

Det er omformerstationen på Helgoland...

Det letteste at finde er omformerstationerne på S-tog. Men de kan være gemt på en villavej i nærheden af stationen. Men fx Skovlunde er pæn stor bygning.. mens den nye i Vanløse skal man vide at det er den bygning, som er omformerstation for området.

Fjerntog er noget svære - fx ved Kokkedal er transformatorerne placeret på en del af en transformatorstation, som ligger nogle kilometer væk fra banen, som også bruges til det alm. el-net.

Mvh
Steen

Transformerstation ved Helgoland

af VicVal, 28/1 2018, 16:09 (2279 dage siden) @ steenth

Hej Sten, tak for svar!

Omformerne for S-banen, har de nogle "officielle" navne som kan bruges i f.eks. OpenStreetMap som "ref"?

/Victor

Transformerstation ved Helgoland

af BaneLarsen, 28/1 2018, 22:51 (2279 dage siden) @ VicVal

Alle S-banens såkaldte omformerstationer er navngivet, typisk med en forkortelse af lokaliteten og med endelsen "om", f.eks, Svanom for Svanemøllen omformerstaion.
Det er som bekendt ikke omformere men derimod ensrettere. Hvis der er interesse kan jeg finde min oversigt for samtlige omformere...?
Mvh

Transformerstation ved Helgoland

af Søren Johannessen, 28/1 2018, 23:06 (2279 dage siden) @ BaneLarsen

Hej

Nu er forkortelsen for Svanemøllen jo som bekendt ikke Svan men Sam.
Derfor hedder Svanemøllen Omformer, som ses på billedet, Samom... ;-)
Desuden er f eks deres placering nok interne oplysninger, som man måske bør gå lidt stille med dørene med?

Mvh
Søren

Transformerstation ved Helgoland

af caprani ⌂, København, 29/1 2018, 18:17 (2278 dage siden) @ Søren Johannessen

Desuden er f eks deres placering nok interne oplysninger, som man måske bør gå lidt stille med dørene med?

Mvh
Søren

Det ville jeg også umiddelbart mene. Dog var der i forbindelse med en Facebookdiskussion om banestrømforsyning et indlæg hvoraf man kunne udlede, at hele den Tyske forsynings kraftværker, omspændingsværker mv. var listet på Wikipedia med GPS cooordinater og hele pivtøjet. Dét undrede jeg mig faktisk over, da det vel er "gefundenes fressen" for en tænkt fjendtlig krigsmagt eller terrorist.

Se siden hér: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Transformerstation ved Helgoland

af Steff, 29/1 2018, 18:43 (2278 dage siden) @ caprani

Du har helt ret Klaus!

Fordi nogen på andre af de såkaldte sociale medier ikke tænker sig om og når konfronteret, bruger alle mulige undskyldninger (sagde jeg deling af X-filer):-( , behøver man jo ikke følge med.
Helt enig, og man behøver ikke at give alle informationer ud, der ikke er nødvendige for opgavens løsning.
Du har tænkt sikkerhedsmæssigt fornuftigt, dem kan vi i DK godt bruge flere af:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Transformerstation ved Helgoland

af caprani ⌂, København, 29/1 2018, 19:02 (2278 dage siden) @ Steff

Mange tak Steff :-)

Jeg går skam ind for åbenhed og nem tilgængelighed for RELEVANT information. Når dét er sagt, så har jeg svært ved at forstå hvorfor der skal ligge GPS koordinater til det hele. Dét er vel på en "need to know" basis - og hvem hulen behøver i grunden at vide det - bortset lige fra de jeg nævnte?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Transformerstation ved Helgoland

af Steff, 29/1 2018, 20:37 (2278 dage siden) @ caprani

Go´aften Klaus med flere.

Dum åbenhed er en dyd blandt rigtigt mange mennesker, nok mest fordi de ikke tænker over det og de eventuelle konsekvenser det må få (for andre). Fik de selv "en på torsken" skulle de såmen nok råbe op.

Vi har diskuteret det før her på siderne, og "plejer" og "de andre har tilgang" mv., er jo udbredt anvendt som undskyldning for at retfærdigøre egen manglende omtanke og egoistiske tilgang.

Jeg tænker her på deling godstogs- og særtogsplaner og andet, der er tjenstligt og bliver delt blandt "vennerne" af DSB- og BDK ansatte. Igen ligesom de "morsomme og harmløse" videoer, hvor der p.t. er røget over 1000 unge i gyngen. "Vi vidste ikke, tænkte ikke over, de andre gjorde det også" o.s.v.

Skrevet før her på siderne, "hvad skader det", "vi har ret til for vi betaler skat" og alle de andre - undskyld udtrykket - dumme undskyldninger her anvendt.

Se nu bare det sidste sikkerhedsbrud, hvor en stor flok soldater tæsker rundt i udlandet og kan åbenbart ikke træne uden anvendelse af diverse apps, resultat; deres ruter og hvor de er, er langt ud på internettet som reklame for denne app. "Vores kunder anvender dem i Nordjylland, på Bornholm og i Afghanistan".

Nå, det var jo egentligt ikke det der var temaet, andet end at man bør tænke sig om, hvad man skriver, hvor, hvorledes og på hvilket medie. Altså tænke over om den information nu også er nødvendigt for forståelsen for det emne man nu er en del af, bl.a. også her på siderne.

Så, "have a safe and secure" aften;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Transformerstation ved Helgoland, nu afsporet...

af Søren Johannessen, 29/1 2018, 21:46 (2278 dage siden) @ Steff

- Huh-hej, dér fik jeg vist uforvarende trykket på en "knap" til en række yndlingsaversioner! ;-)

Ville som professionel blot mane til lidt eftertænksomhed... :-)

Mvh
Søren

Transformerstation ved Helgoland, nu afsporet...

af re20000, 29/1 2018, 23:11 (2278 dage siden) @ Søren Johannessen

- Huh-hej, dér fik jeg vist uforvarende trykket på en "knap" til en række yndlingsaversioner! ;-)

Ville som professionel blot mane til lidt eftertænksomhed... :-)

Mvh
Søren

Allerede dengang i de glade 60ere viste DSB stolt sine anlæg frem og udgav artikler om dem som fx da Nordbanen blev elektrificeret i -67. Jeg har ikke fulgt med i en del år, så kan ikke bidrage med opdateret information men er sikker på det kan findes på nettet. Ellers må man jo bare gøre som tyskerne i -39 og warszawapagten i 70erne, holde øjnene åbne når man færdes i landskabet. De ligger jo i umiddelbar nærhed af banen og er bygninger af en ikke specielt diskret størrelse selvom de er blevet mindre med årene. En udvikling parallelt med den der kan ses i de øvrige transformere på det offentlige net. Efterhånden er der vel ikke mere end 5-10 km mellem dem. Afstanden begrænses af startstrømme og kobbertværsnit. Metroens tilsvarende anlæg ligger endnu tættere pga den lave kørespænding, typisk på en særlig etage på stationerne. Det er naivt at tro man kan holde den slags viden skjult for nogen der virkelig vil kende den.
Om S-togenes kørestrømsanlæg kan bl.a læses i " S-banen 1934-2009" side 346ff.

Nold

Transformerstation ved Helgoland, nu afsporet...

af kme, 30/1 2018, 00:07 (2278 dage siden) @ re20000

Det er naivt at tro man kan holde den slags viden skjult for nogen der virkelig vil kende den.
Om S-togenes kørestrømsanlæg kan bl.a læses i " S-banen 1934-2009" side 346ff.

Nold

Fuldstændig enig. Vil man lave sabotage er det en smal sag at opspore trafo-anlæg. Vil man noget sikkerhedsmæssigt, så skal man øge den ikke-eksisterende sikkerhed på lokationen.

Samme problematik ser man ved vandværksbrønde. Her er "sikkerheden" som regel en hængelås på et dæksel.

Transformerstation ved Helgoland, nu afsporet...

af Steff, 29/1 2018, 23:13 (2278 dage siden) @ Søren Johannessen

- Huh-hej, dér fik jeg vist uforvarende trykket på en "knap" til en række yndlingsaversioner! ;-)

Ville som professionel blot mane til lidt eftertænksomhed... :-)

Mvh
Søren

Hej Søren!

Yndlingsaversioner, næ, blot en mere "håndfast" videreførelse af dine egne helt korrekte forbehold, men nu med omtale - gentagelse - af hvor det bl.a. kan gå galt her på siden, ikke andet;-) .
Men som jeg læser, var der åbenbart ikke mere tjenstligt vedr. transformerstationerne at tilføje denne tråd, så der var vel ikke noget at afspore. Ellers kan man jo bare fortsætte uden afsporing, ik´?

Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Transformerstation ved Helgoland

af BaneLarsen, 30/1 2018, 14:59 (2278 dage siden) @ Søren Johannessen

Tak for korrektionen. Nu blev der jo kun spurgt om navne og ikke adresser.
Mvh
Jesper Larsen

Avatar

Transformerstation ved Helgoland

af Erik H, Frederikssund, 8/2 2018, 21:43 (2268 dage siden) @ VicVal

Jeg tog for nogle siden et foto af omformerstationen i Frederikssund, eller rettere er dens placering et par kilometer syd for Frederikssund Station.

[image]

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak