Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund (Jernbanen i dag)

af Erik H, Frederikssund, 31/3 2018, 21:13 (2219 dage siden)

Da der er sporarbejde på strækningen mellem Valby og Frederikssund kører der S-togs busser.
Jeg har set disse busser holde ved Frederikssund Station. Busserne er gule, men i en anden og lidt mere mørk gul nuance end den gule farve, der er normal for Movias busser.
Kan nogen har på forum fortælle om hvor disse busser kommer fra?

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 31/3 2018, 21:29 (2219 dage siden) @ Erik H

Umiddelbart vil jeg sige, at det ligner farven fra Århus Sporveje. Bussernes opbygning med dobbeltdør helt bagerst og dobbeltdør forrest passer også til den betragtning. Så vidt jeg ved, så ejes de nu af Lokalbus A/S

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af mss ⌂, 4/4 2018, 11:59 (2215 dage siden) @ Henrik Jensen

Ja de gamle Århus-busser har kørt som tog/metrobusser i nogle år.

I juli 2015 tog jeg nogle billeder af busser i metrokørsel, da tilhørte de Anchersen:

[image]
[image]
Bus 9054 ved Fasanvej St. d. 2/7 2015

Og her en "A-Bus" variant:

[image]
[image]
Bus 9634 ved Flintholm St. d. 9/7 2015

Derudover indsættes som sagt et sammensurium af andre busser. I den aktuelle togbusdrift kører bl.a. også 13,7 m S-busser.

En anden bus med lignende udseende -dog kortere og i "HT gul", er denne bus fra Kruse der også var indsat som Metrobus:

[image]
Kruse 7109 ved Fasanvej St. d. 14/7 2015
Denne bus kørte i sin tid i Roskilde

Og en sidste beslægtet, ligeledes en Volvo med døre for og bag og lavgulv bagtil, en skolebus med fortid på vestsjælland:
[image]
UCPlus 5544 ved Herlev St. d. 6/7 2012.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Niels Munch, 31/3 2018, 21:49 (2219 dage siden) @ Erik H

Firmaet "Lokalbus" indsatte ult. 2017 togbus langs Køge Bugt banen, som var ex Aarhus Sporveje og stadig i den mørkegule Aarhus-bemaling.

Om den aktuelle togbusbetjening har jeg ingen info; men mon ikke S-tog har en togbusaftale, man trækker på.

M.v.h.
Niels

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 1/4 2018, 10:59 (2218 dage siden) @ Niels Munch

Det kunne man godt tænke sig at DSB S-tog har.
Det er jo et projekt der er blevet forberedt i lang tid i forvejen.

I forbindelse med etableringen af dobbeltsporet fra Ballerup til Frederikssund i årene 1998 til 2002 kørtes jo også i perioder med togbusser. Dengang var det bare alle mulige busser, og måske ikke de mest komfortable der var indsat. Jeg husker, at jeg så gamle røde DSB busser og så galt også turistbusser, så der var virkelig tale om en broget skare.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af glade-koege ⌂, køge, 1/4 2018, 16:47 (2218 dage siden) @ Niels Munch

Lokalbus står for alle togbusser på Sjælland og ringer så videre til andre har de ikke selv busser nok.. til sommer blir det busser fra hele Norden vi ser på Sjælland og vidst Tyskland også..

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 1/4 2018, 17:14 (2218 dage siden) @ glade-koege

Det bliver noget af en broget samling....

Jeg så for øvrigt at der i nogle dage før indsættelsen af togbusserne blev kørt øvelseskørsel. Det var der det, at det slog mig at farven var lidt mere mørk, og busserne ikke var de almindelige Movia busser.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af William Skov ⌂, 1/4 2018, 23:59 (2217 dage siden) @ Erik H

Har nogle af jer set hvor der er udført sporarbejde på banen?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Sporarbejde Valby Frederikssund

af steenth, 2/4 2018, 09:23 (2217 dage siden) @ William Skov

Har nogle af jer set hvor der er udført sporarbejde på banen?

I helligdagene er det forberedende arbejder. Flytte kabeller, som er for tæt på sporet fx. Og de går også i gang med fornyelse af køreledninger imellem Langgade og Flintholm.

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 2/4 2018, 10:30 (2217 dage siden) @ William Skov

Jeg bor selv med Frederikssundbanen i "baghaven", cirka 700 meter før Frederikssund Station, og her er det intet at se. Jeg har dog bemærket, at der har været nogle arbejdskøretøjer forbi, nogle gange, samt at der holder nogle kassevogne med påskriften Struktion Rail på siden.
Disse biler holder ved pladsen syd for Frederikssund station.
I øvrigt tror jeg ikke der bliver tale om ret meget arbejde i Frederikssund, da sporene og køreledningsanlægget er fra omkring årtusindeskiftet, og derfor er forholdsvis nyt.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af steenth, 2/4 2018, 10:49 (2217 dage siden) @ Erik H

I øvrigt tror jeg ikke der bliver tale om ret meget arbejde i Frederikssund, da sporene og køreledningsanlægget er fra omkring årtusindeskiftet, og derfor er forholdsvis nyt.

Der er et kort her med hvad der skal gøres:
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Valby_Frederikssund/Kort-over-arbejdet

De har fundet nogle steder, hvor der skal gøres noget på Frederikssund Station. Og imellem Herlev og Skovlunde skal der næste ikke gøres noget...

Mvh
Steen

Sporarbejde Valby Frederikssund

af LasseG, 2/4 2018, 12:26 (2217 dage siden) @ steenth

I øvrigt tror jeg ikke der bliver tale om ret meget arbejde i Frederikssund, da sporene og køreledningsanlægget er fra omkring årtusindeskiftet, og derfor er forholdsvis nyt.


Der er et kort her med hvad der skal gøres:
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Valby_Frederikssund/Kort-over-arbejdet

De har fundet nogle steder, hvor der skal gøres noget på Frederikssund Station. Og imellem Herlev og Skovlunde skal der næste ikke gøres noget...

Der skal jo være noget at komme tilbage til om et par år, så man kan total spærre strækningen igen :-P

--
[image]

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 2/4 2018, 13:04 (2217 dage siden) @ LasseG

Årh , to måneder og lidt over tre ugers spærring er jo ikke noget at tale om.... set med Banedanmarks øjne.:-P :-P :-P

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Peter Sloots, 2/4 2018, 19:20 (2217 dage siden) @ Erik H

Årh , to måneder og lidt over tre ugers spærring er jo ikke noget at tale om.... set med Banedanmarks øjne.:-P :-P :-P

Mvh.
Erik H


ØV - ja så mister jeg nogle af mine skønneste cykelture til sommer, nemlig dem hvor jeg cykler til Ballerup, tager toget til Frederikssund hvorfra jeg så kan cykle hjem til Bagsværd i "medvind på cykelstierne" grundet den næsten altid herskende vestenvind.

Flere af de tidligere anlægsveje fra anlægsarbejderne af dobbeltsporet er blevet asfalteret til cykel-og gangstier, som her mellem Frederikssund og Ølstykke:
[image]

PS

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 2/4 2018, 20:31 (2217 dage siden) @ Peter Sloots

Det er da noget af en cykeltur...... jeg bliver svedt bare af at læse om det ;-)

Det er et flot foto du har indsat :-)


Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Peter Sloots, 2/4 2018, 22:04 (2217 dage siden) @ Erik H

Det er da noget af en cykeltur...... jeg bliver svedt bare af at læse om det ;-)

...


Mvh.
Erik H


Nåå det er da ingenting. Jeg frygter at de dumme baner igen lukker ned mod Næstved her til sommer, så jeg går glip af de skønne cykelture fra Rødvig til Næstved eller Næstved-Korsør for ikke at forglemme hele 'Fodsporet' Slagelse-Dalmose-Skælskør-Næstved.

Fodsporet Marbækvej 2012:
[image]

Samme sted 1980:
[image]

PS

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 3/4 2018, 00:07 (2216 dage siden) @ Peter Sloots

Hvor er vejbroen på billedet placeret ? Jeg har kikket efter på Google Earth og Kraks, men kan ikke finde nogen vej, med navnet Marbækvej i det pågældende område.

Der står 1980, ved nederste foto med Triangel motorvognen, men er billedet ikke taget tidligere? Jeg vil dømme det til at være taget omkring 1960.

Mvh.
Erik

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af BoA, Herlev, 3/4 2018, 04:16 (2216 dage siden) @ Erik H

Hej Erik H.

Hvor er vejbroen på billedet placeret ?

Hvis du søger på: marbækSvej 8, Dalmose (Slagelse-Næstved banen), kommer du ganske tæt på.

Apropos busser: Har jeg ud over Aarhus-busser, og Movias E og S-busser, set 2 private vognmænd,
den ene her: http://carl-otto.dk/wordpress/wp-content/uploads/2016/10/Rute-700_16-7520.jpg

Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.

PS. Jeg ved godt, at Stavekontrollen ikke kan lide bindestreger,
men forkortelser som sk burde den vel brokke sig over,
sk ser jeg ofte her: https://www.svt.se/svttext/web/pages/100.html - på dansk: SåKaldt.

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 3/4 2018, 10:10 (2216 dage siden) @ BoA

Der er relativt mange veje med navnet "Marbækvej" i landet. Blandt andet en i Frederikssund, og i Skibby. Sidstnævnte ligger i Horns Herred, der også for en stor dels vedkommende ligger i Frederikssund Kommune, så jeg have ikke tænkt på Marbæksvej.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Peter Sloots, 3/4 2018, 12:10 (2216 dage siden) @ Erik H

Der er relativt mange veje med navnet "Marbækvej" i landet. Blandt andet en i Frederikssund, og i Skibby. Sidstnævnte ligger i Horns Herred, der også for en stor dels vedkommende ligger i Frederikssund Kommune, så jeg have ikke tænkt på Marbæksvej.

Mvh.
Erik H


Ups - sikke noget sjusk, jeg havde glemt et 's'. Der kan man se hvorledes sådan en lille ting kan gøre en stor forskel.

Her et par billeder af Dalmose station med jernbane og med Fodsporet.

Dalmose med udflugtstog for DJK i 1983:
[image]

og her med Fodsporet:
[image]

PS

Avatar

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 3/4 2018, 14:46 (2216 dage siden) @ BoA

Der venter under alle omstændigheder pendlerne mellem Frederikssund og Valby en "varm sommer", og det selv om temperaturen måske ikke kommer over 15 grader. :-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Peter Sloots, 3/4 2018, 09:27 (2216 dage siden) @ Erik H

Hvor er vejbroen på billedet placeret ? Jeg har kikket efter på Google Earth og Kraks, men kan ikke finde nogen vej, med navnet Marbækvej i det pågældende område.


Det er måske også lidt forvirrende idet Marbækvej både krydser strækningen Dalmose Skælskør (ovk) og strækningen Dalmose Næstved (bro). Jeg burde måske have været mere præsis. Billederne med broen er fra Dalmose-Næstved-strækningen.

Der står 1980, ved nederste foto med Triangel motorvognen, men er billedet ikke taget tidligere? Jeg vil dømme det til at være taget omkring 1960.


Det er Foreningen Dalmose-Skælskørbanens udflugtstog 31. august 1980.

PS

Sporarbejde Valby Frederikssund

af Niels Munch, 2/4 2018, 20:48 (2217 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Peter,

Så må du jo cikle begge veje; det gi'r go'e ben!

M.v.h.

[image]
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak