Vagtskifte for lyntog og MO på Sjælland (Generelt)
Tirsdag offentliggjorde vi på Facebook historien om, at Sølvpilen bytter plads med MS-lyntoget d. 18. april. Og som sædvanlig får I køreplanen for turen her. Vi kan endda tilføje endnu en plan for MO 1846, der skal til Sjælland og køre i weekenden. (Se køreplanerne i første kommentar i denne tråd)
D. 18. april er der vagtskifte på Danmarks Jernbanemuseum, når det gamle MS-lyntog overtager udstillingspladsen på Dronning Louises Station fra Sølvpilen, som har været udstillet på museet siden 2016. MS-lyntoget har ikke været i fast udstilling på Danmarks Jernbanemuseum siden 2000, så det bliver et kærkomment gensyn, når toget vender tilbage.
Da vores udstilling for meget af materiellets vedkommende er en rullende udstilling i mere end én forstand, vil man fra tid til anden opleve, at vi kører materiel til og fra magasin. Efter en længere periode med udstilling på museet er tiden nu kommet til, at Sølvpilen ruller i magasin og bytter plads med MS-lyntoget. I Randers kommer den til at stå trygt under tag og bag lukkede porte indtil næste gang, den bliver trukket frem til glæde og gavn for museets mange gæster.
Udover MA-lyntoget, vil Slmmps 473 3 105-1 også gå med i toget til Randers. Med fra Randers tager vi MY 1159 og MO 1954 foruden MS-lyntoget. Årsagen til, at de kommer med tilbage, er, at værkstedets frivillige kan få mulighed for at gennemgå maskineriet fra inderst til yderst.
MO på Sjælland
Det er dog ikke kun lyntog, som kommer til glæde og gavn i uge 16, for allerede d. 21. april kobles MO 1846 og BU 3703 bag på bag MZ 1401 sammen med BU 3702 + CL 1514 + A 11 + HTJ 64. BU 3702 + CL 1514 + A 11 + HTJ 64, der skal overdrages Nordsjællands Veterantog.
MO 1846 og BU 3703 skal dog kun udlånes kortvarigt: De skal som led i det gode samarbejde museet og klubberne imellem over og køre lukkede særtog for Nordsjællands Veterantog.
Mens de gør det, vil MZ 1401 holde i Rungsted, før den kører til Helsingør og henter MO 1846 og BU 3703 og returnerer mod Odense.
I denne omgang kan vi ikke tilbyde jer live-opdateringer fra turen, så vi håber, I kan hjælpe hinanden med at opdatere gennemkørsler, standsninger og eventuelle uregelmæssigheder. I den forbindelse skal vi gøre opmærksom på, at de køreplaner, der lægges for materieltransporterne, er vejledende i den forstand, at vi afgår, så snart vi får signal for videre kørsel. Særligt d. 18. april regner vi med at køre før tid, når vi har foretaget omløb i Aarhus.
--
Med venlig hilsen
Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum
Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk