Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rødby færge stationsområde (Jernbanen i dag)

af Simon1906, Hedehusene, 24/4 2018, 15:24 (2196 dage siden)

Hvor mange spor var der egentlig på Rødby færge stationsområde, ikke bare dem der er i brug i dag, men jeg tænker på området, dengang hvor de gamle sølvpil lyntog stod opstillet og APO toget stod der vist også inden det blev solgt til IRAN , det er svært at se når man tager på endagstur til Lübeck med toget (når der ikke er togbus)

Med venlig hilsen

Simon

Avatar

Rødby færge stationsområde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/4 2018, 20:21 (2196 dage siden) @ Simon1906

Hvor mange spor var der egentlig på Rødby færge stationsområde


Den originale sporgeometri fra 1963 kan ses her:

http://www.havnebaner.dk/home/roedby-faerge/sporplan/1963

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Rødby færge stationsområde

af Simon1906, Hedehusene, 25/4 2018, 16:35 (2195 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mange tak Thomas lige hvad jeg havde brug for. Synd og skam området ser sådan ud jeg håber en dag man tager sig sammen til at rydde op på den del der ikke skal bruges mere. For at bruge et ikke pænt udtryk Rødby er sandelig udkantsdanmark.

Med venlig hilsen

Simon

Rødby færge stationsområde

af Simon1906, Hedehusene, 8/5 2018, 11:09 (2182 dage siden) @ Simon1906

Jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor og det skyldes måske at der skal anlægges byggeplads med skurvogne og måske beboelsesvogne, Men jeg håber da de fjerner skinner sveller og skærver inden. At der ikke bare bliver spredt grus ud over det hele.

Med venlig hilsen

Simon

Rødby færge stationsområde

af Svend, 8/5 2018, 13:40 (2182 dage siden) @ Simon1906

Jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor og det skyldes måske at der skal anlægges byggeplads med skurvogne og måske beboelsesvogne, Men jeg håber da de fjerner skinner sveller og skærver inden. At der ikke bare bliver spredt grus ud over det hele.

.
Du gætter..... ;-)

--
Svend

Rødby færge stationsområde

af Niels Munch, 8/5 2018, 15:39 (2182 dage siden) @ Svend

Du gætter..... ;-)


Ja, Svend, det er liiige før, jeg savner spamindlæggene om gummisko etc., dem var der substans i.

Rødby færge stationsområde

af Svend, 8/5 2018, 19:16 (2182 dage siden) @ Niels Munch

Du gætter..... ;-)

Ja, Svend, det er liiige før, jeg savner spamindlæggene om gummisko etc., dem var der substans i.

.
Eller Gamle Ole ;-)

--
Svend

Rødby færge stationsområde

af Simon1906, Hedehusene, 9/5 2018, 09:41 (2181 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels, ho ho jeg er ikke ansat ireklamebranchen, jeg er en almindelig lønmodtager der daglig pendler mellem Hedehusene og Glostrup, Jeg er først blevet læser af denne hjemmeside her i foråret, jeg kendte faktisk ikke dens eksistens. Men jeg interesserer mig for hvad der har med offentlig transport at gøre både til søs lands og i luften. Men jeg kan huske sidst jeg havde et lille ophold i Rødby Færge der tænkte jeg det område ser da ikke godt ud. Nu har jeg så været lidt inde på hjemmesiden fra Fehmarnforbindelsen, og set at man skal anlægge byggeplads dernede, så derfor gætter jeg at det er nok på det gamle sporområde der skal være skurvogne og beboelsesvogne. Men rent gætteværk fra min side.

Med venlig hilsen

Simon

Rødby færge stationsområde

af Simon1906, Hedehusene, 9/5 2018, 09:35 (2181 dage siden) @ Svend

Ja det er et gæt, for sidste gang jeg var på endags tur til Tyskland, der sad jeg og læste indtil færgen, og jeg tænkte at i Rødby er der ikke mere noget at se bortset fra færgerne.

Med venlig hilsen

Simon

Rødby færge stationsområde

af Svend, 9/5 2018, 10:21 (2181 dage siden) @ Simon1906

Ja det er et gæt, for sidste gang jeg var på endags tur til Tyskland, der sad jeg og læste indtil færgen, og jeg tænkte at i Rødby er der ikke mere noget at se bortset fra færgerne.

.
Det er da sikkert meget hyggeligt for dig at øse ud af dine gæt, overvejelser og andre tanker, men bidrager ikke med meget viden til os andre ;-)

--
Svend

Avatar

Rødby færge stationsområde

af T. Rithmester ⌂, Struer, 8/5 2018, 19:20 (2182 dage siden) @ Simon1906

Jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor og det skyldes måske at der skal anlægges byggeplads med skurvogne og måske beboelsesvogne, Men jeg håber da de fjerner skinner sveller og skærver inden. At der ikke bare bliver spredt grus ud over det hele.


Det foresvæver mig, at jeg på et tidspunkt læste at sporarealet ved Rødby Færge station, er hjemsted for et stort antal, for Danmark, ret sjældne insekter og derfor ikke må saneres.
Jeg har forsøgt at genfinde disse informationer, men det eneste jeg lige umiddelbart kan finde er dette:
Natsværmer kan forstyrer Fehmernbyggeri, Dr.dk, 9. juli 2010

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Rødby færge stationsområde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/5 2018, 21:03 (2182 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor og det skyldes måske at der skal anlægges byggeplads med skurvogne og måske beboelsesvogne, Men jeg håber da de fjerner skinner sveller og skærver inden. At der ikke bare bliver spredt grus ud over det hele.

Det foresvæver mig, at jeg på et tidspunkt læste at sporarealet ved Rødby Færge station, er hjemsted for et stort antal, for Danmark, ret sjældne insekter og derfor ikke må saneres.
Jeg har forsøgt at genfinde disse informationer, men det eneste jeg lige umiddelbart kan finde er dette:
Natsværmer kan forstyrer Fehmernbyggeri, Dr.dk, 9. juli 2010


Kjeld Hansen skriver i sit glimrende og anbefalelsesværdige værk “Det store svigt”, 2017, side 183, at natlyssværmeren er nyindvandret og stationær på jernbaneterrænet i Rødby og beskyttet af EU’s habitatdirektiv og “spørger” om den skal fredes.

Kjeld Hansen ved, hvad han taler om (hans modstandere vil mene det modsatte). Men han er ikke en hr. hvemsomhelst og når han skriver, som han gør, betyder det, at den ikke er fredet. Endnu.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rødby færge stationsområde

af Simon1906, Hedehusene, 9/5 2018, 09:44 (2181 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej T.Ritmester og Thomas Boberg. Det lyder som en lidt alvorlig sag der måske bliver vanskelig at løse. Godt det ikke er mig der skal kæmpe i den sag.

Med venlig hilsen

Simon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak