Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/5 2018, 17:52 (2179 dage siden)
redigeret af Henrik Hansen, 9/5 2018, 18:03

Er der nogen der ved hvad der rent faktisk er årsagen til at togdriften til/fra Esbjerg er indstillet. Medierne fortæller om 'kørestrømsproblemer', men efter som togene ml. Esbjerg og Varde også har været indstillet, må fejlen jo være på Esbjerg Station og en fejl så stor, at ikke engang dieseltog kan kører.

Hvis fejlen ligger i Esbjerg, hvorfor vælger man så at indstille driften helt til Lunderskov ? I forhold til sine passagerer, ville det have været mere optimalt at man vende regiontogene i Bramming (der er før praktiseret) og dermed ikke skulle med togbus hele vejen. Regionaltogene er som bekendt IC4, så selv et fuldstændigt slukket kørestrømsanlæg ville ikke forhindre dem i at køre.

Det virker en kende besynderligt hvis de beslutninger der er taget, alene bunder i problemer med kørestrømmen.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/5 2018, 19:09 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Det virker en kende besynderligt hvis de beslutninger der er taget, alene bunder i problemer med kørestrømmen.

Desværre er de årsager DSB angiver til forsinkelser ikke altid dækkende. Her til aften kaldes det en 'teknisk fejl på et tog', at en mand har udløst noget tåregas i toget på Skodsborg Station, og politiet derfor arbejder på stedet.

DSB's trafikmeddelse:

http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

Politiets tweet omkring hændelse:

https://twitter.com/NSJPoliti/status/994249970080518144

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Jens Peter, 9/5 2018, 21:52 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvornår er kystbanetogene begyndt at køre til Esbjerg;-)

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/5 2018, 22:04 (2179 dage siden) @ Jens Peter

Hvornår er kystbanetogene begyndt at køre til Esbjerg;-)

Der kører faktisk kystbanetog til/fra Esbjerg.

Enkelte intercitytog fra Esbjerg fortsætter til Helsingør - om det ser passer på definitionen 'Kystbanetog' ved jeg ikke, men på Kystbanen kører de dog :-)

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Linaa, 9/5 2018, 22:08 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvornår er kystbanetogene begyndt at køre til Esbjerg;-)


Der kører faktisk kystbanetog til/fra Esbjerg.

Enkelte intercitytog fra Esbjerg fortsætter til Helsingør - om det ser passer på definitionen 'Kystbanetog' ved jeg ikke, men på Kystbanen kører de dog :-)

Fra hvornår er ET-togene begyndt at køre til/fra Esbjerg? Mon ikke det var det spørgeren mente?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Jens Peter, 9/5 2018, 22:08 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Jo, jo mennnn:-D :-D

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af jmp ⌂, Vejle, 9/5 2018, 22:20 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Det lader til at være en generel fejl, der har ramt hele strækningen Lunderskov-Esbjerg og som også har fået betydning for testkørslerne på den nye bane København-Køge-Ringsted.

Jan

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/5 2018, 22:42 (2179 dage siden) @ jmp

Det lader til at være en generel fejl, der har ramt hele strækningen Lunderskov-Esbjerg og som også har fået betydning for testkørslerne på den nye bane København-Køge-Ringsted.

Okay, så giver det straks mere mening.

'Sicat SX' er et nyt - og billigt - system udviklet af Siemens og den eneste reference jeg kunne finde, er en ca. 100 km. enkeltsporet strækning i Ungarn fra 2010.

'Sicat SX' har meget langt imellem masterne (op til 107 m) og der er derfor en meget større mekanisk påvirkning af hele anlægget, både master og specielt køretråd og ophæng. Måske man har optimeret lidt for meget på materialerne for at gøre det for billigt, for det er næppe det ene elektriske tog i timen på strækningen, der har slidt det op på 8 måneder....

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Bruger4711, 10/5 2018, 00:46 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er kørestrømsfolk fra Tyskland i Danmark for udbedre det. Eller forsøge hvert i fald. Der kommer ny prognose i morgen tidligt. Der har angiveligt været to uafhængige episoder på hhv Esbjerg- og Ringstedbanen.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/5 2018, 11:03 (2179 dage siden) @ Bruger4711

Der er kørestrømsfolk fra Tyskland i Danmark for udbedre det. Eller forsøge hvert i fald. Der kommer ny prognose i morgen tidligt. Der har angiveligt været to uafhængige episoder på hhv Esbjerg- og Ringstedbanen.

Det bliver heller ingen trafik mellem Lunderskov og Esbjerg i dag, og DSB beskriver det stadig som en fejl på en køreledning. Der bør nok snart, om ikke andet for både Banedanmarks og DSBs troværdig, komme en mere officiel udmelding om årsagen til, at man har valgt at lukke en strækning i næsten 2 døgn.

Jeg går ud fra at den ene episode var den for ca. 14 dage siden, hvor et bæretov knækkede ml. Vejen og Holsted.

Har der overhovet kørt elektrisk materiel på Ringstedbanen, eller bryder det nye køreledningsanlæg bare sammen af sig selv ?

Det er meget tankevækkende, hvis et køreledningsanlæg med 25.000 volt kan finde på at 'bryde sammen' af sig selv, uden nogen form for ydre påvirkninger. Så er det jo kun et spørgsmål om, hvornår det sker på en station fyldt med passagerer.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Linaa, 10/5 2018, 11:06 (2179 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er kørestrømsfolk fra Tyskland i Danmark for udbedre det. Eller forsøge hvert i fald. Der kommer ny prognose i morgen tidligt. Der har angiveligt været to uafhængige episoder på hhv Esbjerg- og Ringstedbanen.


Det bliver heller ingen trafik mellem Lunderskov og Esbjerg i dag, og DSB beskriver det stadig som en fejl på en køreledning. Der bør nok snart, om ikke andet for både Banedanmarks og DSBs troværdig, komme en mere officiel udmelding om årsagen til, at man har valgt at lukke en strækning i næsten 2 døgn.

Jeg går ud fra at den ene episode var den for ca. 14 dage siden, hvor et bæretov knækkede ml. Vejen og Holsted.

Har der overhovet kørt elektrisk materiel på Ringstedbanen, eller bryder det nye køreledningsanlæg bare sammen af sig selv ?

Det er meget tankevækkende, hvis et køreledningsanlæg med 25.000 volt kan finde på at 'bryde sammen' af sig selv, uden nogen form for ydre påvirkninger. Så er det jo kun et spørgsmål om, hvornår det sker på en station fyldt med passagerer.

Det er dog en gevaldig optimisme , du lægger frem her ;-) ;-)

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/5 2018, 13:10 (2178 dage siden) @ Peter Linaa

Men underligt hvis det bryder sammen. Nu er der ikke mange stationer
På ringsted banen. Men hvis de ledninger falder bed uden tog bruger dem. Av av den dag der kører tog

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Bruger4711, 10/5 2018, 14:36 (2178 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er meget tankevækkende, hvis et køreledningsanlæg med 25.000 volt kan finde på at 'bryde sammen' af sig selv, uden nogen form for ydre påvirkninger. Så er det jo kun et spørgsmål om, hvornår det sker på en station fyldt med passagerer.


Det er jo netop derfor banen er lukket. Det skulle angiveligt være et problem med bæretorvet.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af gaest, 13/5 2018, 18:07 (2175 dage siden) @ Bruger4711

Det er meget tankevækkende, hvis et køreledningsanlæg med 25.000 volt kan finde på at 'bryde sammen' af sig selv, uden nogen form for ydre påvirkninger. Så er det jo kun et spørgsmål om, hvornår det sker på en station fyldt med passagerer.


Det er jo netop derfor banen er lukket. Det skulle angiveligt være et problem med bæretorvet.

Så er vi tilbage i den gamle ånd: "Lad os prøve noget som ingen har prøvet før, det skal nok komme til at virke en dag"

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Futfar, Kajerød, 13/5 2018, 18:37 (2175 dage siden) @ gaest

Hvor har du dog så meget ret:-).

På en modeljernbane kan nævnte - til nød - accepteres i en kortere periode, men i 1:1 jernbaner... No way!!!

Med det det koster at bygge jernbaner i dag, skal det fungere fra dag 1.

I 1969 kunne teknologien sende mennesker til månen, og få dem helskindet hjem igen. Med en computerkraft der var svagere end et moderne armbåndsur!!! Og ja, jeg ved godt at deres færd ikke var digitaliseret i en grad som den vi, åbenbart stadig forsøger, at bruge i dag, men alligevel:-P.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af gaest, 13/5 2018, 19:34 (2175 dage siden) @ Futfar

Hvor har du dog så meget ret:-).

På en modeljernbane kan nævnte - til nød - accepteres i en kortere periode, men i 1:1 jernbaner... No way!!!

Med det det koster at bygge jernbaner i dag, skal det fungere fra dag 1.

I 1969 kunne teknologien sende mennesker til månen, og få dem helskindet hjem igen. Med en computerkraft der var svagere end et moderne armbåndsur!!! Og ja, jeg ved godt at deres færd ikke var digitaliseret i en grad som den vi, åbenbart stadig forsøger, at bruge i dag, men alligevel:-P.

Det aner mig at der lurer en ny skandale, hvilket kan forklare den manglende information omkring varigheden af lukningen. Måske er store ombygninger af køreledningsanlægget nødvendige, som skatteyderne naturligvis kommer til at betale, fordi entreprenøren der har lavet anlægget har sikret sig med en klausul i kontrakten, det der står med småt og ligner en del af ornamentikken på kontrakten.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/5 2018, 20:13 (2175 dage siden) @ gaest

Det aner mig at der lurer en ny skandale, hvilket kan forklare den manglende information omkring varigheden af lukningen. Måske er store ombygninger af køreledningsanlægget nødvendige, som skatteyderne naturligvis kommer til at betale, fordi entreprenøren der har lavet anlægget har sikret sig med en klausul i kontrakten, det der står med småt og ligner en del af ornamentikken på kontrakten.

Det er på jv.dk kommet lidt mere officiel information fra Banedanmark omkring hvad problemet med det nye køreledningsanlæg er.

Det er rigtig nok bæretovet det er problemet, men ikke nødvendigvis selve tovet iflg. artiklen. Problemet er åbenbart omkring tovhjulet på det bevægelig opfang, hvorfra vægten fra lodderne overføres til køretråd og bæretov. Iflg. Banedanmark er det Siemens/Aarsleff der skal løse problemet.

[image]

Det bevægelig opfang med det fejlbehæftede tovhjul - Vejen Station 2016

Driften med elektrisk materiel ml. Lunderskov og Esbjerg er indstillet hele ugen, og dermed også IC-togene, dog vil enkelt IC-tog bliver gennemført med dieselmateriel.

Link til artiklen fra jv.dk: https://www.jv.dk/regionalt/Flere-tog-mellem-Esbjerg-og-Kolding-aflyses/artikel/2610743

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/5 2018, 23:12 (2175 dage siden) @ Henrik Hansen

[image]

Det bevægelig opfang med det fejlbehæftede tovhjul - Vejen Station 2016


Sammenlignet med det gamle 25 kV kørestrømssystem, så ser det ud til at virkemåden på det bevægelige opfang et ændret på det nye Siemens system.

På det 'gamle' system er der kun et tovhjul med en udveksling på 1:3, derfor er der altid samme træk i både bæretov og køretråden, i alt 24 kN fordelt med 12 kN på hver.

På det 'nye' system, har bæretov og køretråd hver sit tovhjul, og de påvirkes derfor med hver sin kraft. Vægtklodserne for bæretovet er ca. dobbelt så store som til køretråden, og trækket i bæretovet må derfor være ca. det dobbelte af trækket i køretråden, forudsat at udveksling i tovhjulene er den samme.

Denne større kraft er nødvendig, da afstanden imellem masterne er større end ved det gamle system. Forskellen på trækkraft må være nødvendig fordi at køretråden ikke kan optage det samme kraft som bæretovet.

Spørgsmålet er så, hvad der sker, hvis køretråden og bæretovets indbyrdes længes ændres, f.eks. hvis de to materialer ikke udvider sig ens, kan det forårsage brud på bæretovet ?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/5 2018, 19:32 (2174 dage siden) @ Henrik Hansen

Dette billede er taget i eftermiddags på Vejen Station, og der ser man tydeligt at bæretov og køretråd ikke udvider sig ens, altså at materialer har en forskellig længdeudvidelseskoefficient. Det bevirker derfor at 'hængere' ikke længere er i en lodret linie ved sine to befæstigelsespunkter på hhv. bæretov og køretråd.

[image]

Trækket i bæretovet er for øvrigt 30 kN og i køretråden er den 15 kN.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Futfar, Kajerød, 13/5 2018, 20:48 (2175 dage siden) @ gaest

Det aner mig at der lurer en ny skandale, hvilket kan forklare den manglende information omkring varigheden af lukningen. Måske er store ombygninger af køreledningsanlægget nødvendige, som skatteyderne naturligvis kommer til at betale, fordi entreprenøren der har lavet anlægget har sikret sig med en klausul i kontrakten, det der står med småt og ligner en del af ornamentikken på kontrakten.

Siden ca. 1970, - med få undtagelser - har stort set alt hvad DSB/Banestyrelsen/Banedanmark, udviklet sig til skandaler, ikke kun økonomisk, men i enhver henseende, skandaløst. DSB som etat, kostede penge, men det koster penge at drive jernbaner, så lad os komme tilbage til de tider. Men det skal så drives som en profitabel forretning, gerne med statsstøtte, så den enkelte rejsende ikke skal betale en formue for at komme fra punkt A-B. Rejsekortet er, i mine øjne, noget som kun overkvalificerede total idioter kan finde på, men igen, det er så bare min mening. Jeg benytter mig udelukkende af veteranjernbaner, når jeg har behov, og lyst til, skinnebåren traffik. :-D :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af SvendD, 11/5 2018, 19:58 (2177 dage siden) @ Henrik Hansen

Det lader til at de to strækninger har samme type køreledningsanlæg og at der er alvorlige problemer - brud - i forbindelse med bæretove og de "kontravægte", der skal holde køreledningen stram.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af UTJ, 10/5 2018, 14:31 (2178 dage siden) @ Henrik Hansen

Det var måske dyrt at spare lidt på anlægget ved at øge afstanden mellem masterne. Men på den anden side er det vel meningen at intet skal fungere på en moderne bygget dansk jernbane. Hvis det lykkes at ødelægge elprojektet er der snart ikke noget tilbage at ødelægge.
1) ingen signaler
2) elendigt billetsystem
3) tog der ikke duer
4) moderne elanlæg som ikke duer
5)........

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/5 2018, 14:34 (2178 dage siden) @ UTJ

Ja der er lidt langt mellen snapsne

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Bruger4711, 10/5 2018, 19:21 (2178 dage siden) @ Henrik Hansen

Et spor åbnes i morgen fredag for diesel. Lørdag begge spor åbnet. Igen kun for diesel.

Ingen prognose for el-tog.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/5 2018, 19:40 (2178 dage siden) @ Bruger4711

Et spor åbnes i morgen fredag for diesel. Lørdag begge spor åbnet. Igen kun for diesel.

Ingen prognose for el-tog.

Tak for opdateringen.

Siden det åbenbart godt kan blive en langvarigt affærer, så overvejer DSB vel forhåbentlig at indsætte IC3 materiel i IC-togene til/fra København.

I den nuværende køreplan afkobles et IC3 togsæt i Odense - man skal så bare gøre det omvendte, nemlig at afkoble et IR4 togsæt i stedet - altså som man gjorde inden el-driften til Esbjerg.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Bruger4711, 11/5 2018, 12:17 (2177 dage siden) @ Henrik Hansen

Siden det åbenbart godt kan blive en langvarigt affærer, så overvejer DSB vel forhåbentlig at indsætte IC3 materiel i IC-togene til/fra København.

I den nuværende køreplan afkobles et IC3 togsæt i Odense - man skal så bare gøre det omvendte, nemlig at afkoble et IR4 togsæt i stedet - altså som man gjorde inden el-driften til Esbjerg.


Helt så simpelt er det ikke. Da opholdet i Odense er kortere end den tid det tager at køre til Esbjerg og retur. Men det bør nu kunne lade sig gøre med nogle mindre ændringer.

Men nu er der spærret igen til Esbjerg grundet signalfejl i det ene åbne spor:
https://twitter.com/banedanmark/status/994880304652406784

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af dr42 ⌂, 11/5 2018, 13:36 (2177 dage siden) @ Bruger4711

Hvad jeg ikke begriber, efter at have læst alle oplysninger her, hvorfor der åbenbart er køreledningsproblemer mellem Lunderskov/Esbjerg og Køge/Ringsted, men ikke andre steder på nettet? Hvis jeg må spørge helt så direkte?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Christensen, 11/5 2018, 14:41 (2177 dage siden) @ dr42

Hvad jeg ikke begriber, efter at have læst alle oplysninger her, hvorfor der åbenbart er køreledningsproblemer mellem Lunderskov/Esbjerg og Køge/Ringsted, men ikke andre steder på nettet? Hvis jeg må spørge helt så direkte?

Det korte svar: Siemens.
Det lidt længere svar:
Da riget fattes penge og danskerne generelt en flok krejlere, så ender det ofte med at billigste tilbud antages ved offentligt udbud.
I dette tilfælde var Siemens og deres konsorium billigst - ikke mindst fordi der er markant længere mellem masterne end ved tidligere anlæg.
Første strækning med dette nye koncept var Lk-Es og næste bliver den nye bane mellem Kh og Rg.
Derfor ser du kun vrøvlet på disse to strækninger.....endnu, for tanken er at udbrede det til alle de strækninger, som skal elektrificeres.

Intet er dette er den store hemmelighed. Har man fulgt lidt med i BDKs gøren og laden de sidste par år, så har alle informationer faktisk været tilrådiged.
En del skriveri i DJKs medlemsblad er det også blevet til.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af dr42 ⌂, 11/5 2018, 15:16 (2177 dage siden) @ Peter Christensen

Så på de ældre linjer er afstanden mellem masterne rimelig, mens den er for lang på de 2 nye?

Mere nøjagtigt, bæretovet kan på længre sigt ikke håndtere de større kræfter, der angriber på det længre afstand, altså køretrådet synker nedad, med konsekvenser for strømaftageren?

Og det har Siemens ikke kunnet simulere i forvejen på deres datamater?

Kunne der tænkes en løsning, hvor mast-infrastrukturen bibeholdes, sådan som den nu er?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Christensen, 11/5 2018, 15:23 (2177 dage siden) @ dr42

Så på de ældre linjer er afstanden mellem masterne rimelig, mens den er for lang på de 2 nye?

Sandsynligvis - problemerne er lidt mere velkendte der.


Mere nøjagtigt, bæretovet kan på længre sigt ikke håndtere de større kræfter, der angriber på det længre afstand, altså køretrådet synker nedad, med konsekvenser for strømaftageren?

Måske et andet bæretov var en god idé.

Og det har Siemens ikke kunnet simulere i forvejen på deres datamater?

Sprøg Siemens.....

Kunne der tænkes en løsning, hvor mast-infrastrukturen bibeholdes, sådan som den nu er?

Alt kan tænkes - hvis du har pengene til den ændring, for det er reelt en kontraktændring BDK ender i og da flere master = flere udgifter, gæt hvem der skal betale? Det er ikke Siemens.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af dr42 ⌂, 11/5 2018, 15:37 (2177 dage siden) @ Peter Christensen

Jamen BDK har vist nok bestilt et fungerende el-anlæg for deres strækninger, altså de har nok ikke insisteret på præcis denne mastafstand?

Eller hvis de har, så må de i forvejen have spurgt Siemens om det kan lade sig gøre? Og hvis de ikke har det, så ville Siemens af sig selv have oplyst dem om det (for de vil jo heller ikke i medierne - hvor de i øjeblikket endnu ikke er)?

Jeg kan ikke se, hvordan du kan give sorteper til BDK? Jeg ser den hos Siemens.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/5 2018, 15:56 (2177 dage siden) @ dr42

Jamen BDK har vist nok bestilt et fungerende el-anlæg for deres strækninger, altså de har nok ikke insisteret på præcis denne mastafstand?

Eller hvis de har, så må de i forvejen have spurgt Siemens om det kan lade sig gøre? Og hvis de ikke har det, så ville Siemens af sig selv have oplyst dem om det (for de vil jo heller ikke i medierne - hvor de i øjeblikket endnu ikke er)?

Jeg kan ikke se, hvordan du kan give sorteper til BDK? Jeg ser den hos Siemens.

Det må klart være Siemens der har et stort problem her. Banedanmark har udbudt et kørestrømsanlæg, hvor udbuddet var så 'åbent' som muligt, netop for ikke at binde en leverandør til specielle ønsker fra udbyderens side.

Siemens har så budt ind med X type kørestrømsanlæg til Y pris pr. kilometer. For ikke at havne i en IC4 situation, hvor DSB blandede sig i alt og derfor selv stod tilbage med ansvaret, har Banedanmark haft den modsatte tilgang, nemlig at blande sig mindst muligt - og derved lægge alt ansvaret på Siemens.

Det ændrer dog ikke på, at Banedanmark, som det ser ud nu, står med flere hundrede kilometer kørestrømsanlæg som er ikke anvendelige, og formentlig skal ombygges for et ukendt beløb. Selv om Siemens dækker udgifterne, så ændrer det jo ikke på at den investerede kapital i kørestrømsanlægget ikke generer nogen indtægt, så længe det ikke kan benyttes som forudsat - den regning hænger Banedanmark nok på selv.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Linaa, 11/5 2018, 16:09 (2177 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvem skal så dække udgifterne til togbusserne? Det er vel ikke DSB alene?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Gæst1, 11/5 2018, 16:25 (2177 dage siden) @ Peter Linaa

Hvem skal så dække udgifterne til togbusserne? Det er vel ikke DSB alene?

Jo da. DSB betaler jo også samtlige togbusser ifm sporarbejder og signalprogrammet. Det var et led i aftalen om at der ikke udbydes mere trafik. DSB får monopol mod at betale togbusserne....

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Linaa, 11/5 2018, 17:02 (2177 dage siden) @ Gæst1

Hvem skal så dække udgifterne til togbusserne? Det er vel ikke DSB alene?


Jo da. DSB betaler jo også samtlige togbusser ifm sporarbejder og signalprogrammet. Det var et led i aftalen om at der ikke udbydes mere trafik. DSB får monopol mod at betale togbusserne....

O k, tak for opdateringen.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af ivar, 11/5 2018, 16:45 (2177 dage siden) @ Henrik Hansen

Esbjerg - Lunderskov og København H - Ringsted kan vel næppe løbe op i mere end 150 km. Hvor er så resten af de flere hundrede kilometer?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Linaa, 11/5 2018, 17:03 (2177 dage siden) @ ivar

Esbjerg - Lunderskov og København H - Ringsted kan vel næppe løbe op i mere end 150 km. Hvor er så resten af de flere hundrede kilometer?

Du ved godt: "Overdrivelse fremmer forståelsen". :-D

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af AndreasM, 11/5 2018, 17:10 (2177 dage siden) @ ivar

Esbjerg - Lunderskov og København H - Ringsted kan vel næppe løbe op i mere end 150 km. Hvor er så resten af de flere hundrede kilometer?

Der er to spor begge steder? Begge strækninger lige på den gode side af 50km, det giver så lidt over 200km, plus ekstra spor på stationerne.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af ivar, 11/5 2018, 18:08 (2177 dage siden) @ AndreasM

Ja ja, godt så, 2 er selvfølgelig også flere. I min grænseløse uvidenhed gik jeg ud fra, at stationsområder er tættere besat med master end strækninger.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af UTJ, 11/5 2018, 18:38 (2177 dage siden) @ ivar

Ja ja, godt så, 2 er selvfølgelig også flere. I min grænseløse uvidenhed gik jeg ud fra, at stationsområder er tættere besat med master end strækninger.

.
Du kan ikke rigtig bruge elektrificeringen på Esbjerg station til noget hvis strækningen er fejlbygget. Med mindre man anskeffer el-rangerlokomotiver :-|

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Jens Peter, 11/5 2018, 20:54 (2177 dage siden) @ ivar

Næh, godt 200 km. er et par hundrede km. efter hvad man brugte i "gamle dage". Hvis du vil have flere hundrede km. skal du op over 400 km. Og først når du kommer over 700 km. er der mange hundrede km.;-)

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/5 2018, 18:41 (2177 dage siden) @ AndreasM

Esbjerg - Lunderskov og København H - Ringsted kan vel næppe løbe op i mere end 150 km. Hvor er så resten af de flere hundrede kilometer?


Der er to spor begge steder? Begge strækninger lige på den gode side af 50km, det giver så lidt over 200km, plus ekstra spor på stationerne.

Lunderskov-Esbjerg: 57 km dobbeltspor

København-Ringsted: 60 km dobbeltspor

Der giver 234 km køreledning + hvad der skal bruges ekstra på stationerne. Så et sted imellem 240 og 250 km køreledningen for det 2 strækninger er nok et godt bud.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Peter Christensen, 11/5 2018, 22:54 (2177 dage siden) @ Henrik Hansen

Siemens har så budt ind med X type kørestrømsanlæg til Y pris pr. kilometer. For ikke at havne i en IC4 situation, hvor DSB blandede sig i alt og derfor selv stod tilbage med ansvaret, har Banedanmark haft den modsatte tilgang, nemlig at blande sig mindst muligt - og derved lægge alt ansvaret på Siemens.

En ting er at lave et fuck-up overfor en kunde - det sker for alle.
Det interessante er blot hvorledes fejlen bliver rettet.
Er det noget der går forholdsvis hurtigt og uden at man skal smide med inventaret?
Eller skal leverandøren nærmest trues med hjul, stejle og bastilliekælderen inden en forkølet og ugidelig teknikker dukker op uden på nogen måde at være forberedt?
Grundet den udtalte radiotavshed, så er det ikke let at afgøre hvad der sker i kulissen.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af UTJ, 12/5 2018, 04:31 (2177 dage siden) @ Peter Christensen

Jo, håndtering siger næsten alt om både leverandør og modtager. Men i den nuværende situation hvor Bdk, DSB og boligstyrelsen stort set kun leverer skrammel er det interessant at se at intet nyt virker. Men elsystemet viste sig jo også ikke at være hyldevare.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af mss ⌂, 12/5 2018, 23:06 (2176 dage siden) @ Peter Christensen

Tja, måske er det Siemens i Tyskland der har projekteret - med tyske 15 kV køreledninger som udgangspunkt.
Pinlig fejl.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af esni, Frederikssund, 13/5 2018, 07:54 (2176 dage siden) @ mss

Tja, måske er det Siemens i Tyskland der har projekteret - med tyske 15 kV køreledninger som udgangspunkt.
Pinlig fejl.

Nu er 25 kV eller 15 KV næppe en del af årsagen til at bæretovet springer

Vil der komme en rapport fra Havarikommissionen?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af SEB, 13/5 2018, 16:25 (2175 dage siden) @ esni

En ting der altid har undret mig ang køreledningerne mod Esbjerg, så er det, hvorfor de skal zig-zagge fra side til side, frem for at hænge mere lige over midten af sporet? Men det er måske for at få et mere jævnt slid på pantograferne på togene? Ligner ellers mest noget nogle fulde folk har sat op... Og underligt er det også, og måske netop lige præcis her grunden til hele problemet ligger: Hvorfor er bæretorvet ikke placeret lige ovenover selve køreledningen? Ofte hænger bæretovet og køreledningen lidt parallelt i forhold til hinanden, så de trækker i hinanden sideværts! Altså så der er ca 45 graders hældning på forbindelserne mellem bæretovet og ned til køreledningen. Men nu er jeg jo selvfl heller ikke nogen ekspert på området - Men set med mine øjne, virker det altså noget besynderligt, den måde man har hængt det hele op. Men det er jo sikkert rigtig nok, at det skal være sådan. :-)

Erling

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af RasmusD, 13/5 2018, 17:03 (2175 dage siden) @ SEB

Kørestrømsledninger hænger altid i zigzag, og det er ganske rigtigt for at slide jævnt på strømaftagerne. Sådan er de indrettet på alle danske strækninger.

Men det at bæretovet hænger "modsat" er (i hvert fald i Danmark) unikt for Lunderskov-Esbjerg (og evt København-Køge-Ringsted). Hvorfor man har valgt den løsning, skal jeg ikke kloge mig på.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af AndreasM, 13/5 2018, 17:31 (2175 dage siden) @ RasmusD

Men det at bæretovet hænger "modsat" er (i hvert fald i Danmark) unikt for Lunderskov-Esbjerg (og evt København-Køge-Ringsted). Hvorfor man har valgt den løsning, skal jeg ikke kloge mig på.

Det skulle være (en del af?) forklaringen på at man kunne øge afstanden mellem masterne. Den valgte løsning hvor bæretov og køreledning “vrider sig” i forhold til hinanden skulle give større stabilitet.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af SEB, 13/5 2018, 18:36 (2175 dage siden) @ AndreasM

Havde tænkt på, om det var for at give større stabilitet, hvilket jo især med vestenvinden herude mod vestkysten godt kunne være en god ide. Men når virene sådan konstant hiver og vrider i hinanden modsatrettet, så må det jo give større slid i de bærende dele, hvor virene er forbundet med hinanden?

En ting jeg ikke forstår er; hvorfor man igen igen skal opfinde den "dybe tallerken" nok engang. Opsætning af elledninger til eltog burde jo være en gammelkendt teknologi. Så hvorfor prøve at opfinde noget nyt nu igen, når vi BURDE have lært, at det ikke er smart - Men åbenbart har man allerede glemt, hvorfor vi skulle have eltog, og ikke IC4 tog...

Erling

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Futfar, Kajerød, 13/5 2018, 19:59 (2175 dage siden) @ SEB

En ting jeg ikke forstår er; hvorfor man igen igen skal opfinde den "dybe tallerken" nok engang. Opsætning af elledninger til eltog burde jo være en gammelkendt teknologi. Så hvorfor prøve at opfinde noget nyt nu igen, når vi BURDE have lært, at det ikke er smart - Men åbenbart har man allerede glemt, hvorfor vi skulle have eltog, og ikke IC4 tog...

Erling

Jeg er helt enig med dig...
Lad os lige gå et godt stykke tilbage i tiden, helt tilbage til de tider menneskeheden siges at blive "opfundet".

Uha, det er jo længe siden;-). Nutidens personer med forstand på de dele, kan jo forklare at menneskeracen udviklede sig fra at være jægere og samlere, til at blive landbrugere og meget andet, som vi vel ikke behøver at komme nærmere ind på. Det der dog er evident, er jo så, at grunden til at de udviklede sig, var at de videregav deres erfaringer med de ting som forbedrede deres tilværelse, fra genration til generation. En helt uundværlig ting for at udvikle et moderne samfund....

Er vi så på vej i modsat retning nu om dage?

Ser vi på "udviklingen" indenfor moderne jernbaneteknologi - i DK - er jeg bange for at svaret er: Ja.

Nu er det jo lige til højrebenet at trække "IC 4" kortet, så det vil jeg her undlade, eksemplerne står imidlertid stadig i en kø der synes uendelig lang, og jeg ved at læsere af dette forum kender dem alle til hudløshed, så vi går videre....

Menneskets udvikling er jo helt klart fyldt med opfindelser som vi, helt klart, ikke kunne have været foruden, tænk blot på opfindelsen af dampmaskinen, men siden dens opfindelse, har der jo - globalt - været frit slag for opfindelser.

Det er så måske her vi skal ha' fat i lille Danmark. Ganske vist er vi et - på visse punkter - meget oplyst samfund - men der er altså noget der halter når vi skal indkøbe materiel. Det være sig til jernbanen, men også til Forsvaret. Hvorfor kan vi ikke finde ud af at købe "hyldevarer" - altså vel gennemprøvet materiel? Der er jo altid "lige noget der ikke er helt dansk, for vores jernbaner er jo helt specielle"...? Hvad man gør i udlandet er jo ikke vores problem... Ser vi her et behov for en holdningsændring?

Det virker som om, at ovennævnte videregivelse af erfaringer fra generation til generation, er gået helt ud af funktion? Nationen er naturligvis ikke gået helt i stå, men som almindelig borger kan man undre sig over, at det som er almen viden, ikke er det samme som viden og holdning hos "den herskende klasse", hvad det så end måtte være... (DJØF'er?).

--
Med venlig hilsen Futfar.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af gaest, 14/5 2018, 10:32 (2175 dage siden) @ Futfar

Menneskets udvikling er jo helt klart fyldt med opfindelser som vi, helt klart, ikke kunne have været foruden, tænk blot på opfindelsen af dampmaskinen, men siden dens opfindelse, har der jo - globalt - været frit slag for opfindelser.


Hvis det ikke findes som en app til _min_ Ipad, så eksiterer fænomenet helt enkelt ikke.


Det er så måske her vi skal ha' fat i lille Danmark. Ganske vist er vi et - på visse punkter - meget oplyst samfund - men der er altså noget der halter når vi skal indkøbe materiel. Det være sig til jernbanen, men også til Forsvaret. Hvorfor kan vi ikke finde ud af at købe "hyldevarer" - altså vel gennemprøvet materiel? Der er jo altid "lige noget der ikke er helt dansk, for vores jernbaner er jo helt specielle"...? Hvad man gør i udlandet er jo ikke vores problem... Ser vi her et behov for en holdningsændring?

Den regering der besluttede IC4 var rød. Endnu i dag er socialdemokraterne mege opsat på at det hele skal være DSB. DSB skal være til for DSB's skyld. IC4/2 skulle være drømmen om DSB's het eget højhastighedsdieselnet, som ville være stort set umuligt for nogen anden operatør at komme ind på. Drømmen blev til et mareridt.

Det virker som om, at ovennævnte videregivelse af erfaringer fra generation til generation, er gået helt ud af funktion? Nationen er naturligvis ikke gået helt i stå, men som almindelig borger kan man undre sig over, at det som er almen viden, ikke er det samme som viden og holdning hos "den herskende klasse", hvad det så end måtte være... (DJØF'er?).

Græsset er altid grønnere på naboens mark. "Der må findes en bedre måde at gøre tinene på". Derfor kasserer man alt det man har, og ved virker, for at hive visionerne ned fra himlen og satse på dem. Vi skal død og pine have DABbedutradio selv om skidtet ikke virker, og FM/AM som virker skal lukkes hurtigst mulig. Industrien kan ikke leve af at tingene fungere, så det hele skal udskiftes med noget med lav levetid og mange komplikationer, som kunden naurlivis skal betale for. Leverandørerne er martere med kontrakter end det offentlige, så hvad der end skal ske med de køreledninge, så vil det på et tidspunkt nødvendiggøre en ekstrabevilling, så entreprenørene kan tjene på at rette deres egne fejl. AnsaldoBreda kom jo også ud af IC4 sagen uden de helt store skrammer, dem påtog DSB sig.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Carsten, 14/5 2018, 11:05 (2175 dage siden) @ gaest

Imponerende så meget sludder der kan komme ud af en defekt wirelås...
Mvh
Carsten

Køreledninger og kandestøberier

af Nordexpress, 14/5 2018, 17:46 (2174 dage siden) @ gaest

Nu nøjes jeg med at kommentere på Ansaldo-Breda delen af din enorme vurderings-databank:

'kom ud uden skrammer' - inkluderer du under det udtryk, at direktører i både firmaet og holding-firmaet blev fyret, at de ikke kunne sælge tog uden for Italien, at fabrikken blev lukket ned og at fabrikken efterfølgende er blevet overtaget af Hitachi?

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af mss ⌂, 31/5 2018, 22:28 (2157 dage siden) @ mss

Rettelse.
Jeg har fået at vide, at den nye køreledningstype med skråt vredet bæretov og længere masteafstand var et krav i udbuddet fra Banedanmark.
Der er altså på dette punkt ingen svipsere fra Siemens side. Så det postulat beklager jeg.
Da strækningen går øst-vest vurderes ledningerne ikke at være så udsatte i stormvejr, og derfor har man valgt denne løsning.
På en nord-syd gående og relativt kystnær bane som Køge bugt er den pågående reduktion af masteafstandene derimod stadig den eneste løsning på nedfaldsproblemerne.

Det burde altså først og fremmest være et spørgsmål om at få udskiftet de fejlbehæftede Tension-wheels som de skriver om på Ingeniøren.
Nu undrer det mig bare at det skal tage hele sommeren at få det fikset...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Lars, 18/5 2018, 22:33 (2170 dage siden) @ Niels Munch

Som følge af fejlen kan der åbenbart kun køre dieseltog mellem Lunderskov og Esbjerg.

Derfor stoppede toget fra København i dag kl 15.50 (et el-sæt og et IC3) i Kolding, og vi passagerer måtte gå over i et (andet) IC3 og fortsætte mod Esbjerg i det.

Jeg spurgte "personalet", hvorfor vi ikke bare kunne fortsætte i det sæt, vi sad i. Det var noget med Banedanmark, som havde sat antallet af tog ned, fordi der blev arbejdet på strækningen, lød svaret. Det IC3 vi gik over i, var efter det oplyste regionaltoget fra Århus. Regionaltoget plejer at standse i Vejen, Brørup, Holsted, Gørding og Bramming undervejs, men det aktuelle tog standsede kun i Vejen og Bramming, så passagerer til de små stationer måtte vente.

Der var i øvrigt, ingen der arbejdede på strækningen, så vidt det kunne konstateres - de var nok taget på pinseferie.

Som det hed i højttaleren, da vi nåede energimetropolen "Toget kører ikke længere..."

--
mvh
Lars
Esbjerg

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/5 2018, 22:46 (2170 dage siden) @ Lars

Som følge af fejlen kan der åbenbart kun køre dieseltog mellem Lunderskov og Esbjerg.

Derfor stoppede toget fra København i dag kl 15.50 (et el-sæt og et IC3) i Kolding, og vi passagerer måtte gå over i et (andet) IC3 og fortsætte mod Esbjerg i det.

Jeg spurgte "personalet", hvorfor vi ikke bare kunne fortsætte i det sæt, vi sad i. Det var noget med Banedanmark, som havde sat antallet af tog ned, fordi der blev arbejdet på strækningen, lød svaret. Det IC3 vi gik over i, var efter det oplyste regionaltoget fra Århus. Regionaltoget plejer at standse i Vejen, Brørup, Holsted, Gørding og Bramming undervejs, men det aktuelle tog standsede kun i Vejen og Bramming, så passagerer til de små stationer måtte vente.


Der arbejdes ikke på strækningen - i hvert fald ikke om dagen.

Kan se på rejseplanen at IC-tog fra København (8xx) togene kun kører til Kolding, men herfra kører nogle tog videre til Esbjerg (8xxxx) i IC-togets køreplan.

Hvorfor lader DSB ikke passagerer til Esbjerg få plads i IC3 toget når det alligevel fortsætter til Esbjerg ? - og hvorfor skifte tognummer nummer i Kolding, når toget reelt fortsætter til Esbjerg - er det udelukkende for at forvirrer sine kunder ?

Jeg håber sandelig at DSB finder en bedre løsning, hvis det defekte kørestrømsanlæg skal være ude af drift i længere tid - hvilket der er et eller andet der tyder på. Før august var det ikke noget problem at kører IC3 fra København til Esbjerg - 8 måneder senere er det næsten umuligt...

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Rail, 19/5 2018, 00:25 (2170 dage siden) @ Henrik Hansen

Som følge af fejlen kan der åbenbart kun køre dieseltog mellem Lunderskov og Esbjerg.

Derfor stoppede toget fra København i dag kl 15.50 (et el-sæt og et IC3) i Kolding, og vi passagerer måtte gå over i et (andet) IC3 og fortsætte mod Esbjerg i det.

Jeg spurgte "personalet", hvorfor vi ikke bare kunne fortsætte i det sæt, vi sad i. Det var noget med Banedanmark, som havde sat antallet af tog ned, fordi der blev arbejdet på strækningen, lød svaret. Det IC3 vi gik over i, var efter det oplyste regionaltoget fra Århus. Regionaltoget plejer at standse i Vejen, Brørup, Holsted, Gørding og Bramming undervejs, men det aktuelle tog standsede kun i Vejen og Bramming, så passagerer til de små stationer måtte vente.

Der arbejdes ikke på strækningen - i hvert fald ikke om dagen.

Kan se på rejseplanen at IC-tog fra København (8xx) togene kun kører til Kolding, men herfra kører nogle tog videre til Esbjerg (8xxxx) i IC-togets køreplan.

Hvorfor lader DSB ikke passagerer til Esbjerg få plads i IC3 toget når det alligevel fortsætter til Esbjerg ? - og hvorfor skifte tognummer nummer i Kolding, når toget reelt fortsætter til Esbjerg - er det udelukkende for at forvirrer sine kunder ?

Jeg håber sandelig at DSB finder en bedre løsning, hvis det defekte kørestrømsanlæg skal være ude af drift i længere tid - hvilket der er et eller andet der tyder på. Før august var det ikke noget problem at kører IC3 fra København til Esbjerg - 8 måneder senere er det næsten umuligt...

Du har måske hørt at der mangler et par ME i drift ?

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/5 2018, 09:11 (2170 dage siden) @ Rail

Du har måske hørt at der mangler et par ME i drift ?


Det er korrekt. Hvis viljen var tilstede, så kunne DSB nok finde materiel til at køre gennemgående IC tog ml. København og Esbjerg, ikke hver time, men måske hver 2 eller 4 time.

Det man praktiserer pt. er ad-hoc planlægning, hvor man som kunde ikke kan planlægge noget som helst. Planlægning foregår ved at man skal kigge i rejseplanen for at se om man kan rejse på et tidspunkt en pågældende dato - og det ændres så yderligere løbende.

For en kortere periode er det i orden, men efter næsten 14 dage, så SKAL DSB komme med en troværdig køreplan for strækningen, som kan gennemføres. Om det hedder IC tog hver 2. time eller hver 4. time er underordnet, der skal bare noget langtidsplanlægning ind over snarest.

Rejseplanen foreslår generelt at rejsen skal ske over Fredericia, det er også i orden, men overgangstiden i Fredericia er kun 6 min, og der skal ikke megen forsinkelse til fra Sjælland før man opnår at vente 1 time i Fredericia - regionaltoget til Esbjerg skal man ikke forvente afventer et forsinket tog.

Ligeledes hvis man følger DSBs opfordring på trafikinformation, hvor der oplyse at man kan skifte imellem IC og regionaltog på Kolding station, men glemmer bare behændigt at oplyse at de tog absolut ikke passer sammen. Man er i Kolding med regionaltoget på minuttal 29 og IC toget køre først i minuttal 06. Den anden ved er det det samme, regionaltoget køre i minuttal 28 fra Kolding, IC toget er i Kolding i minuttal 50 - man får, hvis man følger DSBs råd, en ventetid på omkring 40 min. hver vej i Kolding.

Det skal så siges, at DSB er begyndt et køre nogle Re tog fra Fredericia til Esbjerg (8xxx togene), de passer med IC-togets ankomst i Kolding, men hvor ofte de tog kører og om også de kører den anden vej (Esbjerg - Kolding) er ikke til at blive helt klog på.

Jeg ved godt man er afhængig af en udmelding fra Banedanmark, men på et tidspunkt må DSB jo forholde sig til situationen og dermed sine kunder, og skabe den troværdig plan for afvikling af trafikken, så længe kørestrømsanlægget er afbrudt på strækningen. Det værste der kan ske, er jo bare men vender tilbage til normale tilstande, når fejlen er udbedret.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/5 2018, 09:01 (2169 dage siden) @ Bruger4711

Der kommer tidligst el igen til Esbjerg medio juli. Pt vil der ikke komme IC3 til Esbjerg i Intercitytog.

Læs mere her: Reduceret trafik mellem Esbjerg og Lunderskov.


Ak Ja - som forventet. Og juli skal nok blive til både august og september...

Imens brillerer DSB ved at koble Esbjerg, Danmarks 5. største by, fra Intercity nettet i flere måneder, med undtagelse af 3 afgange hver vej om dagen.

Rejseplanen er pt. ikke opdateret, der kører iflg. den gennemgående Intercitytog fra på tirsdag. Hvilket mere end antyder, at den ene hånd hos DSB ikke ved hvad den anden foretager sig. Pressemeddelelsen er fra d. 18/5, hvor Hr. Biskeskov fra DSB udtaler sig. I dag skriver vi d. 20/5 - DSB har altså haft 2 dage til at opdaterer Rejseplanen i, men ikke engang det er lykkedes for det engang så stolte transportfirma.

Forbindelserne til København uden Intercity fra Esbjerg er meget dårlige. Enten har man 6 min. til at skifte i på Fredericia Station, hvilket er i underkantet hvis der f.eks. skal en barnevogn fra en perron til en anden. Yderligere afventer regionaltoget ikke et forsinket IC-tog fra København, så en forsinkelse på 6 min, kan blive til en time meget hurtigt.

Vælger man at skifte i Kolding, får man tid til en mindre bytur - der er 40 min. ophold.

Hvis DSB ikke kan afse IC3 tog til Esbjerg, så kan man vel finde et IC4 tog, som kan kører i Intercity-togets køreplan mellem Kolding og Esbjerg, for derved at opnå en fornuftig overgangstid imellem de to tog - men det rækker fantasien i Taastrup sikkert ikke til.

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af andersj, Aalborg, 20/5 2018, 09:37 (2169 dage siden) @ Henrik Hansen


Hvis DSB ikke kan afse IC3 tog til Esbjerg, så kan man vel finde et IC4 tog, som kan kører i Intercity-togets køreplan mellem Kolding og Esbjerg, for derved at opnå en fornuftig overgangstid imellem de to tog - men det rækker fantasien i Taastrup sikkert ikke til.

Eller man kunne have holdt flere MR i køreklar reserve. Det hjælper ikke meget at man har en strategisk driftspulje på MR togsæt der er hensatte.
Indenfor lidt over et år har der været akut materiel mangel 3 gange hvor de mange hensatte MR kunne have reddet meget af driften. Første gang sidste forår hvor IC4 blev grounded, så da ME blev grounded og nu hvor man ikke kan køre elektriske tog til Esbjerg og har formøblet resten af IC3 togene til andre opgaver.

--
Mvh Anders

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/5 2018, 09:47 (2169 dage siden) @ andersj


Hvis DSB ikke kan afse IC3 tog til Esbjerg, så kan man vel finde et IC4 tog, som kan kører i Intercity-togets køreplan mellem Kolding og Esbjerg, for derved at opnå en fornuftig overgangstid imellem de to tog - men det rækker fantasien i Taastrup sikkert ikke til.


Eller man kunne have holdt flere MR i køreklar reserve. Det hjælper ikke meget at man har en strategisk driftspulje på MR togsæt der er hensatte.
Indenfor lidt over et år har der været akut materiel mangel 3 gange hvor de mange hensatte MR kunne have reddet meget af driften. Første gang sidste forår hvor IC4 blev grounded, så da ME blev grounded og nu hvor man ikke kan køre elektriske tog til Esbjerg og har formøblet resten af IC3 togene til andre opgaver.


Det er ikke meget faglig stolthed tilbage i DSB, desværre. Når problemerne rammer, så vælges altid den lette løsning - man projekterer sin problemer over på sine betalende kunder - eller dem der efterhånden er er tilbage.

En beklagelse fra Trafikinformationschefen hjælper heller ikke meget - det er ikke beklagelser der redder situationen, det er kun handlekraft !!

Hvis viljen var tilstede, så kunne man nok finde en løsning, så Esbjerg ikke blev koblet af IC-nettet i længere tid - situationen er jo ikke kun 14 dage, snarere 2-3 måneder. Vedligehold på togsæt kunne i større udstrækning flyttes til om natten - jo, det koster lidt i lønkroner, men driften kan bedre opretholdes til glæde for kunderne. Kunder er jo dem DSB er sat i verden for at betjene, selvom man ofte kan få den tanke, at det er glemt bag de tykke mure i Taastrup.

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2018, 18:49 (2159 dage siden) @ marrix

Så er Ingeniøren kommet på banen med en beskrivelse og løsning på problemet.

https://ing.dk/artikel/nye-koereledninger-falder-ned-banedanmark-stopper-eltog-esbjerg-...


Herligt. Så er alt jo i den skønneste orden. Fejlen er fundet, og man ved, hvordan man skal rette den.

(Ironi kan forekomme)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af mss ⌂, 31/5 2018, 12:41 (2157 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja vi kan være helt rolige, for de store masteafstande er ifølge Siemens åbenbart ikke et problem.

Så det er åbenbart også helt unødvendigt at Banedanmark p.t. forringer masteafstandene på Køge Bugt banen. Næh Siemens beregninger og teorier er selvfølgelig meget bedre end simpel driftserfaring...

Tsk tsk.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/6 2018, 20:10 (2146 dage siden) @ Henrik Hansen

Sagen har nu nået Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, hvor et medlem er blevet tøsesur og har stillet ministeren en byge af spørgsmål.
Bemærk at ministeren endnu engang vildleder Folketinget, idet han i sidste afsnit kobler to IC3-togsæt sammen med et IC4-togsæt:-D .

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/609/svar/1496782/1908650.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/7 2018, 18:48 (2125 dage siden) @ Henrik Hansen

Så er der håb for en snarlig normalisering af togdriften mellem Lunderskov og Esbjerg.

Banedanmark er påbegyndt udskiftningen af de defekte tovhjul - med en ny, og forhåbentlig bedre model...

[image]

[image]

[image]

Køreledningsproblemer Lunderskov-Esbjerg

af Jens Hansen, 2/7 2018, 20:25 (2125 dage siden) @ Henrik Hansen

Nja, det er nu nok Siemens, som er i gang.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak