Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af Peter Roland Hansen, 28/3 2011, 19:04 (4780 dage siden)

Så prøver jeg igen at efterlyse billeder af røde skovvogne. Nu med dansk tastatur
Det er billeder af røde skovogne der efterlyses. Jeg er ikke i denne forbindelse interesseret i dansk retskriving eller Albanivogne. Kun billeder af røde skovogne ind og udvendig med henblik på korrekt restaurering af DSB CE 1304.
Nu har hele dette forum chancen for at give sit input inden vognen gøres færdig. Er det ikke en fantastisk chance!

Avatar

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/3 2011, 19:10 (4780 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Så prøver jeg igen at efterlyse billeder af røde skovvogne. Nu med dansk tastatur
Det er billeder af røde skovogne der efterlyses. Jeg er ikke i denne forbindelse interesseret i dansk retskriving eller Albanivogne. Kun billeder af røde skovogne ind og udvendig med henblik på korrekt restaurering af DSB CE 1304.
Nu har hele dette forum chancen for at give sit input inden vognen gøres færdig. Er det ikke en fantastisk chance!

Jeg ville såmænd gerne hjælpe men jeg har aldrig set et farvebillede af en rød skovvogn. Findes det overhovedet?

--
[image]

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af UTJ, 29/3 2011, 05:55 (4779 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Så prøver jeg igen at efterlyse billeder af røde skovvogne. Nu med dansk tastatur
Det er billeder af røde skovogne der efterlyses. Jeg er ikke i denne forbindelse interesseret i dansk retskriving eller Albanivogne. Kun billeder af røde skovogne ind og udvendig med henblik på korrekt restaurering af DSB CE 1304.
Nu har hele dette forum chancen for at give sit input inden vognen gøres færdig. Er det ikke en fantastisk chance!

Jeg skal nok hjælpe dig. Den slags billeder er sjældne og det er ikke helt ligegyldigt hvilken årgang man vil ramme.......

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af Peter Roland Hansen, 29/3 2011, 09:11 (4779 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Det lyder dejligt. Vognen bliver restaureret med låger og overgangsbroer men uden skydevinduer så jeg er åben for forslag. Der er en dobbelt plade i midten

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af UTJ, 29/3 2011, 09:35 (4779 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Ulrik

Det lyder dejligt. Vognen bliver restaureret med låger og overgangsbroer men uden skydevinduer så jeg er åben for forslag. Der er en dobbelt plade i midten

Der er ingen tvivl om at den skal have 3 mm bred opstregning i gul (citrongul - ikke for kraftig farve). Den delte plade på midten er ikke noget problem, men vi skal lige finde ud af om "DSB og 1304" skal stå til højre eller venstre for midten. I endefelterne skal der stå "3" eller "III" afhængig af om det skal være før eller efter 1928. Før 1928 stod der "III".

Endeperronskærme skal være rødbrune. Det samme gælder krummelurerne under taget (tagstøtterne).

Vognen kommer således til at se nogenlunde ud som i 1913 efter indretning af overgangsbroer, men mangler faktisk det elektriske lysanlæg som vognen fik, da DSB gil over til 65 V el-belysning omkring 1898. Det var noget med tykke lyskabler, ført op over taget i rør og med energiforsyning fra en batterivogn.

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af MR, Frederiksberg, 29/3 2011, 09:45 (4779 dage siden) @ UTJ

Det kunne godt være interessant (med tiden) at give vognen elektrisk belysning, hvis du har en god beskrivelse af lamper og rørføring.

Vognen kan belyses fra én af de andre vogne i stammen, idet (næsten) alle NSJK-vogne har gennemgående strømføring, sådan at vogne med dynamo kan forsyne andre vogne.

vh Michael

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af UTJ, 29/3 2011, 10:18 (4779 dage siden) @ MR

Det kunne godt være interessant (med tiden) at give vognen elektrisk belysning, hvis du har en god beskrivelse af lamper og rørføring.

Vognen kan belyses fra én af de andre vogne i stammen, idet (næsten) alle NSJK-vogne har gennemgående strømføring, sådan at vogne med dynamo kan forsyne andre vogne.

vh Michael

Det er meget velbeskrevet. Det kan være et problem at genskabe lampestederne, da udstyret består af en masse støbte dele. Det gode er i den forbindelse at der ikke er så mange lampesteder på en skovvogn. Rørføringen med elkablerne går ned over tagkanten med et fritliggende rør fra tag til endeperronskærm til elstikket. Denne gamle eludrustning er i og for sig ganske glimrende som jording.

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af Peter Roland Hansen, 29/3 2011, 13:56 (4779 dage siden) @ UTJ

Som jeg husker - 3 lampesteder. Muligvis har vi noget der kan bruges fra en kupevognskasse på CVK

Midsterfelter.Da vognen har dobbeltplade på midten kan påskrifter anbringes midt for.

VI må tage tage en intern diskussion om "3" klasse.

Vælger vi rigtigt "3" tal kan vi bruge laktransfer . Laver vi "III" bliver det påmalet da vi ikke har disse laktransfer

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af UTJ, 29/3 2011, 14:16 (4779 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Som jeg husker - 3 lampesteder. Muligvis har vi noget der kan bruges fra en kupevognskasse på CVK

Midsterfelter.Da vognen har dobbeltplade på midten kan påskrifter anbringes midt for.

VI må tage tage en intern diskussion om "3" klasse.

Vælger vi rigtigt "3" tal kan vi bruge laktransfer . Laver vi "III" bliver det påmalet da vi ikke har disse laktransfer

Lampesteder: ikke den model som sidder i kupévognene med hullet til olielampen i midten - skovvognene har aldrig haft olielamper. Jeg tænker mere på de elektriske dele som sidder oven på taget. I loftet er det blot en simpel træroset (HWA har nok allerede lavet den ;-) )med en påskruet zinkstøbt ring og den model snubler jeg over hver gang jeg går ud for at hente avis.....
Ved lampefatningen skal der være en emallieret "reflektor" og den er relativt simpel, men nok til at banke op i en kobberplade.

Gode billeder af røde skovvogne efterlyses

af HWA @, 30/3 2011, 11:03 (4778 dage siden) @ Peter Roland Hansen

hvorfor forskelle? 3 og III

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak