Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

private-ikke DSB-(damp)jernbanefærger

af gamle ole, 29/3 2011, 07:20 (4779 dage siden)

Hej var på Søfartsmuseet i Marstal på Ærø. Der var en særlig afdeling for Ærøfærgerne. Som bekendt havde SFDS en del jernbanefærger, så vidt jeg kan se 5 stk(?).
Har jeg ret i at den eneste ikke-DSB-DAMPjernbanefærge i nyere tid vi har haft i DK var SFDSs Langeland, der sejlede mellem Svendborg og Rudkøbing-indtil broen i 61. Den blev vist solgt til Italien og eksisterer vel ikke mere?:-)

private-ikke DSB-(damp)jernbanefærger

af Langelandsbanen, 29/3 2011, 07:55 (4779 dage siden) @ gamle ole

Mener det var, Ærøsund, som nu hedder Ærøsund II, der sejlede Svendborg - Ærøskøbing, der var den sidste private jernbanefærge i Danmark :-)

private-ikke DSB-(damp)jernbanefærger

af gamle ole, 29/3 2011, 09:36 (4779 dage siden) @ Langelandsbanen

Det tror jeg du har ret i, men Langeland var stadig den eneste dampudgave, mener jeg

private-ikke DSB-(damp)jernbanefærger

af gamle ole, 29/3 2011, 09:33 (4779 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Det er helt utroligt hvad du har "på lager". Fine oversigter. Ser jo ud som om glangeland måske stadig eksisterer? Det gjorde den åbenbart i 88.
Men det var vel den eneste non-DSB-dampjernbanefærge der eksisterede i kongeriget?
(Da jeg så SFDS-listen kom jeg til at huske at Vikingebådene i Havnegade i flere somre vist havde lejet Trannekjær som sommerassistance foruden deres egne 4-5 både til landskrona og Helsingborg så sent som i slut-60erne?):-)

private-ikke DSB-(damp)jernbanefærger

af gamle ole, 1/4 2011, 12:12 (4775 dage siden) @ gamle ole

har iøvrigt fundet ud af at DF Langeland eksisterer endnu. Dog ombygget til dielselnptor og med en helt anden overbygning, og i drift i Italien

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak