Åbning af Langeskov St. en fejl?! (Generelt)
I følge TV2 har åbningen af Langeskov været et dyrt bekendskab.
af Karl Høst, 26/11 2018, 14:08 (1978 dage siden)
I følge TV2 har åbningen af Langeskov været et dyrt bekendskab.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 26/11 2018, 19:13 (1977 dage siden) @ Karl Høst
I følge TV2 har åbningen af Langeskov været et dyrt bekendskab.
De citerer nok Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/genaabning-langeskov-station-koster-samfundet-336-mio-kr-222134
Det var en politisk beslutning trods beregninger allerede dengang der sagde der ikke var grundlag for det. Så det kan da umuligt være en fejl?
Personligt var jeg da glad for at den var der i sommer. Dansk autohjælp skulle køre mig, min søn og den ene Ford T hjem fra Nordjylland og det gik til Langeskov, hvor de har en større "omkartering". Vognen fra Sjælland var ikke kommet til Langeskov, så vi blev sat af på stationen da der kom et tog til København 10 minutter senere. Og det gjorde der.
(og ja de kunne også have sat os af i Odense)
--
Venligst
Michael Deichmann
af ThomasTT, 26/11 2018, 21:15 (1977 dage siden) @ Karl Høst
Jeg tror ikke, det var en fejl, men måske lidt tidligt.
af Rail, 27/11 2018, 08:54 (1977 dage siden) @ ThomasTT
Jeg tror ikke, det var en fejl, men måske lidt tidligt.
Hvornår skulle den så være åbnet ? 2030 ?
af ThomasTT, 29/11 2018, 12:27 (1975 dage siden) @ Rail
Jeg tror ikke, det var en fejl, men måske lidt tidligt.
Hvornår skulle den så være åbnet ? 2030 ?
Når der var kommet flere tog mellem odense og Kbh. Det vil jo betyde bedre muligheder for at betjene de gennemrejsende, således, at det angivelige samfundsmæssige tab mindskes.
Men jeg vægter ikke dette konstruerede tal særlig højt. Det er fint, at stationen er genåbnet. Og i øvrigt mærkværdigt, at rapporten ikke anser yderligere passagervækst for sandsynligt, når der har været konstant jævnt hurtig vækst siden åbningen.
af Svend, 29/11 2018, 13:46 (1975 dage siden) @ ThomasTT
Ville det ikke også være både rimeligt og naturligt, at man bad FlexBus om at de kørte ind forbi Langeskov for at afsætte og optage passagerer der skal fra og til København. Så har de mange passagerer også mere at vælge imellem.
--
Svend
af Togbus, Foldingbro, 29/11 2018, 14:32 (1975 dage siden) @ Svend
Ville det ikke også være både rimeligt og naturligt, at man bad FlexBus om at de kørte ind forbi Langeskov for at afsætte og optage passagerer der skal fra og til København. Så har de mange passagerer også mere at vælge imellem.
Det tror jeg gerne de vil, hvis blot der bliver liberaliseret fuldstændigt for buskørsel (afstand, stop osv....). Så vil et par omkringkørsler ikke betyde det store i det samlede billede. Men lad os nu se om der overhovedet er nogen lokomotivførere tilbage hos togoperatøren når ugen er omme, for så er Langeskov jo en ligegyldig størrelse
--
- busser når det er billigst
af Rørvig Station, 29/11 2018, 15:00 (1975 dage siden) @ Togbus
Ville det ikke også være både rimeligt og naturligt, at man bad FlexBus om at de kørte ind forbi Langeskov for at afsætte og optage passagerer der skal fra og til København. Så har de mange passagerer også mere at vælge imellem.
Det tror jeg gerne de vil, hvis blot der bliver liberaliseret fuldstændigt for buskørsel (afstand, stop osv....). Så vil et par omkringkørsler ikke betyde det store i det samlede billede. Men lad os nu se om der overhovedet er nogen lokomotivførere tilbage hos togoperatøren når ugen er omme, for så er Langeskov jo en ligegyldig størrelse
Der menes vel Flixbus. Men det rigtige ville være regionaltog med stop ved alle tidligere stationer, hvis der er kapacitet til det.
af Togbus, Foldingbro, 29/11 2018, 15:05 (1975 dage siden) @ Rørvig Station
Formentlig, forvirringen er der med både Flixbus og Flextrafik
--
- busser når det er billigst
af ThomasTT, 29/11 2018, 15:40 (1975 dage siden) @ Svend
Ville det ikke også være både rimeligt og naturligt, at man bad FlexBus om at de kørte ind forbi Langeskov for at afsætte og optage passagerer der skal fra og til København. Så har de mange passagerer også mere at vælge imellem.
Den slags bus-pjat findes næppe i fremtiden
af Jens Hansen, 29/11 2018, 15:48 (1975 dage siden) @ Karl Høst
Disse smfundsøkonomiske beregninger er så indviklet, at kun meget få kan gennemskue dem.
En af årsager til den store regning, er at alle passagerer, som kun skal igennem Langeskov tæller negativt, med den tid som opholdet koster. Dvs. Hvis 1 mio rejsende forsinkes 2 minutter, ja så koster det "samfundet" f.eks. 2 mio kr. Men ikke rigtige penge.
Men hvis DSB modsat skulle undgå disse tab for samfundet, ja så skulle de starte et nyt tog op imellem Odense - Nyborg. Det vil koste et togsæt (hvilket de ikke har) + en lokomotivfører og en togfører. At køre dette tog koster så vel 10 - 15 millioner kr. om året. Og det er rigtige penge.
JH
af ThomasTT, 29/11 2018, 15:57 (1975 dage siden) @ Jens Hansen
Disse smfundsøkonomiske beregninger er så indviklet, at kun meget få kan gennemskue dem.
En af årsager til den store regning, er at alle passagerer, som kun skal igennem Langeskov tæller negativt, med den tid som opholdet koster. Dvs. Hvis 1 mio rejsende forsinkes 2 minutter, ja så koster det "samfundet" f.eks. 2 mio kr. Men ikke rigtige penge.
Men hvis DSB modsat skulle undgå disse tab for samfundet, ja så skulle de starte et nyt tog op imellem Odense - Nyborg. Det vil koste et togsæt (hvilket de ikke har) + en lokomotivfører og en togfører. At køre dette tog koster så vel 10 - 15 millioner kr. om året. Og det er rigtige penge.
JH
Men omvendt kan disse rigtge penge blive til nul, hvis der alligevel - pga passagervækst - bliver indsat sådanne flere tog. Og det er jo planen. Dvs den altdominerende årsag til det samfundsøkonomiske tab forsvinder.
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere