Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Linje Bx (Generelt)

af JesperErnst, 7/12 2018, 12:00 (1968 dage siden)

Hej

I K19 skal s-togs linje Bx ikke længere stoppe mellem Glostrup og Danshøj. Det har fået Morten Bødskov til at kalde ministeren i samråd.

link

Som jeg husker det, så stoppede linje Bx oprindeligt ikke mellem Glostrup og Valby, senere Danshøj. Er der nogen, der kan huske, hvornår linje Bx begyndte med at stoppe mellem Glostrup og Danshøj?

Linje Bx

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/12 2018, 12:03 (1968 dage siden) @ JesperErnst

Samråd
jamen jamen nu må de sgu få bedre ting at tage sig til.
De skal sgu da ikke detail styrer tog driften den inde fra ( min mening)

Men prøv på Folketings appen og se de åbne møder, det er total face.

Linje Bx

af Leif Jørgensen, København Ø., 7/12 2018, 15:35 (1967 dage siden) @ JesperErnst


Som jeg husker det, så stoppede linje Bx oprindeligt ikke mellem Glostrup og Valby, senere Danshøj. Er der nogen, der kan huske, hvornår linje Bx begyndte med at stoppe mellem Glostrup og Danshøj?

Linje Bx har ændret linjeføring og standsningsmønster mange gange i årenes løb. Jeg har skrevet en del om det på Dansk Wikipedias artikel om linje Bx, hvor der også er en kronologisk oversigt.

Stoppene mellem Glostrup og Danshøj kom til ved køreplansskiftet 30. januar 2017, hvor der skete flere ændringer. På Høje Taastrup-banen kom hvert andet tog på linje B i myldretiden til at køre to minutter senere end ellers mellem Dybbølsbro og Høje Taastrup og tilsvarende to minutter tidligere den modsatte vej. Sammen med ændringerne på linje Bx betød det, at der kom en nogenlunde jævn drift med 6/6/8 minutter mellem togene i myldretiden.

Med venlige linje-hilsner
Leif Jørgensen

Linje Bx

af KKLD, 11/12 2018, 13:08 (1963 dage siden) @ Leif Jørgensen

Kunne de ikke bare fjerne linje Bx ved at indlemme dens afgange i Linje B hvor der stoppes på alle stationer?

Ved du hvorfor man ikke bare gør det?

Linje Bx

af steenth, 11/12 2018, 13:31 (1963 dage siden) @ KKLD

Kunne de ikke bare fjerne linje Bx ved at indlemme dens afgange i Linje B hvor der stoppes på alle stationer?

Ved du hvorfor man ikke bare gør det?

DSB har gjort indtil sidste på Høje Taastrup-København H. Men mens Bx kørte, blev den ene B lagt 2 minutter forskydt, så der kom lidt jævnere drift med et tog med intervallerne 8-8-4.

Mvh
Steen

Linje Bx

af Niels Buch, 11/12 2018, 14:03 (1963 dage siden) @ steenth

DSB har gjort indtil sidste på Høje Taastrup-København H. Men mens Bx kørte, blev den ene B lagt 2 minutter forskydt, så der kom lidt jævnere drift med et tog med intervallerne 8-8-4.


Det var faktisk endnu jævnere, nemlig 6-6-8. Til gengæld så har Farumgrenen (hvor Bx nu er blevet standsende ved alle stationer) nu fået en ret ujævn fordeling af togene nemlig 6-4-10.

Det kan iøvrigt undre at det har skabt ballade på vestegnen at Bx ikke standser mellem Glostrup og Danshøj (mener der var et indlæg her i forummet), mens jeg ikke har hørt om klager over at E-toget ikke længere standser på Friheden. Der er trods alt tale om fjernelse af 6 ud af 12 tog i timen i alle dagtimer, mens det for Bx's vedkommende trods alt kun er tale om 3 ud af 9 tog og kun i myldretiden. Men måske klagerne fra Køge Bugt banen er gået min næse forbi.

Hilsen
Niels

Avatar

Linje Bx

af kenkari ⌂, Roskilde, 11/12 2018, 19:34 (1963 dage siden) @ Niels Buch

Det kan iøvrigt undre at det har skabt ballade på vestegnen at Bx ikke standser mellem Glostrup og Danshøj (mener der var et indlæg her i forummet), mens jeg ikke har hørt om klager over at E-toget ikke længere standser på Friheden. Der er trods alt tale om fjernelse af 6 ud af 12 tog i timen i alle dagtimer, mens det for Bx's vedkommende trods alt kun er tale om 3 ud af 9 tog og kun i myldretiden. Men måske klagerne fra Køge Bugt banen er gået min næse forbi.

Hilsen
Niels

Bare se på facebook siderne for S-togspendlere, de er godt gale over Friheden har mistet 50% af deres afgange.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Linje Bx

af KKLD, 11/12 2018, 14:12 (1963 dage siden) @ steenth

Det jeg mener er at fjerne Bx linjen fuldstændig så der ikke er flere navne for det samme nemlig at køre mellem Høje Taastrup og Farum. På samme tid vil der stoppes på alle stationer.

Så hvis Linje B kører i minuttal 00-10-20-30-40-50 så kunne der i myldretiden køres ved minuttal 04-24-44. Det vil altså sige at Linje B i myldretiden kører med 9 afgange i timen med minuttal 00-04-10-20-24-30-40-44-50.
Der vil altså være følgende minutter mellem Linje B: 4-6-10-4-6-10-4-6-10. Så skal der ikke holdes et tog stille 2 minutter længere tid som spilder folks tid.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak