Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund offentliggjort (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2018, 14:30 (1955 dage siden)

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bilag/131/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund offentliggjort

af kme, 19/12 2018, 15:06 (1955 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bravo BDK...
(lyden af meget langsom klappen).
5,5 år og en milliard kr (OK, 900 millioner hvis man tror på julemanden) for at anlægge 20 km enkeltsporet discountbane uden strøm.
Bravo.

Mon ikke nærmere det er BDK som sådan, og ikke denne bane specifikt, der har negativ samfundsværdi.

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund offentliggjort

af Frank Poulsen, 19/12 2018, 16:01 (1955 dage siden) @ kme

Og de forhindrer folk i at tage toget fra København til Nykøbing Falster?...

Og jeg tror ikke på både SJ, DB, DSB og Flixtrain vil køre... Det er vil jo være umuligt at finde plads til på hovedbanegården

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund offentliggjort

af kme, 19/12 2018, 16:16 (1955 dage siden) @ Frank Poulsen

Din tender er hoppet af sporet...

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund offentliggjort

af Svend, 20/12 2018, 08:30 (1955 dage siden) @ kme

Bravo BDK...
(lyden af meget langsom klappen).
5,5 år og en milliard kr (OK, 900 millioner hvis man tror på julemanden) for at anlægge 20 km enkeltsporet discountbane uden strøm.
Bravo.

Mon ikke nærmere det er BDK som sådan, og ikke denne bane specifikt, der har negativ samfundsværdi.

.
Nu er det vel ikke Banedanmarks ide, at der skal køre (sidebane-)tog til Legoland men Dansk Folkepartis?!
De 900-1000 mio kroner kan selvfølgelig anvendes til et andet godt formål.... det overlades trygt til Christiansborg at afgøre :-)

--
Svend

Avatar

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/12 2018, 07:28 (1955 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/12 2018, 08:01

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/bilag/131/index.htm


Jeg har skimmet beslutningsgrundlaget. Subjektivt: Det lugter langt væk af, at Banedanmark er modstander af banen som helhed. Men det kan jo bare være mig.

Er der i øvrigt nogen, der kan forklare, hvorfor et eventuelt valg af Gadbjergløsningen kræver ekstra kapacitet på Vejle station? Der er i alle tre løsninger lagt op til, at Billundtogene skal vende på Vejle station, men det forekommer mig uklart, hvorfor kun Gadbjergløsningen kræver ekstra kapacitet i Vejle. Som jeg læser det, er det noget køreplansteknisk, men køreplanen er ikke skitseret?

Vi har tidligere tævet i køreplanen for Billundtogene og den diskussion er der jo ingen grund til at gentage - med mindre der kan bringes nyt til torvs. Men noget tyder på, at lufthavnsdirektørens eventuelt våde drømme om direkte InterCitytog uden skift til/fra Billund ikke er aktuelle. Det er i hvert fald ikke det, Banedanmark lægger op til, og i øvrigt bliver perronen kun 90 meter lang ved Billund Lufthavn. Vælges Gadbjergløsningen skal der i øvrigt kun være ét perronspor i Billund Lufthavn, fordi køreplanen ikke kræver mere. Her kunne det igen være rart at have kunnet se køreplansforslaget.

Man anfører herudover, at operatøren på Billund-Vejle bør være den samme som operatøren på Vejle-Struer; men man skriver ikke hvorfor?

Man kunne jo overveje at køre Svendborg-Odense-Fredericia-Vejle-Billund. Det ville koble nogle strækninger sammen og give nogle direkte - men noget langsomme - forbindelser. Men så var der da ingen Billundtog, der skulle vende i Vejle.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Edit:

Uddrag af beslutningsgrundlaget:

"I Gadbjergløsningen er det nødvendigt at etablere en ekstra sporforbindelse på Vejle Station, da køreplanen i den løsning kræver ekstra
perronkapacitet i Vejle, hvilket er uddybet yderligere i afsnittet om Gadbjergløsningen."

og

"I Gadbjergløsningen er der modsat de to andre løsninger behov at etablere en ekstra sporforbindelse på Vejle Station. Det skyldes, at køreplanen er anderledes i
Gadbjergløsningen end i de andre løsninger, idet togene køreplansmæssigt mødes anderledes mellem Vejle og Gadbjerg. Dette medfører, at der skal holde flere tog ved perron på Vejle Station, end der i dag er plads til. Derfor etableres en ekstra sporforbindelse, således at det eksisterende spor 3 kan opdeles i to perronafsnit. Dette tillader, at et tog kan holde klar til afgang i den nordlige ende af sporet, mens e t tog kører udenom og ankommer til den sydlige ende af sporet."

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund - edit

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/12 2018, 12:52 (1955 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man anfører herudover, at operatøren på Billund-Vejle bør være den samme som operatøren på Vejle-Struer; men man skriver ikke hvorfor?

Man kunne jo overveje at køre Svendborg-Odense-Fredericia-Vejle-Billund. Det ville koble nogle strækninger sammen og give nogle direkte - men noget langsomme - forbindelser. Men så var der da ingen Billundtog, der skulle vende i Vejle.

Man kunne køre Svendborg - Odense - Fredericia - Vejle - Billund samt Vejen - Kolding - Vejle - Billund og dermed skabe et sammenhængende tognet i Regionen - og lade Regionen købe trafikken uafhængigt at operaøtren Vejle-Struer (som jeg heller ikke kan se logikken i SKAL være den samme, men det er en anden diskussion)
/Lasse

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund - edit

af Jens Hansen, 20/12 2018, 16:17 (1954 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

2 tog i samme spor, hvor det ankomne tog kører udenom det afgående tog!

Det tyder på en krydsning, dvs. Banedanmark lægger op til en skarp krydsning, altså at toget som ankommer til Vejle fra Billund ikke kan nå at vende til afgang med det samme, men må falde ned til næste afgang.

JH

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund - edit

af Frank Poulsen, 20/12 2018, 17:58 (1954 dage siden) @ Jens Hansen

Det lyder noget bøvlet generelt!

Og så kun planlægge med et perronspor i Billund... Nå ja, det skal jo nok give fleksibilitet og muligheder i trafikafvikling ved en lille smule uorden! Og planlagte sporarbejder, og HVIS nu det bliver en større succes end ventet, jamen så er man på den igen, ligesom Kastrup og lufthavnen osv.

Beslutningsgrundlag for ny bane til Billund - edit

af Peter Linaa, 20/12 2018, 18:08 (1954 dage siden) @ Frank Poulsen

Det lyder noget bøvlet generelt!

Og så kun planlægge med et perronspor i Billund... Nå ja, det skal jo nok give fleksibilitet og muligheder i trafikafvikling ved en lille smule uorden! Og planlagte sporarbejder, og HVIS nu det bliver en større succes end ventet, jamen så er man på den igen, ligesom Kastrup og lufthavnen osv.

Det var dog en gevaldig optimisme, du der lægger for dagen. ;-) ;-) ;-) Det er da godt med lidt overdrivelse.

M v h
Peter L

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak