Avatar

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019 (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 24. januar, 2019, 08:40 (85 dage siden)

Det er allerede begyndt at lække:

https://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE11145402/politikere-bekraefter-planer-om-t...

Spændende, om jernbanerne bliver betænkt, og i øvrigt også spændende, om det tipper fra blå til rød blok ved det kommende folketingsvalg. I morges gav prognoserne rød blok 54% af stemmerne. Men meget kan ændre sig, ved vi.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Støvring station 150 år på Randers-Aalborg 1869-2019"

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Regeringens trafikudspil (helt OT)

af Togbus, Foldingbro, torsdag 24. januar, 2019, 09:55 (85 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er allerede begyndt at lække:

https://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE11145402/politikere-bekraefter-planer-om-t...

Spændende, om jernbanerne bliver betænkt, og i øvrigt også spændende, om det tipper fra blå til rød blok ved det kommende folketingsvalg. I morges gav prognoserne rød blok 54% af stemmerne. Men meget kan ændre sig, ved vi.

Uden at det skal blive politisk spåkoneri, så er dagsordenen rykket i retning af løsninger for borgerne, i stedet for ensidig jublen over digitalisering og ensidig skyde skylden på fremmede. Og S' rykken mod højre på visse punkter klemmer også blå stue.

Jernbanen tipper ikke balancen en tøddel, men kan sammen med andet "miljø-noget" signalere "grøn velvilje". Dermed skal man ikke tro at jernbanen i Danmark nu skifter til "noget vitalt for samfundet" fra stort set at være "politisk legetøj" for trafikselskaber, politikere og andre interessenter.

Kort sagt kommer initiativerne for sent, for at rykke - man skal vise resultater, ikke igangsætte eller foreslå og alle kan jo konstatere at jernbanen i de kommende ti år vil være en kundefjendsk legeplads for udviklingsprojekter..

--
- busser når det er billigst

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af Lars Viinholt, torsdag 24. januar, 2019, 12:51 (85 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja så må vi jo håbe på, at venstrefløjen ikke ødelægger lige så meget for jernbanen, som da de havde magten fra 1993 til 2001.
Det var i korthed:
1. opgivelse af EL-projektet
2. bestilling af IC4-togene
3. nedprioritering af vedligeholdelsen af de faste anlæg.

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af Togbus, Foldingbro, torsdag 24. januar, 2019, 14:23 (85 dage siden) @ Lars Viinholt

Tilføj gerne:
4) opdelingen mellem DSB og Banestyrelsen, hvorved DSB fik tildelt store dele af infrastrukturen, således at hverken person- eller godstransport egentlig kunne udbydes eller konkurrenceudsættes, for sidstnævnte betød det i praksis nedlæggelse.

Men de tåbelige ideer (inkl pkt 1-3) er født af nogle få ledende embedsmænd som benytter et belejligt tidspunkt til at få tilsyneladende gode ideer igennem hos ledende politikere, men som så viser sig at have store, langsigtede konsekvenser, der selvfølgelig rækker langt ud over både valgperioder og resultatkontrakter..

--
- busser når det er billigst

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af gaest, fredag 25. januar, 2019, 17:39 (84 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I morges gav prognoserne rød blok 54% af stemmerne. Men meget kan ændre sig, ved vi.

Et rødt lertal sikrer ikke en rød regering, det har i praksis vist sig at man ikke kan bruge feks Enhedslistens mandater til noget.
Uanset hvilken regering vi ender med efter et valg, har de allesamen et eller andet sort får der ikke dur til noget, men som hensyn til støttespartier, kammeratskab eller anciennitet eller noget fjerde byder at vedkommende skal have en ministerpost, så bliver det som regel Transport/Trafikministerposten vedkommende får.

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af Lars Viinholt, fredag 25. januar, 2019, 19:12 (84 dage siden) @ gaest

Det var Mogens Lykketoft, der som finansminister droppede EL-projektet, og at kalde ham for "et sort får, der ikke dur til noget" , kan vist ikke holde for en nærmere prøvelse.
Men fejlen både dengang og nu er, at venstrefløjen lader sig de mest håbløse projekter (som "Gode Tog Til Alle" og nu "Timeprojektet") binde på ærmet af forskellige uansvarlige "projektmagere", der lover guld og grønne skove for jernbanerne om 10, 20 eller 30 år, og som er komplet ligeglade med etablering af forsvarlig og pålidelig drift her og nu. Imens siver passagererne lige så stille væk - pensionisterne har man f.eks. med en 50% prisforhøjelse på det seneste jaget over i fjernbusserne.

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af gaest, lørdag 26. januar, 2019, 08:22 (83 dage siden) @ Lars Viinholt

Det var Mogens Lykketoft, der som finansminister droppede EL-projektet, og at kalde ham for "et sort får, der ikke dur til noget" , kan vist ikke holde for en nærmere prøvelse.
Men fejlen både dengang og nu er, at venstrefløjen lader sig de mest håbløse projekter (som "Gode Tog Til Alle" og nu "Timeprojektet") binde på ærmet af forskellige uansvarlige "projektmagere", der lover guld og grønne skove for jernbanerne om 10, 20 eller 30 år, og som er komplet ligeglade med etablering af forsvarlig og pålidelig drift her og nu. Imens siver passagererne lige så stille væk - pensionisterne har man f.eks. med en 50% prisforhøjelse på det seneste jaget over i fjernbusserne.

Min kommentar gik på posten som TRANSPORTMINISTER. Lykketoft har aldrig været Trafik/Transportminister. Venstrefløjen er mere til DSB end til jernbane. Derfor slugte de DSB's drøm om et højhastighedsdieselnet (som andre operatører reelt ville være udelukket fra) råt.
Som bekendt står DSB's drøm om et diesel-højhastighedsnet nu oversmurt med grafitti på diverse sidespor og afventer ophugning eller at en sagesløs køber går i fælden.

Regeringens trafikudspil forventes i starten af februar 2019

af Jens Hansen, lørdag 26. januar, 2019, 08:59 (83 dage siden) @ gaest

Og deres næste skridt med Fremtidens Tog, er med samme hensigt (monopol)

Hvornår begynder sektoren at arbejde for passagererne, og ikke for dem selv?

JH

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen