Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye diesel lok nogle steder i Europa? (Generelt)

af Frank Poulsen, 22/4 2019, 19:48 (1831 dage siden)

Afledt af debatten om godstog og trætog til Junckers i Køge, så vil jeg følge op med en ny vinkel.

Er der nogle lande i Europa der har bestilling på nye gods lokomotiver? Kan godt være de ikke for nuværende er godkendt til kørsel i DK, men hvis et diesel lok er helt nyt, tænker jeg det er noget nemmere at få ERTMS i det og ikke lige så ukendt?

Kunne det være utænkeligt for eksempelvis CFL Cargo at gå med på en sådan ordre og få 2 diesellok til kørsel i Danmark, udrustet med dansk ATC og dansk ertms og dansk ETCS (S-banen). For på den måde at være fremtidssikret. Der må jo trods alt være mange muligheder for kørsel og udlejninger i de næste mange år med behov for diesel. Både i form af elektrificeringsopgaver og anden midlertidig kørsel. Flytning af materiel gennem det ene eller anden type område osv osv osv.

Hvad koster et nyt diesel lokomotiv i grunden? Jeg er med på der er mange godkendelser der skal til, typegodkendelser osv. Men alligevel?

Og hvad koster det at leje et lokomotiv i døgnet? hvis Aarsleff indlejer et lokomotiv osv.?

Kan godt være jeg er for nysgerrig og jeg ikke kan få disse ønskede oplysninger om priser på leje og køb :) Men jeg er jo nysgerrig, og hvor skulle man ellers spørge :)

Bemærk jeg efterlyser ikke en masse debat om at det aldrig kan svare sig osv. Det er jeg med på der er mange der vil mene. Jeg efterlyser priser på hvad det reelt vil koste :)

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af andersj, Aalborg, 22/4 2019, 20:29 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Finske VR skrev i sidste uge kontrakt på 60 diesellokomotiver med option på 100 ekstra med Stadler. Det er godt nok ikke samme sporvidde som i resten af Europa. Ordren har en værdi på 220 mio. Euro, men inkludere også vedligehold. De kan køre 120 km/t, trække et godstog på 2000 tons og leveres med ETCS og lokal STM boks.

[image]


Siemens Vectron kan også leveres i en diesel version som bl.a. RDC Deutschland købte to af i 2017 til brug for deres "Autozug Sylt" der er en konkurrent til Deutsche Bahns "Sylt Shuttle" mellem Nibøl og Vesterland på Sild.

[image]

--
Mvh Anders

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Allan Støvring-Nielsen, 22/4 2019, 20:39 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Lige en præcisering:

ETCS er sikkerhedssystemet på fjernbanen.

CBTC er sikkerhedssystemet på S-banen.

mvh, Allan

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Peter Christensen, 22/4 2019, 20:41 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvad koster et nyt diesel lokomotiv i grunden? Jeg er med på der er mange godkendelser der skal til, typegodkendelser osv. Men alligevel?

Tja, der er ikke meget nybygget. En BR245 fra Bombardier koster vel henad 27-30 mio. kr.....måske mere hvis ordren er lille og krav til sikkerhedsudrustning mange.
Engang havde Siemens en vectron i ren diesel-udgave med en stor MTU-motor. Men det har vidst ikke været den store sællert....og da vectron er ved at være et ældre koncept, så er der næppe længe til at en ny udgave dukker op (noget med TSI-krav). Om Siemens da vil beholde en ren dieseludgave i kataloget; aner det ikke, men diesel er ikke just set som noget positivt i disse miljø/klimatider.
Om Progress rail eller GE gider rode med de tossede europæers sikkerhedssystemer til deres loko - vides ikke. Ret beset er der næppe det store salg i Europa for store diesellokomotiver.

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af FutteV, 22/4 2019, 22:14 (1831 dage siden) @ Peter Christensen

Kunne da ellers være sjovt med en Europæisk GE ES44 / ET44 lokomotiv. EMD/GMD laver stadig lokomotiver af typen SD70ACe/-T4 :)

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/4 2019, 20:43 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Der anskaffes jævnligt diesellokomotiver til flere operatører rundt om i Europa. Generelt er markedet for store strækningslokomotiver med 3.000-4.000 HK) for nedadgående, mens lokomotiver i 1.000-2.000 HK klassen stadig er ret stort.
Der kan umiddelbart anskaffes Vossloh DE 18, Stadlers nye lok til VR, og CZ-Loko Effishunter 1000 med ETCS, ligesom der stadig bygges den noget større Bombardier TRAXX DE ME eller helt op til Stadlers EURO 4001

Prisen afhænger af størrelsen og går fra omkring 15 mio til 25 mio kr pr stk.
Dertil kommer engangsomkostninger til den unikke danske ETCS godkendelse (Danmark installerer indtil videre en unik ETCS baseline) samt den unikke danske STM boks, der skal designes, bestilles, indbygges og godkendes. Engangs omkostningerne kan godt løbe op til et pænt stort to-cifret mio beløb i danske kroner.

Som en pudsighed i det meste af Europa, er det leverandøren af lokomotivet, der skal bære alle risici for om ETCS/STM systemet nu også virker med det unikke ERTMS udstyr i Danmark (andre lande bygger også forskellige funktioner ind i "deres" ERTMS). Risicien er primært forsinkede leverancer, dagbøder og overarbejde til ingeniører, der i forvejen har rigeligt at lave, og dermed forsinker næste projekt.

Ialt skal du nok regne med at lægge et sted mellem 4 og 10 mio kr på hvert enkelt lokomotiv, for at få det til at kunne køre i Danmark. Men det kan hurtigt blive meget højere.

Altså vil en investering i to nye lok til CFL, som du foreslår snildt kunne være på mellem 38 og 70 mio kroner. Læg dertil, at investeringen i STM udstyret er midlertidigt, og at perioden STMen er påkrævet er for kort, til at det kan finansieres gennem de priser, som kunderne vil betale. Hvis CFL eksempelvis investerede i nye lok, for at "være de eneste der kan køre", vil de blive underbudt af alle konkurrenter, så snart, der ikke skal bruges STM boks længere og kun vinde kontrakter med tab.
I andre lande er transitionsperioden (hvor der skal bruges STM) enten umådelig lang eller ultra kort i forhold til Danmark.

Leasingprisen for et lokomotiv ligger på omkring 1.000 EUR pr døgn.

Dertil kommer at de fleste leverandører af ERTMS har rygende travlt, og ikke for alvor har lyst til at løbe projektrisici og allokere sparsomme ERTMS ressourcer til en håndfuld danske lokomotiver, når andre operatører bestiller ETCS til 50-100 enheder af gangen.

Som det siges: "Med ERTMS behøver jernbanen ingen fjender".

Lasse

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Frank Poulsen, 22/4 2019, 20:52 (1831 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg kan forstå jeg ikke er ekspert hehe. Hvilket jeg dog heller aldrig har påstået selvfølgelig, men man lærer jo så længe man lever.

Hvorfor er STM boksen midlertidig? Jeg troede det ville være en fremtidssikker løsning. Men kan godt se 70 millioner for 2 brugbare lokomotiver er mange penge!

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/4 2019, 20:58 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg kan forstå jeg ikke er ekspert hehe. Hvilket jeg dog heller aldrig har påstået selvfølgelig, men man lærer jo så længe man lever.

Hvorfor er STM boksen midlertidig? Jeg troede det ville være en fremtidssikker løsning. Men kan godt se 70 millioner for 2 brugbare lokomotiver er mange penge!

STM boksen læser de eksisterende ATC baliser og oversætter disse til togets ETCS system. Når ERTMS (ETCS baliser)er rullet ud i hele landet, er der ikke behov for STM.

ATC anlæg bygges ikke længere, så nye tog skal have ETCS og STM frem til BDK er færdige med Signalprogrammet i 2030.

Principielt kan BDK dispensere fra kravet om STM, ved at give tilladelse til at lokomotver med ETCS får lov at køre på ikke ombyggede strækninger efter reglerne for tog uden indbygget ATC. Men det er uklart, om dette vil være realistisk.

Lasse

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Frank Poulsen, 22/4 2019, 21:04 (1831 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ahhh tusind tak for svar :) Sikke klog man bliver

Men ja, det skulle man jo mene ville give god mening at give lov til at køre efter regler uden ATC. Og det er den boks der er den dyre? Hvis man undlod den ville det give mere mening i investeringen?

Avatar

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2019, 21:13 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Men ja, det skulle man jo mene ville give god mening at give lov til at køre efter regler uden ATC. Og det er den boks der er den dyre? Hvis man undlod den ville det give mere mening i investeringen?

Den er "dyr" fordi du kun har forholdsvis få år at afskrive udgiften på. Så bliver den dyr pr år i drift og derved pr tur.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Peter Christensen, 22/4 2019, 21:30 (1831 dage siden) @ Michael Deichmann

Den er "dyr" fordi du kun har forholdsvis få år at afskrive udgiften på. Så bliver den dyr pr år i drift og derved pr tur.

+ godkendelsescirkusset....det koster også, men ellers enig.

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af Eyolf, 22/4 2019, 22:55 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

I Norge skal det bestilles nye diesellok persontogene til Nordlandsbanen, den eneste dieseldrevne banen i Norge, hvor man kjører loktrukne persontog. I skrivende stund er det ennå ikke avgjort hva som blir valgt. Jeg skal prøve å holde dere orientert.I mellomtiden kan dere jo studere et godt knippe norske diesellok her.


Årsaken til nybestillingen er at NSBs type Di4 nærmer seg grensen for økonomisk levetid:
[image]

Di4 er, som kjent, teknisk tilnærmet lik DSBs type ME:
[image]

(Flere danske lok her)

Nye diesel lok nogle steder i Europa?

af XAL Olesen, 22/4 2019, 23:19 (1831 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej Frank

Jeg er næsten dagligt på denne hjemmeside for at se og der sker noget i jernbaneverdenen. Her står der generelt meget om nyanskaffelser i (næsten hele) verden:

https://www.lok-report.de/

Men mere specifikt viser denne hjemmeside masser om selve jernbaneindustrien:

https://www.railwaygazette.com/

Sidst men ikke mindst er der masser af oplysninger i f.eks. www.lok-magazin.de (kommer 12 gange om året og et fund til prisen) samt https://minirex.ch/eisenbahn-revue-international.aspx som jeg køber når jeg kommer forbi Hamburg Hauptbahnhof (det er for dyrt at abonnere fast på).

Så skulle du vist være dækket ind.

Mvh
XAL Olesen


Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak