Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af andersj, Aalborg, 8/7 2019, 14:02 (1753 dage siden) @ Poul Brandt


Inkluderer det nye 5-blok anlæg automatisk togkontrol? Altså at togene stopper automatisk,hvis de kører forbi et rødt signal?

Ja, ATC. Uden ATC eller ETCS må der ikke køres mere end 120 km/t i Danmark (hvilket også var grunden til at man har kørt 120 km/t indtil i lørdags).

--
Mvh Anders

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af kka-dk, 8/7 2019, 22:56 (1753 dage siden) @ andersj


Inkluderer det nye 5-blok anlæg automatisk togkontrol? Altså at togene stopper automatisk,hvis de kører forbi et rødt signal?


Ja, ATC. Uden ATC eller ETCS må der ikke køres mere end 120 km/t i Danmark (hvilket også var grunden til at man har kørt 120 km/t indtil i lørdags).

Jeg har ladet mig fortælle, at der ikke er tale om "rigtig" ATC, men kun ATC-togstop. Eller i hvert fald at der ikke er fuld hastighedsovervågning mellem blokkene. Er der nogle der kan be- eller afkræfte det?

Og hvis det er rigtigt, så må det da kræve (endnu) en dispensation fra TBST, da der mig bekendt kun må køres 120 km/h på ATC-togstop-strækninger?

Og et tillægsspørgsmål: Hvordan er togdetekteringen lavet? Der er tilsyneladende hverken traditionelle sporisolationer eller akseltællere?

Mvh. Klaus K.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af andersj, Aalborg, 8/7 2019, 23:25 (1753 dage siden) @ kka-dk


Inkluderer det nye 5-blok anlæg automatisk togkontrol? Altså at togene stopper automatisk,hvis de kører forbi et rødt signal?


Ja, ATC. Uden ATC eller ETCS må der ikke køres mere end 120 km/t i Danmark (hvilket også var grunden til at man har kørt 120 km/t indtil i lørdags).


Jeg har ladet mig fortælle, at der ikke er tale om "rigtig" ATC, men kun ATC-togstop. Eller i hvert fald at der ikke er fuld hastighedsovervågning mellem blokkene. Er der nogle der kan be- eller afkræfte det?

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2019/Bilag-2019/3_3...

--
Mvh Anders

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af Bjarke Hvass, Valby, 9/7 2019, 08:51 (1753 dage siden) @ kenkari

Den kan du ikke regne med, blandt andet står der at lille syd har ATC :-D

Og det samme gælder (Hobro)-Aalborg.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af andersj, Aalborg, 9/7 2019, 09:52 (1753 dage siden) @ Bjarke Hvass

Den kan du ikke regne med, blandt andet står der at lille syd har ATC :-D


Og det samme gælder (Hobro)-Aalborg.

Beklager, der var jeg lidt for hurtig.

--
Mvh Anders

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af Carsten, 9/7 2019, 09:50 (1753 dage siden) @ andersj

CBTC til Farum:-|

Mvh

Carsten

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af steenth, 9/7 2019, 10:08 (1753 dage siden) @ Carsten

CBTC til Farum:-|

Den er korrekt i forhold til man forventede, da man tegnet kortet. Det skulle have være i drift 2. kvartal i år og installationsarbejdet er gjort. Muligvis bliver det i løbet af i år. Men pt. melder Banedanmark ikke noget ud omkring tidsplan og jeg bekendt er der ikke reserveret tid til de nødvendige teste endnu.

Mvh
Steen

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af Carsten, 9/7 2019, 13:19 (1753 dage siden) @ steenth

Derfor mit :-|
Thybanen = “Intet togkontroanlæg planlagt” er vel også lidt ude af trit med virkeligheden.
Kortet er hverken fugl eller fisk lige som mange andre “oplysninger” i netredegørelsen.

Mvh

Carsten

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af steenth, 8/7 2019, 23:33 (1753 dage siden) @ kka-dk


Inkluderer det nye 5-blok anlæg automatisk togkontrol? Altså at togene stopper automatisk,hvis de kører forbi et rødt signal?


Ja, ATC. Uden ATC eller ETCS må der ikke køres mere end 120 km/t i Danmark (hvilket også var grunden til at man har kørt 120 km/t indtil i lørdags).


Jeg har ladet mig fortælle, at der ikke er tale om "rigtig" ATC, men kun ATC-togstop. Eller i hvert fald at der ikke er fuld hastighedsovervågning mellem blokkene. Er der nogle der kan be- eller afkræfte det?

I TIB er det afmærket som fuld ATC. Men jeg har lagt mærke til stiltene, når man forlod ETCS området står ATC-togstop. Men det er pt. vendt imod siden, så de er ikke synlige og derved aktive...

Og et tillægsspørgsmål: Hvordan er togdetekteringen lavet? Der er tilsyneladende hverken traditionelle sporisolationer eller akseltællere?

Mig bekendt akseltællere.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af kka-dk, 10/7 2019, 23:04 (1751 dage siden) @ steenth

Jeg har ladet mig fortælle, at der ikke er tale om "rigtig" ATC, men kun ATC-togstop. Eller i hvert fald at der ikke er fuld hastighedsovervågning mellem blokkene. Er der nogle der kan be- eller afkræfte det?


I TIB er det afmærket som fuld ATC. Men jeg har lagt mærke til stiltene, når man forlod ETCS området står ATC-togstop. Men det er pt. vendt imod siden, så de er ikke synlige og derved aktive...

Det var netop disse skilte, der gjorde mig en smule mistænksom. Der er mig bekendt ikke efterfølgende "rigtige" ATC-skilte (17.27), så der er vel noget galt her?

Har vi en lokomotivfører her, der kan be-eller afkræfte fuld ATC-overvågning på strækningen? Det må da være enkelt at konstatere?

Og et tillægsspørgsmål: Hvordan er togdetekteringen lavet? Der er tilsyneladende hverken traditionelle sporisolationer eller akseltællere?


Mig bekendt akseltællere.

Er du sikker? Der er ingen at se i nærheden af AM'erne.

Mvh. Klaus K

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af Bobdyret, 11/7 2019, 00:41 (1751 dage siden) @ kka-dk

Har vi en lokomotivfører her, der kan be-eller afkræfte fuld ATC-overvågning på strækningen? Det må da være enkelt at konstatere?

Ja, der er fuld ATC overvågning på hele strækningen.
Det er faktisk ret sjovt, at køre forbi det sidste AM signal på `en grøn, og der så er 15 km til næste signal :) det er nogle lange blok-afsnit.

Og et tillægsspørgsmål: Hvordan er togdetekteringen lavet? Der er tilsyneladende hverken traditionelle sporisolationer eller akseltællere?


Mig bekendt akseltællere.


Er du sikker? Der er ingen at se i nærheden af AM'erne.

Mvh. Klaus K

Her er hvad strækningen er udstyret med...

/Bo

[image]

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af kka-dk, 11/7 2019, 09:47 (1751 dage siden) @ Bobdyret

Har vi en lokomotivfører her, der kan be-eller afkræfte fuld ATC-overvågning på strækningen? Det må da være enkelt at konstatere?


Ja, der er fuld ATC overvågning på hele strækningen.
Det er faktisk ret sjovt, at køre forbi det sidste AM signal på `en grøn, og der så er 15 km til næste signal :) det er nogle lange blok-afsnit.

Og et tillægsspørgsmål: Hvordan er togdetekteringen lavet? Der er tilsyneladende hverken traditionelle sporisolationer eller akseltællere?


Her er hvad strækningen er udstyret med...

Mange tak - rart med substantiel information.

Blot mystisk med ATC-Togstop-skiltene, og de tilsyneladende manglende ATC-skilte?

Mvh.
Klaus K

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af RasmusD, 11/7 2019, 10:47 (1751 dage siden) @ kka-dk

Jeg skal ikke kloge mig på hvorfor der tilsyneladende er opstillet skilte med ATC-togstop, men den slags skilte optræder kun ved overgang fra et system til et andet. Og da der er ATC hele vejen fra Københavns Hovedbanegård til Ringsted og videre, er det ikke nødvendigt.

Havde der været aktiv ETCS på strækningen, så skulle der skilte op ved skifteområdet.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af mikedk2100, 8/7 2019, 20:29 (1753 dage siden) @ Poul Brandt

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen: Nu er midlertidigt signalsystem endelig klar

https://ing.dk/artikel/180-kmt-ekstra-tog-paa-ringstedbanen-nu-midlertidigt-signalsyste...

--------------------

Inkluderer det nye 5-blok anlæg automatisk togkontrol? Altså at togene stopper automatisk,hvis de kører forbi et rødt signal?

Jo men intet er jo så godt, at det ikke også er skidt for noget. Når nu det ekstra tog skal klemmes ind, og der samtidig er sporarbejde i det meste af juli på Fyn, så betyder det, at regionaltoget fra Næstved til København får et ophold på 20 minutter i Ringsted. De kan næppe indhentes, selvom toget må køre hurtigere på den nye bane. DSB fortæller, at alternativet ville være busser - så på den måde er det jo meget godt. Men man spørger sig selv, hvorfor man ikke bare lader lyntoget fra Fyn køre via Roskilde en måned mere, præcis som det gjorde indtil i dag...

https://www.tv2east.dk/artikel/pendlere-paa-hurtigtog-maa-vente-20-minutter-i-ringsted

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af Frank Poulsen, 8/7 2019, 20:30 (1753 dage siden) @ mikedk2100

Mange ting man undres over. Men virkelig god pointe!

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af andersj, Aalborg, 8/7 2019, 20:57 (1753 dage siden) @ mikedk2100

Man kan undre sig over hvorfor togene ikke bare kan køre 10-20 minutter senere fra Næstved? Men det ser ud til at de gerne vil vende alle tog i spor 1 i Næstved også kan det ikke lade sig gøre at køre senere.

--
Mvh Anders

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af cml, 10/7 2019, 18:35 (1751 dage siden) @ mikedk2100

Er samme sporabejde skyld i en rejse tid på 3h22m mellem Kbh og Aarhus med lyn? Ifølge rejseplanen. Mindes da det plejer at være 2h50m.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen

af andersj, Aalborg, 10/7 2019, 18:38 (1751 dage siden) @ cml

Er samme sporabejde skyld i en rejse tid på 3h22m mellem Kbh og Aarhus med lyn? Ifølge rejseplanen. Mindes da det plejer at være 2h50m.

Ja, lyntoget holder vist i 20 min i Ringsted i østlig retning og regionaltoget (over Køge Nord) i vestlig.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak