Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne? (Jernbanen i dag)

af T.Randrup, 9/7 2019, 16:08 (1753 dage siden)

Hej Jernbanen,

Jeg stødte for nyeligt på det fænomen at besøge alle stationer på et givent netværk på kortest tid. I London er det vist ret kendt, kendt under navnet "Tube Challenge", I New York har de også en udgave med deres subway og i Berlin har de S-Bahn challenge, som er ved så småt at blive startet op.

Jeg spekulerede på, om der er nogle her, der før har prøvet udfordringen med Københavns 85 s-togstationer? Og evt. hvad jeres tid var?

Jeg tog en testkørsel den 1. juli, og fik en ganske fin tid på 6 timer, 16 minutter og 59 sekunder.

Hilsen T. Randrup

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Frank Poulsen, 9/7 2019, 16:38 (1753 dage siden) @ T.Randrup

Skal man stige af toget på hver station og på et nyt? eller bare køre igennem?

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Bongo-Anders, 9/7 2019, 16:45 (1752 dage siden) @ Frank Poulsen

Mener at reglen er at toget bare skal standse på stationen.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 16:50 (1752 dage siden) @ Frank Poulsen

I følge The Telegraphs artikel om The Tube Challenge, skal man kun enten standse eller afgå fra station, i dette tilfælde et s-tog. Man må bruge taxa, bus og biler, så længe at man enten afgår eller ankommer med s-tog fra alle stationerne.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af 1993matias ⌂, KH, 9/7 2019, 19:11 (1752 dage siden) @ T.Randrup

Jeg tog en testkørsel den 1. juli, og fik en ganske fin tid på 6 timer, 16 minutter og 59 sekunder.

Hvilken rute tog du? Det lyder som en rimelig god tid

Har du så overvejet den lidt større udfordring; alle danske stationer?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 19:16 (1752 dage siden) @ 1993matias

Jeg startede i Køge, og kørte til Dybbølsbro.
Fra Dybbølsbro med B til Høje Taastrup.
Fra Høje Taastrup med bus 40 E til Malmparken.
Malmparken - Frederikssund
Frederikssund - Klampenborg
Klampenborg - Hellerup
Hellerup - Hillerød
Hillerød - Allerød
Allerød med bus til Farum
Farum - Ryparken
Ryparken Vigerslev Allé.

Og ja, alle stationer i Danmark kunne da være spændende, selvom det lyder som lidt af en mundfuld, både i pris og tid.
da jeg er studerende i hovedstadsområdet, har jeg et ungdomskort, der gør, at jeg kan rejse ubegrænset i zone 0-99, så det var oplagt at tage s-togstationerne.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af krabsen, 9/7 2019, 19:38 (1752 dage siden) @ T.Randrup

For en årrække siden var der et par der tog turen på S-togsnettet - men med lidt strammere plan, idet de ikke måtte bruge bus eller andet - S-tog hele vejen.

Der var svjh noget med at de fik dispensation fra DSB, så de ikke skulle tænke på at klippe kortet..

Det må stå i et gammelt nummer af Jernbanen - hvor skulle jeg ellers have set om det? :-P

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 19:41 (1752 dage siden) @ krabsen

Jaså!

Altså, grunden til jeg satte de regler for mig selv, var som sagt, at det er reglerne for Tube Challenge, og tænkte, at det var lidt i samme boldgade.
Hvordan finder jeg frem til det nummer?

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af krabsen, 9/7 2019, 21:43 (1752 dage siden) @ T.Randrup

Altså, grunden til jeg satte de regler for mig selv, var som sagt, at det er reglerne for Tube Challenge, og tænkte, at det var lidt i samme boldgade.
Hvordan finder jeg frem til det nummer?

Keine ahnung - finde en-eller-anden der har alle numre og begynd at bladre? ;-)

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af krabsen, 10/7 2019, 14:43 (1752 dage siden) @ krabsen

Altså, grunden til jeg satte de regler for mig selv, var som sagt, at det er reglerne for Tube Challenge, og tænkte, at det var lidt i samme boldgade.
Hvordan finder jeg frem til det nummer?


Keine ahnung - finde en-eller-anden der har alle numre og begynd at bladre? ;-)


Nå, det ser ud til at have været i 1990 jfr. et andet indlæg i tråden..:-)

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af 1993matias ⌂, KH, 9/7 2019, 20:48 (1752 dage siden) @ T.Randrup

God rute, men med en bil ville det måske kunne køres hurtigere, især fordi man undgår at køre samme strækning to gange:
Køge - Ny Ellebjerg
Ny Ellebjerg - Danshøj
Danshøj - Høje Tåstrup (RE-tog til Valby)
Valby - Frederikssund (bil til Hillerød)
Hillerød - Bernstorffsvej (bil til Klampenborg)
Klampenborg - Hellerup
Hellerup - Danshøj (ringbanen)
Danshøj - Farum

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 20:52 (1752 dage siden) @ 1993matias

Ja, det kunne sikkert godt lade sig gøre. Jeg brugte ret lang tid på Høje Taastrup med at vente på bussen. Men det her var en mandag formiddag, hvor det bare var mig, og jeg har ingen bil og, som sagt længere oppe, få økonomiske midler :-)

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 20:53 (1752 dage siden) @ 1993matias

Desuden mener jeg måske, at det er sjovere kun at gennemføre med offentlig transport. Hvor er ellers morskaben?

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af krabsen, 9/7 2019, 21:42 (1752 dage siden) @ T.Randrup

Desuden mener jeg måske, at det er sjovere kun at gennemføre med offentlig transport. Hvor er ellers morskaben?

Enig :-) - og måske endda begrænset til tog.
Du kunne f.eks. tage toget fra Køge til Roskilde og videre til Høje Tåstrup - eller Lille Nord + kystbanen mellem Hillerød og Klampenborg - men det er ikke sikkert det gør det hurtigere :-P

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 9/7 2019, 21:45 (1752 dage siden) @ krabsen
redigeret af T.Randrup, 9/7 2019, 22:08

Altså, det kunne jo blive virkelig spændende i 2024, når letbanen åbner :-P
Jeg glæder mig sådan...Så kan man tage fra Glostrup til Lyngby og tage strækningerne på den måde

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Niels Buch, 10/7 2019, 13:01 (1752 dage siden) @ T.Randrup

Jeg tog en testkørsel den 1. juli, og fik en ganske fin tid på 6 timer, 16 minutter og 59 sekunder.


D. 31 januar 2016 (sidste dag hvor jeg havde DSB Frikort), kørte jeg hele S-togsnettet igennem med udgangspunkt i Brøndbyøster. Af mine billeder fremgår at jeg tog afsted ca. kl. 10:30. Mit sidste billede, som er taget på Kildedal er taget 17:45 og ifølge rejseplanen burde jeg så kunne have været tilbage i Brøndbyøster 40 minutter senere. Så summasummarun har turen vel taget små 8 timer. Kunne i princippet have været gjort 10 minutter hurtigere ved ikke at stå af på Kildedal.

Turen var: Brøndbyøster – Høje Taastrup, Høje Taastrup – Farum, Farum – Svanemøllen, Svanemøllen – Hillerød, Hillerød – Hellerup, Hellerup – Klampenborg (her snød jeg lidt og tog kystbanen), Klampenborg – Hellerup (med S-tog), Hellerup – Ny Ellebjerg (via Nørrebro), Ny Ellebjerg – Køge, Køge – Dybbølsbro, Dybbølsbro – Frederikssund, Frederikssund – Valby, Valby – Brøndbyøster.

Hilsen
Niels

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Davste, 10/7 2019, 13:53 (1752 dage siden) @ T.Randrup

I 1990 endte nogle gutter i Guinness Rekordbog, efter at have været rundt på S-banen. Dengang så S-togsnettet lidt anderledes ud, Ringbanen var der ikke, og der var “kun” 79 stationer.

Men din tid ser rigtig fin ud i forhold til deres.

Der kan læses lidt om det her: https://urdata.dk/rekord.htm

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 10/7 2019, 18:54 (1751 dage siden) @ Davste

Tusind tak for dette tip! Nu lader det til, at da han satte rekorden, var det udelukkende med s-tog. Jeg har regnet lidt, at den rute jeg vil tage kommer til at tage 7 timer og 7 minutter. Men det er nok på grund af de flere stationer, siden 1990.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Davste, 10/7 2019, 18:48 (1751 dage siden) @ T.Randrup

Det er altid sjovt med den slags udfordringer. Jeg kunne også godt selv være fristet af det.

En anden udfordring, der også er forsøgt i flere byer, er at tage mindst et stop med alle linjer, og alle former for offentlig transport i København.

I København har vi:
-7 S-togslinjer (A,B,Bx,C,E,F,H)
-2 Metrolinjer
-IC Tog, Regionaltog, Øresundstog, Lokaltog
-Havnebussen
-Og da det sikkert også er nødvendigt med noget buskørsel undervejs, kunne man også tage mindst et stop med de forskellige kategorier, altså A,C,E,S,R, og “almindelige linjer”.

Her er det forsøgt i London i en sjov lille julespøg:

https://m.youtube.com/watch?v=m4AqfG3vf6o&t=1s

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af 1993matias ⌂, KH, 11/7 2019, 13:55 (1751 dage siden) @ T.Randrup

Jeg har kigget lidt på det, den hurtigste forbindelse, jeg kan komme på er på 5 timer og 27 minutter (uden sporarbejder):
Frederikssund (C) - Carlsberg (B) - Høje Tåstrup (RE) - Kh (A) - Hundige (E) - Køge - Køge Nord (RE) - Ny Ellebjerg (F) - Ryparken (B) - Farum (bil) - Hillerød (A) - Holte (E) - Bernstorffsvej (bil) - Klampenborg (C) - Vesterport (slut).

Der er nogle skift på 1-2 minutter, så 5:27 er et meget optimistisk bud. Men det kan helt sikkert gøres på under seks timer - giver man den 20 minutter mere, så er den meget robust. Er der nogen, der er friske på at prøve? :-D

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Matthias, 6/10 2019, 16:48 (1663 dage siden) @ 1993matias

Jeg er helt klart frisk på en tur mere.
Jeg er først lige blevet bekendt med dette forum så jeg tog den solo i dag :-)

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Matthias, 6/10 2019, 16:44 (1663 dage siden) @ T.Randrup
redigeret af Matthias, 6/10 2019, 17:11

Jeg har lige gennemført udfordringen i tiden 5 timer 56 og 33 sekunder.
Ruten jeg valgte:
Bemærk det er weekend køreplan så ingen eksprestog der springer stationer over. Klar fordel!!!
Køge - Hellerup
Hellerup - Klampenborg (øresundstog)
Klampenborg - Hellerup
Hellerup - Hillerød
Hillerød - Birkerød
Birkerød - Farum (500S)
Farum - Ryparken
Ryparken - Vigerslev Allé
Vigerslev Allé - Danshøj
Danshøj - Valby
Valby - Høje Taastrup (InterCity)
Høje Taastrup - Carlsberg
Carlsberg - Ølstykke
Ølstykke - Frederikssund (togbus)

Der er klart mulighed for forbedringer:
- Specielt togbussen skal væk.
- Byggeri ved Lyngby st. Gav et ekstra skift.
- Personale mangel gjorde at line C kørte med færre tog.

Under optimale forhold tror jeg ikke 40 minutter hurtigere er umuligt

Jeg tror tilgengæld det var en fordel at køre i weekenden fordi man så slipper for at skifte mellem A og E på Køge banen.
Hvad jeg gjorde mellem Danshøj - Carlsberg var lidt et sats og improviseret fordi jeg missede et B tog mod Høje Taastrup.

Jeg har taget videoer af det hele så jeg smider en film på YouTube senere.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 6/10 2019, 18:40 (1663 dage siden) @ Matthias

Den rute ser spændende ud!

Bemærk, at reglerne siger ingen bil, og afgang/ankomst ved alle stationer med s-tog. Desuden mener jeg, at turen desværre skal være på en hverdag.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Matthias, 6/10 2019, 18:54 (1663 dage siden) @ T.Randrup

Ifølge Guinness Rekordbog så er reglen om hverdag tilføjet fordi der er stationer i London der kun er åben i hverdagene. Den station der kommer nærmest er Kildedal men det er kun natten mellem fredag og lørdag den er lukket.
Der blev ikke brugt bil. Bus er tilladt til at navigere mellem ruter
Og togbus kan ikke ligefrem siges at være en fordel

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Vollensir, 7/10 2019, 12:22 (1663 dage siden) @ T.Randrup

I Banebøgers bog: På sporet af 1988 side 6. Står følgende:

Kan man kører hele S-tognettet igennem på knap 6 timer?
For Sven Andersen og Stig Nielsen lykkedes forsøget, og de blev værdigt hædret af DSB, pressen og en lille menneskeskare i Køge den 13. Juli 1988.

Turen tog 5 timer og 49 minutter, men der er siden beregnet at en lignende tur kan gørers på 5 timer og 12 minutter.

Ja det var dengang i 1988, ved godt at S-tognettet er udbygget noget siden dengang

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Rørvig Station, 7/10 2019, 12:10 (1663 dage siden) @ T.Randrup

En mere tidskrævende og kompliceret at beregne udfordring kunne være at samtlige s-togsstationer, med ophold. Kræver nok at man starter med første tog fra Høvelte.

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Matthias, 7/10 2019, 18:25 (1662 dage siden) @ T.Randrup

Hvis nogle har lyst til at se hvordan min tur gik i søndags så har jeg lavet to videoer på YouTube, hvor man kan se mine overvejelser i planlægningen og efterfølgende turen.

YouTube video

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 7/10 2019, 18:43 (1662 dage siden) @ Matthias

Fin video,

I dag var jeg rundt med en veninde, og vi gennemførte på 5 timer, 53 minutter og 32 sekunder. Vi skrev logbog og havde journalist og fotograf fra Ud&Se med.

På en hverdag ;-)

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af Jakob S Engbaek, 8/10 2019, 21:32 (1661 dage siden) @ T.Randrup

Fin video,

I dag var jeg rundt med en veninde, og vi gennemførte på 5 timer, 53 minutter og 32 sekunder. Vi skrev logbog og havde journalist og fotograf fra Ud&Se med.

På en hverdag ;-)

Du har en meget flink veninde :-)

Jeg går ud fra du kender “All the stations” https://youtu.be/Jav5qKxSNtM

S-togsudfordring: Hurtigst rundt på alle s-togstationerne?

af T.Randrup, 8/10 2019, 21:34 (1661 dage siden) @ Jakob S Engbaek

Jep, selvfølgelig kender jeg den - Jeg er i det hele taget stor fan af Geoff Marshall ;-)

DSB MY1140ContecRail
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak