Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

dansk materiel i udland

af mzfan, 13/4 2011, 06:08 (4771 dage siden)

hejsa

nogen der kender skæbnen på de 2 mz3 der blev solgt til spanien(2005?)

nogen der ved om ma tog i polen er skrottet ell hensat?

nogen der ved noget om mx-my-mz andet i udlandet,der evt er til salg?

nogen der kender skæbnen for de spanske mz- kan ikke huske hvad det selskab der brugte dem hedder?

de norske my di3 er der evt nogen til salg?

hvad med my i ungarn,nogen til salg?

nogen der ved nogen om de my-mx-mz der kører i sverige,evt er til salg?

peter

Avatar

dansk materiel i udland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/4 2011, 06:13 (4771 dage siden) @ mzfan

Du bedes venligst fremover samle alle dine spørgsmål i ét indlæg i stedet for at oprette nye indlæg hele tiden.

--
[image]

Opstart af museum/veterantog og tanker derom

af Filip Gram, 13/4 2011, 07:50 (4771 dage siden) @ Tommy Nilsson

hejsa

nogen der kender skæbnen på de 2 mz3 der blev solgt til spanien(2005?)
nogen der ved om ma tog i polen er skrottet ell hensat?
nogen der ved noget om mx-my-mz andet i udlandet,der evt er til salg?
nogen der kender skæbnen for de spanske mz- kan ikke huske hvad det selskab der brugte dem hedder?
de norske my di3 er der evt nogen til salg?
hvad med my i ungarn,nogen til salg?
nogen der ved nogen om de my-mx-mz der kører i sverige,evt er til salg?

Ud over at give Yommy ret, så har jeg også en kommentar: Hatten af for din (jeres?) entusiasme, men hvis du giver dig tid til at læse en række af de tråde herinde der omhandler bevaret materiel, vil du (I?) hurtigt erkende at der er bevaret rigtig meget, men mangler hænderne til at få det ud at køre/holde det kørende.

Hvis jeres projekt lykkes (og det materiel du nævner, så snakker vi ikke under 5 mio før i kører med GM og personvogne, Y-tog ligger nok "kun" 100.000) Så vil i sandsynligvis kæmpe de første år udendørs på en koldt sidespor hvor i kommer til at slås med hærværk. Måske vil i ad åre få en hal op og kunne gå i tørvejr, men det der slår mig er: Hvad er det du (I?) vil, som ikke kan findes ved de etablerede steder? Handler det om afstanden til de etablerede steder?

Jeg vil af al god vilje foreslå at i stedet dukker op ved et af de etablerede steder, gerne som gruppe og siger: "Hej, vi er x mand som gerne vil lave GM med tilhørende vogne (eller Y-tog, eller hvad i nu vil sige), kan vi lave det her?" - Hvis nej, søger man videre. Udbud/efterspørgsel.

Jeg bor selv i Købehavn, men arbejder i Randers da det er her jeg har fundet de rammer der passer mig. Så har jeg indrettet arbejdet deroppe således at det foregår på en måde der berettiger turen, nemlig ved at lave sammenhængende arbejdsdage, f. eks en weekend og i ferier.

Omvendt skal jeg være den første til at påskynde det, såfremt I vil starte noget der skiller sig ud: Jeg er jo selv med i et sådan projekt med en tysk BR 44, men det er netop også noget som ikke kan findes herhjemme.

Lad være med at læs dette som en nedgørelse eller lignende, jeg prøver bare hjælpe.

Sådan generelt vil jeg sige at hvis ikke vi i de kommende år formår at samle os nogle færre steder og får lavet bedre opbevaring- og værkstedsfaciliteter, så tror jeg ikke på at vi overlever, ikke med kørende materiel i hvert fald. Den yngre generation (som jeg selv tilhører) gider ikke kæmpe under de forhold som de ældre af jer gjorde i Gentofte og lignende, det er tiden simpelthen løbet fra.

Derfor: Lad nu være med alle de fraktioner, lad os i stedet samle os og få noget gammelt skrammel ud at køre! Alle der kender lidt til denne hobby ved at det er meget sjovere at være i værkstedet når man er 10 mand i stedet for 2, selvom de andre laver noget helt andet. Flere store værksteder der restaurerer og så evt. bruge de eksisterende arbejdssteder som driftdepoter der ligger lidt mere decentralt, tak!

Med venlig hilsen

Filip Gram

dansk materiel i udland

af thomash, 13/4 2011, 12:45 (4771 dage siden) @ mzfan


nogen der ved om ma tog i polen er skrottet ell hensat?

Fra pålidelig kilde kan jeg oplyse at alt MA/Sølvpilen der kom til polen er ophugget. Så der er ikke noget at komme efter der, desværre.

Mvh
Thomas H
www.togbilleder.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak