Passagekontroll vid blocksignal (Jernbanen i dag)

af AnWa @, torsdag 25. juli, 2019, 10:27 (384 dage siden)

Hej!

DSB tillämpar på många sträckor med linjeblock en punktvis tågdetektering vid blocksignalerna, utöver spårledningarna.

Vet någon vilken sorts sensor som används? Och är detta bara vid mellanblocksignal ute på linjen eller även vid signaler som står vid stationsgräns?

I Sverige använde SJ för punktvis detektwering tidigare en fransk mekanisk rälskontakt SILEC med armar som tog i hjulflänsarna på passerande fordon, men idag har man gått över till induktiva sensorer som skruvas fast på rälslivet (tänk: axelräknare, men inte så avancerad och inte felsäker).

Passagekontroll vid blocksignal

af steenth, torsdag 25. juli, 2019, 13:00 (384 dage siden) @ AnWa
redigeret af steenth, torsdag 25. juli, 2019, 13:18

Hej!

DSB tillämpar på många sträckor med linjeblock en punktvis tågdetektering vid blocksignalerna, utöver spårledningarna.

Vet någon vilken sorts sensor som används? Och är detta bara vid mellanblocksignal ute på linjen eller även vid signaler som står vid stationsgräns?

I Sverige använde SJ för punktvis detektwering tidigare en fransk mekanisk rälskontakt SILEC med armar som tog i hjulflänsarna på passerande fordon, men idag har man gått över till induktiva sensorer som skruvas fast på rälslivet (tänk: axelräknare, men inte så avancerad och inte felsäker).

Jeg gætter på det er "Stop- og passagekontrol" du er ude efter - det er en funktion, som er indbygget i linjeblokken, som tjekker om toget er kommet forbi det næste signal og der bruges normalt sporisolatorer. Prøv at kigge her:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_s.htm#stop-og-passagekontrol
Det er nok bedste kortfattet forklaring

Passagekontroll vid blocksignal

af 1993matias ⌂ @, KH, fredag 26. juli, 2019, 18:22 (382 dage siden) @ AnWa

De fleste danske sikringsanlæg styres af relæer. Meget kort kan det forklares således:
Højre og venstre sporstreng har to forskellige spændinger. Når et tog kører på sporet, kortsluttes disse. Ved et signal afbrydes f.eks. venstre sporstreng elektrisk i længdegående retning (sporisolation); når et tog passerer sporisolationen, trækker den strømmen med over, hvilket et relæ opfanger. Så kan man se, at toget har passeret signalet. (Måske er det ikke 100% teknisk korrekt, men princippet med kortslutninger er virkeligt).

I teorien fungerer det meget godt, men teknologien er meget gammel og det koster mere og mere at vedligeholde. Små metalspåner kan også sætte sig fast og lave en "falsk besættelse" (kortslutning uden et tog).

Stop og passagekontrol er lidt mere avanceret. I forgående eksempel kan vi kun se, om et blokafsnit et optaget eller ej (stop i stop og passagekontrol). Men ved at have to sporisolationer lige efter hinanden kan man ved kortslutning i korrekt rækkefølge se, om det er et tog, der har passeret signalet (passagekontrol), og om det har efterladt en falsk besættelse. Her kan signalerne selv se, om der er frit i blokafsnittet, fordi kun passagekontrollen er kortsluttet. Så kan den give en restriktivt køretilladelse (stop og ryk frem) i stedet for fuldt stop. Det styres fuldautomatisk af mellembloksignalerne.

- - -

Nyere baner i Danmark bruger i stedet akseltællere ved signalerne. Det har jeg ikke overblik over, men så vidt jeg ved, så har Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen akseltællere. Muligvis også i områder udstyret med ETCS og ERTMS.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MA, ME, IC3, IC4, S-tog samt fem veterantog

Passagekontroll vid blocksignal

af Jens N @, Fredericia, lørdag 27. juli, 2019, 08:47 (382 dage siden) @ 1993matias

Her kan signalerne selv se, om der er frit i blokafsnittet, fordi kun passagekontrollen er kortsluttet. Så kan den give en restriktivt køretilladelse (stop og ryk frem) i stedet for fuldt stop. Det styres fuldautomatisk af mellembloksignalerne.


Nja, jeg mener at FC lederen skal frigive SORF (stop og ryk frem) før bloksignalerne giver en teknisk køretilladelse ind i det fejlramte blokafsnit. SORF indkobles for et helt banestykke.


Nyere baner i Danmark bruger i stedet akseltællere ved signalerne. Det har jeg ikke overblik over, men så vidt jeg ved, så har Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen akseltællere.


Der findes også stop og passagekontrol på strækninger med akseltællere.

Mvh. Jens

Passagekontroll vid blocksignal

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, lørdag 27. juli, 2019, 19:37 (381 dage siden) @ Jens N

Her kan signalerne selv se, om der er frit i blokafsnittet, fordi kun passagekontrollen er kortsluttet. Så kan den give en restriktivt køretilladelse (stop og ryk frem) i stedet for fuldt stop. Det styres fuldautomatisk af mellembloksignalerne.

Nja, jeg mener at FC lederen skal frigive SORF (stop og ryk frem) før bloksignalerne giver en teknisk køretilladelse ind i det fejlramte blokafsnit. SORF indkobles for et helt banestykke.

Stationsbestyreren på ankomststationer indkobler 'Stop og ryk frem' for pågældende banestykke. Hvis gentagelsesspærren ikke er hævet ved et AM-signal, kan det ikke vise 'kør. Er 'Stop og ryk frem' indkoblet, vil AM-signal viser 'SORF' når blokafsnittet før AM-signalet besættes, under forudsætning at blokafsnittet efter AM-signalet er frit = sporisolation ikke besat.


Nyere baner i Danmark bruger i stedet akseltællere ved signalerne. Det har jeg ikke overblik over, men så vidt jeg ved, så har Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen akseltællere.

Der findes også stop og passagekontrol på strækninger med akseltællere.

Stop og passagekontrol er ikke afhængig af typen af togdetekteringsudstyr. Stop og passagekontrol er en form for gentagelsesspærre, der forhindre et AM-signal (signal 1) i at vise kør ind i et blokafsnit, før end toget har passeret det næste AM-signal (signal 2) og dermed har hævet gentagelsesspærren ved signal 1.

Gentagelsesspærren ved signal 1 fælles når toget besætter isolation 12 ved signalet. Når toget passerer signal 2, fælles gentagelsesspærren for dette signal (stopkontrol) og ved passage af isolation 12 ved signal 2 (passagekontrol) hæves gentagelsesspærren for signal 1, under forudsætning at gentagelsesspærren er fældet ved signal 2

Jernbanebøger

På nattog med de sorte mænd
På nattog med de sorte mænd
Pris 230,- kr.
 Læs mere 

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel
Amagerbanen på cykel
Pris 240,- kr.
 Læs mere 
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen