Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af Henning T., tirsdag 06. august, 2019, 20:21 (17 dage siden)

Pendlerklubben har opfordret til at sende forslag til politikere til forbedringer på Kystbanen. Har sendt forslag. Er nu kaldt til kaffemøde.

Øresundstog og IR4 kan køre 180 km/t. S-tog kan køre 120 km/t.

MEN.
Hvor hurtig kan togene køre på Kystbanen (og på hvilke dele af Kystbanen), og hvad er det der sætter begrænsningen? I Sverige kører de vel 160 eller mere?
Hvor hurtig kan S-togene køre og på hvilke strækninger? Det føles meget hurtigere med Øresundstog.
Der var forslag til hastighedsopgradering, men transportministeren ville ikke afsætte penge til det. Hvad var hastigheden på forslaget?
Kan man se noget om disse emner på en hjemmeside?

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Hastighed på Kystbanen

af Bongo-Anders, tirsdag 06. august, 2019, 20:31 (17 dage siden) @ Henning T.

Topfarten på Kystbanen er 120 km/t

Den foreslået hastighedsopgradering var 160 km/t de fleste steder, jeg mener a stykket ind til Helsingør "kun" var 140 km/t.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, tirsdag 06. august, 2019, 20:54 (17 dage siden) @ Henning T.

Pendlerklubben har opfordret til at sende forslag til politikere til forbedringer på Kystbanen. Har sendt forslag. Er nu kaldt til kaffemøde.

Øresundstog og IR4 kan køre 180 km/t. S-tog kan køre 120 km/t.

MEN.
Hvor hurtig kan togene køre på Kystbanen (og på hvilke dele af Kystbanen), og hvad er det der sætter begrænsningen? I Sverige kører de vel 160 eller mere?
Hvor hurtig kan S-togene køre og på hvilke strækninger? Det føles meget hurtigere med Øresundstog.
Der var forslag til hastighedsopgradering, men transportministeren ville ikke afsætte penge til det. Hvad var hastigheden på forslaget?
Kan man se noget om disse emner på en hjemmeside?

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

.
Her skal man - også pendlerklubben - tænke sig grundigt om. Ingen hovedløse forslag!
Hastighedsopgradering fra 120 km/t vil kun have betydning for tog, der er gennemkørende over længere strækninger. Desuden vil det medføre et større strømforbrug ..... som ikke ligefrem er oppe i tiden.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, tirsdag 06. august, 2019, 21:08 (17 dage siden) @ Svend

Efter hukommelsen.

Hastigheden kan sættes op på strækningern, men rigtigt som det angives at værdien er større for gennemkørende tog.

Mener gevinsten er ca 2 - 3 minutter.

En analyse viste en pris på godt 100 millioner, men da Banedanmark regnede på det, blev prisen 350 mio kr.

Rapporten må kunne findes et sted.

Det virker som om at s-tog er en meget fornuftig ting.

JH

Hastighed på Kystbanen

af steenth, tirsdag 06. august, 2019, 21:13 (17 dage siden) @ Henning T.

Hvor hurtig kan togene køre på Kystbanen (og på hvilke dele af Kystbanen), og hvad er det der sætter begrænsningen? I Sverige kører de vel 160 eller mere?

De 120 km/t på Kystbanen er pga. manglede opgradering. I Sverige kan de, som i Danmark, kører op 180 km/t. hvis strækningen tillade det.

Hvor hurtig kan S-togene køre og på hvilke strækninger? Det føles meget hurtigere med Øresundstog.

S-tog kan kører 120 km/t en del steder. Fx Køgebugt banen fra Åmarken, Frederikssundbanen fra Vanløse, Hellerup-Lyngby og Holte-Hillerød, Valby-Høje Taastrup.

Der var forslag til hastighedsopgradering, men transportministeren ville ikke afsætte penge til det. Hvad var hastigheden på forslaget?
Kan man se noget om disse emner på en hjemmeside?

Der er nogle referencer her:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/60/1566617.pdf
http://ing.dk/artikel/banedanmark-dropper-opgradering-af-kystbanen-bliver-tre-gange-saa...

Hørringsnotatet er nævnt de hastigheder man kan opnå:
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Hastighedsopgr...

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

Hastighed på Kystbanen

af Peter Christensen, tirsdag 06. august, 2019, 21:59 (17 dage siden) @ steenth

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

Yep - ved mange stop betyder togets tekniske reaktionstid mere end tophastighed. Bare 10 sekunders forskel pr. stop mellem 2 togtyper, det giver henad 100-120 sekunder eller omkring 2 minutter på kystbanen.
Det er ikke sjovt, at stille og roligt tabe tid hele vejen.....for herregud: 10 sekunder betyder jo ikke noget.
Hvis vendetiden på endestationen også er lidt for kort til at toget rent faktisk kan rigge op igen, jamen så taber du igen tid.
Summen af det hele er dermed småforsinkelser som ingen forstår hvor kommer fra. Efter nogle timer, så vælter hele køreplanen.
Men bare rolig - vi gentager showet dagen efter for det kunne jo være at det lykkedes at holde køreplanen denne gang.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, onsdag 07. august, 2019, 10:40 (16 dage siden) @ Peter Christensen

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

Yep - ved mange stop betyder togets tekniske reaktionstid mere end tophastighed. Bare 10 sekunders forskel pr. stop mellem 2 togtyper, det giver henad 100-120 sekunder eller omkring 2 minutter på kystbanen.
Det er ikke sjovt, at stille og roligt tabe tid hele vejen.....for herregud: 10 sekunder betyder jo ikke noget.
Hvis vendetiden på endestationen også er lidt for kort til at toget rent faktisk kan rigge op igen, jamen så taber du igen tid.
Summen af det hele er dermed småforsinkelser som ingen forstår hvor kommer fra. Efter nogle timer, så vælter hele køreplanen.
Men bare rolig - vi gentager showet dagen efter for det kunne jo være at det lykkedes at holde køreplanen denne gang.

.
Nu er problemet vel også, at ET-togsættene ofte (altid?) kører med nedsat trækkraft? Forhold som der ikke er taget fuld højde for i køreplanen.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, onsdag 07. august, 2019, 10:43 (16 dage siden) @ Svend

Ikke altid. Og en ET'er med 75% trækkraft kan sagtens holde køreplanen. Med 50% bliver det straks sværere.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, onsdag 07. august, 2019, 12:56 (16 dage siden) @ RasmusD

Ikke altid. Og en ET'er med 75% trækkraft kan sagtens holde køreplanen. Med 50% bliver det straks sværere.

.
OK, men der vel efterhånden også lagt så meget luft (ekstra køretid) ind i køreplanen at kan modstå de allerfleste påvirkninger og dermed undgå forsinkelser ..... eller?

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af mpp, tirsdag 06. august, 2019, 21:48 (17 dage siden) @ Henning T.

Som andre nævner vil man kun opnå en lille fordel ved at opgradere hastigheden, da der er ganske få gennemkørende tog. Skal man have hastigheden op skal man se mere på hvordan man reducere tiden ved stop og øger accelerationen.

Emnet kommer op fra tid til anden og man kan sagtens lave et "s-tog" til kystbanen der bruger de nuværende (og kommende) signaler og el. Udfordringen er nok mest at der ikke er noget oplagt sted at køre videre med den slags materiel syd for København H (udover Ørestad, Tårnby, Lufthavnen) og så vil det altid blive et kompromis mellem hvad man har brug for på Kystbanen og det øvrige net. Ellers skal man lave banen om til s-tog, men så skal samtlige perroner hæves og det vil nok være for besværligt alligevel.

Hastighed på Kystbanen

af pjl, onsdag 07. august, 2019, 12:54 (16 dage siden) @ mpp

Emnet kommer op fra tid til anden og man kan sagtens lave et "s-tog" til kystbanen der bruger de nuværende (og kommende) signaler og el. Udfordringen er nok mest at der ikke er noget oplagt sted at køre videre med den slags materiel syd for København H (udover Ørestad, Tårnby, Lufthavnen) og så vil det altid blive et kompromis mellem hvad man har brug for på Kystbanen og det øvrige net. Ellers skal man lave banen om til s-tog, men så skal samtlige perroner hæves og det vil nok være for besværligt alligevel.

Lufthavnen, Roskilde (Måske Holbæk)

Begge er steder som ikke (eller til dels) dækkes af S-togs nettet og vil være et godt supplement.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, onsdag 07. august, 2019, 13:03 (16 dage siden) @ pjl
redigeret af Svend, onsdag 07. august, 2019, 13:42

Emnet kommer op fra tid til anden og man kan sagtens lave et "s-tog" til kystbanen der bruger de nuværende (og kommende) signaler og el. Udfordringen er nok mest at der ikke er noget oplagt sted at køre videre med den slags materiel syd for København H (udover Ørestad, Tårnby, Lufthavnen) og så vil det altid blive et kompromis mellem hvad man har brug for på Kystbanen og det øvrige net. Ellers skal man lave banen om til s-tog, men så skal samtlige perroner hæves og det vil nok være for besværligt alligevel.


Lufthavnen, Roskilde (Måske Holbæk)

Begge er steder som ikke (eller til dels) dækkes af S-togs nettet og vil være et godt supplement.

.
Man kan da nøjes med at male materiellet rødt og forsyne det med et linjebogstav ..... og vupti, man har et S-tog :-)
En tysk pendent til 55 cm perroner, endnu ikke i rød .....

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af mpp, onsdag 07. august, 2019, 13:53 (16 dage siden) @ Svend

Lige præcis og det bliver nok også det man gør på et tidspunkt når man har materiellet til det. Udfordringen er nok at med 9 tog Østerport–Helsingør løber man hurtigt tør for destinationer syd for København H når svenskerne overtager trafikken over Øresund. Holbæk (med stop Valby, Glostrup, Høje Taastrup, Hedehusene, Trekroner inden Roskilde) og Næstved over Køge er muligheder. Der er vel egentligt også regionaltogene til Ringsted med stop på alle stationer man kunne overveje.

Anyways – man kan meget i dag, så mon ikke man finder en løsning på det hele? :)

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, onsdag 07. august, 2019, 16:47 (16 dage siden) @ mpp

Lige præcis og det bliver nok også det man gør på et tidspunkt når man har materiellet til det. Udfordringen er nok at med 9 tog Østerport–Helsingør løber man hurtigt tør for destinationer syd for København H når svenskerne overtager trafikken over Øresund. Holbæk (med stop Valby, Glostrup, Høje Taastrup, Hedehusene, Trekroner inden Roskilde) og Næstved over Køge er muligheder. Der er vel egentligt også regionaltogene til Ringsted med stop på alle stationer man kunne overveje.

Anyways – man kan meget i dag, så mon ikke man finder en løsning på det hele? :)

Lad S-toget overtage strækningen.
Hvorfor lade Kystbanen være anderledes end strækningerne til Frederikssund, Hillerød eller Køge?
Der kommer alligevel ikke til at køre andre tog på denne strækning fremover.

Hastighed på Kystbanen

af mpp, onsdag 07. august, 2019, 17:07 (16 dage siden) @ Pyloriis

Kystbanen er primært anderledes af historiske grunde og det kan man så mene er godt eller skidt. Man kan få s-togslignende drift uden at skulle lave en kæmpe ombygning af perronerne (inklusive trapper, elevatorer mv). Gevinsten ved at ændre driften opvejer langt fra de omkostninger og det besvær der følger med. Derudover kunne man jo også forestille sig at man lavede nogle særlige s-tog til togene mod Hillerød og Frederikssund så komforten matchede regionaltog (givet at der ikker er parallelle regionaltog).

At man så – hvis man startede forfra i dag – ville lave alle perroner til 780mm i stedet for som nu (1100? på s-banen, 550 på fjernbanen) og det hele på 25K volt kan ikke rigtigt bruges til noget. Ved alle større infrastrukturprojekter rører man ved noget hundredtusinder mennesker bruger hver dag og der bør man prioritere at begrænse generne mest muligt.

Hastighed på Kystbanen

af tgpsen, lørdag 10. august, 2019, 17:14 (13 dage siden) @ Pyloriis

Lad S-toget overtage strækningen.
Hvorfor lade Kystbanen være anderledes end strækningerne til Frederikssund, Hillerød eller Køge?

Fordi den kan forlænges til Sverige med en HH-tunnel.

Der kommer alligevel ikke til at køre andre tog på denne strækning fremover.

Siger DSB. Hvorlænge findes de endnu?

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 17:22 (13 dage siden) @ tgpsen

Lad S-toget overtage strækningen.
Hvorfor lade Kystbanen være anderledes end strækningerne til Frederikssund, Hillerød eller Køge?

Fordi den kan forlænges til Sverige med en HH-tunnel.

Ja og det skulle primært være til godstoge. Noget som du sikkert ikke ønsker langs Kystbanen og gennem Hovedbanegården. Godsringen er mig bekendt nedlagt.
Så en evt HH-forbindelse vil betyde ny bane fra Helsingør over Hillerød og ned mod enten Høje Taastrup eller Trekroner ved Roskilde.

Svenskerne vil derudover givet modsætte sig persontog som kører udenom Malmø.

Der kommer alligevel ikke til at køre andre tog på denne strækning fremover.

Siger DSB. Hvorlænge findes de endnu?

DSB? Sikkert mange år endnu hvis den politiske vilje er til det. Ellers som er selskab der forsøger at drive jernbane rundt omkring i Europa.

Hastighed på Kystbanen

af tgpsen, lørdag 10. august, 2019, 22:57 (13 dage siden) @ Pyloriis

Lad S-toget overtage strækningen.
Hvorfor lade Kystbanen være anderledes end strækningerne til Frederikssund, Hillerød eller Køge?

Fordi den kan forlænges til Sverige med en HH-tunnel.

Ja og det skulle primært være til godstoge.

Nej, til Øresundspassagertog.

Noget som du sikkert ikke ønsker langs Kystbanen og gennem Hovedbanegården. Godsringen er mig bekendt nedlagt.

Stråmand. Passagertog, sagde jeg.

Så en evt HH-forbindelse vil betyde ny bane fra Helsingør over Hillerød og ned mod enten Høje Taastrup eller Trekroner ved Roskilde.

God ide til den foreslåede godstogstunnel ved Snekkersten.


Svenskerne vil derudover givet modsætte sig persontog som kører udenom Malmø.

Sludder og vrøvl. De vil blive kisteglade over en direkte regionaltogsforbindelse Helsingborg - København.

Der kommer alligevel ikke til at køre andre tog på denne strækning fremover.

Siger DSB. Hvorlænge findes de endnu?

DSB? Sikkert mange år endnu hvis den politiske vilje er til det. Ellers som er selskab der forsøger at drive jernbane rundt omkring i Europa.

Held og lykke med det.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 23:18 (13 dage siden) @ tgpsen

Lad S-toget overtage strækningen.
Hvorfor lade Kystbanen være anderledes end strækningerne til Frederikssund, Hillerød eller Køge?

Fordi den kan forlænges til Sverige med en HH-tunnel.

Ja og det skulle primært være til godstoge.

Nej, til Øresundspassagertog.

Som der så ikke er mange kunder til!

Noget som du sikkert ikke ønsker langs Kystbanen og gennem Hovedbanegården. Godsringen er mig bekendt nedlagt.

Stråmand. Passagertog, sagde jeg.

Så en evt HH-forbindelse vil betyde ny bane fra Helsingør over Hillerød og ned mod enten Høje Taastrup eller Trekroner ved Roskilde.

God ide til den foreslåede godstogstunnel ved Snekkersten.


Svenskerne vil derudover givet modsætte sig persontog som kører udenom Malmø.

Sludder og vrøvl. De vil blive kisteglade over en direkte regionaltogsforbindelse Helsingborg - København.

De 100 personer dagligt vil givet finde det interessant.

Der kommer alligevel ikke til at køre andre tog på denne strækning fremover.

Siger DSB. Hvorlænge findes de endnu?

DSB? Sikkert mange år endnu hvis den politiske vilje er til det. Ellers som er selskab der forsøger at drive jernbane rundt omkring i Europa.

Held og lykke med det.

Hastighed på Kystbanen

af pjl, torsdag 08. august, 2019, 11:50 (15 dage siden) @ Svend

Man kan da nøjes med at male materiellet rødt og forsyne det med et linjebogstav ..... og vupti, man har et S-tog :-)
En tysk pendent til 55 cm perroner, endnu ikke i rød .....

Netop. Man kunne gøre som i eksempelvis Paris, hvor RER C og D benytter almindeligt matriel (lav indstigningshøjde) i et S-Togs lignende system - at ændre kystbanen til en "S-Bane" kræver ikke en milliardinvestering og konvertering, men jeg kan selvfølgelig godt se grunden til at man ikke vil have en materieltype, som er låst til få togsystemer, men man kunne tænke lidt ud af boksen og få sig et togsæt, der egner sig bedre til mellemdistance regionaltrafik, mange døre, hurtig passagerudveksling og hurtig acceleration.

Hastighed på Kystbanen

af Rail, onsdag 07. august, 2019, 08:09 (16 dage siden) @ Henning T.

Pendlerklubben har opfordret til at sende forslag til politikere til forbedringer på Kystbanen. Har sendt forslag. Er nu kaldt til kaffemøde.

Øresundstog og IR4 kan køre 180 km/t. S-tog kan køre 120 km/t.

MEN.
Hvor hurtig kan togene køre på Kystbanen (og på hvilke dele af Kystbanen), og hvad er det der sætter begrænsningen? I Sverige kører de vel 160 eller mere?
Hvor hurtig kan S-togene køre og på hvilke strækninger? Det føles meget hurtigere med Øresundstog.
Der var forslag til hastighedsopgradering, men transportministeren ville ikke afsætte penge til det. Hvad var hastigheden på forslaget?
Kan man se noget om disse emner på en hjemmeside?

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Hvilke forslag har du da sendt ind ? Undre mig lidt at du ikke har undersøgt ovenstående først ?

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, onsdag 07. august, 2019, 12:03 (16 dage siden) @ Henning T.

Hvis i vil have mere stabilitet på kystbanen, og undgå forsinkelser spreder sig, så sørg for bedre overhalingsmuligheder med gennemkørende tog kontra standsende så de ikke nødvendigvis spreder sig til hinanden, eksempelvis 3. spor fra Klampenborg til Rungsted... Vil give langt mere effekt end 2 minutter fast i køreplanen som jeg ser det. Men jeg ved godt det kun er mit personlige forslag jeg har lagt op herinde flere gange. og ikke noget der officielt er beregnet på. Problemet er jo med sådan en beregning at det jo ikke er ved normalt drift, men kun ved uorden man har gavn af det.

Avatar

Hastighed på Kystbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 07. august, 2019, 13:50 (16 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvis i vil have mere stabilitet på kystbanen, og undgå forsinkelser spreder sig, så sørg for bedre overhalingsmuligheder med gennemkørende tog kontra standsende så de ikke nødvendigvis spreder sig til hinanden,

De fleste stationer nord for klampenborg havde 2 gennemgående spor og vigespor til perron. Den ene side er stadig bevaret i Rungsted. Muligvis også andre steder (jeg har ikke detailkendskab til de andre stationer), men generelt er det fjernet og arealerne disponeret til anden anvendelse. Det ville vel ellers kunne være nyttigt?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, onsdag 07. august, 2019, 17:13 (16 dage siden) @ Michael Deichmann

Man kan godt overhale i Klampenborg og Rungsted i dag. Men det nytter jo ikke meget hvis det tog der skal overhales så skal holde 3-4 minutter, så taber det endnu mere tid. Derfor et ekstra spor hele vejen så det er lige meget om det er under nedbremsning til Vedbæk eller Skodsborg eller mens det holder osv. Det ville have utrolig betydning som jeg ser det.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, onsdag 07. august, 2019, 18:05 (16 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skal noget mere til end "jeg synes, jeg mener" for at kunne træffe de rette beslutninger ......

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, onsdag 07. august, 2019, 18:52 (16 dage siden) @ Svend

Det er klart. Men da det forslag ikke (mig bekendt) har været officielt undersøgt for pris og hvad det kan give igen, osv. Så kan det jo kun blive mener og tror. Og hvor skulle man ellers komme med indput om sådanne tanker end i et jernbaneforum? Og håbe nogle måske læser med og tænker skal vi lave nogle løse beregninger, og så måske nogle politikere der siger, skal vi få undersøgt betydningen af dette forslag i et større omfang osv. Alle forslag skal jo starte et sted.

Hastighed på Kystbanen

af Banemanden, fredag 09. august, 2019, 06:56 (14 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tror egentlig mest, at det forslag aldrig er dukket op fordi det er helt udelukket. Der er ingen fordele i at lave flere vigespor, for du kan nærmest ikke bruge dem uden det betyder, at noget andet ender med at blive forsinket.
Og så er prisen pludselig ret høj, for et vigespor betyder der skal være ihvertfald 2 sporskifter mere end der er nu - og sporskifter er DYRE.

Tror simpelthen ikke der vil være gavn i det. Eneste gavn er, at man kan droppe Nivå som endestation, og så er det nemmere at holde ved Klampenborg, Rungsted Kyst og Snekkersten, som alligevel sørger for der er godt fordelt på Kystbanen

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, fredag 09. august, 2019, 08:50 (14 dage siden) @ Banemanden

Jeg vil ikke have vigespor. Jeg vil have et 3. hovedspor hele vejen. Der er stor forskel. Et vigespor vil ja, netop gøre man forsinker når man overhaler. Et 3. hovedspor fra Klampenborg til Rungsted vil gøre at man med det standsende tog kan køre normalt og det gennemgående tog fra Kokkedal til Hellerup, hvis dette er forsinket, kan overhale uanset om det er i Vedbæk eller Skodsborg, eller under igangsætning eller nedbremsning. Og det vil give en langt større flexibilitet.

Og ja, det kræver sporskifter. Og ja de er dyre! Frygtelig dyre. Men det er ligesom betingelsen for at kunne drive en effektiv jernbane at man har sporskifter. Og de betyder i mine øjne langt mere end 20 km/t mere eller lignende. Og jeg forstår ikke man laver så få. Eksempelvis dobbeltsporet på nordvestbanen lavet for nylig er jo helt håbløst med så få sporskifter. Og ja det fungerer jo i normal drift, men vedligehold, dørfejl osv. Man har jo ingen chancer for at undgå at forsinkelser spreder sig.

Et af de største problemer i forhold til forsinkelser er jo at et togs problemer, hvad enten det er toget, eller passagerer med ambulance, eller politi er krævet eller lignende, ja så spreder det sig utrolig nemt. Og det kræver flere sporskifter, for at få de rettidige toge uden om. Men problemet med sådanne investeringer er jo at det ikke kan afspejle sig direkte i en køreplan, og hvad vinder man ved det osv. Man vinder kun noget ved andre problemer man kan komme udenom. Og det ved jeg ikke om der laves statistik på?

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, fredag 09. august, 2019, 10:55 (14 dage siden) @ Frank Poulsen


Og ja, det kræver sporskifter. Og ja de er dyre! Frygtelig dyre.

alt er relativt -

et sporskifte koster vel 3 millioner kr.

en km nyt spor koster 100 - 200 mio. kr.

God weekend

JH

Hastighed på Kystbanen

af Banemanden, fredag 09. august, 2019, 12:28 (14 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, men du glemmer vist også lige den ekstra perron (såfremt det er den løsning du foretrækker - ellers giver ideen ikke nogen dybere mening), den spærring det kræver at smide de nye skifter + spor i, mandetimer osv. Du kan snildt regne med, at regningen er noget højere.

Og resultatet vil være, at nogle tog kan overhale mens andre vil blive forsinket. Det vil aldrig nogensinde tjene sig ind.

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, fredag 09. august, 2019, 12:34 (14 dage siden) @ Banemanden

Du kan snildt regne med, at regningen er noget højere.

Ingen tvivl om det!

Og ja det tager tid at lægge et sporskifte - 5 timer bruger de i Japan.

JH

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, fredag 09. august, 2019, 22:45 (14 dage siden) @ Banemanden

Ja, men du glemmer vist også lige den ekstra perron (såfremt det er den løsning du foretrækker - ellers giver ideen ikke nogen dybere mening), den spærring det kræver at smide de nye skifter + spor i, mandetimer osv. Du kan snildt regne med, at regningen er noget højere.

Og resultatet vil være, at nogle tog kan overhale mens andre vil blive forsinket. Det vil aldrig nogensinde tjene sig ind.

Jeg er ikke enig i at andre tog vil blive forsinket, det er jo netop det mit forslag vil forhindre! Jeg sidder desværre ikke med god netadgang og mulighed for at lave et længere indlæg lige nu. Men jeg vil jo heller ikke have det 3. spor skal have adgang til Perron i Skodsborg og Vedbæk, og i forvejen har vi jo 4 spor i Klampenborg, hvor de 2 midterste ikke er ved perron.

Men ja det bliver dyrt, men jeg tror det vil overraske mange om hvor lidt der skal til før forsinkelser spreder sig meget og hurtigt. Og derfor mener jeg det er de spredninger man skal forsøge at gøre noget for at undgå.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 07:32 (13 dage siden) @ Frank Poulsen

Er der de samme problemer med nedbrudte tog, forsinkelser m.m på S-banen som tilsyneladende på Kystbanen?
Jeg benytter S-tog så sjældent så jeg spørger af mangel på viden.
Normalt hører man jo kun om signal- & sporskiftefejl samt om nedfaldne køreledninger på S-banen.

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, lørdag 10. august, 2019, 09:00 (13 dage siden) @ Pyloriis

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 09:30 (13 dage siden) @ Frank Poulsen

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.

Men forslaget om et 3. spor fandt- ikke overraskende- særlig stor genklang i dette forum af tilsyneladende ældre herrer.
Så dette "forslag" lider givet samme skæbne.
Men inspireret af en nylig tur med S-banen (S8) fra Bruxelles så jeg hvordan man på flere af stationerne kunne benytte dørene såvel i venstre side som i højre samtidigt.
Det sammen med hvordan man får mange personer (60+) hurtig ud af ekspresselevatorer ved at man kun kan gå ind i den ene side og kun ud i den anden, fik mig til at tænke på, hvordan man kunne få især S-toget til at bruge kortere tid på den enkelte station.

Perron i midten hvor man altid stiger ud til venstrr i togets køreretning og perron på h.h. hver side af de 2 spor for indstigning.
Så mens man stiger ud til venstre side i kørselsretningen stiger nye passagerer på i højre side. Det burde halvere holdetiden på stationen.

Det kræver noget ombygning, men vil reducere holdetiden så meget at man kan undgå gennemgående tog.

Hastighed på Kystbanen

af steenth, lørdag 10. august, 2019, 10:54 (13 dage siden) @ Pyloriis

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.


Men forslaget om et 3. spor fandt- ikke overraskende- særlig stor genklang i dette forum af tilsyneladende ældre herrer.
Så dette "forslag" lider givet samme skæbne.
Men inspireret af en nylig tur med S-banen (S8) fra Bruxelles så jeg hvordan man på flere af stationerne kunne benytte dørene såvel i venstre side som i højre samtidigt.
Det sammen med hvordan man får mange personer (60+) hurtig ud af ekspresselevatorer ved at man kun kan gå ind i den ene side og kun ud i den anden, fik mig til at tænke på, hvordan man kunne få især S-toget til at bruge kortere tid på den enkelte station.

Perron i midten hvor man altid stiger ud til venstrr i togets køreretning og perron på h.h. hver side af de 2 spor for indstigning.
Så mens man stiger ud til venstre side i kørselsretningen stiger nye passagerer på i højre side. Det burde halvere holdetiden på stationen.

Det måde, at have perroner, er en spansk løsning.

Det kræver noget ombygning, men vil reducere holdetiden så meget at man kan undgå gennemgående tog.

Det er ombygning som er tung. Det er bedst at gøre det fra starten af. Nørreport fx kræver en meget dyr flytte af den ydre væg. Eneste, som man har kigge og forberedt, er et 3. perronspor på fjerntog. Der ville det midterste spor have perron til begge sider. Men det er stadig et ret dyr projekt i forhold til man kan få ud af det.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 11:03 (13 dage siden) @ steenth

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.


Men forslaget om et 3. spor fandt- ikke overraskende- særlig stor genklang i dette forum af tilsyneladende ældre herrer.
Så dette "forslag" lider givet samme skæbne.
Men inspireret af en nylig tur med S-banen (S8) fra Bruxelles så jeg hvordan man på flere af stationerne kunne benytte dørene såvel i venstre side som i højre samtidigt.
Det sammen med hvordan man får mange personer (60+) hurtig ud af ekspresselevatorer ved at man kun kan gå ind i den ene side og kun ud i den anden, fik mig til at tænke på, hvordan man kunne få især S-toget til at bruge kortere tid på den enkelte station.

Perron i midten hvor man altid stiger ud til venstrr i togets køreretning og perron på h.h. hver side af de 2 spor for indstigning.
Så mens man stiger ud til venstre side i kørselsretningen stiger nye passagerer på i højre side. Det burde halvere holdetiden på stationen.


Det måde, at have perroner, er en spansk løsning.

Interessant- så må de jo have erfaringer som kunne være nyttige at studere!

Det kræver noget ombygning, men vil reducere holdetiden så meget at man kan undgå gennemgående tog.

Det er ombygning som er tung. Det er bedst at gøre det fra starten af. Nørreport fx kræver en meget dyr flytte af den ydre væg. Eneste, som man har kigge og forberedt, er et 3. perronspor på fjerntog. Der ville det midterste spor have perron til begge sider. Men det er stadig et ret dyr projekt i forhold til man kan få ud af det.

Hvis det kun er et pengespørgsmål og i lyset af hvor få passager jernbanen reelt flytter i forhold til udgiften til vedligeholdelse, anskaffelse og drift - ja så burde vi nok nedlægge banerne!
Men kunne vi gøre dem mere konkurrencedygtige og interessant for især pendlere er den udgift nok værd at tage med som etablering af særskilte perroner ville indebære!

Hastighed på Kystbanen

af andersj, Nordjylland, lørdag 10. august, 2019, 11:04 (13 dage siden) @ steenth

Skal jeg ikke kunne sige, men grunden til man kun hører om de ting er jo dem der giver store forsinkelser for alle tog. Når det kun er nogle der rammes, så er det jo ikke noget der ryger ud i medierne på samme måde.


Men forslaget om et 3. spor fandt- ikke overraskende- særlig stor genklang i dette forum af tilsyneladende ældre herrer.
Så dette "forslag" lider givet samme skæbne.
Men inspireret af en nylig tur med S-banen (S8) fra Bruxelles så jeg hvordan man på flere af stationerne kunne benytte dørene såvel i venstre side som i højre samtidigt.
Det sammen med hvordan man får mange personer (60+) hurtig ud af ekspresselevatorer ved at man kun kan gå ind i den ene side og kun ud i den anden, fik mig til at tænke på, hvordan man kunne få især S-toget til at bruge kortere tid på den enkelte station.

Perron i midten hvor man altid stiger ud til venstrr i togets køreretning og perron på h.h. hver side af de 2 spor for indstigning.
Så mens man stiger ud til venstre side i kørselsretningen stiger nye passagerer på i højre side. Det burde halvere holdetiden på stationen.


Det måde, at have perroner, er en spansk løsning.

Man har også brugt løsningen på S-Bahn stationerne München Hauptbahnhof og Marienplatz.

--
Mvh Anders

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, lørdag 10. august, 2019, 11:26 (13 dage siden) @ andersj

Det findes også herhjemme. Ballerup er sådan. Så vidt jeg husker er der mindst to andre stationer, hvor det er sådan, jeg kan ikke lige huske hvilke. Mener en af dem er på Køge-grenen, den anden er muligvis Holte.

Hastighed på Kystbanen

af andersj, Nordjylland, lørdag 10. august, 2019, 11:30 (13 dage siden) @ RasmusD

Det findes også herhjemme. Ballerup er sådan. Så vidt jeg husker er der mindst to andre stationer, hvor det er sådan, jeg kan ikke lige huske hvilke. Mener en af dem er på Køge-grenen, den anden er muligvis Holte.

Men det bruges vel ikke til separat ind- og udstigning herhjemme?

--
Mvh Anders

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, lørdag 10. august, 2019, 12:59 (13 dage siden) @ andersj

Nej, folk stiger af og på fra den perron, der passer dem bedst. At skulle ensrette passagertrafikken på den måde kræver en større gentænkning og nyindretning af vores stationer, og at vi sender folk på omveje via trapper og gangtunneller, de ellers ikke skulle bruge.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 15:04 (13 dage siden) @ RasmusD

Nej, folk stiger af og på fra den perron, der passer dem bedst. At skulle ensrette passagertrafikken på den måde kræver en større gentænkning og nyindretning af vores stationer, og at vi sender folk på omveje via trapper og gangtunneller, de ellers ikke skulle bruge.

Det kan danske S-togspassagerer nemt lære!
Blot det er konsistent og ens på alle stationer.
Ja det kræver ombygning af de fleste stationer. Men kan man reducere tiden S-toget holder på stationen med 40% tror jeg de fleste vil anse det for et gode.
Ideen er jo at bruge tiden i toget på at blive transporteret. Ikke at kikke på en eller anden ligegyldig station.

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 15:44 (13 dage siden) @ RasmusD

Ja – Der er udstigning til begge sider på Ballerup station i togene mod Frederikssund. Det handler så mest om at de lokale forhold tillader det. Derudover har jeg også set en del tilfælde hvor folk smutter igennem et holdende tog for at komme over til togene mod byen. I Holte er der 3 spor hvor det midterste så bliver brugt til de tog, der vender på Holte station – det er så smart at skal man videre mod Hillerød kan man gå ud af på perronen på den ene side og kommer man fra Hillerød og skal skifte kan man gå over den anden perron.

Det er dog svært at se at fordelene ved at anlægge perroner på begge sider overstiger de omkostninger der er ved det. Selv på Nørreport fungerer trafikken jo og med cityringen vil der være færre der omstiger der. Det er smadder forvirrende med udstigning i den ene side og indstigning i den anden side i Munchen og der skal kun være få der misforstår det før det hele skrider – hvilket vel også er grunden til at man ikke rigtigt bruger det flere steder.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 16:00 (13 dage siden) @ mpp

Ja – Der er udstigning til begge sider på Ballerup station i togene mod Frederikssund. Det handler så mest om at de lokale forhold tillader det. Derudover har jeg også set en del tilfælde hvor folk smutter igennem et holdende tog for at komme over til togene mod byen. I Holte er der 3 spor hvor det midterste så bliver brugt til de tog, der vender på Holte station – det er så smart at skal man videre mod Hillerød kan man gå ud af på perronen på den ene side og kommer man fra Hillerød og skal skifte kan man gå over den anden perron.

Det er dog svært at se at fordelene ved at anlægge perroner på begge sider overstiger de omkostninger der er ved det. Selv på Nørreport fungerer trafikken jo og med cityringen vil der være færre der omstiger der. Det er smadder forvirrende med udstigning i den ene side og indstigning i den anden side i Munchen og der skal kun være få der misforstår det før det hele skrider – hvilket vel også er grunden til at man ikke rigtigt bruger det flere steder.

Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.

Hastighed på Kystbanen

af andersj, Nordjylland, lørdag 10. august, 2019, 16:13 (13 dage siden) @ Pyloriis

Ja – Der er udstigning til begge sider på Ballerup station i togene mod Frederikssund. Det handler så mest om at de lokale forhold tillader det. Derudover har jeg også set en del tilfælde hvor folk smutter igennem et holdende tog for at komme over til togene mod byen. I Holte er der 3 spor hvor det midterste så bliver brugt til de tog, der vender på Holte station – det er så smart at skal man videre mod Hillerød kan man gå ud af på perronen på den ene side og kommer man fra Hillerød og skal skifte kan man gå over den anden perron.

Det er dog svært at se at fordelene ved at anlægge perroner på begge sider overstiger de omkostninger der er ved det. Selv på Nørreport fungerer trafikken jo og med cityringen vil der være færre der omstiger der. Det er smadder forvirrende med udstigning i den ene side og indstigning i den anden side i Munchen og der skal kun være få der misforstår det før det hele skrider – hvilket vel også er grunden til at man ikke rigtigt bruger det flere steder.


Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.

Indstigning kan alligevel ikke påbegyndes før vestibulen er tømt. I München åbnes dørene til indstigningssiden også først 5-10 sekunder senere. Det vil have meget større effekt hvis passagerene spredte sig på perronen, og der kan en tydelig markering af længden på næste tog hjælpe. Pt. er længden på næste tog meget kryptisk angivet på de alt for små og meget utydelige skærme på perronerne.

--
Mvh Anders

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 16:30 (13 dage siden) @ andersj

Ja – Der er udstigning til begge sider på Ballerup station i togene mod Frederikssund. Det handler så mest om at de lokale forhold tillader det. Derudover har jeg også set en del tilfælde hvor folk smutter igennem et holdende tog for at komme over til togene mod byen. I Holte er der 3 spor hvor det midterste så bliver brugt til de tog, der vender på Holte station – det er så smart at skal man videre mod Hillerød kan man gå ud af på perronen på den ene side og kommer man fra Hillerød og skal skifte kan man gå over den anden perron.

Det er dog svært at se at fordelene ved at anlægge perroner på begge sider overstiger de omkostninger der er ved det. Selv på Nørreport fungerer trafikken jo og med cityringen vil der være færre der omstiger der. Det er smadder forvirrende med udstigning i den ene side og indstigning i den anden side i Munchen og der skal kun være få der misforstår det før det hele skrider – hvilket vel også er grunden til at man ikke rigtigt bruger det flere steder.


Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.


Indstigning kan alligevel ikke påbegyndes før vestibulen er tømt. I München åbnes dørene til indstigningssiden også først 5-10 sekunder senere. Det vil have meget større effekt hvis passagerene spredte sig på perronen, og der kan en tydelig markering af længden på næste tog hjælpe. Pt. er længden på næste tog meget kryptisk angivet på de alt for små og meget utydelige skærme på perronerne.

Passagerer som skal af vil stå i venstre side ( i forhold til kørselsretningen). Så der burde være plads i højre side af vestibulen.
Ydermere vil der - som jeg har foreslået det - komme automatiske døre på alle stationer når man indfører førerløse tog på S-banen.
Så det burde være enkelt at se hvor man kan stige ind i toget.

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, lørdag 10. august, 2019, 16:51 (13 dage siden) @ Pyloriis

De underjordiske lufthavnstog i Heathrow fungerer sådan. Og der åbner indstigninsdørene også med forsinkelse i forhold til udstigning.

Hvis man åbner dørene i begge sider samtidigt, vil folk bare stige ud i begge sider. Du undervurderer heftigt hvordan mennesker i flok opfører sig. Flokpsykologi er en ting.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 16:57 (13 dage siden) @ RasmusD

De underjordiske lufthavnstog i Heathrow fungerer sådan. Og der åbner indstigninsdørene også med forsinkelse i forhold til udstigning.

Hvis man åbner dørene i begge sider samtidigt, vil folk bare stige ud i begge sider. Du undervurderer heftigt hvordan mennesker i flok opfører sig. Flokpsykologi er en ting.

Måske. Men som jeg husker "the tube" stiger man af og på i begge sider af toget afhængig af hvilken station man er på.
Det er jo netop det jeg argumenterer for skal være ens på ALLE stationer.
Men for evt. passagerer som måtte være knapt så begavet, kan man da godt vente 10 sekunder det første årstid men at åbne dørene i højre side indtil alle har forstået princippet!
Så vil flokpsykologien til den tid helt sikkert sørge for at ALLE stiger ud på venstre side.

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 17:55 (13 dage siden) @ Pyloriis

Det er netop dumt at gøre det her konsistent. Det er kun få stationer hvor der er så meget mylder og når man når dertil begynder man at se efter alternative investeringer. I København er det på S-banen kun Nørreport og måske Hovedbanen og i metroen Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn hvor man har så mange mennesker at det er et problem. Udstigning i begge sider ville alle andre steder blot være en fordyrelse. Det er så også derfor man lave en ny metro, der aflaster røret og Nørreport station og snakker om en ny metro under havneløbet (nok Tingbjerg/Brønshøj-Bispebjerg-Riget-Sankt Hans Plads-Forum-Kbh H-Islands Brygge-Amagerbro-Kløvermarken).

Og så skal man huske at der faktisk er konsistent venstreudstigning i metroen (bortset fra endestationerne) og i stort set i s-toget fra Hellerup til Valby.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 18:07 (13 dage siden) @ mpp
redigeret af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 19:06

Det er netop dumt at gøre det her konsistent. Det er kun få stationer hvor der er så meget mylder og når man når dertil begynder man at se efter alternative investeringer. I København er det på S-banen kun Nørreport og måske Hovedbanen og i metroen Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn hvor man har så mange mennesker at det er et problem. Udstigning i begge sider ville alle andre steder blot være en fordyrelse. Det er så også derfor man lave en ny metro, der aflaster røret og Nørreport station og snakker om en ny metro under havneløbet (nok Tingbjerg/Brønshøj-Bispebjerg-Riget-Sankt Hans Plads-Forum-Kbh H-Islands Brygge-Amagerbro-Kløvermarken).

Og så skal man huske at der faktisk er konsistent venstreudstigning i metroen (bortset fra endestationerne) og i stort set i s-toget fra Hellerup til Valby.

Nu var opgaven at begrænse holdetiden og dermed få en hurtigere rejsetid.
Kan man blot spare 20 sekunder pr stop bliver det 2-3 mim på vej ind til Hovedbanegården

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 20:14 (13 dage siden) @ Pyloriis

Skal man spare 2-3 minutter på Kystbanen er det bedre at sætte hastigheden op, springe stop over eller købe tog der er mere som s-togene. At bygge samtlige stationer eller lægge et ekstra spor kan simpelthen ikke betale sig, når man ser på hvad man ellers kan gøre for pengene.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 20:42 (13 dage siden) @ mpp

Skal man spare 2-3 minutter på Kystbanen er det bedre at sætte hastigheden op, springe stop over eller købe tog der er mere som s-togene. At bygge samtlige stationer eller lægge et ekstra spor kan simpelthen ikke betale sig, når man ser på hvad man ellers kan gøre for pengene.

Nu kan man så også gøre begge dele!
Det er stadigvæk med det sigte at tiltrække bilisterne morgen og aften så vi kan reducere udgifterne tiæ vejudvidelser og begrænse CO2.
Så ja - det koster lidt men i det samlede budget (statskassen) er det peanuts!

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 21:58 (13 dage siden) @ Pyloriis

Ja, det kan lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at regne på prisen og på gevinsten. Og de står simpelthen ikke mål med hinanden.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:03 (13 dage siden) @ mpp

Ja, det kan lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at regne på prisen og på gevinsten. Og de står simpelthen ikke mål med hinanden.

Hvir ved du det fra?

Hvis du kan få 30-40% flere med S-toget fremfor at køre på motorvejene sparer den enkelte mange spildte timer ved ikke at holde i kø og samfundet sparer mange penge på ikke at udvide vejnettet.

Hastighed på Kystbanen

af mikedk2100, København Ø, lørdag 10. august, 2019, 23:13 (13 dage siden) @ Pyloriis

Ja, det kan lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at regne på prisen og på gevinsten. Og de står simpelthen ikke mål med hinanden.


Hvir ved du det fra?

Hvis du kan få 30-40% flere med S-toget fremfor at køre på motorvejene sparer den enkelte mange spildte timer ved ikke at holde i kø og samfundet sparer mange penge på ikke at udvide vejnettet.

Du får da ikke 30-40% flere med s-toget ved at skære sølle 3-4 min af køretiden (som så alligevel ædes op, hvis alle tog skal standse ved alle stationer)

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 23:20 (13 dage siden) @ mikedk2100

Ja, det kan lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at regne på prisen og på gevinsten. Og de står simpelthen ikke mål med hinanden.


Hvir ved du det fra?

Hvis du kan få 30-40% flere med S-toget fremfor at køre på motorvejene sparer den enkelte mange spildte timer ved ikke at holde i kø og samfundet sparer mange penge på ikke at udvide vejnettet.


Du får da ikke 30-40% flere med s-toget ved at skære sølle 3-4 min af køretiden (som så alligevel ædes op, hvis alle tog skal standse ved alle stationer)

Nu kommer der også nye tog og vi kan håbe signalsystem vil bidrage så samlet kunne det blive 6-10 min.

Hastighed på Kystbanen

af mikedk2100, København Ø, lørdag 10. august, 2019, 23:37 (13 dage siden) @ Pyloriis

Nu kommer der også nye tog og vi kan håbe signalsystem vil bidrage så samlet kunne det blive 6-10 min.

Ja så burde der jo komme en markant stigning i passagererantallet på vel 20% bare ved de nye selvkørende tog og det nye signalsystem. Det tror jeg så heller ikke på, for den eventuelt sparede tid ædes op, fordi togene nu vil standse overalt.

S-toget skal, for at hente bilister over til sig, være konkurrencedygtig på turen fra dør til dør. Det nytter ikke noget, at folk kan spare et par minutter på køretiden, hvis de skal bruge den sparede tid på at gå op og ned ad trapper fir at finde den rigtige perron.

Jeg tror man skal tage de nemme løsninger først. Fx rejsekortproblemet, rettidighed og stabilitet. Hvorfor skal alle S-tog fx gennem Røret. Det smadrer jo hele S banen, når et tog strander der.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 23:46 (13 dage siden) @ mikedk2100

Nu kommer der også nye tog og vi kan håbe signalsystem vil bidrage så samlet kunne det blive 6-10 min.


Ja så burde der jo komme en markant stigning i passagererantallet på vel 20% bare ved de nye selvkørende tog og det nye signalsystem. Det tror jeg så heller ikke på, for den eventuelt sparede tid ædes op, fordi togene nu vil standse overalt.

S-toget skal, for at hente bilister over til sig, være konkurrencedygtig på turen fra dør til dør. Det nytter ikke noget, at folk kan spare et par minutter på køretiden, hvis de skal bruge den sparede tid på at gå op og ned ad trapper fir at finde den rigtige perron.

Jeg tror man skal tage de nemme løsninger først. Fx rejsekortproblemet, rettidighed og stabilitet. Hvorfor skal alle S-tog fx gennem Røret. Det smadrer jo hele S banen, når et tog strander der.

Enig omkring røret.
Men et flertal her i forummet mener jo at det er nødvendigt at kørefjern og regionaltog igennem til Østerport.
Men lod man S-tog benytte alle 4 spor reducerede man generne ved togstop.

Det er iøvrigt svært at se hvordan S-tog som S-togsnettet er opbygget kan undgå røret!

Hastighed på Kystbanen

af mikedk2100, København Ø, lørdag 10. august, 2019, 23:53 (13 dage siden) @ Pyloriis

Det er iøvrigt svært at se hvordan S-tog som S-togsnettet er opbygget kan undgå røret!

Ja, fordi der hersker den (gammeldags) tankegang, at alle jo skal til en station i det centrale afsnit, og at ingen gider skifte tog, selvom det holder på modsatte side af perronen. Og det kan godt være, at det nuværende er det bedste, men man vil ikke engang nytænke det ;-)

Hastighed på Kystbanen

af steenth, søndag 11. august, 2019, 00:02 (13 dage siden) @ Pyloriis

Jeg tror man skal tage de nemme løsninger først. Fx rejsekortproblemet, rettidighed og stabilitet. Hvorfor skal alle S-tog fx gennem Røret. Det smadrer jo hele S banen, når et tog strander der.


Enig omkring røret.
Men et flertal her i forummet mener jo at det er nødvendigt at kørefjern og regionaltog igennem til Østerport.
Men lod man S-tog benytte alle 4 spor reducerede man generne ved togstop.

Der virker ikke at du fatte pind omkring trafikafvikling. Hovedbanen har ikke kapacitet og plads til at alle tog vender der - det er derfor man sender tog til Østerport, Helgoland, Nivå og Helsingør, som samlet bedre kan håndtere rollen som endestation.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, søndag 11. august, 2019, 06:19 (12 dage siden) @ steenth

Jeg tror man skal tage de nemme løsninger først. Fx rejsekortproblemet, rettidighed og stabilitet. Hvorfor skal alle S-tog fx gennem Røret. Det smadrer jo hele S banen, når et tog strander der.


Enig omkring røret.
Men et flertal her i forummet mener jo at det er nødvendigt at kørefjern og regionaltog igennem til Østerport.
Men lod man S-tog benytte alle 4 spor reducerede man generne ved togstop.


Der virker ikke at du fatte pind omkring trafikafvikling. Hovedbanen har ikke kapacitet og plads til at alle tog vender der - det er derfor man sender tog til Østerport, Helgoland, Nivå og Helsingør, som samlet bedre kan håndtere rollen som endestation.

Jo det tror jeg nu nok at jeg gør.
Men jeg er ikke enig i at Hovedbanegården om 20-30 år har samme betydning som hidtil.
Det er traditionel tankegang at alle tog til og fra Hovedstaden skal udgå eller over Hovedbanegården.
Jeg tror at flere og flere vil skifte på Ny Ellebjerg og der vil komme flere tog til Kastrup.
Kommer der internationale tog påny vil de kører over Øresundsbroen og stoppe på Ny Ellebjerg .
Jeg tror også at behovet for udvidaf S-banen viæ medføre behov for flere spor gennem "Røret".
Her vil alternativet være at bekoste en ny forbindelse.
Enten som 2 spor mere hvilket vil være dyrt og besværligt eller en ny tunnel som skal under Metroen til fjernbanen.
Det vil ingen betale.

Men lad os se hvem som får mest ret om 25-30 år.

Hastighed på Kystbanen

af steenth, søndag 11. august, 2019, 10:37 (12 dage siden) @ Pyloriis

Men et flertal her i forummet mener jo at det er nødvendigt at kørefjern og regionaltog igennem til Østerport.
Men lod man S-tog benytte alle 4 spor reducerede man generne ved togstop.


Der virker ikke at du fatte pind omkring trafikafvikling. Hovedbanen har ikke kapacitet og plads til at alle tog vender der - det er derfor man sender tog til Østerport, Helgoland, Nivå og Helsingør, som samlet bedre kan håndtere rollen som endestation.


Jo det tror jeg nu nok at jeg gør.

Det virker som ikke.

Men jeg er ikke enig i at Hovedbanegården om 20-30 år har samme betydning som hidtil.
Det er traditionel tankegang at alle tog til og fra Hovedstaden skal udgå eller over Hovedbanegården.
Jeg tror at flere og flere vil skifte på Ny Ellebjerg og der vil komme flere tog til Kastrup.

Det er fjern- og regionaltog, som har mest behov for mere kapacitet. Og der er stadig en stor mængde arbejdspladser i indre by og brokvarterne. Hvis alle tog endte på hovedbanegården skal mange skifte et par gange - der fremmer ikke togtrafik men biltrafikken - det vil opfattes som en forringelse af skifte mange gange plus det tit forlængere den samlet rejsetiden. Og tid er efter min erfaring ret vigtig for folk.

Ny Ellebjerg vil blive et nyt trafikknudepunkt - men det får ikke stor betydning. Ring Syd er reelt besluttet, som vil få regionaltog imellem Roskilde og Kastrup, som gøre Amager mere tilgængelig vestfra. Flyover i Vigerslev er første del af det projekt. Men det er stadig for de fleste lettere at skifte på København H, Nørreport og Østerport.

Kommer der internationale tog påny vil de kører over Øresundsbroen og stoppe på Ny Ellebjerg .

SJ tog kører til/fra København H - det er der kunder er.

Jeg tror også at behovet for udvidaf S-banen viæ medføre behov for flere spor gennem "Røret".
Her vil alternativet være at bekoste en ny forbindelse.
Enten som 2 spor mere hvilket vil være dyrt og besværligt eller en ny tunnel som skal under Metroen til fjernbanen.
Det vil ingen betale.

Der lang tid til at S-tog får problemer med kapaciteten - der er stadig gode muligheder for flere og længere tog. Fjerntogssporet er ikke specielt god til S-tog - Nørreports perron er alt for smal.

Ved en nye tunnel for S-tog, som er placeret længere imod vest vil være bedre, end at bruge en strækning, som er ueget. Det vil kunne fordele trafik, som skal længere væk end den indre by. Det vil også spare tid for de rejsende. Men det er stadig løse ideer, som kunne være interessant at regne mere på.

Hastighed på Kystbanen

af Frank Poulsen, lørdag 10. august, 2019, 22:03 (13 dage siden) @ Pyloriis

Jeg tror stadig at 2-3 min er fuldstændig irrelevant for at man får folk i togene. Det afgørende er at rettidigheden og stabiliteten bliver til at stole på og det hedder 95% eller deroppe omkring, og ikke 80... Så kan man godt leve med 2 min mere. Men det kan selvfølgelig være jeg er ene om at have den holdning :)

Det er derfor jeg mener at det er der man skal sætte fokus. Hvad kan man gøre for at øge rettidigheden. Nu skal jeg ikke kunne sige det, men her kan man jo også sætte fokus på flere togsæt, bedre vedligehold, og mulighed for at bytte materiel nemmere ud ved mindre driftsfejl, inden de udvikler sig til større som så giver stop i trafikken.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:27 (13 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tror stadig at 2-3 min er fuldstændig irrelevant for at man får folk i togene. Det afgørende er at rettidigheden og stabiliteten bliver til at stole på og det hedder 95% eller deroppe omkring, og ikke 80... Så kan man godt leve med 2 min mere. Men det kan selvfølgelig være jeg er ene om at have den holdning :)

Enig - rettidighed er afgørende.
Men kan du sammen med nye signaler, nye tog og mit forslag tilsammen skære 6-10 min af køretiden fra f.eks. Allerød til Hovedbanegården vil det givet gøre det attraktivt at gå fra bil til tog.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, søndag 11. august, 2019, 11:52 (12 dage siden) @ Pyloriis

Men kan du sammen med nye signaler, nye tog og mit forslag tilsammen skære 6-10 min af køretiden fra f.eks. Allerød til Hovedbanegården

.
Det er helt tydeligt, at du heller ikke her ved ret meget om, hvad du skriver.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 18:17 (13 dage siden) @ mpp

Det er så også derfor man lave en ny metro, der aflaster røret og Nørreport station og snakker om en ny metro under havneløbet (nok Tingbjerg/Brønshøj-Bispebjerg-Riget-Sankt Hans Plads-Forum-Kbh H-Islands Brygge-Amagerbro-Kløvermarken).
Er det årsagen?
Tror snarere at grunden skyldes de manglende muligheder i dag for at benytte kollektiv trafik i disse områder udover busserne.
Og at lave S-tog er er ligesom udelukket!
Så at bygge ny metro giver god mening!

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 20:11 (13 dage siden) @ Pyloriis

Ja, det er en del af grundlaget for de nye metroer. Ringbanen mellem Østerport og Hovedbanen vil aflaste s-toget der og Nørreport især. Nu ser man så at der er ved at blive fyldt op på den eksisterende metro M1 og M2 – man kan gøre togene længere, men det får man ikke mere kapacitet på de forskellige stationer af (særligt elevator og rulletrapper).

Når det er sagt bygger man selvfølgeligt også nyt for at få nye dele af byen bundet på nettet. Man skal dog hele tiden huske, at når man bygger nyt et sted kan det medføre flere passagerer et andet sted og netop derfor bygger man et net så de forskellige baner krydser flere forskellige steder og man ikke får "single point of failure" som røret på s-banen.

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, lørdag 10. august, 2019, 19:03 (13 dage siden) @ Pyloriis

Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.

.
Det forslag skulle du have stillet inden de byggede boulevardtunnelen og S-banen i det hele taget.
Med andre ord: Du er alt for sent på den.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 19:09 (13 dage siden) @ Svend
redigeret af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 19:27

Som jeg skriver skal det være konsistent og ens ALLE stationer.
Ved at det er midterperronen man stiger af på og de 2 andre perroner man stiger på, kan man kun på stationer hvor flere linier passere have gevinst ved at blive stående.
Og gevinsten er at man kan stige ind i toget såsnart dørene åbnes og tilsvarende stige ud UDEN at komme i klammeri med cykler, barnevogne og andre som forsøger at komme ud.

.
Det forslag skulle du have stillet inden de byggede boulevardtunnelen og S-banen i det hele taget.
Med andre ord: Du er alt for sent på den.

Ja & Nej.
Hvis vi ikke kan nytænke og lave ændringer så kommer vi ingen vegne!
Men tilsyneladende vil flertallet her i dette forum helst tilbage til tiden omkring K74 eller før!

Hastighed på Kystbanen

af steenth, lørdag 10. august, 2019, 20:01 (13 dage siden) @ Pyloriis

Det forslag skulle du have stillet inden de byggede boulevardtunnelen og S-banen i det hele taget.
Med andre ord: Du er alt for sent på den.


Ja & Nej.
Hvis vi ikke kan nytænke og lave ændringer så kommer vi ingen vegne!
Men tilsyneladende vil flertallet her i dette forum helst tilbage til tiden omkring K74 eller før!

Det layout af perroner bruges ikke specielt meget, da det er dyr og ikke giver specielt meget. Og der stadig bedst at gøre ved nyanlæg. Det er umuligt at gøre bagefter, hvis man ikke har forberedt det. Som andre har skrevet, på S-tog er det kun København H og Nørreport, hvor det kunne have været relevant. Men begge steder er det svært at finde plads til det. Det kræver flere elevatorer til at betjene perronerne. Og det er ikke noget specielt stort problem.

Jeg har tjekket lister med den ren form af det perronlayout. Se fx listen her. Hvis det have været en meget god ide, ville det have været mere udbredt end det er.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 20:40 (13 dage siden) @ steenth

Det forslag skulle du have stillet inden de byggede boulevardtunnelen og S-banen i det hele taget.
Med andre ord: Du er alt for sent på den.


Ja & Nej.
Hvis vi ikke kan nytænke og lave ændringer så kommer vi ingen vegne!
Men tilsyneladende vil flertallet her i dette forum helst tilbage til tiden omkring K74 eller før!


Det layout af perroner bruges ikke specielt meget, da det er dyr og ikke giver specielt meget. Og der stadig bedst at gøre ved nyanlæg. Det er umuligt at gøre bagefter, hvis man ikke har forberedt det. Som andre har skrevet, på S-tog er det kun København H og Nørreport, hvor det kunne have været relevant. Men begge steder er det svært at finde plads til det. Det kræver flere elevatorer til at betjene perronerne. Og det er ikke noget specielt stort problem.

Jeg har tjekket lister med den ren form af det perronlayout. Se fx listen her. Hvis det have været en meget god ide, ville det have været mere udbredt end det er.

Så dyrt kan det nu ikke være!
De perroner som er en ø-perron forsynes med ny perron på hver side af sporene. Da de kun skal benyttes til passagerer som skal med toget kan plafsen nøjes med at være ca 2-2,5 meter bred.
Det er der de fleste steder langs S-banen.
De steder hvor der er perron i hver side med 2 spor i midten kræver det flytning af det ene spor og ny midterperron og ny perron på den anden side.
Lidt mere omfattende men ikke nogen umulig opgave.
Ja - på Hovedbanegården og Vesterport/Nørreport er opgaven større.

Hastighed på Kystbanen

af Niels Munch @, lørdag 10. august, 2019, 21:07 (13 dage siden) @ Pyloriis

De perroner som er en ø-perron forsynes med ny perron på hver side af sporene. Da de kun skal benyttes til passagerer som skal med toget kan plafsen nøjes med at være ca 2-2,5 meter bred.


Du bør nok checke, om dine fantasier vedr. perronmål rimer med de krav, der er fastsat i TSI'er for området.

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 21:55 (13 dage siden) @ Pyloriis

Okay, det kan du så mene.

Det vil selvfølgeligt være en bekostelig affære, da der pludseligt skal laves adgangsveje, elevatorer, sporene skal flyttes (og dermed bliver "footprint" større), trafikken skal lukkes i en periode m.v. Det er derfor man bruger en kombination af sideperroner og øperroner rundt omkring, men ikke i kombination.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:00 (13 dage siden) @ mpp

Okay, det kan du så mene.

Det vil selvfølgeligt være en bekostelig affære, da der pludseligt skal laves adgangsveje, elevatorer, sporene skal flyttes (og dermed bliver "footprint" større), trafikken skal lukkes i en periode m.v. Det er derfor man bruger en kombination af sideperroner og øperroner rundt omkring, men ikke i kombination.

Det er givet dyrere at vedblive med at udvide indfaldsvejene til København og bygge nye motorveje end at optimere S-togsdriften!

Hastighed på Kystbanen

af mpp, lørdag 10. august, 2019, 22:08 (13 dage siden) @ Pyloriis

Ja. Det er så derfor man investerer i signaler og nye tog og andet, der gør driften bedre.

Her kan man så indvende at en fordel ved sideperroner er, at de i hvert fald i den ene side kan have direkte adgang stationsbygninger, busser, afhentning eller andet.

Faktisk kan man på Køge, Hillerød, Ballerup, Hellerup, Klampenborg, Frederikssund, Ølstykke, Aalborg, Helsingør, Kokkedal og sikkert også en hel del andre stationer tilgå en eller flere perroner direkte fra terræn og man sparer dermed en tur op og ned af trapper. Man kan også bedre lave læområder o.l. på øperroner.

Igen – der er forskel på nytænktning (f.x. en ny bane Hillerød–Roskilde over Vinge/Ølstykke) og så at fremture med en ide der er prøvet og hvor gevinsten ikke helt står mål med omkostningen.

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:19 (13 dage siden) @ mpp

Igen – der er forskel på nytænktning (f.x. en ny bane Hillerød–Roskilde over Vinge/Ølstykke) og så at fremture med en ide der er prøvet og hvor gevinsten ikke helt står mål med omkostningen.

Hvor er det så prøvet i stor skala?
Spanien har ang. noget i den stil, men er det gennemført konsekvent og hvad er deres erfaringer?
Hvis ikke er det vist blot lommefilosofiske betragtninger du fremfører.

Avatar

Hastighed på Kystbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 10. august, 2019, 22:26 (13 dage siden) @ Pyloriis

Igen – der er forskel på nytænktning (f.x. en ny bane Hillerød–Roskilde over Vinge/Ølstykke) og så at fremture med en ide der er prøvet og hvor gevinsten ikke helt står mål med omkostningen.


Hvor er det så prøvet i stor skala?
Spanien har ang. noget i den stil, men er det gennemført konsekvent og hvad er deres erfaringer?
Hvis ikke er det vist blot lommefilosofiske betragtninger du fremfører.

Der er vel ikke anderledes end dine egne betragtninger?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, lørdag 10. august, 2019, 20:13 (13 dage siden) @ Pyloriis

Hvis vi ikke kan nytænke og lave ændringer så kommer vi ingen vegne!

.
Det er fint, men du er lidt for sent på den med din nytænkning.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 20:46 (13 dage siden) @ Svend

Hvis vi ikke kan nytænke og lave ændringer så kommer vi ingen vegne!

.
Det er fint, men du er lidt for sent på den med din nytænkning.

Havde man din tilgang til forandring umiddelbart efter Galileo (for 400 år siden) var jorden stadig fladt og centrum i universet.

Det er aldrig for sent at indse man ikke har lavet tingene godt nok - nogle gange koster det så lidt!

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, lørdag 10. august, 2019, 20:55 (13 dage siden) @ Pyloriis

Dit forslag indebærer at man skal flytte fjernbanesporene og deres eventuelle perroner ved hver eneste S-togs-station mellem Klampenborg og Høje Taastrup. Med alt hvad det indebærer af udvidelse af banegrave, nye tracheer, ekspropriation af jord, nedrivning af bygninger, bygning af nye broer og meget mere.

For ikke at snakke om alle de højbane-agtige stationer på resten af S-banen.

Hvor mange milliarder og midlertidige lukninger af banen skal det projekt koste, bare for at spare nogle få minutter?

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:14 (13 dage siden) @ RasmusD

Dit forslag indebærer at man skal flytte fjernbanesporene og deres eventuelle perroner ved hver eneste S-togs-station mellem Klampenborg og Høje Taastrup. Med alt hvad det indebærer af udvidelse af banegrave, nye tracheer, ekspropriation af jord, nedrivning af bygninger, bygning af nye broer og meget mere.

Fjernbanen skal kun køre til Hovedbanegården!
Ny får du det til.at lyde som en umulig opgave på fjernbanen. Men reelt er der tale om 10 stationer fra Hovedbanegården til og med Taastrup. Heraf er nogle af dem nok ikke så vanskelig at ombygge.


For ikke at snakke om alle de højbane-agtige stationer på resten af S-banen.

Hvor mange stationer er der her tale om?


Hvor mange milliarder og midlertidige lukninger af banen skal det projekt koste, bare for at spare nogle få minutter?

Ingen ide.
Men Timemodellen og togfonden har ingen problemer med at bruge 28 mia på at spare få minutter for relativ få pendlere. Så alt er relativt!

Hastighed på Kystbanen

af RasmusD, søndag 11. august, 2019, 00:13 (12 dage siden) @ Pyloriis

Fjernbanen skal kun køre til Hovedbanegården!

Åh gud, det her idioti igen. Du har fået forklaret, gentagne gange, af indtil flere ubegribeligt tålmodige brugere herinde, at den ide er fuldkommen ude af trit med virkeligheden. Du halverer kapaciteten på København H ved at gøre den til sækbanegård i stedet for gennemkørselsbanegård, og afskærer adgangen til de mere end 20 vende- og opstillingsspor på Østerport og Helgoland, samt værkstedet på Helgoland - der vedligeholder og reparerer alle DSB's eltogsæt!

Hvor skal alle disse tog vende og holde med din plan? Der er ikke plads på København H. Der er ikke plads i Kastrup.

For ikke at snakke om alle de højbane-agtige stationer på resten af S-banen.

Hvor mange stationer er der her tale om?

Det her er fandme dovent. Du trækker den ene flyvske ide efter den anden ud af røven, men du har ikke orket at bruge ét eneste sekund på at undersøge den virkelighed, du så gerne vil lave om.

Men så prøv og kig på Nordhavn, Valby, Carlsberg, Vanløse, Flintholm, Nørrebro, Hvidovre, Glostrup og se hvor mange indkøbscentre, boligblokke og parcelhuse, du er nødt til at rive ned. Ny Ellebjerg og dens fine niveaufri krydsning kan man lige så rive helt ned og bygge forfra. Ditto med S-togsdelen af Køge Nord.

At dine luftkasteller konstant møder modstand herinde, har intet at gøre med mangel på nytænkning blandt de øvrige brugere, men alt at gøre med din komplette og evige virkelighedsfornægtelse. Du fremturer hele tiden med konkrete og omfangsrige ændringsforslag, men du har ikke sat dig det mindste ind i de ting, du vil ændre. Det viser dit svar her med alt tydelighed.

Det er håbløst. Med venner som dig behøver jernbanen ikke fjender. Heldigvis er du henvist til et nicheforum frem for en position med indflydelse.

Hastighed på Kystbanen

af Niels Munch @, søndag 11. august, 2019, 07:43 (12 dage siden) @ RasmusD

Vel talt.

M.v.h.
Niels

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, søndag 11. august, 2019, 09:38 (12 dage siden) @ Niels Munch

Når de "forstående partier" har fundet sig til rette med hvad de vil gøre med (resterne af) Togfonden, så er der masser at tage fat på;

https://kattegatforbindelse.dk/

https://www.europasparet.se/?lang=da

https://www.ekspresgruppen.dk/

så ja, verden kan se meget anderledes ud om 50 år, men vil og kan politikerne det?

JH

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, lørdag 10. august, 2019, 21:24 (13 dage siden) @ Pyloriis

Havde man din tilgang til forandring umiddelbart efter Galileo (for 400 år siden) var jorden stadig fladt og centrum i universet.

Det er aldrig for sent at indse man ikke har lavet tingene godt nok - nogle gange koster det så lidt!

.
Ja, og nu sidder du og er sur og bitter over, at du ikke fik gennemført din ide for 100 år siden, mens tid var ..... :-D :-D

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 21:57 (13 dage siden) @ Svend

Havde man din tilgang til forandring umiddelbart efter Galileo (for 400 år siden) var jorden stadig fladt og centrum i universet.

Det er aldrig for sent at indse man ikke har lavet tingene godt nok - nogle gange koster det så lidt!

.
Ja, og nu sidder du og er sur og bitter over, at du ikke fik gennemført din ide for 100 år siden, mens tid var ..... :-D :-D

Nej.
Men forundret over for lidt interesse de som synes jernbanedrift er vigtig og så alligevel ikke er interesseret i at få flere med toget!

Det kræver nytænkning. Det kræver hurtige tog, det kræver korte ophold på stationerne og elimering af de faktorer som notorisk giver driftproblemer i det omfang det er muligt.
F.eks. reduktion i antal sporskift.
Andre byer benytter f.eks. en 3. skinne til kørestrøm.
Så risikerer man ikke nedfald af køreledning. Men om man kan opnå hastigheder over 100 km/h med den type strømforsyning ved jeg ikke.
Måske andre gør?
Ja - det koster at ville have et moderne og effektivt transportsystem.
Tilsyneladende sætter de færreste spørgsmålstegn ved at bruge 20 mia. eller mere på et signalsystem som ikke er gennemprøvet.

Avatar

Hastighed på Kystbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 10. august, 2019, 22:24 (13 dage siden) @ Pyloriis

Tilsyneladende sætter de færreste spørgsmålstegn ved at bruge 20 mia. eller mere på et signalsystem som ikke er gennemprøvet.

Begge signalsystemer er i drift både i Danmark og udlandet, så at påstå det ikke er gennemprøvet er spin der ikke bliver mere sandt af at blive gentaget.
Der er nogle nye funktioner, der er tilføjet i de versioner vi implementerer i Danmark - funktioner der er nødvendige i vores baner og dem kan du så mene er uprøvede (det kører i Vendsyssel).
Hovedproblemet over alle på fjernbanen er at indbygning i IC3 er gået helt galt og har overskredet alle milepæle. Det er jo ikke et problem ved ERMTS som sådan, men et problem med den aldrende flåde DSB har.
På S-banen kan du sige at der er et software problem med de våde skinner, og jeg skal være ærlig og sige at det undrer mig at leverandøren ikke kan løse det hurtigere. Våde og fedtede skinner er jo ikke et specielt dansk problem, så det burde der være en løsning på.
Nu kører Metro-ringen ikke endnu, men den får CBTC også og der kommer i hvert fald Nordhavnslinien op at køre på overflden/højbane.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 22:31 (13 dage siden) @ Michael Deichmann

Tilsyneladende sætter de færreste spørgsmålstegn ved at bruge 20 mia. eller mere på et signalsystem som ikke er gennemprøvet.

Begge signalsystemer er i drift både i Danmark og udlandet, så at påstå det ikke er gennemprøvet er spin der ikke bliver mere sandt af at blive gentaget.
Der er nogle nye funktioner, der er tilføjet i de versioner vi implementerer i Danmark - funktioner der er nødvendige i vores baner og dem kan du så mene er uprøvede (det kører i Vendsyssel).
Hovedproblemet over alle på fjernbanen er at indbygning i IC3 er gået helt galt og har overskredet alle milepæle. Det er jo ikke et problem ved ERMTS som sådan, men et problem med den aldrende flåde DSB har.
På S-banen kan du sige at der er et software problem med de våde skinner, og jeg skal være ærlig og sige at det undrer mig at leverandøren ikke kan løse det hurtigere. Våde og fedtede skinner er jo ikke et specielt dansk problem, så det burde der være en løsning på.
Nu kører Metro-ringen ikke endnu, men den får CBTC også og der kommer i hvert fald Nordhavnslinien op at køre på overflden/højbane.

Fungerer ERTMS noget sted på banegårde som Hovedbanegården?
Det fungerer- som du selv påpeger det - endnu ikke på S-banen og gør et tilsvarende system det noget sted i Europa? Hvis ja - så angiv gerne et eksempel af nogenlunde samme omfang som vores hjemlige S-bane.

Avatar

Hastighed på Kystbanen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 10. august, 2019, 22:49 (13 dage siden) @ Pyloriis

Fungerer ERTMS noget sted på banegårde som Hovedbanegården?

Nej, det tror jeg ikke, og det er heller ikke installeret på Kbh H endnu. Man ved godt hvad problemet er, man har løsningen og er formentlig igang på europæisk plan at arbejde med papirsiden. Jeg ved det ikke, men det skal man nok få styr på til den tid.

Det fungerer- som du selv påpeger det - endnu ikke på S-banen og gør et tilsvarende system det noget sted i Europa? Hvis ja - så angiv gerne et eksempel af nogenlunde samme omfang som vores hjemlige S-bane.

Det fungerer dagligt nu fra Hillerød og Klampenborg til Svanemøllen. Togene er lidt længe om at bremse, hvilket nu er indregnet i køreplanerne, og selvfølgelig betyder at man ikke høster de gevinster der kan forventes. Det kan sagtens være et prioriteringsspørgsmål at det ikke er løst, for uanset hvad nogen her påstår, så er ensartet daglig transporttid vigtigere end længden. Du kan faktisk godt bruge tiden i S-toget til f.eks. at behandle e-mails mm. eller læse fagliteratur mm.
Og så er det stadig en skrøne at alle pendlere skal til Østerport, Nørreport, Vesterport og Kbh.H, men fra Nordsjælland til Brøndby, Glostrup, Gladsaxe, Ballerup mm. hvilket kræver forbindelser på tværs, og der stopper festen. Så vi kommer fortsat til at benytte Motorringvejen.
Det samme gælder selvfølgelig for de der kommer ind ad Køge bugt eller Holbækmotorvejene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hastighed på Kystbanen

af Pyloriis, lørdag 10. august, 2019, 23:04 (13 dage siden) @ Michael Deichmann

Fungerer ERTMS noget sted på banegårde som Hovedbanegården?

Nej, det tror jeg ikke, og det er heller ikke installeret på Kbh H endnu. Man ved godt hvad problemet er, man har løsningen og er formentlig igang på europæisk plan at arbejde med papirsiden. Jeg ved det ikke, men det skal man nok få styr på til den tid.

Det fungerer- som du selv påpeger det - endnu ikke på S-banen og gør et tilsvarende system det noget sted i Europa? Hvis ja - så angiv gerne et eksempel af nogenlunde samme omfang som vores hjemlige S-bane.

Det fungerer dagligt nu fra Hillerød og Klampenborg til Svanemøllen. Togene er lidt længe om at bremse, hvilket nu er indregnet i køreplanerne, og selvfølgelig betyder at man ikke høster de gevinster der kan forventes. Det kan sagtens være et prioriteringsspørgsmål at det ikke er løst, for uanset hvad nogen her påstår, så er ensartet daglig transporttid vigtigere end længden. Du kan faktisk godt bruge tiden i S-toget til f.eks. at behandle e-mails mm. eller læse fagliteratur mm.
Og så er det stadig en skrøne at alle pendlere skal til Østerport, Nørreport, Vesterport og Kbh.H, men fra Nordsjælland til Brøndby, Glostrup, Gladsaxe, Ballerup mm. hvilket kræver forbindelser på tværs, og der stopper festen. Så vi kommer fortsat til at benytte Motorringvejen.
Det samme gælder selvfølgelig for de der kommer ind ad Køge bugt eller Holbækmotorvejene.

Reelt er der tale om et system som ikke noget sted fungerer i storskaladrift inkl. større banegårde og gevinsten mangler stadig på S-banen.
Lidt ligesom IC4 togene for 7-8 år siden eller EFI (skat) eller Sundhedsplatformen.
Det er da muligt det kommer til at fungere som tiltænkt - men det er d.d ikke tilfældet.

Nu er det så ikke alle der har behov for at checke mails etc på vej til og fra arbejde. De vil blot hurtig frem eller hurtig hjem.
Men vi er meget enige om at rigtig mange rejsende ikke skal til Hovedbanegården, Nørreport m.fl.
Det mangler så tilhængerne af Timemodellen at indse.

Hastighed på Kystbanen

af steenth, lørdag 10. august, 2019, 10:43 (13 dage siden) @ Pyloriis

Er der de samme problemer med nedbrudte tog, forsinkelser m.m på S-banen som tilsyneladende på Kystbanen?
Jeg benytter S-tog så sjældent så jeg spørger af mangel på viden.
Normalt hører man jo kun om signal- & sporskiftefejl samt om nedfaldne køreledninger på S-banen.

S-tog har i forhold til kystbanen meget stabil drift. Kunderettidigheden er omkring 90-95% på S-tog, mens den på fjerntog på en god måned er omkring 80%

Hastighed på Kystbanen

af Svend @, fredag 09. august, 2019, 11:24 (14 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg vil ikke have vigespor. Jeg vil have et 3. hovedspor hele vejen. Der er stor forskel. Et vigespor vil ja, netop gøre man forsinker når man overhaler. Et 3. hovedspor fra Klampenborg til Rungsted vil gøre at man med det standsende tog kan køre normalt og det gennemgående tog fra Kokkedal til Hellerup, hvis dette er forsinket, kan overhale uanset om det er i Vedbæk eller Skodsborg, eller under igangsætning eller nedbremsning. Og det vil give en langt større flexibilitet.

Og ja, det kræver sporskifter. Og ja de er dyre! Frygtelig dyre. Men det er ligesom betingelsen for at kunne drive en effektiv jernbane at man har sporskifter. Og de betyder i mine øjne langt mere end 20 km/t mere eller lignende. Og jeg forstår ikke man laver så få. Eksempelvis dobbeltsporet på nordvestbanen lavet for nylig er jo helt håbløst med så få sporskifter. Og ja det fungerer jo i normal drift, men vedligehold, dørfejl osv. Man har jo ingen chancer for at undgå at forsinkelser spreder sig.

Et af de største problemer i forhold til forsinkelser er jo at et togs problemer, hvad enten det er toget, eller passagerer med ambulance, eller politi er krævet eller lignende, ja så spreder det sig utrolig nemt. Og det kræver flere sporskifter, for at få de rettidige toge uden om. Men problemet med sådanne investeringer er jo at det ikke kan afspejle sig direkte i en køreplan, og hvad vinder man ved det osv. Man vinder kun noget ved andre problemer man kan komme udenom. Og det ved jeg ikke om der laves statistik på?

.
Det lyder meget dyrt! Det vil nok være noget billigere at sikre at togene kører til tiden.... og i øvrigt er det nærmest umuligt at udbygge infrastrukturen, så den tager højde for en hvilken som helst forsinkelse. Et tredje spor er en nice to have -ting, som der sikkert ikke er nogen politikere der blot overvejer at poste penge i. Især ikke hvis man kan udbygge en motortrafikvej til en egentlig motorvej til de samme penge.

--
Svend

[image]

Hastighed på Kystbanen

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, Sverige, fredag 09. august, 2019, 11:33 (14 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg vil ikke have vigespor. Jeg vil have et 3. hovedspor hele vejen.

Hej Frank hvis man ikke kunne få flere hovedspor fra København H til Tåstrup, på grund af de lokale styrende, så er muligheden nok endnu mindre på Kystbanen.
Togene er simpelt hen for længe om afgangsproceduren i mine øjne.
Regulariteten vil nok øge når man skiller de svenske strækninger fra.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, onsdag 07. august, 2019, 17:15 (16 dage siden) @ Henning T.

"Pendlerklubben", er det den berømte, med Anders Randrop som talsmand?

Og er det pendlerklubben som samler forslag sammen, til fremsendelse, til hvem?

Og skal forslagsstilleren til kaffemøde i pendlerklubben, hos DSB, eller ligefrem ministeren?

JH

Hastighed på Kystbanen

af Peter Christensen, onsdag 07. august, 2019, 19:23 (16 dage siden) @ Henning T.

Det er sjovt som debatten går på det ene eller andet tog.
Reel kan du få lige det tog, som du ønsker.
Sammenligninger på baggrund af tekniske egenskaber giver ikke den store mening, men man kan bruge meget tid herpå.
Der er et andet - ganske overset - aspekt i dén her sag og handler mere om hvorvidt, der skal stå "S" på togene eller ej.
S-banen behøves ikke at blive udbudt, hvorfor DSB/ministeriet muligvis ønsker at beholde S-banen (og dermed Kystbane) hos DSB.
Al regionaltrafik skal ad åre udbydes og "nogle" er måske ved at forsøge at fremtidssikre en rest af DSB?
Gad vide om den form for fremtidssikring er ønskeligt?
Man kunne også forstille sig en model, hvor trafikkøberansvaret ligger hos kommunerne (og MOVIA). Så kan de udbyde den trafik, de helst vil have (og betale for), med krav om at den vindende operatør stiller med en togtype, som passer til den definerede trafik.
Dét behøver hverken DSB, DSBs pendlergrupper, dette forum eller folketingspolitikere at definere.

kandestøberi på Kystbanen

af re20000 @, onsdag 07. august, 2019, 19:46 (16 dage siden) @ Peter Christensen

Det vil da være fedt at bygge Kysten om til S-bane. Så skal hele møllen lukkes nogle år igen og der bliver dejlige penge at tjene for busvognmændene.

kandestøberi på Kystbanen

af Peter Christensen, onsdag 07. august, 2019, 20:28 (16 dage siden) @ re20000

Det vil da være fedt at bygge Kysten om til S-bane. Så skal hele møllen lukkes nogle år igen og der bliver dejlige penge at tjene for busvognmændene.

Æh - jeg skriver ikke at Kystbanen skal ombygges; det er kun om der skal stå "S" på toget eller ej.
Ellers er jeg helt enig i at en ombygning af Kystbanen til S-bane standard - særligt hvis den nuværende trace følges - så bliver det en fest for busfolket.

Hastighed på Kystbanen

af Jens Hansen, torsdag 08. august, 2019, 06:41 (15 dage siden) @ Peter Christensen

Der er et andet - ganske overset - aspekt i dén her sag og handler mere om hvorvidt, der skal stå "S" på togene eller ej.
S-banen behøves ikke at blive udbudt, hvorfor DSB/ministeriet muligvis ønsker at beholde S-banen (og dermed Kystbane) hos DSB.
Al regionaltrafik skal ad åre udbydes og "nogle" er måske ved at forsøge at fremtidssikre en rest af DSB?
Gad vide om den form for fremtidssikring er ønskeligt?

Bulls eye!

Der er ingen tvivl om at DSB ser S-togene som deres redningsplanke. Derfor har de også sat projektet "Fremtidens S-tog", sanktioneret af ministeriet, igang (vendt i anden tråd).

JH

Jernbanebøger

De blå tog
De blå tog
Pris 380,- kr.
 Læs mere 
ContecRail
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen