Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodellen (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 4/9 2019, 13:35 (1696 dage siden)

Ifølge Ing. dk
https://ing.dk/artikel/regeringen-kovending-timemodellen-nu-forhandling-228529?utm_sour...

Timemodellen skulle sikre at det i fremtiden tog en time at rejse fra København til Odense, fra Odense til Aarhus og fra fra Aarhus til Aalborg.

Transportministeren afviser at svare klart på, om Socialdemokratiet stadig vil have rejsetiden ned på en time mellem landets store byer.

Så sent som i slutningen af januar bekendte Socialdemokratiet sig utvetydigt til Togfondens såkaldte timemodel, da partiet præsenterede en ny infrastrukturplan.

Men nu er svaret mindre entydigt.

I forbindelse med at transportminister Benny Engelbrecht (S) for få dage siden meldte ud, at han vil have et samlet og opdateret overblik over alle Banedanmarks løse ender, spurgte Ingeniøren om han stadig arbejder aktivt for indførelsen af timemodellen.

I et skriftligt svar, er der nu i stedet lagt op til at timemodellen er et »perspektiv«, som vil indgå i forhandlinger.

»Et serviceeftersyn vil give os ro i maven og sikre en plan for, hvordan vi kommer i mål med alle de vigtige projekter, der er i gang på jernbanen, ligesom det vil bane vejen for de kommende forhandlinger om en infrastrukturaftale og en videreudvikling af fremtidens jernbane – herunder i forhold til perspektiverne i den såkaldte Timemodel«, lyder det fra Benny Engelbrecht.

låst
1628 visninger
Avatar

Timemodellen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2019, 00:28 (1696 dage siden) @ Pyloriis

Læs PHK's kloge kommentar under artiklen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

låst
1329 visninger
Avatar

Timemodellen

af gaest, 5/9 2019, 03:53 (1696 dage siden) @ Pyloriis

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?

låst
1312 visninger

Timemodellen

af andersj, Aalborg, 5/9 2019, 08:03 (1696 dage siden) @ gaest

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?

Som sagt 120 gange før, så handler det ikke kun om få minutter men også om at skabe overhalingsmuligheder/mere kapacitet. Hvad tror du der sker med regionaltogene mellem Fredericia og Aarhus når SJ eller en anden operatør vil køre non-stop tog, og DSB pludselig også vil køre non-stop tog som modsvar på konkurrencen? Ja, så kan regionaltoget fyldt med pendlere holde pænt i 5-10 minutter i Hedensted og i Hørning og vente på overhaling. Det er det der sker nogle steder i Tyskland hvor fjerntog inkl. Flixtrain har fortrinsret i forhold til regionaltog.

Hvad Midttrafik angår, så er der fra 2019 en besparelse på 60 mio. kr. årligt på alt kollektiv transport bestilt af Region Midtjylland. Det er en skrøne at letbanen er hovedårsag til busbesparelser i Region Midtjylland, men i Aarhus Kommune er det rigtigt at letbanen er hovedårsag til besparelser på bybusdriften. Det samme ses i Odense og i København ifb. med Cityringen.

--
Mvh Anders

låst
1284 visninger

Timemodellen

af Pyloriis, 5/9 2019, 08:32 (1696 dage siden) @ andersj

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?


Som sagt 120 gange før, så handler det ikke kun om få minutter men også om at skabe overhalingsmuligheder/mere kapacitet. Hvad tror du der sker med regionaltogene mellem Fredericia og Aarhus når SJ eller en anden operatør vil køre non-stop tog, og DSB pludselig også vil køre non-stop tog som modsvar på konkurrencen? Ja, så kan regionaltoget fyldt med pendlere holde pænt i 5-10 minutter i Hedensted og i Hørning og vente på overhaling. Det er det der sker nogle steder i Tyskland hvor fjerntog inkl. Flixtrain har fortrinsret i forhold til regionaltog.

Som en af dem der er fortaler for flere spor bl.a. i det østjyske kan jeg kun give dig ret!


Hvad Midttrafik angår, så er der fra 2019 en besparelse på 60 mio. kr. årligt på alt kollektiv transport bestilt af Region Midtjylland. Det er en skrøne at letbanen er hovedårsag til busbesparelser i Region Midtjylland, men i Aarhus Kommune er det rigtigt at letbanen er hovedårsag til besparelser på bybusdriften. Det samme ses i Odense og i København ifb. med Cityringen.

Derfor er det også problematisk at bruge 60 mia kr på Kattegat.
Fraset dem i Aarhus midtby og dem som kan nå frem med Letbanen er det begrænset hvem som har glæde af Kattegatforbindelsen.
Stort set AL kollektiv trafik virker som nedlagt udenfor de større byer og parkeringsmulighederne må siges at være begrænset omkring Aarhus nuværende banegård trods nyanlagt P-plads for et par år siden.
Så kan store dele af befolkningen alligevel ikke komme frem til disse supertog over Kattegat - så skal vi vel få styr på resten af den kollektive transport først!

låst
1292 visninger

Timemodellen

af Ib Jensen, 5/9 2019, 09:06 (1695 dage siden) @ Pyloriis

Fraset dem i Aarhus midtby og dem som kan nå frem med Letbanen er det begrænset hvem som har glæde af Kattegatforbindelsen


Så de, der skal fra Skive til Ballerup, og kan spare 1-1½ time ved at køre via Kattegat og ikke omvejen via Fyn, dem fylder politikerne bare med løgn?

låst
1301 visninger

Timemodellen

af Pyloriis, 5/9 2019, 09:35 (1695 dage siden) @ Ib Jensen
redigeret af Pyloriis, 5/9 2019, 09:49

Fraset dem i Aarhus midtby og dem som kan nå frem med Letbanen er det begrænset hvem som har glæde af Kattegatforbindelsen

Så de, der skal fra Skive til Ballerup, og kan spare 1-1½ time ved at køre via Kattegat og ikke omvejen via Fyn, dem fylder politikerne bare med løgn?

Kan de da det??
Det jeg har foreslået betyder at de formentlig kan komme til København med en mertid på 1/2-3/4 time i forhold til Kattegat. Og hvor mange er det så lige i Skive der skal til Ballerup?

Du kan finde tallet for beskæftigede med bopæl i Skive og arbejde i Ballerup i november 2017. Det var 28!

låst
1268 visninger

Kattegatforbindelsen

af Ib Jensen, 5/9 2019, 10:11 (1695 dage siden) @ Pyloriis

Og hvor mange er det så lige i Skive der skal til Ballerup?


Det er helt åbenlyst, at du ikke har forstået, hvad Kattegatforbindelsen drejer dig om. Du har den fejlagtige opfattelse, at den kun kommer folk i Aarhus eller folk i København til gode. Sådan er virkeligheden ikke. Kattegatforbindelsen kommer de fleste danskere til gode. I løse tal - jf. tidligere indlæg - kommer den ca. 3,4 mio. danskere til gode. Det er synd, at du ikke forstår det. Og når du ikke forstår det, ja så bliver dine indlæg lidt trættende at læse i længden.

Selv om du ikke forstår følgende, kan andre måske få "glæde" af det:

Skal du fra Skive til Ballerup, sparer du tid via Kattegat - uanset om du kører i bil eller tager toget. Tilsvarende gælder fra Hadsund til Holbæk, fra Sæby til Hillerød osv. osv. osv. Og i den anden retning: Fra Roskilde til Viborg, fra Valby til Bjerringbro, fra Jyderup til Langå, osv. osv. osv.

En anden ting, som du åbenbart heller ikke forstår, er selve økonomien bag samfundsmæssige regnestykker. Du blander lystigt pærer og bananer med daglige trafiktal og totalomkostninger.

Men faktum er:

Kattegatforbindelsen vil koste 136 mia. kr. alt inklusive, den vil kunne holde i mindst 120 år og den vil dagligt blive brugt af 43.700 togpassagerer og køretøjer.

Det giver en udgift på 71 kr. pr. togpassager/køretøj. Alene det er en megafin forretning for samfundet.

Regnestykket kan naturligvis raffineres efter ønske. Tager man overflytningen fra Storebælt med, bliver prisen 150 kr. pr. togpassager/køretøj. Men stadigvæk: Det er en megafin forretning for samfundet.

Endelig: De 43.700 togpassagerer og køretøjer er 2035-tal. Mon ikke det tal stiger gevaldigt i løbet af de 120 år. Og endelig sidder der jo ofte mere en én person i et køretøj.

låst
1286 visninger

Kattegatforbindelsen

af Pyloriis, 5/9 2019, 10:23 (1695 dage siden) @ Ib Jensen

Og hvor mange er det så lige i Skive der skal til Ballerup?

Det var så 28!

Det er helt åbenlyst, at du ikke har forstået, hvad Kattegatforbindelsen drejer dig om. Du har den fejlagtige opfattelse, at den kun kommer folk i Aarhus eller folk i København til gode. Sådan er virkeligheden ikke. Kattegatforbindelsen kommer de fleste danskere til gode. I løse tal - jf. tidligere indlæg - kommer den ca. 3,4 mio. danskere til gode. Det er synd, at du ikke forstår det. Og når du ikke forstår det, ja så bliver dine indlæg lidt trættende at læse i længden.

Dit mål er at få låst denne tråd??


Selv om du ikke forstår følgende, kan andre måske få "glæde" af det:

Skal du fra Skive til Ballerup, sparer du tid via Kattegat - uanset om du kører i bil eller tager toget. Tilsvarende gælder fra Hadsund til Holbæk, fra Sæby til Hillerød osv. osv. osv. Og i den anden retning: Fra Roskilde til Viborg, fra Valby til Bjerringbro, fra Jyderup til Langå, osv. osv. osv.

Det er ingen uenig i - især på vejsiden. Men på jernbanen siden er det for dyrt i næste mange år! Og såvel penge som arbejdskraft vil blive taget fra andre vigtigere projekter indenfor offentlig trafik!


En anden ting, som du åbenbart heller ikke forstår, er selve økonomien bag samfundsmæssige regnestykker. Du blander lystigt pærer og bananer med daglige trafiktal og totalomkostninger.

Men faktum er:

Kattegatforbindelsen vil koste 136 mia. kr. alt inklusive, den vil kunne holde i mindst 120 år og den vil dagligt blive brugt af 43.700 togpassagerer og køretøjer.

4.370 togpendlere og 40.000 bilister.


Det giver en udgift på 71 kr. pr. togpassager/køretøj. Alene det er en megafin forretning for samfundet.

Det er næppe den pris man kommer til at betale som togpassager eller passagerer i en bil!


Regnestykket kan naturligvis rafineres efter ønske. Tager man overflytningen fra Storebælt med, bliver prisen 150 kr. pr. togpassager/køretøj. Men stadigvæk: Det er en megafin forretning for samfundet.

Endelig: De 43.700 togpassagerer og køretøjer er 2035-tal. Mon ikke det tal stiger gevaldigt i løbet af de 120 år. Og endelig sidder der jo ofte mere en én person i et køretøj.

låst
1264 visninger

Kattegatforbindelsen

af Ib Jensen, 5/9 2019, 10:25 (1695 dage siden) @ Pyloriis

Kattegatforbindelsen vil koste 136 mia. kr. alt inklusive, den vil kunne holde i mindst 120 år og den vil dagligt blive brugt af 43.700 togpassagerer og køretøjer.

4.370 togpendlere og 40.000 bilister


Læs nu på lektien.

låst
1278 visninger

Timemodellen

af tgpsen, 5/9 2019, 10:02 (1695 dage siden) @ andersj

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?

Det erindrer jeg var argumentationen i en leder i Politiken mod de dumme Storebæltsbroplaner.

Som sagt 120 gange før, så handler det ikke kun om få minutter men også om at skabe overhalingsmuligheder/mere kapacitet. Hvad tror du der sker med regionaltogene mellem Fredericia og Aarhus når SJ eller en anden operatør vil køre non-stop tog, og DSB pludselig også vil køre non-stop tog som modsvar på konkurrencen? Ja, så kan regionaltoget fyldt med pendlere holde pænt i 5-10 minutter i Hedensted og i Hørning og vente på overhaling. Det er det der sker nogle steder i Tyskland hvor fjerntog inkl. Flixtrain har fortrinsret i forhold til regionaltog.


Uha! Vi bliver vist nødt til at indrette Kattegatbroen med jernbane så der ikke bliver trængsel af konkurrerende non-stop tog på den østjyske længdebane.

låst
1280 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak