Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrotog afsporet ved Fasanvej (Jernbanen i dag)

af infrafan, 13/9 2019, 16:10 (1687 dage siden)

"Et metrotog er fredag eftermiddag blevet afsporet ved Fasanvej Station i København.
Skinnerne skulle være blevet bøjet i forbindelse med afsporingen." - https://www.berlingske.dk/nyheder/metrotog-afsporet-ved-fasanvej

Q: Hvordan kan moderne toge blive afsporet? Solkurver, defekt sporskifte, defekt aksel?

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Banemanden, 13/9 2019, 16:25 (1687 dage siden) @ infrafan

Det er såmænd afsporet, fordi der har siddet en fører i toget som har kørt toget længere end denne havde fået tilladelse til :)

Det er noget af en “parkering” den har lavet. På billederne ser jeg både skinner og strømskinner der er ødelagt.

Jeg skal lige redigere ind, at metrotog kan køres manuelt og oftest bliver gjort det, hvis toget er fejlramt af en eller anden art.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Jens Hansen, 13/9 2019, 17:02 (1687 dage siden) @ Banemanden

Ja det er formentligt et problem at det ikke så tit at der køres manuelt, altså svært at opretholde rutine.

Vi må se hvad Havarikommissionen finder ud af.

JH

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/9 2019, 17:20 (1687 dage siden) @ Banemanden

Det er såmænd afsporet, fordi der har siddet en fører i toget som har kørt toget længere end denne havde fået tilladelse til :)

På den video der ligger på EB.DK (https://ekstrabladet.dk/112/metrotog-afsporet-i-koebenhavn-togdrift-indstilles/7790152), ser det ud til at toget enten er kørt til eller fra et vendespor.

Hvis toger er kommet fra vendesporet, så er det nærliggende at tro, at sporskiftet er skåret op ved kørsel medgående og føreren så har gjort dem fejl, som man aldrig må ved opskæring af et sporskifte, nemlig af skifte køreretning i sporskiftet.

En anden forklaring kunne være at tog skulle ud i vendesporet, men sporskiftet er omstillet under toget. Er der egentlig SMUTO på sporskifterne i metroen ?

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Svend, 13/9 2019, 17:33 (1687 dage siden) @ Henrik Hansen

..... er sporskifterne uopskærlige?

--
Svend

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Banemanden, 13/9 2019, 18:35 (1687 dage siden) @ Henrik Hansen

Metro togene er ikke tunge nok til at skære sporskifter op, så mit gæt er at den er kommet fra vigesporet (det har de vist også udtalt til ekstrabladet så jeg lige)

I øvrigt har de rutine - stewards fra metroen bliver jævnligt trænet i at køre togene i forskellige områder, så de netop ikke mister følingen med det.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Svend, 13/9 2019, 20:39 (1687 dage siden) @ Banemanden

Metro togene er ikke tunge nok til at skære sporskifter op, så mit gæt er at den er kommet fra vigesporet (det har de vist også udtalt til ekstrabladet så jeg lige)

I øvrigt har de rutine - stewards fra metroen bliver jævnligt trænet i at køre togene i forskellige områder, så de netop ikke mister følingen med det.

'
"ikke tunge nok" .... sludder ;-) :-D
Men forklar lige: Hvis medarbejderne er trænet, hvorfor er det så sket??

--
Svend

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Flemming Jakielski, Rødovre, 13/9 2019, 20:48 (1686 dage siden) @ Svend

Metro togene er ikke tunge nok til at skære sporskifter op, så mit gæt er at den er kommet fra vigesporet (det har de vist også udtalt til ekstrabladet så jeg lige)

I øvrigt har de rutine - stewards fra metroen bliver jævnligt trænet i at køre togene i forskellige områder, så de netop ikke mister følingen med det.

'
"ikke tunge nok" .... sludder ;-) :-D
Men forklar lige: Hvis medarbejderne er trænet, hvorfor er det så sket??

Toget har været på vej fra sidespor mod København, men sporskiftet stod til kørsel af strækningsspor. Ligner en afsporing i det bevægelige hjertestykke inden tungerne. Her et billede af toget fra Lindevang. Bemærk at hovedsporet har slået sig.

God weekend

Flemming J

[image]

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Svend, 13/9 2019, 22:11 (1686 dage siden) @ Flemming Jakielski
redigeret af Svend, 13/9 2019, 22:23

Metro togene er ikke tunge nok til at skære sporskifter op, så mit gæt er at den er kommet fra vigesporet (det har de vist også udtalt til ekstrabladet så jeg lige)

I øvrigt har de rutine - stewards fra metroen bliver jævnligt trænet i at køre togene i forskellige områder, så de netop ikke mister følingen med det.

'
"ikke tunge nok" .... sludder ;-) :-D
Men forklar lige: Hvis medarbejderne er trænet, hvorfor er det så sket??


Toget har været på vej fra sidespor mod København, men sporskiftet stod til kørsel af strækningsspor. Ligner en afsporing i det bevægelige hjertestykke inden tungerne. Her et billede af toget fra Lindevang. Bemærk at hovedsporet har slået sig.

God weekend

Flemming J

[image]

.
Jeg tror at du har ret. Togsættet er slet ikke nået ud i tungepartiet, men er (tilsyneladende) afsporet i hjertestykket. Sporskiftet er for øvrigt ikke omstillet til kørsel fra vigesporet/opstillingssporet/vendesporet.
Tak for dine gode billeder på facebook.

.... og så var det Banedanmarks hjælpevogn (hjælpebil/ -kran) der måtte hjælpe til ved sporsætningen.

--
Svend

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Banemanden, 13/9 2019, 22:31 (1686 dage siden) @ Svend

Jeg arbejder med det - metro togene kan ikke skære sporskifterne op. Hvis du kigger billeder nok igennem fra i dag vil du også se, at sporskiftet ikke er skåret op selvom det burde være det (såfremt toget reelt var tungt nok) :)

Føreren har kørt toget for langt, den når til et sporskifte den ikke kan skære op og den afsporer.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/9 2019, 21:10 (1686 dage siden) @ Banemanden

Metro togene er ikke tunge nok til at skære sporskifter op, så mit gæt er at den er kommet fra vigesporet (det har de vist også udtalt til ekstrabladet så jeg lige)

I øvrigt har de rutine - stewards fra metroen bliver jævnligt trænet i at køre togene i forskellige områder, så de netop ikke mister følingen med det.

Hvad er betingelserne for at et henstillet Metro tog kan få lov til at køre ud i hovedsporet ? Som jeg husker sidesporene, så har de hverken dækningssporskifter eller (ydre) signaler, der kunne forhindre, at er Metro tog havner i hovedsporet ved en fejl.

Er der noget teknisk sikkerhed der kan forhindre, at et metro-tog manuelt kan køres fra et sidespor ud i hovedsporet ? - eller foregår det hele på mundtlige aftaler ?

Hvis et andet metro tog havde kørt i hovedsporet på samme tidspunkt som toget fra sidesporet afsporede, så var scenariet formentlig helt anderledes - og meget mere alvorligt.

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/9 2019, 13:16 (1684 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvad er betingelserne for at et henstillet Metro tog kan få lov til at køre ud i hovedsporet ? Som jeg husker sidesporene, så har de hverken dækningssporskifter eller (ydre) signaler, der kunne forhindre, at er Metro tog havner i hovedsporet ved en fejl.

Er der noget teknisk sikkerhed der kan forhindre, at et metro-tog manuelt kan køres fra et sidespor ud i hovedsporet ? - eller foregår det hele på mundtlige aftaler ?

Hvis et andet metro tog havde kørt i hovedsporet på samme tidspunkt som toget fra sidesporet afsporede, så var scenariet formentlig helt anderledes - og meget mere alvorligt.


Betingelserne for at et metrotog kører ud fra vendesporet, er at der kan sættes en togvej for toget.
Reglerne betinger at der kun må være et manuelt fremført tog mellem to stationer.
Fremføres togene i ATP kørselsform, vil togvejene og ATC forhindre både kørsel for hurtigt, i forkert retning, eller imod et andet tog. Så det sidste scenarie ville blot have resulteret i at det automatiske tog ville blive standset af ATC.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/9 2019, 20:48 (1686 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er sket her.
Det er ikke ved en transversal, men et lille vigespor "på fri bane". Hvad laver det der? Er det beregnet til lige at henstille et defekt tog, indtil det kan køres "hjem"?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af mpp, 13/9 2019, 21:27 (1686 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er vigespor flere steder. Der er også et vigespor (mod København) omkring Femøren. Jeg har altid bare tænkt, at det var et sted togsæt kunne stilles hen når man reducerer frekvensen i løbet af dagen.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Niels Munch, 13/9 2019, 23:29 (1686 dage siden) @ mpp

Der er vigespor flere steder. Der er også et vigespor (mod København) omkring Femøren. Jeg har altid bare tænkt, at det var et sted togsæt kunne stilles hen når man reducerer frekvensen i løbet af dagen.


..... eller parkerer arbejdstog etc.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af re20000, 14/9 2019, 00:40 (1686 dage siden) @ Niels Munch

På billedet ses pulten åben i køreretningen ind mod vigesporet, men hvornår billedet er taget i forhold til bevægelserne vides ikke. Så nogen kan have arbejdet med toget efter at det er afsporet men inden hjælpekøretøjer er kommet frem. Den måde "hovedsporet" er trykket skævt på ser ud som om toget er kørt ind mod vigesporet, da det afsporede. Skævtrækningen må vel så netop være sket fordi skiftet er uopskærligt. Selvom stewards altid er advaret mod at skære skifter op fordi det ødelægger skifterne og ikke fordi toget vil gå på gulvet. Men om toget er kørt manuelt i bypass og altså har været bemandet eller om det har været kørt fra kontrolrummet er åbenbart ikke oplyst. I bypass er det vel teoretisk muligt at køre over skiftet mens det er under omstilling? Hvilket ikke nødvendigvis er det samme som at det er muligt at svinge skiftet mens der er tog i det.

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Banemanden, 14/9 2019, 06:48 (1686 dage siden) @ re20000

Deres egen udmelding af sagen er, at toget er kørt i bypass FRA vigesporet og ud. Jeg lod mig fortælle af en kollega, at vigesporet deler nogle af svellerne med hovedsporet og det derfor er blevet trukket skævt hele vejen da sidste vogn afsporer også.

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/9 2019, 13:20 (1684 dage siden) @ Banemanden

Deres egen udmelding af sagen er, at toget er kørt i bypass FRA vigesporet og ud. Jeg lod mig fortælle af en kollega, at vigesporet deler nogle af svellerne med hovedsporet og det derfor er blevet trukket skævt hele vejen da sidste vogn afsporer også.

Også det er der en forklaring på. Men jeg har indtil videre fået mundkurv på. Der skulle komme noget i ING, ganske snart. Når det er ude, så kan jeg forklare nærmere.
Beklager, jeg ville hjertens gerne fortælle hvad der er sket.
I øvrigt vores første afsporing siden August 2002. (som skete på CMC).

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/9 2019, 18:39 (1686 dage siden) @ Niels Munch

Der er vigespor flere steder. Der er også et vigespor (mod København) omkring Femøren. Jeg har altid bare tænkt, at det var et sted togsæt kunne stilles hen når man reducerer frekvensen i løbet af dagen.

..... eller parkerer arbejdstog etc.

Ja, også det. Jeg har svært ved at tro man "frivilligt" sætter Metrotog sådan "ubeskyttet" på sådan et vigespor, men nedbrudte tog og arbejdstog - det giver god mening så sporet hurtigt kan ryddes.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/9 2019, 13:18 (1684 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er vigespor flere steder. Der er også et vigespor (mod København) omkring Femøren. Jeg har altid bare tænkt, at det var et sted togsæt kunne stilles hen når man reducerer frekvensen i løbet af dagen.

..... eller parkerer arbejdstog etc.


Ja, også det. Jeg har svært ved at tro man "frivilligt" sætter Metrotog sådan "ubeskyttet" på sådan et vigespor, men nedbrudte tog og arbejdstog - det giver god mening så sporet hurtigt kan ryddes.

Vendesporene bruges til både myldretidsreducering, og henstilling af defekte tog og arbejdskøretøjer.
Tro mig graffitimalerne kender køreplanen for hvornår der parkeres mellem myldretiderne.. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Metrotog afsporet ved Fasanvej

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2019, 18:19 (1684 dage siden) @ metrohenrik

Ja, også det. Jeg har svært ved at tro man "frivilligt" sætter Metrotog sådan "ubeskyttet" på sådan et vigespor, men nedbrudte tog og arbejdstog - det giver god mening så sporet hurtigt kan ryddes.


Vendesporene bruges til både myldretidsreducering, og henstilling af defekte tog og arbejdskøretøjer.
Tro mig graffitimalerne kender køreplanen for hvornår der parkeres mellem myldretiderne.. :-)

Det var det der anede mig :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak