Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af Gæst42, 19/9 2019, 16:12 (1689 dage siden) @ M. Qvist

Spies' forsøg med tog-charterrejser gik ikke særligt godt.
Kun 2 personer bookede, og turen måtte aflyses.


Det kan vel heller ikke undre når den planlagte rejseplan var mildest talt elendig...

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af M. Qvist, 19/9 2019, 16:22 (1689 dage siden) @ Gæst42

Det kan vel heller ikke undre når den planlagte rejseplan var mildest talt elendig...

Det tør siges.
Der blev reklameret med, at turen ville være med sove- og liggevogn.
Kiggede man på rejseplanen kunne man se, at dette kun gjaldt for udturen.
På hjemtiden havde Spies været så geniale at vælge et tysk nat-IC tog kun med siddevogne, og ikke så meget som en Bistro hele vejen fra Basel til Flensburg.

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af ThomasTT, 19/9 2019, 16:30 (1689 dage siden) @ M. Qvist

Det kan vel heller ikke undre når den planlagte rejseplan var mildest talt elendig...


Det tør siges.
Der blev reklameret med, at turen ville være med sove- og liggevogn.
Kiggede man på rejseplanen kunne man se, at dette kun gjaldt for udturen.
På hjemtiden havde Spies været så geniale at vælge et tysk nat-IC tog kun med siddevogne, og ikke så meget som en Bistro hele vejen fra Basel til Flensburg.

Det lyder som en temmelig klodset idé. Jeg er skeptisk overfor både nattog og chartertog.

Hvis der er/kommer et marked for ferierejsende, der vil undgå fly, skulle man tænke lidt bredere, fx bruge almindelige forbindelser og køre i etaper.

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af kme, 19/9 2019, 16:42 (1689 dage siden) @ ThomasTT

Hvis der er/kommer et marked for ferierejsende, der vil undgå fly, skulle man tænke lidt bredere, fx bruge almindelige forbindelser og køre i etaper.

Eller man skal sigte meget højere. Tænk "krydstog på hjul". Masse af europæiske kultursteder kan ikke nås fra havet.

Man får en fast "kahyt" (kupe) man bruger på hele turen (fx Hamborg-Budapest) med egen nøgle, hvor man har sine ting. Man stopper en dag, højst to i spændende byer som man kan se på egen hånd eller på arrangerede ture. Når man bliver træt går man hjem til egen kupe og hviler.

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af Pyloriis, 20/9 2019, 09:57 (1688 dage siden) @ kme

Hvis der er/kommer et marked for ferierejsende, der vil undgå fly, skulle man tænke lidt bredere, fx bruge almindelige forbindelser og køre i etaper.


Eller man skal sigte meget højere. Tænk "krydstog på hjul". Masse af europæiske kultursteder kan ikke nås fra havet.

Man får en fast "kahyt" (kupe) man bruger på hele turen (fx Hamborg-Budapest) med egen nøgle, hvor man har sine ting. Man stopper en dag, højst to i spændende byer som man kan se på egen hånd eller på arrangerede ture. Når man bliver træt går man hjem til egen kupe og hviler.

Egentlig en interessant tanke. Kunne måske endda gennemføres?

Spørgsmålet er blot om hvad det ville koste?

Tror ikke det i dag er billigt at få koblet et par vogne eller 3 på et alm. passagertog gennem f.eks. Tyskland om natten.
Thi vognene skulle vel flyttes fra destination til destinationen om natten og opstilles på et område nær et større banegård i dagtiden.

Hvordan med morgenmad? Det ville fordre en spisevogn (måske med pantograf). Personale som enten fulgte med eller boede på de enkelte destinationer.

Men det kunne være spændende.
Men mange forviklinger FØR det var gennemførligt og formentlig for dyrt.

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/9 2019, 10:17 (1688 dage siden) @ Pyloriis

Men det kunne være spændende.
Men mange forviklinger FØR det var gennemførligt og formentlig for dyrt.

Er det ikke netop dét koncept som DN i Sverige tilbyder?
...og Railadventures LUXON concept til dem, der vil betale lidt mere

For ikke at nævne tyske AKEs Rheingold

/Lasse

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af Simon1906, Hedehusene, 21/9 2019, 13:58 (1687 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er også tog i Andalusien der kører nogenlunde efter det koncept.

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af ThomasTT, 21/9 2019, 13:05 (1687 dage siden) @ kme

Måske men det kunne lyde som noget der blev for dyrt til at blive mere end et niche-område.

Jeg tænkte mere noget i retning af, at man fx startede en mini-ferie med et hurtigt tog til Hamburg efter arbejde inde fra kbh, hvor man alligevel er. Så tilbringer man to timer på en restaurant i Hamburg, inden der er kaffe og cognac på en afdeling af de almindeloge forbindelser fra Hamburg, som rejseselskabet har reserveret, inden man når frem til sin destination sent på aftenen. Det kunne vel fungere rimeligt - uden kupeer og nattog - op til 3-4 timer fra Hamburg.

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af P.Jensen, 19/9 2019, 18:23 (1689 dage siden) @ M. Qvist

Den var dødfødt fra starten - destination er et skisportsted for de velhavende og et sted som
arrangørerne aldrig ville sende charterrejsende hen.

Var det i det hele taget meningen at det skulle lykkes??
(Også når man tager rejseplanen i betragtning)

P.Jensen

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af HLA7, 19/9 2019, 18:42 (1689 dage siden) @ P.Jensen

Davos, nuvel, skifererie i Alperne er billig. Skal jernbanerne konkurrere med fly skal charter tog genoplives men med spise muligheder undervejs, samt håndtering af bagagen

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af P.Jensen, 20/9 2019, 09:24 (1688 dage siden) @ HLA7

Skisportssteder i Alperne er ikke altid billigt. Davos er et af de absolut dyreste steder.

Hvorfor vælge en sådan destination som charterrejse med tog?? Initiativet var ikke alvorligt ment!

Nightjet kører fra Hamburg direkte til Kufstein og Innsbruck - næsten som skiløberen for år tilbage.
OG som der er skrevet andetsteds - hvis man kan håndtere baggage i Hamburg har man vel et produkt som kunne være attraktivt.

P.Jensen

Spies' stort anlagte tog-charterrejse blev aflyst

af Rail, 19/9 2019, 19:01 (1689 dage siden) @ P.Jensen

Den var dødfødt fra starten - destination er et skisportsted for de velhavende og et sted som
arrangørerne aldrig ville sende charterrejsende hen.

Var det i det hele taget meningen at det skulle lykkes??
(Også når man tager rejseplanen i betragtning)

Det har hele tiden været min overbevisning, nu kan man sige, se vi prøvet med toget men ingen ville have det = Folk vil kun flyve på ferie.

Så nu kan Spies fortsætte som de hele tiden har gjort..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak