Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog? (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 29/10 2019, 11:01 (1642 dage siden)

Vinteren står for døren og den kollektive trafik bukker under.

I hovedstaden kører S-togene som sædvanligt is og rimfrost af køreledningerne på dagens første par ture, så hvorfor kan man ikke det i Århus? Er man bange fordi, at det gnistrer lidt, eller er det en dårlig undskyldning for, at nogle vognstyrere har sovet over sig?

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog?

af Togbus, Foldingbro, 29/10 2019, 11:40 (1642 dage siden) @ Schienenwolf

Det særlige ved letbaner er den manglende anskaffelse af habilt snerydningsmateriel

[image]

Letbaner er kun åbne i sommertiden - når der skiftes til vintertid stilles havemøbler og letbanetog indenfor.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog?

af Schienenwolf, Læsø, 29/10 2019, 12:44 (1642 dage siden) @ Togbus

Det særlige ved letbaner er den manglende anskaffelse af habilt snerydningsmateriel

Man har da vel forhåbentlig nogle snenæser eller -plove i beredskab. Eller satser man på, at den kommunale snerydning er tilstrækkelig, ligesom i bustiden?

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog?

af carlhansen, 29/10 2019, 12:53 (1642 dage siden) @ Schienenwolf

Hvad gør man i f.eks. Stockholm? Der har de da også trams/sporvogne/what-ever. Og formoder det også kan blive koldt der... ;)

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog?

af Niels Munch, 29/10 2019, 13:29 (1642 dage siden) @ carlhansen

Hvad gør man i f.eks. Stockholm? Der har de da også trams/sporvogne/what-ever. Og formoder det også kan blive koldt der... ;)


Arbejdsvogne/what-ever:

[image]SL Plog 9205, Ulvsunda-depån i Stockholm 12.10.2018 (nm).

Det skulle ikke undre, om pantografen også kunne kratte lidt is af køretråden.


M.v.h.
Niels

Hvorfor er det et problem for sporvogne og ikke for tog?

af Peter Christensen, 29/10 2019, 15:26 (1641 dage siden) @ Schienenwolf

Det særlige ved letbaner er den manglende anskaffelse af habilt snerydningsmateriel

Nja, det er blot en udfording mere.
Helt generelt er der to udfordringer, som altid vil plage enhver eletrisk drevet jernbane.
AA)
Friktion mellem hjul og skinne.
I en fornuftig fysikbog kan man læse at friktionskoefficienten mellem jern og jern er 0,25.
Det er ikke store sager...og når der så er regn, blade, rim osv. på sporet, så bliver der endnu mindre tilbage.
Det betyder at du enten har svært ved at sætte igang (hjulene spinner rundt) eller også har du svært ved at stoppe (eller måske kører du i slæde og får flader på hjulene).
Man kan komme ud over meget med sand - altså drys sand på og friktionskoefficienten øges. Desværre slider sand også på hjul og bremser, så alt har sin pris.
Anlægges sporet med store stigninger og toget er let, så forstærkes problemet med nedsat friktion blot....

BB)
Is/rim på køreledninger og elektronik er ikke nødvendigvis en god kombo.
Dels kan isen give mekaniske skader på pantografens kulbane(r), dels giver den manglende kontakt sig ofte udslag i lysbuer (det fine blå blink, som bedst ses en frostklar morgen).
I sig selv en selvstændig problemstilling, men med elektronik i kraftoverføringen (frekvensomformere), så kommer der ofte alsken filtre, alarmer mm. for at beskytte elektronikken.
Det kan også give driftsforstyrrelser og litra ET var en overgang berygtet herfor.

Både AA og BB er noget du er nød til at tænke på ved projektring. Er pengene små, så kan der gåes på kompromis her. Kønt er det ikke, men grundlæggende er letbanens vrøvl blot et udslag af de 2 overstående problemstillinger, som måske ikke har haft fornøden opmærksomhed i projekeringsfasen.

Odense Letbane forberedt på frosten

af andersj, Aalborg, 30/10 2019, 15:21 (1640 dage siden) @ Schienenwolf

Odense Letbane er forberedt på frost, når den går i drift om cirka to år. I togleverancen til Odense Letbane indgår nemlig et system kaldet ”Ice Run Mode”. Det skal forhindre, at togdriften bliver påvirket, når Kong Vinter melder sin ankomst.

Når dette system aktiveres, vil letbanens tog kunne trække mere strøm fra køreledningen, hvorved temperaturen i køreledningen hæves. Dette kan holde køreledningerne fri for frost.

Skulle dette opvarmningssystem få driftsproblemer, så er der den mulighed at køre om natten for at holde ledningerne frostfri. Det er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet for eksempel i Aarhus.

Endelig er det værd at bemærke, at Aarhus Letbane har haft frostproblemer på strækningen ud mod Grenå – ikke inde i byen. Generelt er der flere problemer med frost på landlige strækninger end på bystrækninger. Odense Letbane er en ren bybane.

https://www.odenseletbane.dk/nyheder/odense-letbane-forberedt-paa-frosten/

--
Mvh Anders

Odense Letbane forberedt på frosten

af mikedk2100, 30/10 2019, 17:43 (1640 dage siden) @ andersj

Skulle dette opvarmningssystem få driftsproblemer, så er der den mulighed at køre om natten for at holde ledningerne frostfri. Det er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet for eksempel i Aarhus.

Endelig er det værd at bemærke, at Aarhus Letbane har haft frostproblemer på strækningen ud mod Grenå – ikke inde i byen. Generelt er der flere problemer med frost på landlige strækninger end på bystrækninger. Odense Letbane er en ren bybane.[/i]

Det er jo sådan noget, som man forventer bygherrerne har styr på - altså at der generelt er flere problemer med frost på landlige strækninger - sådan at de også har en løsning klar, når letbanen begynder at køre. Især når strækningen til Grenaa har været spærret i flere år. Alligevel kommer den først til januar.

Undskyld, men branchen er virkelig også selv ude om, at danskerne ryster på hovedet af den kollektive trafik og tager bilen i stedet.

Odense Letbane forberedt på frosten

af Peter Christensen, 30/10 2019, 19:51 (1640 dage siden) @ mikedk2100

Det er jo sådan noget, som man forventer bygherrerne har styr på - altså at der generelt er flere problemer med frost på landlige strækninger - sådan at de også har en løsning klar, når letbanen begynder at køre. Især når strækningen til Grenaa har været spærret i flere år. Alligevel kommer den først til januar.

Undskyld, men branchen er virkelig også selv ude om, at danskerne ryster på hovedet af den kollektive trafik og tager bilen i stedet.

Man kunne også rettet blikket mod den økonomiske ramme.
Min påstand er at business case'en for letbanen kun hang sammen ved at overvurdere passagerantal og undervurdere anlægsomkostningerne - for hvis business case'en ikke hænger sammen, ingen penge.
Når det så strammer til under anlæg, så må der klippes en tå og hugges en hæl - budgettet skal jo hænge bare så nogenlunde sammen.
Det bøvl, som kommer ud af de beslutninger; ja, det må man så løse via driftsbudgettet.
Direktøren, som stod for anlægget, er smuttet, så han kan ikke kaldes til torskegilde og den nuværende kan blot hælde vand ud af ørene.

Det rigtige spørgsmål er om projektorganisationen fik lov at tage hensyn til "kong Vinter".

Odense Letbane forberedt på frosten

af LHJ, 30/10 2019, 22:08 (1640 dage siden) @ Peter Christensen

Det er jo sådan noget, som man forventer bygherrerne har styr på - altså at der generelt er flere problemer med frost på landlige strækninger - sådan at de også har en løsning klar, når letbanen begynder at køre. Især når strækningen til Grenaa har været spærret i flere år. Alligevel kommer den først til januar.

Undskyld, men branchen er virkelig også selv ude om, at danskerne ryster på hovedet af den kollektive trafik og tager bilen i stedet.

Man kunne også rettet blikket mod den økonomiske ramme.
Min påstand er at business case'en for letbanen kun hang sammen ved at overvurdere passagerantal og undervurdere anlægsomkostningerne - for hvis business case'en ikke hænger sammen, ingen penge.
Når det så strammer til under anlæg, så må der klippes en tå og hugges en hæl - budgettet skal jo hænge bare så nogenlunde sammen.
Det bøvl, som kommer ud af de beslutninger; ja, det må man så løse via driftsbudgettet.
Direktøren, som stod for anlægget, er smuttet, så han kan ikke kaldes til torskegilde og den nuværende kan blot hælde vand ud af ørene.

Det rigtige spørgsmål er om projektorganisationen fik lov at tage hensyn til "kong Vinter".


På et borgermøde på Århus Rådhus for mange år siden forud for anlægget af letbanen påpegede undertegnede (med praktisk vintererfaring som trafikleder ved Arriva Tog) og Per Freytag (med mangeårig baggrund i Banestyrelsen/Banedanmark) i flere indlæg, at der ville kunne opstå "udfordringer" med vintervejr, og vi stillede spørgsmål til repræsentanterne fra Midttrafik om hvilke tiltag, man ville satse på i den henseende. Imidlertid fik vi fra Ole Sørensen, der på mødet glimrede ved sin afgrundsdybe uvidenhed om sporvejs- og jernbanedrift, men som dog på ufattelig vis har formået af være en del af letbaneprojektet fra start til slut (det forklarer måske en hel del …), kun arrogante og nedladende svar, der kunne sammenkoges til, at "det skulle vi ikke blande os i, det havde vi ingen forstand på, og det ville i øvrigt slet ikke være noget problem".
Hvis øjne kunne have dræbt, var Per Freytag og jeg i øvrigt ikke sluppet levende fra rådhuset …
Så det er efter min bedste overbevisning en følge af selvvalgt og helt bevidst uvidenhed om ganske basale problemstillinger, at nu også dette problem (tillige med andre, der også kan henføres til manglende baggrundsviden) martrer letbanen og letbanesagen, som vi (jeg i al fald) ellers nærer den største sympati for :-(
/LH

Avatar

Odense Letbane forberedt på frosten

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/10 2019, 08:36 (1640 dage siden) @ LHJ

Det er jo desværre noget man regelmæssigt støder på i embedsværket, og det er jo nok for at dække over egen inkompetence. Jeg har selv observeret hvordan embedsmænd M/K flytter rundt i administrationen hvor man tænker at det mere handler om avancement emd faglighed.

Problemet er ikke nyt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Odense Letbane forberedt på frosten

af Pip Hans, 31/10 2019, 11:46 (1640 dage siden) @ LHJ

I er da vist forkert på den, letbanedirektøren udtaler til DR:

Med mindre der ligger tre meter sne, burde vi kunne køre fuldstændig uproblematisk."

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak