Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ETCS mellem Danmark og Tyskland (Generelt)

af esni, Frederikssund, 30/10 2019, 11:06 (1640 dage siden)

Vi har tidligere om opgradering af Marskbanen hørt at der bliver ETCS level 1 LS fra Tønder og Sydpå

Er der tilsvarende planer fra Padborg og sydpå?

Og hvad er planerne på Femern forbindelsen

--
Eskild

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af andersj, Aalborg, 30/10 2019, 11:18 (1640 dage siden) @ esni

Vi har tidligere om opgradering af Marskbanen hørt at der bliver ETCS level 1 LS fra Tønder og Sydpå

Er der tilsvarende planer fra Padborg og sydpå?

Og hvad er planerne på Femern forbindelsen

Der er planlagt Level 1 fra Padborg Grænse til Flensburg Weiche. Den nye bane fra Puttgarden til Lübeck får Level 2.

--
Mvh Anders

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af esni, Frederikssund, 30/10 2019, 12:09 (1640 dage siden) @ andersj

Vi har tidligere om opgradering af Marskbanen hørt at der bliver ETCS level 1 LS fra Tønder og Sydpå

Er der tilsvarende planer fra Padborg og sydpå?

Og hvad er planerne på Femern forbindelsen


Der er planlagt Level 1 fra Padborg Grænse til Flensburg Weiche. Den nye bane fra Puttgarden til Lübeck får Level 2.

Og fra Weiche til Flensburg Hbf og Flensburg - Hamborg?

--
Eskild

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af bastholm, 30/10 2019, 14:14 (1640 dage siden) @ andersj

Der er planlagt Level 1 fra Padborg Grænse til Flensburg Weiche.

Inkluderer dette løkken ind til Flensborg by?

Hvis ja, så kan man køre fra Danmark til Flensborg kun med ERTMS men uden tysk STM modul. Så begynder man pludseligt at få fordele og fleksibilitet af ERTMS.

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af Gæst42, 30/10 2019, 17:15 (1640 dage siden) @ bastholm

Der er planlagt Level 1 fra Padborg Grænse til Flensburg Weiche.


Inkluderer dette løkken ind til Flensborg by?

[image]

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af esni, Frederikssund, 30/10 2019, 22:08 (1639 dage siden) @ Gæst42

Der er planlagt Level 1 fra Padborg Grænse til Flensburg Weiche.


Inkluderer dette løkken ind til Flensborg by?


[image]

Så vidt jeg kan se af figuren, så er det vist Padborg - Weiche - Flensburg Hbf (- Weiche?), der er med.

Dvs tog fra Danmark med ETCS kan køre til Flensburg, men egentlig ikke længere.

--
Eskild

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af ivar, 31/10 2019, 00:39 (1639 dage siden) @ esni

Det passer vel også meget fint, at snittet kommer til at ligge i hhv. Weiche og Niebüll, så er grænselandet klappet af, NAH-SH har jo i adskillige år ikke virket synderligt interesseret i at køre til Padborg og Tønder.

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af andersj, Aalborg, 31/10 2019, 01:14 (1639 dage siden) @ ivar

Det passer vel også meget fint, at snittet kommer til at ligge i hhv. Weiche og Niebüll, så er grænselandet klappet af, NAH-SH har jo i adskillige år ikke virket synderligt interesseret i at køre til Padborg og Tønder.

NAH.SH og Transportministeriet deler omkostningerne ved Tønder-Niebüll. NAH.SH vil gerne køre flere tog, men det vil(le) vi ikke.

Kilde: https://jv.dk/artikel/plads-til-flere-passagerer-p%C3%A5-t%C3%B8nder-niebull-banen

NAH.SH yder også et tilskud til DSB på de IC tog der starter og slutter i Flensburg.

Dette står i Trafikkontrakten mellem DSB og Transportministeriet:
1.1.4 DSB kan udføre togtrafik mellem Padborg og Flensborg på kontrakt med
trafikkøberen i Slesvig-Holsten i tilslutning til togtrafikken i denne kontrakt

1.3.7 DSB kan udføre trafik mellem Padborg og Flensborg på kontrakt med
trafikkøber i Slesvig-Holsten i forlængelse af togtrafik, som udføres i henhold
til denne kontrakt. Det er en forudsætning for at opretholde en samdriftskontrakt, at DSB råder over velegnet materiel, og at DSB som minimum opnår
dækning for alle marginale nettoomkostninger forbundet med kørslen over
Landegrænsen.

--
Mvh Anders

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af ivar, 31/10 2019, 01:47 (1639 dage siden) @ andersj

Som bosiddende i grænseområdet, er ovenstående mig ikke ganske ubekendt. Jeg forholder mig udelukkende til det, jeg hører, ser og læser

ETCS mellem Danmark og Tyskland

af Togbus, Foldingbro, 31/10 2019, 06:08 (1639 dage siden) @ ivar

Padborg og Tønder er heller ikke de mest interessante destinationer. Det er mere interessant hvis man når til Kolding hhv Esbjerg. Men egentlig er det vel blot et udtryk for at NAH tager opgaven alvorligt om at være regoinalselskab i delstaten. Danmark er i den sammenhæng teknisk besværlig og befolkningstætheden i Sønderjylland er lav i sammenligning.

--
- busser når det er billigst

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak