ETCS level 1 spørgsmål (Generelt)

af esni, Frederikssund, tirsdag 26. november, 2019, 22:04 (9 dage siden)

Jeg har forstået at der findes ETCS level 1 og ETCS level 1 LS

LS beyder Limited Supervision, men hvad er det, der er Limited?

Er det noget af togets 'opførsel' der ikke overvåges?

Eller er det noget af strækningen/ nogle af signalerne?

--
Eskild

ETCS level 1 spørgsmål

af RasmusD, tirsdag 26. november, 2019, 23:00 (9 dage siden) @ esni

Engelsk Wikipedia har en fin forklaring, men kort sagt: i ETCS 1 LS er det kun nogle af de fysiske signaler, der har tilknyttet en balise og derfor kan sende oplysninger til ETCS-anlægget i toget.

I parantes bemærket er det i øvrigt ETCS niveau 2, vi får herhjemme. Der er slet ingen fysiske signaler.

ETCS level 1 spørgsmål

af steenth, tirsdag 26. november, 2019, 23:22 (9 dage siden) @ RasmusD

Engelsk Wikipedia har en fin forklaring, men kort sagt: i ETCS 1 LS er det kun nogle af de fysiske signaler, der har tilknyttet en balise og derfor kan sende oplysninger til ETCS-anlægget i toget.

Tjaa. Det er ikke dem man gør. Hvis der var baliser eller lign. før, sætter man det normalt en euro-balise samme sted. Ellers når jeg kigger på referencen noten, så giver den et andet billede.

ETCS level 1 spørgsmål

af steenth, tirsdag 26. november, 2019, 23:08 (9 dage siden) @ esni

Jeg har forstået at der findes ETCS level 1 og ETCS level 1 LS

LS beyder Limited Supervision, men hvad er det, der er Limited?

ETCS level 1 svare til det danske ATC.

ETCS level 1 LS svare til niveau på mange af de gamle togkontrolsystemer. Formålet med det er er kunne erstatte de gamle togkontrolsystemer med ETCS uden at ændre for meget, dvs gøre det billige at gå over ETCS. Den tyske udgave giver samme sikkerhed som PZB gør. Schweiz har 2 udgave efter om det var ZUB 121, som overvågner hastighed og bremsekurve imod et farepunkt eller Integra-Signum, som advarsel eller stop. Fælles er stort den samme funktionalitet, som ETCS level 1 LS giver, som var før. Men det gør at fremmede og nye tog ikke skal have et national togkontrolsystem., men kan nøjes med ETCS level 1 eller højere.

Er det noget af togets 'opførsel' der ikke overvåges?

Toget får de samme oplysninger som det gamle togkontrolsystem gav.

Eller er det noget af strækningen/ nogle af signalerne?

Det er normale hele strækningen... hvis det var før...

ETCS level 1 spørgsmål

af andersj, Nordjylland, tirsdag 26. november, 2019, 23:19 (9 dage siden) @ steenth

Det kan tilføjes at LS ikke har førerrumssignal, så lokomotivføreren ved ikke om der er "grønt" før han visuelt kan se det ydre signal.

Der kan desuden læses lidt mere om de tekniske forskelle i denne præsentation fra Siemens fra år 2012: https://www.irse.nl/resources/ETCS_LS_IRSE_Wildenrath-V2.pdf (fra side 21)

--
Mvh Anders

ETCS level 1 spørgsmål

af steenth, tirsdag 26. november, 2019, 23:52 (9 dage siden) @ andersj

Det kan tilføjes at LS ikke har førerrumssignal, så lokomotivføreren ved ikke om der er "grønt" før han visuelt kan se det ydre signal.

Det burde jeg have haft med. Den danske ATC har fuld overvågning, dvs man kan ikke bruge LS som erstatning for ATC. Kun ATC-togkontrol kun LS bruges.

Der kan desuden læses lidt mere om de tekniske forskelle i denne præsentation fra Siemens fra år 2012: https://www.irse.nl/resources/ETCS_LS_IRSE_Wildenrath-V2.pdf (fra side 21)

Det er faktisk ret god. Der er også et skema på side 27, som viser forskellen imellem dem.

ETCS level 1 spørgsmål

af esni, Frederikssund, tirsdag 03. december, 2019, 21:47 (2 dage siden) @ steenth

Jeg forstod præsentationen sådan at hcor lidt eller hvor meget overvågning man fik med ETCS level 1 LS afhang af hvor meget information, som var tilgængelig fra den øvrige faste installtion.

Det så ud som om at Siemens til SBB havde udviklet to modulære typer af udrustning ved ETCS baliserne, som begge kunne udrulles hurtigt og med minimalt papirarbejde.

Er Simens eneste leverandør af den type udstyr? (næppe....)

--
Eskild

ETCS level 1 spørgsmål

af steenth, onsdag 04. december, 2019, 10:51 (1 dag, 17 timer, 4 min. siden) @ esni

Jeg forstod præsentationen sådan at hcor lidt eller hvor meget overvågning man fik med ETCS level 1 LS afhang af hvor meget information, som var tilgængelig fra den øvrige faste installtion.

Det så ud som om at Siemens til SBB havde udviklet to modulære typer af udrustning ved ETCS baliserne, som begge kunne udrulles hurtigt og med minimalt papirarbejde.

Det ene er en standart LEU, som også kan bruges til ETCS L1 FS.

Den anden er en miniLEU - udviklet til Schweiz. Der skal også bruges en mini-LEU i Tyskland, hvor der er PZB.

Er Simens eneste leverandør af den type udstyr? (næppe....)

Nej. En LEU kan leveres af andre leverandører. Om andre leverandører har en mini-LEU er et godt spørgsmål. Det er pt. kun Tyskland og Schweiz som har taget ETCS L1 LS i brug.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen