Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Da Ea 3010 var helt ny

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 18/4 2011, 16:54 (4759 dage siden)

Hejsa

Tog dette billede af Ea 3010 angiveligt kort efter den kom til DK, det personale jeg snakkede med i Helsingør den dag sagde at den endnu ikke havde været under "Dansk strøm" endnu.

Mvh

Michael

[image]

Da Ea 3010 var helt ny

af KimC, 19/4 2011, 03:40 (4759 dage siden) @ Michael Julsrud

Det var dengang en EA kunne se flot ud..
Er maskinen bagved også en nyleverance, eller er den kommet for at hente 3010?

Da Ea 3010 var helt ny

af thomash, 19/4 2011, 04:06 (4759 dage siden) @ KimC

Er maskinen bagved også en nyleverance, eller er den kommet for at hente 3010?

At dømme ud fra at der umiddelbart ikke er køreledning over EA'erne, må man formode at det også kunne være en nyleverance. Den ser iøvrigt også forholdsvis ny ud, og 3009 og 3010 var de sidste 2 i første leverance, så mon ikke de kom samtidigt? :)

Jeg kan dog tage fejl. :)

Mvh
Thomas H.
www.togbilleder.dk

Da Ea 3001 var helt ny (2 fotos)

af Niels Munch, 19/4 2011, 07:11 (4759 dage siden) @ Michael Julsrud

Dagen efter, at det allerførste EA lokomotiv - nr. 3001 - var modtaget ved DSB, blev det overført til beskuelse på Østerport Station:

[image]
DSB EA 3001 og Bn 936, Østerport St. 18.09.1984 (nm).

Bemærk, at lokomotivet endnu er uden navn og underhængte plove. I Bn-vognens rygerkupe, hvor alle møbler var fjernet, var arrangeret en lille plancheudstilling om EA og elektrificeringsprojektet.

Der er her egentlig tale om et "smugkig", for udstillingen var først offentlig tilgængelig dagen efter igen, nemlig den 19.09.1984. På Spor 0, inde i "hullet", observeredes postvognen Pbh 103 (til rådighed for "DSB damplokomotiver"), og lidt senere observeredes P 917 for egen damp på godsbanen ved Århusgade, - så "noget" var i gære.

På selve udstillingsdagen afslørede Spor 0 sig således:

[image]
P 917, MY 1114 og EA 3001 med Bn 936, Østerport 19.09.1984 (nm).

Under udstillingen, der blev pænt besøgt, var der publikumsadgang til lokomotivernes indre.

M.v.h.
Niels

Da Ea 3001 var helt ny (2 fotos)

af re20000, 19/4 2011, 17:27 (4758 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk, at lokomotivet endnu er uden navn og underhængte plove. I Bn-vognens rygerkupe, hvor alle møbler var fjernet, var arrangeret en lille plancheudstilling om EA og elektrificeringsprojektet.


Hvad er en rygerkupe? :-) :-|

Nold

Avatar

Da Ea 3013 var helt ny

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/4 2011, 20:34 (4758 dage siden) @ Michael Julsrud

Her er 3013 ny og fin.
[image]

--
[image]

Da Ea 3008 og 3014 var helt ny

af Steen H Nielsen, 22/4 2011, 14:14 (4755 dage siden) @ Henrik Thomsen

Dengang EA var ny[image]EA3014 GB d. 12-12.1992.[image]EA3008 var helt ny.GB d.20-03.1986[image]EA3008 d 20/3.1986 Gb.

Da Ea 3010 var helt ny

af Søren D. Jakobsen, 22/4 2011, 08:57 (4756 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej,

Blev EA lokomotiverne ikke bygget hos Scandia i Randers, med bl.a. BBC som leverandør af de elektriske komponenter?

Da Ea 3010 var helt ny

af Peter Christensen @, 22/4 2011, 10:32 (4756 dage siden) @ Søren D. Jakobsen

3001-3002 blev bygget af Henschel alene (og med eludrustning fra BBC).
For de næste 7 EA steg den danske andel, idet Scandia lavede vognkasser og ER electric stod for stadigt stigende del af montagen på elsiden.
Den arbejdsfordeling, som var nået med 3010, blev forsat da den næste serie blev bygget.

Da Ea 3010 var helt ny

af Georg Schmidt, 4/5 2011, 20:29 (4743 dage siden) @ Michael Julsrud

Godt nok ikke helt ny, men dog pæn. Ea 3022 "Søren Frich" i Padborg 2000.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak