Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!! (Generelt)

af Niels Buch, 2/1 2020, 19:12 (1584 dage siden)

Hej

Blev en lille smule paf da jeg i dag stod på Dybbølsbro station, for pludselig kom dette frem på skærmen ved spor 6:

[image]

Her har jeg så sent som i december taget flyveren til Barcelona via Frankfurt, og så kunne jeg bare være gået ned på Dybbølsbro og taget linje C :-D :-D!!!

Det skal siges at det kun stod sådan i nogle sekunder, så blev visningen ændret til "Se destinationen på S-toget".

Hilsen
Niels

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!!

af KKLD, 2/1 2020, 19:24 (1584 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Blev en lille smule paf da jeg i dag stod på Dybbølsbro station, for pludselig kom dette frem på skærmen ved spor 6:

[image]

Her har jeg så sent som i december taget flyveren til Barcelona via Frankfurt, og så kunne jeg bare være gået ned på Dybbølsbro og taget linje C :-D :-D!!!

Det skal siges at det kun stod sådan i nogle sekunder, så blev visningen ændret til "Se destinationen på S-toget".

Hilsen
Niels

Er det photoshoppet?

Ellers, hvordan kan det være at Sevilla og Barcelona ligger indkodet i systemet?

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!!

af Niels Buch, 2/1 2020, 19:30 (1584 dage siden) @ KKLD


Er det photoshoppet?

Ellers, hvordan kan det være at Sevilla og Barcelona ligger indkodet i systemet?


Jeg lover at der ikke er tale om photoshop. Det stod bare sådan der i nogle sekunder. Lige før og lige efter var der en kort overgang hvor skærmen viste et ur og nogle afgangstider med blå baggrund.

Hilsen
Niels

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!!

af krabsen, 2/1 2020, 19:52 (1584 dage siden) @ Niels Buch


Er det photoshoppet?

Ellers, hvordan kan det være at Sevilla og Barcelona ligger indkodet i systemet?

Jeg lover at der ikke er tale om photoshop. Det stod bare sådan der i nogle sekunder. Lige før og lige efter var der en kort overgang hvor skærmen viste et ur og nogle afgangstider med blå baggrund.

Der er vel to tænkelige forklaringsmuligheder:

..lettere forsinkede nytårsløjer :-P

eller den mere plausible:
..de to byer er rent faktisk indkodet i systemet, fordi stationsnavnet hentes fra en centrale database over destinationer, som også bruges i f.eks. rejseplanen. Og så har klumper i strømmen eller en databasefejl (evt. opdatering af indekser i forbindelse med indlæggelse af nye poster i databasen) fået et kald i databasen til at give et forkert svar.
Den tror jeg nok mest på ;-)

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!!

af glade-koege ⌂, køge, 2/1 2020, 19:50 (1584 dage siden) @ Niels Buch

Test af nye skrifttyper mv sammen med spansk firma. derfor spanske st ;-) så dem dernede fea kunne sætte sig ind i det.

Linje C til Barcelona om 15 minutter !!!!!!!

af krabsen, 2/1 2020, 19:55 (1584 dage siden) @ glade-koege

Test af nye skrifttyper mv sammen med spansk firma. derfor spanske st ;-) så dem dernede fea kunne sætte sig ind i det.

Den er heller ikke helt dum - især hvis man forstørrer billedet lidt..

Linje A til Sevilla om 6 minutter !!!!!!!

af Rask Ingemann Lambertsen, 2/1 2020, 21:50 (1584 dage siden) @ Niels Buch

Det ser pudsigt ud.

Næstsidste station kunne være Peñaflor (Estación de Peñaflor). Endestationen er tilsyneladende Sevilla Majarabique Mercancías, men jeg er ikke god nok til spansk til at forstå den spansksprogede Wikipedias artikel om Estación de Sevilla-Majarabique.

Med hensyn til årsagen til den forkerte skiltning, så er der vel sammenfald i tognumre mellem Spanien og Danmark, og så var der lige en, der fik indlæst en forkert køreplan, formoder jeg.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af Rask Ingemann Lambertsen, 2/1 2020, 22:35 (1584 dage siden) @ Niels Buch

Ja, man kan komme vidt omkring fra Dybbølsbro T. Tirsdag d. 15-10-2013 kl. 17:01 gik turen dog ikke udenfor landets grænser.
[image]

Dengang var der stadig orange baggrund på linje C.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af Peter Christensen, 3/1 2020, 05:41 (1584 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

[image]
9/4 2013 kunne dette ses på Brøndbyøster.....så S-tog til Hg er tydeligvis ikke noget nyt.

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af Rørvig Station, 3/1 2020, 06:26 (1584 dage siden) @ Peter Christensen

Sådanne fejl kunne vi også opleve, da jeg arbejdede hos DSB. Lad mig røbe: Kh er både stationsforkortelse for København H og Karlshamn. Så hvis man glemmer landekode og tager det første og bedste match ...

Men da jeg arbejdede i DSB testede vi systemerne før vi slap dem fri.

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af mikedk2100, 3/1 2020, 13:26 (1583 dage siden) @ Peter Christensen

[image]
9/4 2013 kunne dette ses på Brøndbyøster.....så S-tog til Hg er tydeligvis ikke noget nyt.

Det er da interessant, at man overhovedet har ofret penge og plads til at skrive "Helsingør" på et flapskilt på S-banen. Hvilke andre destinationer mon flapskiltene gemte på - destinationer, som S-toget ikke havde en jordisk chance for at køre til?

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af ivar, 3/1 2020, 14:59 (1583 dage siden) @ mikedk2100

Det kunne jo også tænkes, at det er en standardkasse, der kan bruges på alle stationer og for alle spor i Københavnsområdet - hvor langt det så strækker sig.

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af mikedk2100, 3/1 2020, 18:33 (1583 dage siden) @ ivar

Det kunne jo også tænkes, at det er en standardkasse, der kan bruges på alle stationer og for alle spor i Københavnsområdet - hvor langt det så strækker sig.

Det er sandt, men lige de der flapskilte kom til i starten af 00'erne, og jeg har aldrig set dem andre steder end på S-banen. I starten af 00'erne var man også forlængst gået over til elektroniske skilte på alle andre perroner, hvor der ikke kørte S-tog fra. I hvert fald i hovedstadsområdet.

Var det generationen af flapskilte fra før (de hvide, kun med destination), eller de endnu ældre (dem der var sorte og som i hvert fald for få år siden stadig hang en afdanket udgave af på Birkerød), så kunne jeg forstå det. ;)

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af Rørvig Station, 3/1 2020, 15:01 (1583 dage siden) @ mikedk2100

Det er da interessant, at man overhovedet har ofret penge og plads til at skrive "Helsingør" på et flapskilt på S-banen. Hvilke andre destinationer mon flapskiltene gemte på - destinationer, som S-toget ikke havde en jordisk chance for at køre til?

I "gamle dage" havde Nørreport S da skilte mod Tisvildeleje og Gilleleje. Og ja, de havde da kørt dertil, dog ikke med S-tog.

S-togene kører

af Niels Buch, 3/1 2020, 11:02 (1583 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

[image]

Med de tidligere skilte kunne man også få denne besked (midt i en snestorm), og jeg mener også at have set "Pas på gennemkørende tog" og "Medtager ikke passagerer" er blevet til "Pas på passagerer". Den kan vi jo så lige lade stå et øjeblik.....

Hilsen
Niels

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Togbus, Foldingbro, 3/1 2020, 13:16 (1583 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Før disintegrationen af jernbanenettet kunne man strengt taget lade kystbanetogene tage S-banesporene til Hellerup og krydse ind på Kystbanen. Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant. Og i så fald var det meget smart med den destination i flap-skiltet.

--
- busser når det er billigst

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af krabsen, 3/1 2020, 13:19 (1583 dage siden) @ Togbus

Før disintegrationen af jernbanenettet kunne man strengt taget lade kystbanetogene tage S-banesporene til Hellerup og krydse ind på Kystbanen. Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant. Og i så fald var det meget smart med den destination i flap-skiltet.

At man ikke kan det længere har ikke en dyt med 'disintegration af jernbanenettet' at gøre. Det er svært at få et el-lokomotiv, bygget til fjernbanen, til at køre på S-togsnettets strømsystem.

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Rørvig Station, 3/1 2020, 13:24 (1583 dage siden) @ krabsen

Før disintegrationen af jernbanenettet kunne man strengt taget lade kystbanetogene tage S-banesporene til Hellerup og krydse ind på Kystbanen. Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant. Og i så fald var det meget smart med den destination i flap-skiltet.


At man ikke kan det længere har ikke en dyt med 'disintegration af jernbanenettet' at gøre. Det er svært at få et el-lokomotiv, bygget til fjernbanen, til at køre på S-togsnettets strømsystem.

Og at der ikke er forbindelse mellem S- og fjern- mellem Hellerup og Klampenborg er også en lille detalje ...

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Peter Christensen, 3/1 2020, 13:30 (1583 dage siden) @ krabsen

At man ikke kan det længere har ikke en dyt med 'disintegration af jernbanenettet' at gøre. Det er svært at få et el-lokomotiv, bygget til fjernbanen, til at køre på S-togsnettets strømsystem.

Selvom du kom med et diesellokomotiv, så vil du få det svært....
Transversalen ligger stadig i nordenden af Hellerup, men der er jo lige hele showet med ATC, HKT, CBCT etc.
Endelig, så må der være nogle trælse regler. Det er vel ikke unden grund af ståltoget til/fra Frederiksværk skal via Snekkersten og lille-Nord....når man i teorien (og tidligere) "bare" kunne tage S-banen mellem Hellerup og Hillerød.

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af YBS, 3/1 2020, 15:34 (1583 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg tror såmænd bare, det er fordi DB Cargo ikke har nogle lokomotiver med CBTC.

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Chris, 7/1 2020, 22:31 (1579 dage siden) @ Peter Christensen

A propos Ståltoget: Ved nogen hvornår det kører efter køreplanomlægningen pr. 15/12-2019 ? Det har før omlægningen kørt tirsdage og torsdage (med få undtagelser) ad Kystbanen til Helsingør og efter omløb videre til Hillerød og Frederiksværk. Normalt passerede det Kvistgård St. omkring 21:40 (og retur ca. 01:05). Lokalbanens tider ligger efter den ny plan ca. 6 min. senere, Ståltoget kunne så forventes samme ca. 6 min. senere, men jeg har hverken set eller hørt det passere Kvistgård siden begyndelsen af December. Ved nogen noget ? Chris

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af RasmusD, 7/1 2020, 22:50 (1579 dage siden) @ Chris

Jeg så det i hvert fald løbe om i Helsingør omkring kl 21 i dag.

Ståltoget

af Chris, 17/1 2020, 22:22 (1569 dage siden) @ Chris

Eureka ! -her er forklaringen på at jeg ikke har set Ståltoget her i Kvistgård siden Dec. 2019. Med den nye køreplan kan Ståltoget tidligst passere Kvistgård på vej mod Hillerød og Frederiksværk 21:33 iflg. TKG 2020 og lidt regnearbejde (der findes ingen TKG for Lokalbanen). Har et par gange været på plads 21:30 og helt frem til 22:03, hvor Lokalbanetoget passerer/stopper i Kvistgård. Den nye køreplan gir' også mulighed for at Ståltoget kan køre en time senere og i går Torsdag var det præcis, hvad der skete. Jeg var ikke ved overskæringen, men på slaget 22:33 kørte en MZ'er (højst sandsynligt 1457) med en række tomme vogne mod Hillerød ! Iflg. TKG skal Ståltoget passere Kvistgård 21:33 eller kort efter, men det kan så også ske en time senere. Returløbet er iflg. TKG Snekkersten ca. 01:10 og ank. Helsingør 01:15, men der sover jeg som regel.

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Svend, 3/1 2020, 14:06 (1583 dage siden) @ Togbus

Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant.

.
Så må du have oplevet det i en drøm, for det er ikke sket ;-)

--
Svend

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af esni, Frederikssund, 3/1 2020, 20:26 (1583 dage siden) @ Svend

Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant.

.
Så må du have oplevet det i en drøm, for det er ikke sket ;-)

Jeg har set det i Hellerup i midtfirserne - Det så ret imponerende ud at se en Bn stamme krydsse hele vejen over ....

--
Eskild

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af esni, Frederikssund, 3/1 2020, 23:06 (1583 dage siden) @ Svend

Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant.

.
Så må du have oplevet det i en drøm, for det er ikke sket ;-)

Jeg har set det i Hellerup i midtfirserne - Det så ret imponerende ud at se en Bn stamme krydsse hele vejen over ....
elektrificeringen
Jeg tror at årsagen var weekend-spærringer imellem Hellerup og Østerport i forbindelse med elektrificeringen af Kystbanen.

Og det var i en tid hvor mange flere tinge 'kunne lade sig gøre' og der desuden stadig kørte gods via Helsingør og Lersøen osv.

--
Eskild

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af larsht, 3/1 2020, 23:24 (1583 dage siden) @ esni

Jeg ved ikke om men har gjort det i forbindelse med sporarbejder eller lignende, men har svage utydelige erindringer om noget sådant.

.
Så må du have oplevet det i en drøm, for det er ikke sket ;-)


Jeg har set det i Hellerup i midtfirserne - Det så ret imponerende ud at se en Bn stamme krydsse hele vejen over ....
elektrificeringen
Jeg tror at årsagen var weekend-spærringer imellem Hellerup og Østerport i forbindelse med elektrificeringen af Kystbanen.

Og det var i en tid hvor mange flere tinge 'kunne lade sig gøre' og der desuden stadig kørte gods via Helsingør og Lersøen osv.

Præcis - jeg har også selv kørt til Snekkersten fra spor 10 på København H engang i starten af firserne i en weekend - og de gamle flapskilte fra dengang kunne også vise Helsingør

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af ChrBrun, Helsingør, 4/1 2020, 00:45 (1583 dage siden) @ larsht

Det er rigtig nok. Jeg arbejdede i Hellerup Kommandopost dengang, og der var et par perioder op til midt firserne, hvor Kystbanetogene kørte via S-banen mellem København H og Hellerup, for derfra at fortsætte ad de normale spor. I ét af tilfældene mener jeg også at de standsede i Hellerup, så derfor var også Helsingør med i skilteteksterne.
Forøvrigt kunne man også lave lidt "sjov" med teksterne, jfr ovenfor, og f.eks. skilte "Se togets (i øverste linie) og passagerer (i nederste linie)"!

--
Christian Brun

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af kiminfarum, 4/1 2020, 08:31 (1583 dage siden) @ ChrBrun

Det er rigtig nok. Jeg arbejdede i Hellerup Kommandopost dengang, og der var et par perioder op til midt firserne, hvor Kystbanetogene kørte via S-banen mellem København H og Hellerup

Det er også foregået i første halvdel at 90'erne. En gang da jeg stod og ventede på at afløse på et S-tog, kom der en Bn-stamme ind i spor 9. Perronen på S-banen er jo noget højre en på fjern banen og det havde man måske glemt, for forreste dør på Bn-vognen var ikke aflåst, så den gik kun 1/4 før den stødte på perronen.

Kystbanen til Helsingør via spor 9-10

af Jens N, Fredericia, 4/1 2020, 09:31 (1583 dage siden) @ Svend

Så må du have oplevet det i en drøm, for det er ikke sket ;-)


I forbindelse med jernbanens 150 års jubilæum og kavalkaden i 1997, kørte man visse plantog ad S-banen mellem Høje Taastrup og København H.

Der var flere muligheder for at afvikle trafik med det gamle signalsystem. Det syntes at være glemt i det nye. Måske fordi det blev brugt meget lidt.

Mvh. Jens

Avatar

Linje B til Helsingør om 2 minutter!

af mss ⌂, 7/1 2020, 15:44 (1579 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Dengang var der stadig orange baggrund på linje C.


Det er der da stadig...!

C'et på grøn bund er ligeså forkert som de spanske destinationer...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak