Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et forventet underskud

af Togbus, Foldingbro, 6/2 2020, 19:40 (1541 dage siden) @ XAL Olesen

Det som er interessant er at IC4 overhovedet har en bogført værdi. Tvivler på at et IC4-togsæt kan omsættes for 14 mio kr. Men det er klassikeren - vigende provenu, afskrivninger og stigende omkostninger. Der er sådan set intet nyt i det, kun at prognosen muligvis har ramt ved siden af (eller har den?).

--
- busser når det er billigst

Et forventet underskud

af pjl, 7/2 2020, 01:28 (1541 dage siden) @ Togbus

Det som er interessant er at IC4 overhovedet har en bogført værdi. Tvivler på at et IC4-togsæt kan omsættes for 14 mio kr. Men det er klassikeren - vigende provenu, afskrivninger og stigende omkostninger. Der er sådan set intet nyt i det, kun at prognosen muligvis har ramt ved siden af (eller har den?).

Mest interessant at det kun er 151 millioner, det efterlader stadig (uspecificeret) nedskrevet togmateriel for næsten 1,4 milliard.

Et forventet underskud

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 10:49 (1540 dage siden) @ pjl

Det som er interessant er at IC4 overhovedet har en bogført værdi. Tvivler på at et IC4-togsæt kan omsættes for 14 mio kr. Men det er klassikeren - vigende provenu, afskrivninger og stigende omkostninger. Der er sådan set intet nyt i det, kun at prognosen muligvis har ramt ved siden af (eller har den?).


Mest interessant at det kun er 151 millioner, det efterlader stadig (uspecificeret) nedskrevet togmateriel for næsten 1,4 milliard.

Nedskrivningerne er specificeret på side 50 i årsrapporten, og det er primært IC3, IR4 og IC4 der er nedskrevet markant.

  • IC3 fra 719 mio. kr. i 2018 til 182 mio. kr. i 2019
  • IR4 fra 238 mio. kr. i 2018 til 63 mio. kr. i 2019
  • IC4 fra 1.256 mio. kr. i 2018 til 46 mio. kr. i 2019


Jeg forstår dog ikke at ME og EA lokomotiverne er nedskrevet til en værdi på 0 kr. pr. 31. december 2019.

Det er desuden værd at bemærke at driftsstabiliteten (MDBF) for IC4 er steget med 70% fra 2018 til 2019. De kører nu i gennemsnit 8.100 km. mellem tekniske fejl der giver en forsinkelse på mere end 2:59 minutter. I 2018 var det tal på 4.700 km. Det har så også betydet at 11 IC4 togsæt tages ud af drift, fordi behovet for reservetogsæt er blevet mindre.

Generelt har alle litra performet væsentligt bedre i 2019 end 2018, med undtagelse af EA der nu kører dårligere end IC4 i 2018. Men det skyldes nok også at vedligehold er på et minimum, da lokomotiverne skal udrangeres i december.

--
Mvh Anders

Et forventet underskud

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/2 2020, 11:46 (1540 dage siden) @ andersj

Det som er interessant er at IC4 overhovedet har en bogført værdi. Tvivler på at et IC4-togsæt kan omsættes for 14 mio kr. Men det er klassikeren - vigende provenu, afskrivninger og stigende omkostninger. Der er sådan set intet nyt i det, kun at prognosen muligvis har ramt ved siden af (eller har den?).


Mest interessant at det kun er 151 millioner, det efterlader stadig (uspecificeret) nedskrevet togmateriel for næsten 1,4 milliard.


Nedskrivningerne er specificeret på side 50 i årsrapporten, og det er primært IC3, IR4 og IC4 der er nedskrevet markant.

  • IC3 fra 719 mio. kr. i 2018 til 182 mio. kr. i 2019
  • IR4 fra 238 mio. kr. i 2018 til 63 mio. kr. i 2019
  • IC4 fra 1.256 mio. kr. i 2018 til 46 mio. kr. i 2019


Jeg forstår dog ikke at ME og EA lokomotiverne er nedskrevet til en værdi på 0 kr. pr. 31. december 2019.

Det er desuden værd at bemærke at driftsstabiliteten (MDBF) for IC4 er steget med 70% fra 2018 til 2019. De kører nu i gennemsnit 8.100 km. mellem tekniske fejl der giver en forsinkelse på mere end 2:59 minutter. I 2018 var det tal på 4.700 km. Det har så også betydet at 11 IC4 togsæt tages ud af drift, fordi behovet for reservetogsæt er blevet mindre.

Generelt har alle litra performet væsentligt bedre i 2019 end 2018, med undtagelse af EA der nu kører dårligere end IC4 i 2018. Men det skyldes nok også at vedligehold er på et minimum, da lokomotiverne skal udrangeres i december.

IC4
Forstår ikke man tager de 11 stk ud af drift. Hvorfor ikke bruge dem nu de endelig kan kører

Et forventet underskud

af Jens Hansen, 7/2 2020, 12:07 (1540 dage siden) @ hummel_62

Kan jo være at de rent faktisk ikke kører, fordi de ikke kan køre. Det ved vi jo ikke.

Er jo ikke givet, at det som DSB skriver, og som vi læser, er hele sandheden?

JH

Et forventet underskud

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/2 2020, 12:27 (1540 dage siden) @ Jens Hansen

nok fordi jeg er bondsk født og naive opdraget ;-)

Et forventet underskud

af RasmusD, 7/2 2020, 12:44 (1540 dage siden) @ hummel_62

Der er vel ikke brug for dem i køreplanen. Før har man haft IC4'ere holdende i reserve, så de kunne træde til når andre IC4'ere brød sammen, men med højere driftstabilitet er det ikke nødvendigt.

Jeg vil tro, at der ikke er andre afgange at bruge dem på. De kan efter sigende ikke overholde de almindelige IC-køreplaner, og hvis der ikke er passagerer til dem på Kalundborg- og Nykøbing F-strækningerne er det jo penge og diesel ud af vinduet at sætte dem på som ekstra sæt.

Et forventet underskud

af Gæst1, 7/2 2020, 13:29 (1540 dage siden) @ RasmusD

Der skulle være tale om at DSB har afskrevet og dermed udrangeret 11 af de 12 togsæt, der i December 2018 (start K19) blev pillet ud af "Driftspuljen" (DSB statusrapport på IC4 Januar 2019) - var det ikke "garagedronninger" de blev kaldt. Siden har togsættene fra Storebæltsulykken erstattet to andre.

Men det er altså en regnskabsmæssig håndtering i 2019 af en disponering fra 2018. De 9 af de 11 togsæt har vist ikke kørt i 2019, de to sidste er fra Storebæltsulykken.

Et forventet underskud

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 16:19 (1540 dage siden) @ RasmusD

Der er vel ikke brug for dem i køreplanen. Før har man haft IC4'ere holdende i reserve, så de kunne træde til når andre IC4'ere brød sammen, men med højere driftstabilitet er det ikke nødvendigt.

Jeg vil tro, at der ikke er andre afgange at bruge dem på. De kan efter sigende ikke overholde de almindelige IC-køreplaner, og hvis der ikke er passagerer til dem på Kalundborg- og Nykøbing F-strækningerne er det jo penge og diesel ud af vinduet at sætte dem på som ekstra sæt.

Den største udfordring er jo at man ikke kan op- og nedformerer i drift. Nordvestbanen skal køres udelukkende af IC4 fra K22 og fra K21 flyttes IC4 togene der bruge mellem Struer-Fredericia til et nyt non-stop lyntog Aarhus-Odense-København. Der vil være en håndfuld afgange morgen og eftermiddag i begge retninger.

--
Mvh Anders

Et forventet underskud

af Gæst42, 7/2 2020, 17:37 (1540 dage siden) @ andersj

Der er vel ikke brug for dem i køreplanen. Før har man haft IC4'ere holdende i reserve, så de kunne træde til når andre IC4'ere brød sammen, men med højere driftstabilitet er det ikke nødvendigt.

Jeg vil tro, at der ikke er andre afgange at bruge dem på. De kan efter sigende ikke overholde de almindelige IC-køreplaner, og hvis der ikke er passagerer til dem på Kalundborg- og Nykøbing F-strækningerne er det jo penge og diesel ud af vinduet at sætte dem på som ekstra sæt.


Den største udfordring er jo at man ikke kan op- og nedformerer i drift.

Man nedformerer nu ellers i drift på ned til 20 minutter..

Nordvestbanen skal køres udelukkende af IC4 fra K22

Ikke udelukkende, der kommer også til at køre IC3 for at undgå tripel IC4

Et forventet underskud

af andersj, Aalborg, 7/2 2020, 18:12 (1540 dage siden) @ Gæst42

Der er vel ikke brug for dem i køreplanen. Før har man haft IC4'ere holdende i reserve, så de kunne træde til når andre IC4'ere brød sammen, men med højere driftstabilitet er det ikke nødvendigt.

Jeg vil tro, at der ikke er andre afgange at bruge dem på. De kan efter sigende ikke overholde de almindelige IC-køreplaner, og hvis der ikke er passagerer til dem på Kalundborg- og Nykøbing F-strækningerne er det jo penge og diesel ud af vinduet at sætte dem på som ekstra sæt.


Den største udfordring er jo at man ikke kan op- og nedformerer i drift.


Man nedformerer nu ellers i drift på ned til 20 minutter..

Jo, men det dutter jo ikke når der skal smides et togsæt i Fredericia eller Aarhus på vej til Aalborg. Det er fint nok at gøre på endestationerne mellem myldretider på 20 minutter, men ikke undervejs. Det var det jeg ville frem til.

--
Mvh Anders

Et forventet underskud

af RasmusD, 7/2 2020, 18:59 (1540 dage siden) @ andersj

Ja, driftskoblinger som gummisnuderne kan det bliver aldrig muligt på IC4.

Et forventet underskud -16 styrevogne m.m.?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/2 2020, 19:43 (1540 dage siden) @ andersj

  • IC3 fra 719 mio. kr. i 2018 til 182 mio. kr. i 2019
  • IR4 fra 238 mio. kr. i 2018 til 63 mio. kr. i 2019
  • IC4 fra 1.256 mio. kr. i 2018 til 46 mio. kr. i 2019

.
Det som overrasker mig er ikke nedskrivningen af IC4, men af IC3 og IR4. De bliver jo næsten fuldt afskrevet. Hvad er det der har ændret sig så dramatisk på 1 år?

Jeg troede IR4 skulle køre indtil omkring 2030, men med ca. 75% afskrivning må forventningen være at de skal udfases langt hurtigere. Var det ikke lige præcist dem der alligevel ikke skulle renoveres? Det må så betyde at DSB vil indkøbe flere af Fremtidens tog i stedet, eller?

Ligeledes afskrives IC3 med ca. 75%. Også uforståeligt, selv med de reducerede forventninger til antallet af passagerer.

Planlægger DSB at indkøbe 16 styrevogne og ekstra vogne fra Talgo? :-)

Poul

Avatar

Et forventet underskud -16 styrevogne m.m.?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/2 2020, 01:31 (1540 dage siden) @ Poul Brandt

  • IC3 fra 719 mio. kr. i 2018 til 182 mio. kr. i 2019
  • IR4 fra 238 mio. kr. i 2018 til 63 mio. kr. i 2019
  • IC4 fra 1.256 mio. kr. i 2018 til 46 mio. kr. i 2019

.
Det som overrasker mig er ikke nedskrivningen af IC4, men af IC3 og IR4. De bliver jo næsten fuldt afskrevet. Hvad er det der har ændret sig så dramatisk på 1 år?

Jeg troede IR4 skulle køre indtil omkring 2030, men med ca. 75% afskrivning må forventningen være at de skal udfases langt hurtigere. Var det ikke lige præcist dem der alligevel ikke skulle renoveres? Det må så betyde at DSB vil indkøbe flere af Fremtidens tog i stedet, eller?

Ligeledes afskrives IC3 med ca. 75%. Også uforståeligt, selv med de reducerede forventninger til antallet af passagerer.

Planlægger DSB at indkøbe 16 styrevogne og ekstra vogne fra Talgo? :-)

Det er rent finanscirkus. Dels kan DSB "tilpasse" regnskabet så noget af driftsresultatet bruges på at tage de afskrivninger nu (så er der mindre at sende over i Finansministeriet) og ved at værdierne er nedskrevet ser det bedre ud at man producere så og så meget overskud af en flåde der på papiret har en lav værdi.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Et forventet underskud

af Niels Bak, 7/2 2020, 14:04 (1540 dage siden) @ Togbus

Nu er det jo ikke en salgsværdi, men en brugsværdi. Dvs, hvad det er værd, at man kan bruge toget i den levetid, det har tilbage. Det er jo netop derfor, at de tog, som er blevet taget ud af drift, bliver nedskrevet til 0. Der er ingen brugsværdi og formentlig heller ikke nogen salgsværdi af betydning (=skrotværdi)

Og det er der som udgangspunkt ikke noget odiøst i, hvis brugsværdien ellers er værdisat korrekt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak