Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snart CBTC i røret? (december 2020) (Generelt)

af KKLD, 28/2 2020, 18:19 (1520 dage siden)

Hej Alle,

Jeg så dette: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...
Det kunne tyde på, at CBTC er klart til køreplansskift i december 2020 og ikke i december 2021 som jeg husker at have læst?

Jeg husker også, at have læst herinde at der ikke er planlagt nogle forbedringer når røret får mere kapacitet med CBTC. Jeg håber at dette har ændret sig siden :)

Snart CBTC i røret? (det bliver i december 2021)

af steenth, 28/2 2020, 19:12 (1520 dage siden) @ KKLD

Hej Alle,

Jeg så dette: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...
Det kunne tyde på, at CBTC er klart til køreplansskift i december 2020 og ikke i december 2021 som jeg husker at have læst?

Det er ren gæt du er ude på. CBTC testen ændre ikke på tidsplanen!!!! Det bliver først i december 2021 og man skal først have Farum- og Ringbanen i drift - det er planlagt at ske januar 2021....

Og der er bl.a. håndtering af bremselængde skal løses først - det sker først maj 2021....

Jeg husker også, at have læst herinde at der ikke er planlagt nogle forbedringer når røret får mere kapacitet med CBTC. Jeg håber at dette har ændret sig siden :)

Der er ikke materiel nok til forbedringer... Det løser sig først når der bliver leveret nyt.

Snart CBTC i røret? (det bliver i december 2021)

af mikedk2100, 28/2 2020, 19:24 (1520 dage siden) @ steenth

Det er ren gæt du er ude på. CBTC testen ændre ikke på tidsplanen!!!! Det bliver først i december 2021 og man skal først have Farum- og Ringbanen i drift - det er planlagt at ske januar 2021....

Det vil vel så sige, at vi ikke kan forvente S-tog i indre by på hverdagsaftner det næste halvandet år, mens der leges med signaler. Ellers var man vel ikke gået i gang med forsøgene allerede nu.

Snart CBTC i røret? (det bliver i december 2021)

af steenth, 28/2 2020, 19:30 (1520 dage siden) @ mikedk2100

Det er ren gæt du er ude på. CBTC testen ændre ikke på tidsplanen!!!! Det bliver først i december 2021 og man skal først have Farum- og Ringbanen i drift - det er planlagt at ske januar 2021....


Det vil vel så sige, at vi ikke kan forvente S-tog i indre by på hverdagsaftner det næste halvandet år, mens der leges med signaler. Ellers var man vel ikke gået i gang med forsøgene allerede nu.

Efter hvad jeg er orienteret, så bliver det ikke en lang periode med test. De skal have teste det, som de lige har installeret. Der kommer senere test. Men det bliver i weekenderne, hvor det skal testes et eller andet gange før det sættes i drift.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af Jens Hansen, 29/2 2020, 08:14 (1520 dage siden) @ KKLD

Jeg husker også, at have læst herinde at der ikke er planlagt nogle forbedringer når røret får mere kapacitet med CBTC. Jeg håber at dette har ændret sig siden :)

Hvilke forbedringer tænker du på?

JH

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af KKLD, 29/2 2020, 10:43 (1520 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg husker også, at have læst herinde at der ikke er planlagt nogle forbedringer når røret får mere kapacitet med CBTC. Jeg håber at dette har ændret sig siden :)


Hvilke forbedringer tænker du på?

JH

Flere togafgange. Der kommer et kapacitetsløft fra 30 til 40 tog i timen.
Har godt hørt det med at der ikke er flere togsæt, men det ville kunne løses ved at køre med 8/12 vogne i stedet for 12/16 vogne.

(Og selvfølgelig også på længere sigt med ny generation af s-tog)

Jeg tænker også at man kunne køre med de aller korteste tog på Ringbanen (4 vogne) i stedet for at det er blandet mellem 4 og 8 vogne. Dem på 8 vogne kunne bruges på de andre linjer og så kunne Ringbanen tilgengæld minde mere om en metro med korte tog (altid 4 vogne) og hyppigere afgange (3-4 minutter i stedet for 5 minutter).

Hvad tænker du om det? Fornuft? Fantasi?

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af mikedk2100, 29/2 2020, 11:00 (1519 dage siden) @ KKLD

Flere togafgange. Der kommer et kapacitetsløft fra 30 til 40 tog i timen.
Har godt hørt det med at der ikke er flere togsæt, men det ville kunne løses ved at køre med 8/12 vogne i stedet for 12/16 vogne.

(Og selvfølgelig også på længere sigt med ny generation af s-tog)

Jeg tænker også at man kunne køre med de aller korteste tog på Ringbanen (4 vogne) i stedet for at det er blandet mellem 4 og 8 vogne. Dem på 8 vogne kunne bruges på de andre linjer og så kunne Ringbanen tilgengæld minde mere om en metro med korte tog (altid 4 vogne) og hyppigere afgange (3-4 minutter i stedet for 5 minutter).

Hvad tænker du om det? Fornuft? Fantasi?

Men er der brug for de 10 ekstra tog i timen på den centrale strækning, når man alligevel kører med samme antal vogne og samme plads til passagererne (men så har brug for 10 ekstra lokoførere)?

Det vil jo også betyde kortere tog ude på fingrene og dermed sværere for passagererne at finde en siddeplads i myldretiden. Så kan man selvfølgelig bare vente og tage et senere tog, men for folk, der skal videre med lokaltog eller bus, så kan et 7 minutter senere tog betyde, at de kommer en halv eller hel time senere hjem, fordi bussen/lokaltoget er kørt.

Og gør det ikke bare systemet endnu mere sårbart? Selvom signalsystemet kan kapere 10 ekstra tog, så vil der stadigvæk ske fejl på tog, der skal tilkaldes politi/ambulance, sygdom hos personalet, så tog aflyses etc. For mig at se, så bliver det bare endnu sværere og langvarigt at genoprette normal drift, jo flere tog der skal presses igennem den centrale strækning.

I forvejen lider S-banesystemet under, at en lille fejl langt ude på en finger, kan få indflydelse på driften på hele S-banen. Det skulle man måske se på først, og så tage udvidelsen af 10 ekstra tog i timen når der engang købes nye S-tog.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af cz, Birkerød, 29/2 2020, 13:26 (1519 dage siden) @ mikedk2100

Forbedringer?????
Jeg tænker bare på, at når CBTC'en går ned - og det GØR den ofte - så er det ikke bare sådan lige at rette op på fejlen. Vi har adskillige gange set nedetider på over 1 døgn...….

Og jeg er også spændt på den løsning mht de langsomme nedbremsninger. CBTC siges at være udviklet til tog med magnetskinnebremser. Og hvor placerer man liiiige sådan en på en etakslet boggie?

Trist.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af steenth, 29/2 2020, 13:42 (1519 dage siden) @ cz

Forbedringer?????
Jeg tænker bare på, at når CBTC'en går ned - og det GØR den ofte - så er det ikke bare sådan lige at rette op på fejlen. Vi har adskillige gange set nedetider på over 1 døgn...….

Når CBTC er det værre end med det gamle. Men samlet set, så giver CBTC færre forsinkelser. Og de store nedbrud bliver analyseret for at at forebygge at det sker igen.

Og jeg er også spændt på den løsning mht de langsomme nedbremsninger. CBTC siges at være udviklet til tog med magnetskinnebremser. Og hvor placerer man liiiige sådan en på en etakslet boggie?

Jeg har set mange kommet med den slags udokumenteret påstande, som du kommer med magnetskinnebremser.

Men løsningen med nedbremsning er at man deler det op imod bremsning imod et farepunkt, hvor det stadig bliver mere forsigtig opbremsning, mens stop ved perron, hvor det ikke sikkerhedskritisk, hvis toget kommer for langt ved glatte skinner.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af mikedk2100, 29/2 2020, 13:57 (1519 dage siden) @ steenth

Når CBTC er det værre end med det gamle. Men samlet set, så giver CBTC færre forsinkelser. Og de store nedbrud bliver analyseret for at at forebygge at det sker igen.

Er det færre forsinkelser i minutter som CBTC samlet set giver, eller er det antal forsinkede tog?

Der er jo enorm forskel på, om folk et par gange om ugen skal leve med, at toget er 4-5 min. forsinket, og så til, at de 2-3 gange om året skal vænne sig til, at de vil være spærret inde i tog i timevis, fordi signalsystemet er braget ned.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af FrbC, 29/2 2020, 13:25 (1519 dage siden) @ KKLD

CBTC er jo ellers blevet "solgt" på at det ville give mulighed for flere togafgange og dermed bl.a. skaffe den manglende linje til Ballerup. Men hvis det forudsætter indkøb af nye tog, fortoner det sig til langt ud i fremtiden.

Hvilke S-togs linjer køres i dag med korte tog? Kan man se det noget sted?
Hvis næsten alle linjer allerede køres med tog i halv perronlængde, som jeg tror de gør, er der jo ikke noget at hente der.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af Niels Bak, 29/2 2020, 18:32 (1519 dage siden) @ FrbC

Jeg tænker, at man i hvert fald i første omgang nok godt kan være sikker på, at der ikke sker nogen som helst udvidelse af driften, og det ville også være dumt.

Et af de helt store problemer nu er, at man har hovedet helt oppe i kapacitetsloftet. Det vil sige, at man ikke kan indhente blot de mindste uregelmæssigheder. Ankommer et tog fra en finger blot et minut eller to for sent, så kan det ikke "stoppes ind" mellem to andre uden at det bagerste af dem også bliver forsinket. Og med et system på de fleste fingre, hvor hurtige tog indhenter de stoppende, så giver det så nye problemer ude på fingrene i den anden ende.

Så den helt store gevinst er først og fremmest større driftstabilitet med muligheder for at forsinkelser ikke nødvendigvis breder sig i hele systemet. Og det gælder ikke mindst i den første periode efter CBCT er indfaset. Jeg tror man kan være helt sikker på, at der ikke læsses flere tog i køreplanen, før det i hvert fald er ude over alle børnesygdommene, også selv om det skulle være muligt at rykke lidt rundt på materiellet til det.

Men også senere, så skal man nok ikke håbe på væsentligt meget mere, end den manglende linje til Ballerup, selv ikke når de nuværende s-tog skal skiftes ud om ikke så mange år. Dels fordi man stadig gerne vil bevare noget ekstra kapacitet af hensyn til stabiliteten, og dels fordi, at der på de fleste fingre ikke rigtig kan være flere tog med mindre man afskaffer de gennemkørende og lader alle tog stoppe ved alle stationer. Man kunne dog godt forestille sig, at den ekstra kapacitet gør, at man på et tidspunkt ville synes, at det giver mening at lave overhalingsspor fx et sted på strækningen mod Holte, og det ville give muligeheder. Men det ville altså kræve yderligere investeringer.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af KKLD, 1/3 2020, 14:50 (1518 dage siden) @ Niels Bak

Jeg tænker, at man i hvert fald i første omgang nok godt kan være sikker på, at der ikke sker nogen som helst udvidelse af driften, og det ville også være dumt.

Et af de helt store problemer nu er, at man har hovedet helt oppe i kapacitetsloftet. Det vil sige, at man ikke kan indhente blot de mindste uregelmæssigheder. Ankommer et tog fra en finger blot et minut eller to for sent, så kan det ikke "stoppes ind" mellem to andre uden at det bagerste af dem også bliver forsinket. Og med et system på de fleste fingre, hvor hurtige tog indhenter de stoppende, så giver det så nye problemer ude på fingrene i den anden ende.

Så den helt store gevinst er først og fremmest større driftstabilitet med muligheder for at forsinkelser ikke nødvendigvis breder sig i hele systemet. Og det gælder ikke mindst i den første periode efter CBCT er indfaset. Jeg tror man kan være helt sikker på, at der ikke læsses flere tog i køreplanen, før det i hvert fald er ude over alle børnesygdommene, også selv om det skulle være muligt at rykke lidt rundt på materiellet til det.

Men også senere, så skal man nok ikke håbe på væsentligt meget mere, end den manglende linje til Ballerup, selv ikke når de nuværende s-tog skal skiftes ud om ikke så mange år. Dels fordi man stadig gerne vil bevare noget ekstra kapacitet af hensyn til stabiliteten, og dels fordi, at der på de fleste fingre ikke rigtig kan være flere tog med mindre man afskaffer de gennemkørende og lader alle tog stoppe ved alle stationer. Man kunne dog godt forestille sig, at den ekstra kapacitet gør, at man på et tidspunkt ville synes, at det giver mening at lave overhalingsspor fx et sted på strækningen mod Holte, og det ville give muligeheder. Men det ville altså kræve yderligere investeringer.

Hvad mener du med den manglende linje til Ballerup? Er der ikke Frederikssund der mangler. Jeg tænker på at Linje H (Frederikssund-Østerport) går fra 20 min drift til 10 min drift så der i alt er 33 tog i timen mod 30 tog i timen. Den kunne eventuelt også forlænges til Klampenborg.

Med overhalingsspor, mener du ét spor? Jeg kunne se det give mening med dobbeltspor hele vejen som jeg har læst andre herinde tale om var planlagt, men droppet pga. prisen. Det gør det nemt at overhale både mod nord og syd.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af Niels Bak, 3/3 2020, 02:34 (1517 dage siden) @ KKLD

Jeg tænker, at man i hvert fald i første omgang nok godt kan være sikker på, at der ikke sker nogen som helst udvidelse af driften, og det ville også være dumt.

Et af de helt store problemer nu er, at man har hovedet helt oppe i kapacitetsloftet. Det vil sige, at man ikke kan indhente blot de mindste uregelmæssigheder. Ankommer et tog fra en finger blot et minut eller to for sent, så kan det ikke "stoppes ind" mellem to andre uden at det bagerste af dem også bliver forsinket. Og med et system på de fleste fingre, hvor hurtige tog indhenter de stoppende, så giver det så nye problemer ude på fingrene i den anden ende.

Så den helt store gevinst er først og fremmest større driftstabilitet med muligheder for at forsinkelser ikke nødvendigvis breder sig i hele systemet. Og det gælder ikke mindst i den første periode efter CBCT er indfaset. Jeg tror man kan være helt sikker på, at der ikke læsses flere tog i køreplanen, før det i hvert fald er ude over alle børnesygdommene, også selv om det skulle være muligt at rykke lidt rundt på materiellet til det.

Men også senere, så skal man nok ikke håbe på væsentligt meget mere, end den manglende linje til Ballerup, selv ikke når de nuværende s-tog skal skiftes ud om ikke så mange år. Dels fordi man stadig gerne vil bevare noget ekstra kapacitet af hensyn til stabiliteten, og dels fordi, at der på de fleste fingre ikke rigtig kan være flere tog med mindre man afskaffer de gennemkørende og lader alle tog stoppe ved alle stationer. Man kunne dog godt forestille sig, at den ekstra kapacitet gør, at man på et tidspunkt ville synes, at det giver mening at lave overhalingsspor fx et sted på strækningen mod Holte, og det ville give muligeheder. Men det ville altså kræve yderligere investeringer.


Hvad mener du med den manglende linje til Ballerup? Er der ikke Frederikssund der mangler. Jeg tænker på at Linje H (Frederikssund-Østerport) går fra 20 min drift til 10 min drift så der i alt er 33 tog i timen mod 30 tog i timen. Den kunne eventuelt også forlænges til Klampenborg.

Med overhalingsspor, mener du ét spor? Jeg kunne se det give mening med dobbeltspor hele vejen som jeg har læst andre herinde tale om var planlagt, men droppet pga. prisen. Det gør det nemt at overhale både mod nord og syd.

Jo jeg mener linje H. Som jo så kører både til Ballerup og Frederikssund...

Dobbeltspor hele vejen er den dyre løsning, som selvfølgelig giver den mest robuste drift, men som også giver meget mere kapacitet på fingrene end der egentlig er brug for. Overhalingsspor skal formentlig laves i begge retninger, , og muligvis også over en vis strækning for ikke at blive alt for sårbare, men det er også muligt at det kunne fungere med tre spor - det har jeg ikke indsigten til at vurdere.

Og ja, jeg mener du har ret i at der for nogle år siden blev lavet beregninger på flere spor på Holtefingeren. Jeg kan ikke huske på hvor stor en del af strækningen. Ud over prisen, så har det vel også været en faktor, at man faktisk ikke kan køre væsentligt flere tog pga begrænsningerne i røret (kun den nuværende halve linje H), som gjorde, at man har droppet ideen igen. Kun få de nuværende til at køre bedre/de gennemkørende til at køre hurtigere igennem.

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af OLL, Ballerup, 4/3 2020, 23:30 (1515 dage siden) @ Niels Bak


Jo jeg mener linje H. Som jo så kører både til Ballerup og Frederikssund...

Dobbeltspor hele vejen er den dyre løsning, som selvfølgelig giver den mest robuste drift, men som også giver meget mere kapacitet på fingrene end der egentlig er brug for. Overhalingsspor skal formentlig laves i begge retninger, , og muligvis også over en vis strækning for ikke at blive alt for sårbare, men det er også muligt at det kunne fungere med tre spor - det har jeg ikke indsigten til at vurdere.

Og ja, jeg mener du har ret i at der for nogle år siden blev lavet beregninger på flere spor på Holtefingeren. Jeg kan ikke huske på hvor stor en del af strækningen. Ud over prisen, så har det vel også været en faktor, at man faktisk ikke kan køre væsentligt flere tog pga begrænsningerne i røret (kun den nuværende halve linje H), som gjorde, at man har droppet ideen igen. Kun få de nuværende til at køre bedre/de gennemkørende til at køre hurtigere igennem.

Linje H kører mellem Frederikssund og Østerport. Det er Linje C som har terminus på Ballerup St. hvert 20. minut i myldretiden.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Snart CBTC i røret? (december 2020)

af Niels Bak, 5/3 2020, 18:18 (1514 dage siden) @ OLL

Ja undskyld alle at jeg har begået den synd at betegne et tog med en retning mod en station, selv om det ikke er togets endestation...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak