Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt værksted syd for Næstved (Generelt)

af mikedk2100, 16/3 2020, 12:48 (1502 dage siden)

DSB vil bygge nyt værksted ca 10 km syd for Næstved ved Mogenstrup til ibrugtagning i 2025.

Men hvordan har DSB tænkt sig, at de 120 medarbejdere skal komme på job? Det kommer jo til at ligge ca midt imellem stationerne i Næstved og Lundby.

Nyt værksted syd for Næstved

af Jonas1983, 16/3 2020, 13:07 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Rigtige mekanikere har bil.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Nyt værksted syd for Næstved

af Pyloriis, 16/3 2020, 13:10 (1502 dage siden) @ mikedk2100

DSB vil bygge nyt værksted ca 10 km syd for Næstved ved Mogenstrup til ibrugtagning i 2025.

Men hvordan har DSB tænkt sig, at de 120 medarbejdere skal komme på job? Det kommer jo til at ligge ca midt imellem stationerne i Næstved og Lundby.

På samme måde som 90% af alle pendlere allerede må.
Nemlig i bil.
Hvorfor skulle de ansatte hos DSB have bedre forhold?

Nyt værksted syd for Næstved

af andersj, Aalborg, 16/3 2020, 13:23 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Bus 620R (Næstved-Præstø) kører to gange i timen forbi det kommende værksted. Der er endda stoppested i forvejen.

--
Mvh Anders

Avatar

Nyt værksted syd for Næstved

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/3 2020, 21:42 (1502 dage siden) @ andersj

Bus 620R (Næstved-Præstø) kører to gange i timen forbi det kommende værksted. Der er endda stoppested i forvejen.

Og den er en del af R-nettet, så den passer fint med noget bane (men måske ikke DSB men Lokaltog)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt værksted syd for Næstved

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 16/3 2020, 13:27 (1502 dage siden) @ mikedk2100

tag toget ...

Nyt værksted syd for Næstved

af Jens Hansen, 16/3 2020, 15:03 (1502 dage siden) @ hummel_62

lad os nu se;

om det bliver bygget.

hvor mange arbejdspladser der bliver.

JH

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 15:31 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)

Men det er nok kun mig, der synes det er ufattelig dårlig reklame for et firma, der lever af at køre med tog. Præcis ligesom når DSB chefen får betalt sin bil.

At rigtige mekanikere kører bil, og at chefen i andre virksomheder også får betalt deres bil ændrer ikke på, at DSB er et togselskab. For mig svarer det til, at chefen for COOP får betalt sine dagligvarer af COOP, men de bliver købt i og leveret af Salling Group. Jeg ville også synes det var underligt, hvis den flinke kassedame i Irma aldrig nogensinde selv handler i Irma, men altid render i Føtex. Det er nemlig også ufattelig dårlig reklame. Men sådan er der jo så meget hykleri i både DSB og Banedanmark :-D

Nyt værksted syd for Næstved

af P.Jensen, 16/3 2020, 16:04 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Der er vel ikke noget underligt i det. Hvor ville du placere et værksted af denne størrelse i nærheden af en station? Eneste sted jeg kan komme i tanke om er Rødby - eller måske Holeby ny station.

Man laver vel ikke et trinbræt for dette antal medarbejdere.

P.Jensen

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 17:25 (1502 dage siden) @ P.Jensen

Der er vel ikke noget underligt i det. Hvor ville du placere et værksted af denne størrelse i nærheden af en station? Eneste sted jeg kan komme i tanke om er Rødby - eller måske Holeby ny station.

Man laver vel ikke et trinbræt for dette antal medarbejdere.

P.Jensen

Indrømmet, jeg troede faktisk det var noget tættere på Næstved. Nærmest i sydenden af stationen. Men jeg ville ikke have placeret det så langt fra en station - netop fordi man ikke lige lavet et trinbræt for de få medarbejdere. Det er nok også billigere at lave 60-70 parkeringspladser.

Nyt værksted syd for Næstved

af krabsen, 16/3 2020, 16:30 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)

Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Vældig god ide. :-)

Men det er nok kun mig, der synes det er ufattelig dårlig reklame for et firma, der lever af at køre med tog. Præcis ligesom når DSB chefen får betalt sin bil.

Ja, og hvorfor skal cheferne i SAS have bil? De kan jo bare tage flyet. :-P

At rigtige mekanikere kører bil, og at chefen i andre virksomheder også får betalt deres bil ændrer ikke på, at DSB er et togselskab. For mig svarer det til, at chefen for COOP får betalt sine dagligvarer af COOP, men de bliver købt i og leveret af Salling Group. Jeg ville også synes det var underligt, hvis den flinke kassedame i Irma aldrig nogensinde selv handler i Irma, men altid render i Føtex.

Kunne skyldes at hun ikke har råd til at betale Irma's Hellerup-priser..
Men hvad har det at gøre med placeringen af et værksted for banemateriel?

Men sådan er der jo så meget hykleri i både DSB og Banedanmark

Og hos mange virkelighedsfjerne bolværksmatroser..

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 17:22 (1502 dage siden) @ krabsen

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)


Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Vældig god ide. :-)

Men det er nok kun mig, der synes det er ufattelig dårlig reklame for et firma, der lever af at køre med tog. Præcis ligesom når DSB chefen får betalt sin bil.


Ja, og hvorfor skal cheferne i SAS have bil? De kan jo bare tage flyet. :-P

At rigtige mekanikere kører bil, og at chefen i andre virksomheder også får betalt deres bil ændrer ikke på, at DSB er et togselskab. For mig svarer det til, at chefen for COOP får betalt sine dagligvarer af COOP, men de bliver købt i og leveret af Salling Group. Jeg ville også synes det var underligt, hvis den flinke kassedame i Irma aldrig nogensinde selv handler i Irma, men altid render i Føtex.


Kunne skyldes at hun ikke har råd til at betale Irma's Hellerup-priser..
Men hvad har det at gøre med placeringen af et værksted for banemateriel?

Men sådan er der jo så meget hykleri i både DSB og Banedanmark


Og hos mange virkelighedsfjerne bolværksmatroser..

Men de laver stadigvæk deres arbejdsplads ca 10 km fra nærmeste station, så medarbejderne er nødt til at have en bil for at kunne passe deres job.

Jeg har intet imod, at ledelsen hos både DSB, Banedanmark og SAS kører bil - jeg har noget imod, at det er en del af deres løn.

Det hele har med image at gøre - præcis ligesom møgbeskidte tog, som det nævnes i en anden tråd, også har med image at gøre.

Jeg synes jo det er hyklerisk, når man på den ene side - som virksomhed - gerne vil have folk fra bilerne over i toget, og samtidig selv kører bil, fordi toget er for besværligt eller ubrugeligt. Jeg vil da hellere være en virkelighedsfjern bolværksmatros, end ansat i DSB/Banedanmark og være hyklerisk. Eller i enhver anden virksomhed og skulle sælge noget jeg synes er ubrugeligt. Sådan er jeg opdraget - kan jeg ikke stå inde for det jeg forsøger at sælge, jamen hvorfor skulle kunden så købe lortet.

Og det er da kedeligt, hvis man ikke kan se, at det giver et dårligt image. Det var det jeg forsøgte at vise med Irma-damen og chefen for COOP, åbenbart uden held. Jeg havde nu heller ikke ventet andet :-D

Nyt værksted syd for Næstved

af krabsen, 16/3 2020, 17:58 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)


Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Men de laver stadigvæk deres arbejdsplads ca 10 km fra nærmeste station, så medarbejderne er nødt til at have en bil for at kunne passe deres job.

Du har ikke læst mine svar:

Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Prøv selv at finde et sådant sted inden for gangafstand af en jernbanestation med publikumsbetjening..


Jeg har intet imod, at ledelsen hos både DSB, Banedanmark og SAS kører bil - jeg har noget imod, at det er en del af deres løn.

Banal lønforhandling. Alternativet er en så meget højere løn, at de alligevel køber bilen.

Jeg synes jo det er hyklerisk, når man på den ene side - som virksomhed - gerne vil have folk fra bilerne over i toget, og samtidig selv kører bil, fordi toget er for besværligt eller ubrugeligt. Jeg vil da hellere være en virkelighedsfjern bolværksmatros, end ansat i DSB/Banedanmark og være hyklerisk. Eller i enhver anden virksomhed og skulle sælge noget jeg synes er ubrugeligt. Sådan er jeg opdraget - kan jeg ikke stå inde for det jeg forsøger at sælge, jamen hvorfor skulle kunden så købe lortet.

Det er igen en anelse virkelighedsfjernt. Utrolig mange virksomheder fremstiller og sælger produkter, som de ansatte ikke selv kunne drømme om at købe.
Enhver virksomhed udbyder de produkter kunderne efterspørger, ikke dem medarbejderne efterspørger.

At stå inde for et produkt er ikke det samme som at anvende det selv. I din optik kan en laktoseintolerant ikke arbejde på et mejeri? Eller en afholdsmand arbejde i en restaurant?

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 19:45 (1502 dage siden) @ krabsen

Vi bliver bestemt ikke enige. Men jeg skal jo heller ikke være med til at rette op på DSBs forfærdelige image :-D

Nyt værksted syd for Næstved

af krabsen, 16/3 2020, 20:41 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Vi bliver bestemt ikke enige. Men jeg skal jo heller ikke være med til at rette op på DSBs forfærdelige image :-D

Så du klandrer DSB for deres placering af et nyt værksted, men har ingen forslag til alternative placeringer.

Ja der er jo også det letteste...

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 21:17 (1502 dage siden) @ krabsen

Vi bliver bestemt ikke enige. Men jeg skal jo heller ikke være med til at rette op på DSBs forfærdelige image :-D


Så du klandrer DSB for deres placering af et nyt værksted, men har ingen forslag til alternative placeringer.

Ja der er jo også det letteste...

Jeg klandrer DSB for at have et dårligt image og i mine øjne være hykleriske og egentlig ikke have noget ønske om at rette op på det. Det er det, vi ikke bliver enige om.

P. Jensen har spurgt om alternativ placering af værkstedet, og der har jeg svaret, at jeg ville ikke lægge det så langt fra en station. Det kunne, som P. Jensen nævner, være ved Holeby. Alt efter lokalplaner etc, så kunne man også have lagt det ved Lundby eller Vordingborg.

Og for at komme dig i forkøbet med "virkelighedsfjerne bolværksmatroser", så har DSB selvfølgelig undersøgt alle muligheder, og der var ikke andre steder at placere værkstedet end lige nord for Mogenstrup, ca 10 km syd for Næstved.

Og mit modsvar vil sarkastisk være, jamen selvfølgelig stoler vi på, at DSB har det. En virksomhed, hvis image og troværdighed er på nulpunktet, har selvfølgelig gjort det :-D

Så skal vi ikke bare stoppe der - vi bliver alligevel ikke enige ;)

Nyt værksted syd for Næstved

af krabsen, 16/3 2020, 21:51 (1502 dage siden) @ mikedk2100

P. Jensen har spurgt om alternativ placering af værkstedet, og der har jeg svaret, at jeg ville ikke lægge det så langt fra en station. Det kunne, som P. Jensen nævner, være ved Holeby. Alt efter lokalplaner etc, så kunne man også have lagt det ved Lundby eller Vordingborg.

Så når mange kritiserer placeringen ved Næstved for at give for megen tomkørsel, så foreslår du det flyttet til Holeby..

Det skal nok hjælpe på tomkørslen.. ;-)

Og for at komme dig i forkøbet med "virkelighedsfjerne bolværksmatroser", så har DSB selvfølgelig undersøgt alle muligheder, og der var ikke andre steder at placere værkstedet end lige nord for Mogenstrup, ca 10 km syd for Næstved.

Hvem har sagt at der ikke er andre steder? DSB har vurderet det til at være det mest hensigtsmæssige - ud fra en lang række kriterier, formentlig ikke mindst økonomiske.

Og mit modsvar vil sarkastisk være, jamen selvfølgelig stoler vi på, at DSB har det. En virksomhed, hvis image og troværdighed er på nulpunktet, har selvfølgelig gjort det :-D

Har du dokumentation for, at DSB ikke har undersøgt andre placeringer, eller er det bare tomme beskyldninger, farvet af en dyb antipati (den har du dokumenteret... ) mod firmaet?

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 17/3 2020, 07:13 (1501 dage siden) @ krabsen

P. Jensen har spurgt om alternativ placering af værkstedet, og der har jeg svaret, at jeg ville ikke lægge det så langt fra en station. Det kunne, som P. Jensen nævner, være ved Holeby. Alt efter lokalplaner etc, så kunne man også have lagt det ved Lundby eller Vordingborg.


Så når mange kritiserer placeringen ved Næstved for at give for megen tomkørsel, så foreslår du det flyttet til Holeby..

Det skal nok hjælpe på tomkørslen.. ;-)

Som jeg skrev, så var det P. Jensen, der foreslog Holeby. Men jeg bakker op. Værkstedet skal blandt andet servicere de nye ellokomotiver og dobbeltdækkere, der jo skal køre i regionaltrafikken til Nykøbing Falster. Der er Holeby nærmere end Næstved. Men tomkørsel kommer man aldrig uden om, uanset hvor værkstedet lægges.

Og for at komme dig i forkøbet med "virkelighedsfjerne bolværksmatroser", så har DSB selvfølgelig undersøgt alle muligheder, og der var ikke andre steder at placere værkstedet end lige nord for Mogenstrup, ca 10 km syd for Næstved.


Hvem har sagt at der ikke er andre steder? DSB har vurderet det til at være det mest hensigtsmæssige - ud fra en lang række kriterier, formentlig ikke mindst økonomiske.

Og mit modsvar vil sarkastisk være, jamen selvfølgelig stoler vi på, at DSB har det. En virksomhed, hvis image og troværdighed er på nulpunktet, har selvfølgelig gjort det :-D


Har du dokumentation for, at DSB ikke har undersøgt andre placeringer, eller er det bare tomme beskyldninger, farvet af en dyb antipati (den har du dokumenteret... ) mod firmaet?

Jeg troede det var tydeligt for enhver, at når jeg skriver "for at komme dig i forkøbet", så er det fordi jeg gætter på, hvad du vil svare. Og mit svar på det jeg gætter på du vil svare. Det skal jeg beklage, at du ikke opfattede.

Antipati er så meget sagt, men jeg har en dyb mistillid til alt, hvad der kommer fra DSB og Banedanmark.

Nyt værksted syd for Næstved

af Jens Hansen, 17/3 2020, 08:08 (1501 dage siden) @ mikedk2100

DSB har givet placeret deres værksted ud fra et samlet økonomisk billede. Jeg mindes ikke at der er præsenteret noget konkret.

Men DSBs verden har også forandret sig siden de første gang præsenterede Fremtidens Tog. Man kan frygte, at de har "rettet lidt til", i stedet for at lave en større revurdering.

Og ingen tvivl om at den megen snak om Kattegat, totalt vil ændre DSB behov fremadrettet. Måske også danskernes behov for DSB.

JH

Nyt værksted syd for Næstved

af P.Jensen, 17/3 2020, 09:01 (1501 dage siden) @ mikedk2100

Jeg skrev ikke at jeg foreslog ny Holeby station, men indikerede blot at man skal langt væk for at have reelle muligheder for at lægge et sådant værksted tæt ved en - i dette tilfælde en endnu ikke eksisterende - station. Det vil være tåbeligt at placere det så langt fra centraletoglinier

Næsted er allerede langt væk og ikke på hovedlinien til Fyn.

P.Jensen

Nyt værksted syd for Næstved

af Peter Christensen, 17/3 2020, 09:12 (1501 dage siden) @ mikedk2100

Som jeg skrev, så var det P. Jensen, der foreslog Holeby. Men jeg bakker op. Værkstedet skal blandt andet servicere de nye ellokomotiver og dobbeltdækkere, der jo skal køre i regionaltrafikken til Nykøbing Falster. Der er Holeby nærmere end Næstved. Men tomkørsel kommer man aldrig uden om, uanset hvor værkstedet lægges.

I min optik havde både Nykøbing F og Kalundborg givet mere mening end syd for Næstved.
Begge byer tilhører "udkantssjælland", så der kan hurtigt blive opbakning dertil, udflytning af arbejdspladser etc.....mange dagsordner kunne mødes.
På det seneste er jeg lidt i tvivl om hvorvidt Kalundborg ville være en god idé for et nyt værksted, for meget tyder på batteritog ude på de kanter om nogle år.
Og helt principielt: hvorskal DSB rode med et værksted til "fremtidens tog" - kunne leverandøren ikke gøre det som en del af vedligeholdelsesaftalen?
Så kan leverandøren bygge værkstedet præcis som vedkommende finder passende og ikke håbe på, at DSB har ramt bare nogenlunde rigtigt.

Nyt værksted syd for Næstved

af Niels Bak, 17/3 2020, 09:49 (1501 dage siden) @ Peter Christensen

Værkstedet skal blandt andet servicere ellokomotiver, så det skal ligge langs en af de elektrificerede strækninger. Kalundborg duer ikke.

Nyt værksted syd for Næstved

af mikkelwf, 17/3 2020, 12:06 (1501 dage siden) @ mikedk2100

P. Jensen har spurgt om alternativ placering af værkstedet, og der har jeg svaret, at jeg ville ikke lægge det så langt fra en station. Det kunne, som P. Jensen nævner, være ved Holeby. Alt efter lokalplaner etc, så kunne man også have lagt det ved Lundby eller Vordingborg.


Så når mange kritiserer placeringen ved Næstved for at give for megen tomkørsel, så foreslår du det flyttet til Holeby..

Det skal nok hjælpe på tomkørslen.. ;-)


Som jeg skrev, så var det P. Jensen, der foreslog Holeby. Men jeg bakker op. Værkstedet skal blandt andet servicere de nye ellokomotiver og dobbeltdækkere, der jo skal køre i regionaltrafikken til Nykøbing Falster. Der er Holeby nærmere end Næstved. Men tomkørsel kommer man aldrig uden om, uanset hvor værkstedet lægges.

Og for at komme dig i forkøbet med "virkelighedsfjerne bolværksmatroser", så har DSB selvfølgelig undersøgt alle muligheder, og der var ikke andre steder at placere værkstedet end lige nord for Mogenstrup, ca 10 km syd for Næstved.


Hvem har sagt at der ikke er andre steder? DSB har vurderet det til at være det mest hensigtsmæssige - ud fra en lang række kriterier, formentlig ikke mindst økonomiske.

Og mit modsvar vil sarkastisk være, jamen selvfølgelig stoler vi på, at DSB har det. En virksomhed, hvis image og troværdighed er på nulpunktet, har selvfølgelig gjort det :-D


Har du dokumentation for, at DSB ikke har undersøgt andre placeringer, eller er det bare tomme beskyldninger, farvet af en dyb antipati (den har du dokumenteret... ) mod firmaet?


Jeg troede det var tydeligt for enhver, at når jeg skriver "for at komme dig i forkøbet", så er det fordi jeg gætter på, hvad du vil svare. Og mit svar på det jeg gætter på du vil svare. Det skal jeg beklage, at du ikke opfattede.

Antipati er så meget sagt, men jeg har en dyb mistillid til alt, hvad der kommer fra DSB og Banedanmark.

Det er jo også valgt fordi Lille Syd Skal overgå til et nyt system hvor der køres Nivå-Kbh-Køge N-Næstved og som ikke skal køres videre til Nykøbing..

Nyt værksted syd for Næstved

af leif liltorp, 17/3 2020, 12:44 (1501 dage siden) @ mikkelwf

Er der nogen her,der har et link til projektet.Desuden skal vi jo lige huske,at der må nødvendigvis være sporforbindelse til det nye værksted.Vogn og lokos skal vel ikke transporteres på vognbjørne frem og tilbage til Gb eller Htø????

Nyt værksted syd for Næstved

af OnkelJørn, 16/3 2020, 18:16 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Jeg vil da hellere være en virkelighedsfjern bolværksmatros, end ansat i DSB/Banedanmark og være hyklerisk. Eller i enhver anden virksomhed og skulle sælge noget jeg synes er ubrugeligt. Sådan er jeg opdraget - kan jeg ikke stå inde for det jeg forsøger at sælge, jamen hvorfor skulle kunden så købe lortet.


Det tror jeg DSB er glad for du ikke vil være !!

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 19:46 (1502 dage siden) @ OnkelJørn

Det tror jeg DSB er glad for du ikke vil være !!

Følelsen er helt gensidig :-D

Nyt værksted syd for Næstved

af andersj, Aalborg, 16/3 2020, 20:24 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)


Rettelse: Laver deres nye arbejdsplads hvor der er: adgang via bane for det der skal repareres, tilstrækkeligt areal og færre miljøproblemer, støjgener m.v.

Vældig god ide. :-)

Men det er nok kun mig, der synes det er ufattelig dårlig reklame for et firma, der lever af at køre med tog. Præcis ligesom når DSB chefen får betalt sin bil.


Ja, og hvorfor skal cheferne i SAS have bil? De kan jo bare tage flyet. :-P

At rigtige mekanikere kører bil, og at chefen i andre virksomheder også får betalt deres bil ændrer ikke på, at DSB er et togselskab. For mig svarer det til, at chefen for COOP får betalt sine dagligvarer af COOP, men de bliver købt i og leveret af Salling Group. Jeg ville også synes det var underligt, hvis den flinke kassedame i Irma aldrig nogensinde selv handler i Irma, men altid render i Føtex.


Kunne skyldes at hun ikke har råd til at betale Irma's Hellerup-priser..
Men hvad har det at gøre med placeringen af et værksted for banemateriel?

Men sådan er der jo så meget hykleri i både DSB og Banedanmark


Og hos mange virkelighedsfjerne bolværksmatroser..


Men de laver stadigvæk deres arbejdsplads ca 10 km fra nærmeste station, så medarbejderne er nødt til at have en bil for at kunne passe deres job.

Jeg har intet imod, at ledelsen hos både DSB, Banedanmark og SAS kører bil - jeg har noget imod, at det er en del af deres løn.

Det hele har med image at gøre - præcis ligesom møgbeskidte tog, som det nævnes i en anden tråd, også har med image at gøre.

Jeg synes jo det er hyklerisk, når man på den ene side - som virksomhed - gerne vil have folk fra bilerne over i toget, og samtidig selv kører bil, fordi toget er for besværligt eller ubrugeligt. Jeg vil da hellere være en virkelighedsfjern bolværksmatros, end ansat i DSB/Banedanmark og være hyklerisk. Eller i enhver anden virksomhed og skulle sælge noget jeg synes er ubrugeligt. Sådan er jeg opdraget - kan jeg ikke stå inde for det jeg forsøger at sælge, jamen hvorfor skulle kunden så købe lortet.

Og det er da kedeligt, hvis man ikke kan se, at det giver et dårligt image. Det var det jeg forsøgte at vise med Irma-damen og chefen for COOP, åbenbart uden held. Jeg havde nu heller ikke ventet andet :-D

Tog er ikke løsningen på alle mobilitetsproblemer og det er bilen heller ikke. Audi i Ingolstadt har delvist betalt for at få åbnet en station ved deres fabrik. Desuden betaler de også 50% af pendlerkort til offentlig transport til deres medarbejdere. Er det hyklerisk og skader deres image? Næppe.

Det handler om at styrke tog og bus hvor tog og bus giver mening og styrke privatbilisme hvor privatbilisme giver mening. Langeskov er et prima eksempel på hvor en station har svækket mobiliteten, fordi tog ikke giver mening. Det samme med jernbanen til Aalborg Lufthavn.

Jeg ville kunne se et problem hvis man ikke kunne komme til en relativt stor arbejdsplads med offentlig transport, men når der er en hurtigbus to gange i timen på et sted hvor en hurtigbus giver mening, så kan jeg simpelthen ikke se problemet.

--
Mvh Anders

Nyt værksted syd for Næstved

af andersj, Aalborg, 16/3 2020, 17:13 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)

Det er ikke korrekt.

--
Mvh Anders

Nyt værksted syd for Næstved

af mikedk2100, 16/3 2020, 17:27 (1502 dage siden) @ andersj

Det var netop det jeg ville hen til - at DSB laver deres nye arbejdsplads et sted, hvor en bil er nødvendig ;)


Det er ikke korrekt.

Nej du har ret. Man kan jo altid gå, cykle, tage en taxa eller rutebilen. Men virkeligheden er bare, at langt de fleste vil tage bilen.

Nyt værksted syd for Næstved

af leif liltorp, 16/3 2020, 17:40 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Man kunne jo også oprette et trinbræt.Tidligere var der jo et sidespor hvor DSB hentede materialer til banearbejder.Det er måske de overvejelser der har været gældende!!!

Nyt værksted syd for Næstved

af Peer Pedersen, 16/3 2020, 18:30 (1502 dage siden) @ leif liltorp

Måske giver et værksted ved Næstved langt til arbejde for de ansatte. Det betyder også at DSB skal have plads, personale og materiel, til at køre mange tom kørsler til og fra værkstedet. Langt fra alle lokomotiver vil uden betydelige meromkostninger komme i nærheden af det nye værksted.

Nyt værksted syd for Næstved

af RasmusR, 16/3 2020, 19:59 (1502 dage siden) @ leif liltorp

Man kunne jo også oprette et trinbræt.

Der er tidligere opstået nye byer på den måde...

/R

Nyt værksted syd for Næstved

af JesperErnst, 16/3 2020, 19:34 (1502 dage siden) @ mikedk2100

Stationsnært skal man placere arbejdspladser med mange medarbejdere per kvadratmeter og gerne med mulighed for at bygge i højden. Igen af de kriterier lever et DSB værksted op til.
Skal der bygges stationer til denne type arbejdspladser, så vil vi ende med rigtig mange station med meget få passagerer.

Nyt værksted syd for Næstved

af Frank Poulsen, 17/3 2020, 06:54 (1501 dage siden) @ mikedk2100

Man kunne vel også sagtens forestille sig at man fik lov til at tage med toget fra Næstved ud til depotet, som ansat, selvom det ikke er en officiel tur og køreplan...

Nyt værksted syd for Næstved

af Brian Væver, København, 17/3 2020, 13:24 (1501 dage siden) @ Frank Poulsen

Det sker allerede til KAC og Helgoland.

Nyt værksted syd for Næstved

af Frank Poulsen, 17/3 2020, 14:06 (1501 dage siden) @ Brian Væver

Præcis, så derfor tænker jeg lidt det er en ikke historie... Og som andre skriver. hvor pokker skulle man fysisk anlægge et så stort værksted bedre tæt på en station

Nyt værksted syd for Næstved

af Pyloriis, 17/3 2020, 15:20 (1501 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvor mange skal fysisk arbejde på det værksted og de skal vel møde på forskellige tidspunkter hen over døgnet?

Næppe over et par hundrede?

Set i det lys viæ ethvert ekstra stop bare chikanere de øvrige rejsende.
Kan de ansatte ikke tage tog til Næstved og bus derfra burde de måske finde et andet job!

Nyt værksted syd for Næstved

af Frank Poulsen, 17/3 2020, 16:11 (1501 dage siden) @ Pyloriis

Kan godt være det ikke er som svar direkte. Men det er jo også det jeg siger. Og antal arbejdere har i øvrigt været skrevet andet steds, 120. Og som skrevet så kan man jo sikkert sagtens køre med som ansat ud til værksted når de kører tom inde fra Næstved...

Avatar

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/6 2021, 23:15 (1059 dage siden) @ mikedk2100

Der er i dag dukket aktstykke op om det kommende DSB-værksted i Mogenstrup:

https://www.ft.dk/samling/20201/aktstykke/aktstk.271/aktstykke/1790082/2408397.pdf

Medlemmer af finansudvalget forventes åbenbart ikke at vide, hvor Mogenstrup, der konsekvent betegnes som "Næstved", ligger. Så derfor optræder lokaliteten "Mogenstrup" ikke i aktstykket.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Niels Munch, 2/6 2021, 23:34 (1059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Medlemmer af finansudvalget forventes åbenbart ikke at vide, hvor Mogenstrup, der konsekvent betegnes som "Næstved", ligger. Så derfor optræder lokaliteten "Mogenstrup" ikke i aktstykket.

Nu har Mogenstrup Kro så også stået tom siden 2007 og blev sidste år dømt til nedrivning .....

[image]Niels

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af krabsen, 3/6 2021, 07:44 (1058 dage siden) @ Niels Munch

Medlemmer af finansudvalget forventes åbenbart ikke at vide, hvor Mogenstrup, der konsekvent betegnes som "Næstved", ligger. Så derfor optræder lokaliteten "Mogenstrup" ikke i aktstykket.

Det kan være et forsøg på, ikke at forvirre de stakkels beslutningstagere. ;-)

Der er mindst seks forskellige Mogenstrup'er rundt i landet, kun eet Næstved.

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Peter Christensen, 3/6 2021, 08:57 (1058 dage siden) @ krabsen

Der er mindst seks forskellige Mogenstrup'er rundt i landet, kun eet Næstved.

Placeringen er næppe helt tilfældig.....husk hvor den tidligere minister Magnus Togmus er valgt (og bor).
Og det ved de øvrige på Borgen også - dummere er de heller ikke.

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af mikedk2100, 3/6 2021, 09:32 (1058 dage siden) @ Peter Christensen

Placeringen er næppe helt tilfældig.....husk hvor den tidligere minister Magnus Togmus er valgt (og bor).

Hmm, han flyttede da fra Næstved til Østerbro i 2016, og boede stadig i København sidste sommer. Han blev vel også træt af pendlerturen...

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Frank Poulsen, 3/6 2021, 09:34 (1058 dage siden) @ Peter Christensen

Der er mindst seks forskellige Mogenstrup'er rundt i landet, kun eet Næstved.

Placeringen er næppe helt tilfældig.....husk hvor den tidligere minister Magnus Togmus er valgt (og bor).
Og det ved de øvrige på Borgen også - dummere er de heller ikke.

Tvivler faktisk meget på det har noget som helst at sige. Han var transportminister helt tilbage i 2014/15... Det handler mere om udflytning af arbejdspladser, som den blå regering indførte, og var i den periode arealet blev købt. Og så handler det om hvor der er er en fysisk mulighed. Og der var tilfældigvis en større ejendom til salg omkring banen syd for Næstved. Derfor kan det give god mening, det krævede jo ikke nogen ekspropriering. Når det nu ikke skulle være i Københavns området det skulle ligge.

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af pjl, 3/6 2021, 10:05 (1058 dage siden) @ Frank Poulsen

Tvivler faktisk meget på det har noget som helst at sige. Han var transportminister helt tilbage i 2014/15... Det handler mere om udflytning af arbejdspladser, som den blå regering indførte, og var i den periode arealet blev købt. Og så handler det om hvor der er er en fysisk mulighed. Og der var tilfældigvis en større ejendom til salg omkring banen syd for Næstved. Derfor kan det give god mening, det krævede jo ikke nogen ekspropriering. Når det nu ikke skulle være i Københavns området det skulle ligge.

Vel også muligheden for at kunne beskytte materiellet bedre mod hærværk og graffitti-"kunstnere"

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af mikkelwf, 3/6 2021, 10:23 (1058 dage siden) @ pjl

Tvivler faktisk meget på det har noget som helst at sige. Han var transportminister helt tilbage i 2014/15... Det handler mere om udflytning af arbejdspladser, som den blå regering indførte, og var i den periode arealet blev købt. Og så handler det om hvor der er er en fysisk mulighed. Og der var tilfældigvis en større ejendom til salg omkring banen syd for Næstved. Derfor kan det give god mening, det krævede jo ikke nogen ekspropriering. Når det nu ikke skulle være i Københavns området det skulle ligge.


Vel også muligheden for at kunne beskytte materiellet bedre mod hærværk og graffitti-"kunstnere"

Næstved er faktisk kendt for graffitikunst, der er en del (vel snart næsten 30) gavlmalerier der pryder bymidten.
Men det er til forskel fra dem der tag'er tog faktisk folk der kan finde ud af at male noget pænt.. :)

https://www.naestvedkunstby.com/ecb-havnen

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Jens Hansen, 3/6 2021, 17:43 (1058 dage siden) @ mikkelwf

Men set fra et produktionsmæssigt synspunkt var der måske mere oplagte placeringer.

Og så indgår der også beskæftigelsesmæssige afvejninger, noget statsstøttede virksomheder lægger vægt på (for at sikre støtten).

JH

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af mikkelwf, 3/6 2021, 22:04 (1058 dage siden) @ Jens Hansen

Men set fra et produktionsmæssigt synspunkt var der måske mere oplagte placeringer.

Og så indgår der også beskæftigelsesmæssige afvejninger, noget statsstøttede virksomheder lægger vægt på (for at sikre støtten).

JH

Hvad har det med min graffiti-kommentar at gøre?

Med mindre du ikke synes at gavludsmykninger er produktionsmæssige relevante..!? ;)

Aktstykke om nyt DSB-værksted i Mogenstrup

af Jens Hansen, 4/6 2021, 07:39 (1057 dage siden) @ mikkelwf

Sorry - var ikke lige opmærksom på at det havnede "i din tråd".

God dag.

JH

Nyt værksted syd for Næstved

af emc, 3/6 2021, 20:38 (1058 dage siden) @ mikedk2100

Læs selv begrundelse for placering og fravalg af andre her:
https://mst.dk/media/208327/a122574-mkv-006_miljoekonsekvensrapport-nvn.pdf

4.11.2 Nykøbing Falster
Nykøbing Falster er fravalgt, da den ved en samlet vurdering ikke er så attraktiv
som Næstved, når fordele og ulemper sammenlignes.
Fordele:
› Nykøbing F station har rigelig kapacitet med fem perronspor, hvilket giver
mulighed for at bytte materiel uden at forstyrre trafikken
› Der er stor opstillingskapacitet i Nykøbing F.
Ulemper:
› Strækningen til Nykøbing F planlægges på længere sigt primært betjent
med materiel, der kan køre 200 km/t for at udnytte den hastighedsopgradering af Sydbanen, der er ved at blive gennemført i disse år. Dobbeltdækkertogene kan kun køre 160 km/t og påtænkes derfor ikke anvendt til Nykøbing F i særlig stort omfang i fremtiden, hvilket gør det uhensigtsmæssigt
at have et værksted placeret dér.
› Nykøbing F er langt fra ”midtpunktet” i den østlige regionaltrafik og derfor
ikke den bedste placering ift. akut vedligehold.
› Nykøbing F ligger langt fra København, hvor de nye vogne kan tages ind og
ud af driften mellem København og Hamborg, hvilket således gør det svært
at få disse vogne på værksted.

4.11.3 Kalundborg
Kalundborg er fravalgt, da den ved en samlet vurdering ikke er så attraktiv som
Næstved, når fordele og ulemper sammenlignes.
Fordele:
› Kalundborg Station har rigelig kapacitet med fire perronspor, hvilket giver
mulighed for at bytte materiel uden at forstyrre trafikken
› Der er stor opstillingskapacitet i Kalundborg.
Ulemper:
› Kalundborg har relativt få togafgange, hvilket gør det vanskeligt at få tilstrækkelig udveksling af materiel til og fra et værksted.
› Kalundborg er langt fra ”midtpunktet” i den østlige regionaltrafik og derfor
ikke den bedste placering ift. akut vedligehold.
› Kalundborg ligger for enden af en enkeltsporet strækning, hvilket betyder,
at kapaciteten er begrænset, og der er stor risiko for, at værkstedet afskæres fra det øvrige Sjælland ved vedligeholdelse af banestrækningen.
› Kalundborg ligger langt fra København, hvor de nye vogne kan tages ind og
ud af driften mellem København og Hamborg, hvilket således gør det svært
at få disse vogne på værksted. Kalundborg ligger heller ikke på linjen mellem København og Hamborg, hvilket er en ulempe i forbindelse med akut
vedligehold, hvor det ellers kan være en mulighed at bytte materiel midt på
turen.
› Det er desuden usikkert, om der elektrificeres til Kalundborg, hvilket er en
forudsætning for etablering af et værksted.


4.11.4 Holbæk
Holbæk er fravalgt, da den ved en samlet vurdering ikke er så attraktiv som
Næstved, når fordele og ulemper sammenlignes.
Fordele:
› En stor del af den østlige regionaltogstrafik er i berøring med værkstedet,
og der er mange vendinger i Holbæk, hvor materiel kan tages ind eller ud.
Ulemper:
› Der er ikke nogen opstillingsspor eller klargøringsfaciliteter til materiellet eller noget personaledepot, hvilket vil være nødvendigt at oprette for at understøtte overnattende materiel.
› Holbæk Station har kun tre perronspor, som i perioder er fuldt udnyttet, og
det kan derfor give forsinkelser, når der skal byttes materiel.
› Det er ikke afklaret, om elektrificeringen videreføres til Kalundborg, og
dette giver uafklarede forhold omkring kapacitet på Holbæk Station til opstilling og udveksling af materiel.
› Holbæk ligger i en håndterbar afstand fra København, hvor de nye vogne
kan tages ind og ud af driften mellem København og Hamborg. Holbæk ligger dog ikke på linjen mellem København og Hamborg, hvilket er en ulempe
i forbindelse med akut vedligehold, hvor det ellers kan være en mulighed at
bytte materiel midt på turen.


4.11.5 Omkring Næstved
Flere placeringer omkring Næstved – udover placeringen ved Fladså - er screenet. Følgende faktorer har indgået i screeningen:
› Der skal være mulighed for tilkobling til hovedsporet på en strækning, hvor
hovedsporet er ret, og begge spor er i samme niveau
› Grunden skal have en passende geometri og størrelse
› Værkstedet skal kunne etableres med acceptable natur- og/eller miljømæssige konsekvenser

› Grunden skal kunne byggemodnes indenfor rimelige omkostninger
Af trafikale årsager er en placering syd for Næstved Station mest attraktiv.
Nord for Næstved er én mulig lokalitet screenet. Den er fravalgt, da arealet gennemskæres af Valmose Grøft, der er en å. Ådalen er i vid udstrækning udlagt til
Natura 2000-område, hvorved værkstedet direkte vil påvirke strengt beskyttet
natur.
Desuden ligger ådalen generelt 5-10 meter lavere end hovedsporet, hvilket vil
medføre tilførsel af store mængder materialer.
Mellem Næstved og Mogenstrup er mulige placeringer screenet og fravalgt grundet adgangsforhold fra jernbanen, der medfører ombygninger af ringvejen, og
betydelige områder af fredskov der vil blive påvirket. Yderligere to mulige placeringer er screenet og fravalgt. Dette skyldes for det ene forslag (som kom fra en
borger i idefasen) en placering meget tæt på bysamfundet Mogenstrup, og for
det andet forslag terrænmæssige forhold, der medfører, at der skal tilføres betydelige mængder byggematerialer.


4.11.6 Alternative placeringer i undersøgelsesområdet
En placering af bygningerne længere mod øst i undersøgelsesområdet for et
værksted har været overvejet. Den er fravalgt af følgende årsager:
› Visuelt vil værkstedsbygningen ligge umiddelbart neden for Fårebakkerne
og dermed påvirke udsigten kraftigere end med den valgte placering –
dette er også blevet anført af borgerforslag i idefasen
› En stor tinglyst elledning betyder, at værkstedet ikke kan anlægges mod
øst uden betydelige omkostninger.


4.11.7 Øvrige placeringer
I forbindelse med informationsmødet i marts 2019 har DSB også set på nogle af
de lokaliteter, der blev nævnt i dagspressen, herunder Ringsted, Rødby og Havdrup.
Ringsted er ikke attraktiv af følgende årsager:
› Der er på langt sigt ikke planer om at have nogen toglinjer, der vender i
Ringsted, og det vil derfor medføre tomkørsel at have værkstedet dér
› Ringsted Station skal håndtere en meget stor trafikmængde i fremtiden, og
det vil derfor ikke være muligt at belaste stationen med yderligere togbevægelser til/fra værkstedet
› Der er ikke nogen opstillings- og klargøringsfaciliteter i Ringsted, som kan
understøtte værkstedet.
Rødby er ikke attraktiv af følgende årsager:
› Strækningen kan først forventes åbnet med el, når Femern Bælt-forbindelsen er klar, det vil sige slut 2020’erne, hvilket er for sent i forhold til anskaffelsesplanen for materiel. Der bliver meget tomkørsel for alle tog, der
skal på værksted, da de vil køre til og fra Nykøbing F for at blive udtaget af
eller indsat i driften. Ydermere er Nykøbing F driftsmæssigt ikke velegnet til
indsættelse af dobbeltdækkermateriel jf. afsnittet om Nykøbing F som
værkstedsplacering. Samlet set er Rødby derfor en driftsmæssigt særdeles
uegnet lokation.
› Placeringen er meget uhensigtsmæssig i forhold til akutte reparationer og
nedbrud, da den ligger langt fra tyngdepunktet i regional øst-trafikken.
En placering mellem Havdrup og Skensved er ikke attraktiv af følgende årsager:
› Strækningen bliver ikke elektrificeret, og det er derfor ikke muligt at placere et værksted dér
› Der er ikke en endestation for materiellet i nærheden, hvor tog kan udtages
af/indsættes i driften
› Der er manglende kapacitet på strækningen.

Nyt værksted syd for Næstved

af Jens Hansen, 4/6 2021, 07:45 (1057 dage siden) @ emc

Ingen tvivl om at DSB har gjort et rigtigt stort stykke arbejde for at lokalisere muligheder på Sydsjælland og Lolland Falster.

Det kan være svært at forudsige hvorledes køreplanerne bliver fremover og dermed hvorledes togmateriel skal anvendes. Et bud er vel Statens Trafikplan 2017 - 2032, hvor der er givet et bud på trafikken i 2032. Her ses at 2 linjer slutter i Næstved, 2 slutter i Nykøbing F, 2 i Holbæk, 1 i Kalundborg, 2 i Nivå og 4 i Helsingør. Så mulige andre placeringer kunne være f.eks. Holbæk eller måske mest oplagt Helsingør?

JH

Nyt værksted syd for Næstved

af krabsen, 4/6 2021, 08:11 (1057 dage siden) @ Jens Hansen

Så mulige andre placeringer kunne være f.eks. Holbæk eller måske mest oplagt Helsingør?

Holbæk er nævnt, sammen med begrundelser for fravalg.

Helsingør.. det er ikke indtrykket at København-Helsingør er en strækning med særlig megen ledig kapacitet til de ekstra kørsler, der uvægerligt vil komme.

Nyt værksted syd for Næstved

af Niels Bak, 4/6 2021, 11:47 (1057 dage siden) @ krabsen

Så mulige andre placeringer kunne være f.eks. Holbæk eller måske mest oplagt Helsingør?


Holbæk er nævnt, sammen med begrundelser for fravalg.

Helsingør.. det er ikke indtrykket at København-Helsingør er en strækning med særlig megen ledig kapacitet til de ekstra kørsler, der uvægerligt vil komme.

Jeg er heller ikke sikker på at Kystbanens afkobling fra Øresundstrafikken og sammenkædning med den sjællandske regionaltrafik var vedtaget endnu, da placeringen nær Næstved blev valgt.
Desuden er kvadratmeter langs kystbanen voldsomt dyre.
Og så er der ideerne om omstilling til S-togsdrift som spøger i kulissen, som et nyt værksted i Helsingør ville blokere for (eller skulle flyttes igen)

Nyt værksted syd for Næstved

af Rail, 4/6 2021, 08:22 (1057 dage siden) @ Jens Hansen

Ingen tvivl om at DSB har gjort et rigtigt stort stykke arbejde for at lokalisere muligheder på Sydsjælland og Lolland Falster.

Det kan være svært at forudsige hvorledes køreplanerne bliver fremover og dermed hvorledes togmateriel skal anvendes. Et bud er vel Statens Trafikplan 2017 - 2032, hvor der er givet et bud på trafikken i 2032. Her ses at 2 linjer slutter i Næstved, 2 slutter i Nykøbing F, 2 i Holbæk, 1 i Kalundborg, 2 i Nivå og 4 i Helsingør. Så mulige andre placeringer kunne være f.eks. Holbæk eller måske mest oplagt Helsingør?

Hvor vil du bygge det værksted i Helsingør?

Nyt værksted syd for Næstved

af andersj, Aalborg, 4/6 2021, 09:17 (1057 dage siden) @ Jens Hansen

Udover den manglende kapacitet på Kystbanen og den manglende plads til et værksted, så vil det også umuliggøre at Kystbanen bliver omdannet til S-bane.

Klargøringscenter Kastrup ville være en fin lokation til et nyt værksted, men der er man igen begrænset af kapaciteten på både København H og mellem København H/Kalvebod og Lufthavnen.

--
Mvh Anders

Nyt værksted syd for Næstved

af OLL, Ballerup, 4/6 2021, 15:49 (1057 dage siden) @ andersj

Udover den manglende kapacitet på Kystbanen og den manglende plads til et værksted, så vil det også umuliggøre at Kystbanen bliver omdannet til S-bane.

Klargøringscenter Kastrup ville være en fin lokation til et nyt værksted, men der er man igen begrænset af kapaciteten på både København H og mellem København H/Kalvebod og Lufthavnen.

Jeg vil sige vi er mest udfordret i forhold til lufthavnen da de planer om at bruge den mark som er lige ved siden af os.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Svenska-lok
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak